Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 21.10.2020

”Mikä voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta? Tuska vai ahdistus, vaino vai nälkä, alastomuus, vaara vai miekka? Onhan kirjoitettu: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää. Meitä pidetään teuraslampaina.” Näissä kaikissa me kuitenkin saamme täydellisen voiton hänen kauttaan, joka on meitä rakastanut. Olen näet varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit eivätkä henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva, eivät voimat, ei korkeus eikä syvyys eikä mikään muu luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”

Room. 8:35-39

Shalom, rakkaat ystävät, rauhaa teille!

Koronanpandemian tuomat koettelemukset jatkuvat maailmalla niin kuin myös rakkaassa Suomessamme. Kukaan ei tiedä, kuinka kauan tämä tulee vielä kestämään. Joudumme sopeutumaan arjen muutoksiin. Yksi niistä on opetella osoittamaan lähimmäisenrakkauttamme uudella tavalla: huolehtimalla siitä, etteivät lähimmäisemme kärsi meidän vastuuttomuutemme ja välinpitämättömyytemme tähden. Jos rakastamme sisaria ja veljiä ja välitämme heistä, emme mene halaamaan heitä, vaan pidämme turvavälejä ja käytämme maskeja.

Jokainen uusi päivä on Herramme antama mahdollisuus meille jokaiselle. Myös korona-aikana. ”Ole siunattu Jumalamme, universumin luoja, uskollisuutesi on suuri”, näin alkaa yksi juutalaisista aamurukouksista. Haluan rohkaista teitä, rakkaat ystävät, lainaten apostoli Paavalin lohduttavia ja toivorikkaita kirjeeni alkuosan sanoja.

Tilannekatsaukset sekä kiitos- ja rukouspyynnöt:

Kishinev:

  • Työntekijämme Sergei, jonka puolestaan esitin rukouspyynnön viikko sitten, on parantumassa, kiitos Herrallemme. Keskiviikkona Sergeillä on lääkärintarkastus ja hän elää toivossa, että saisi torstaina jo palata töihin.
  • Rukoillaan jo viidettä päivää sairaana olevan kotityöntekijämme Jefimin parantumisen puolesta. Hänelläkin epäillään koronaa.
  • Pyydämme rukoilemaan myös Boriksen puolesta, hänellä on monenlaisia perussairauksia. Boris on uskossa Jeesukseen.
  • Pyydämme jatkamaan rukousta jo pitkään sairastaneen Riman puolesta. Rima on uskossa. Hän haluaa kuunnella Jumalan sanaa ja rukoilla aina silloin, kun häntä käydään katsomassa. Kun kotityöntekijämme Pjotr viimeksi vieraili Riman luona, oli samaan aikaan paikalla ambulanssi ja HESEDIN lähihoitaja. Pjotr-veli rukoili Riman pyynnöstä hänen puolestaan, mikä teki myönteisen vaikutuksen kaikkiin paikalla olleisiin.

Rybnitsa:

  • Kiitokset rukouksistanne Misha-veljemme puolesta. Mishan kuntoutuksessa on vielä pitkä prosessi edessä. Misha ja Irina tarvitsevat paljon rukoustukeamme. Kiitos Herrallemme siitä, että Mishan sairausloman aikana työ Rybnitsassa on jatkunut. Avustajiin on liittynyt myös seurakuntaan kuuluva Katja kahden tyttärensä kanssa. Katjalla on auto käytössään, joten hän pääsee tervehtimään myös kauempana asuvia rakkaitamme.
  • Olemme rukoilleet Klaran puolesta. Klaran vointi on nyt parempi. Sen sijaan Klaran juuri leikkauksessa ollut puoliso tarvitsee rukousapua parantumisensa puolesta.

Benderi:

  • Benderin seurakuntalaiset iloitsevat edelleen siitä, että heillä on sapatteina mahdollisuus kokoontua. Silloin pidetään kaksi kokousta. Sunnuntaisin järjestetään lastenkokoukset. Koronarajoitukset ovat toki voimassa vähintään joulukuuhun asti.
  • Kotityötekijämme Galina pyytää esirukousta uudelleen alkoholiin ratkenneen miehensä puolesta.
  • Benderin pienen sisarkaupungin Dnestrovskin rukouspyyntöjä: Ljuda-sisaremme, jonka kotona Dnestrovskin seurakunta on jo vuosia kokoontunut, on saanut koronatartunnan ja sairastunut. Ljuda on sairaanhoitaja ja Dnestrovskin työstä vastaavan Sergeimme ”oikea käsi”. Sergei on kovin huolissaan Ljudan tilanteesta, sillä Ljuda on myös astmaatikko ja nyt kehittynyt molemminpuolinen keuhkotulehdus on hänelle hyvin vaarallinen. Myös Dora-sisaremme on saanut vakavan sairauskohtauksen saatuaan lääkärin antamana väärää lääkettä ja menettäen siinä hetkessä tajuntansa. Kaupungin sairaanhoidon taso on hyvin heikko.

Orgeev:

  • Kishinevin tiimi vieraili Orgejevissa 15.10. Hyvän sään vallitessa kokous järjestettiin ulkosalla. Sain yhteyden paikalla olleeseen pastori Juraan heti tilaisuuden päätyttyä, kun ihmiset olivat vielä paikalla. Meillä oli hyvä keskustelu työntekijämme Silvian kanssa, jonka kautta välitin, rakkaat ystävät, myös teidän terveisiänne ja siunauksianne juutalaisillemme Orgejevissa. Nyt tässä välitän heidän terveisensä ja kiitoksensa takaisinpäin teille.
  • Sisaremme Silvia pyytää esirukousta Englannissa asuvan alkoholia vastaan kampailevan Andrei-poikansa puolesta, että hän avaisi sydämensä Jeesukselle.
  • Haluamme kiittää Herraamme rukousvastauksesta ja Jurin elämässä tapahtuneesta muutoksesta. Juri on juutalaisesta perheestä. Hänellä on ollut alkoholiongelma ja siitä johtuen hän on ollut hyvin aggressiivinen Juulia-vaimoaan kohtaan. Joitakin aikoja sitten Juri sai voiman lopettaa tyystin alkoholin käytön. Hän on myös pyytänyt anteeksi käytöstään vaimoltaan.
  • Pyydämme rukoilemaan toisenkin juutalaisperheen puolesta. Perheessä on pieni lapsi. Heidän sydämensä ovat avautumassa Hyvälle Sanomalle Jeesuksesta.
  • Ljudmila on pitkän uran tehnyt ansioitunut opettaja. Hänelle on kehittynyt vakava sydänsairaus. Ljudmila on avoin sanomalle Messiaasta, rukoilkaa hänen puolestaan.
  • Pyydämme rukoilemaan myös fyysisesti heikkona olevan 73-vuotiaan Katja-sisaremme puolesta.

Moskova:

  • Koronavirus jatkaa leviämistään Moskovassa. Nonna-sisaremme mukaan tilanne näyttää ajoittain aivan kaoottiselta. Rukoillaan Moskovan koko työmme puolesta. Nyt on tietoon tullut, että myös joitakin seurakuntalaisiamme on menehtynyt viruksen aiheuttamaan tautiin.
  • Työntekijämme Galina on edelleen sairaalahoidossa hänen keuhkojensa toimiessa vajaalla teholla. Pyydän, ystävät, lisäämään rukousta Galinan puolesta, että Herramme parantaisi hänet Jeesuksen nimessä.
  • Rukousapuamme tarvitsee kovasti myös pian syöpäleikkaukseen joutuva toimistotyöntekijämme Olja. Olja sairasti keväällä myös koronan kärsien taudista pitkään.
  • Jatketaan, ystävät, esirukousta myös siinä tärkeässä kysymyksessä, kenet Jumala on valinnut Boriksen työn jatkajaksi.

Tubityö:

  • Maria on leskeksi jäänyt nuori neljän pienen lapsen äiti, jonka puoliso menehtyi tuberkuloosiin. Maria oli itsekin nuorena tyttösenä vuosia sitten hoidossa Tyrnovon tubilaitoksessa, jossa hän Anatolin johdattamana tuli uskoon Jeesukseen. Nyt vaikeassa elämän tilanteessaan Maria otti yhteyttä Anatoliin ja pyysi esirukousta itsensä ja lastensa puolesta. Ystävät, muistetaan tätä perhettä rukouksin!

Silkkitie:

  • Silkkitielle ei ole saatu yhteyttä vähään aikaa. Pyydän, ystävät, muistakaa rakkaan Petjamme perhettä rukouksin.

Siunaavin terveisin,

ANDRES KOSKELAINEN