Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 22.4.2020

1. Tess. 5:17-18: ”Rukoilkaa lakkaamatta. Kiittäkää joka tilanteessa, sillä sitä Jumala tahtoo teiltä Kristuksessa Jeesuksessa.”

Shalom, rakkaat Muurinvartijat!

Maanantaina klo 17 alkoi Israelissa Holokaustin muistopäivän Yom HaShoan vietto, joka jatkui tiistai-iltaan asti. Tiistaina klo 10 pidettiin kahden minuutin hiljainen hetki, jolloin hälytyssireenit soivat Holokaustin uhrien muistoksi.

Minulla oli kerran elämässäni etuoikeus kokea tämä ainutlaatuinen hetki paikan päällä. Kuljettajamme Jari pysäytti auton, nousimme kaikki ulos autosta ja jäimme seisomaan. Kaikki pysähtyi. Tuntui, että tuulikin hiljeni. Ja sireenit soivat. Niiden ääni lävisti ja repi. “Never forget, never again.“ Emme saa ikinä unohtaa tätä, eikä vastaava saa enää koskaan tapahtua.

Huippusuosittu venäläinen televisiojuontaja Andrei Malakhov kertoi “Suora Lähetys” (“Prjamoi Efir”) televisio-ohjelmassaan 93-vuotiaasta italialaisesta miehestä. Mies joutui olemaan useita päiviä sairaalassa teho-osastolla kytkettynä hengityskoneeseen. Hän kuitenkin selvisi koronaviruksen aiheuttamasta pahasta keuhkokuumeesta.

Keskustellessa lääkärin kanssa miehelle selvisi, että hänen tulee maksaa saamastaan tehohoidosta, mutta vain yhdestä päivästä. Mies alkoi itkeä. Lääkäri ajatteli, että tämä johtuu suuresta laskusta ja yritti lohduttaa vanhusta. Mutta kuultuaan miehen vastauksen, alkoi lääkäri itse itkemään.

Mies sanoi: “En itke tätä laskua, minulla on varaa maksaa se. Minä itken, sillä olen saanut hengittää Jumalan ilmaa jo 93 vuoden ajan, eikä minun ole ikinä tarvinnut siitä maksaa. Sanoitte, että päivä hengityskonehoitoa teho-osastolla maksaa 5000 euroa? Ymmärrättekö, kuinka paljon olen velkaa Jumalalle? Enkä minä en edes koskaan kiittänyt Häntä!”

Paavali kehottaa meitä rukoilemaan ja kiittämään.

Joskus on tilanteita, jolloin tuntuu, että miten ihmeessä jaksan kiittää? Taisin jo aiemmin kertoa, että olen parhaillaan tutkiskelemassa Jobin kirjaa. Siitä voidaan oppia, että Jumala kuulee valitukset ja itkut. Juutalaisen sanonnan mukaan “kaikki taivaan portit voivat olla suljettuina paitsi kyynelten portit”. Mikäli tuntuu, että itkettää, niin saa itkeä. “Illalla on vieraana itku, mutta aamulla ilo” Ps. 30:6.

Me saamme luottaa Jumalan Sanaan, sillä Jumalan hyvyys on kaikkea suurempi!

Kiitos- ja rukousaiheet:

Rakkaat ystävät! Kuulin jonkun sanoneen, että jos tämä vallitseva koronatilanne verrataan maratoniin, niin tällä hetkellä ollaan juostu ehkä kilometrin verran. Mutta vain Jumala tietää, kuinka pitkä koronamatka on vielä edessä. Hän on meidän Kalliomme, Hän on Suojamme. Pyydän rukoilemaan eritystä suojaa ja varjelusta kaikille Patmoksen työntekijöille ja heidän perheilleen sekä Suomessa että ulkomailla. Rukoillaan myös varjelusta ja suojaa juutalaisillemme, joista suuri osa kuuluu jo ikänsäkin puolesta riskiryhmään. Herra on voimallinen, olkoon Hänen nimensä siunattu!

Moskova:

  • Pyydämme rukoilemaan rakkaan Nonnan ja hänen miehensä isä Aleksanderin puolesta. Pääsiäisaamuna isä Aleksanderilla nousi korkea kuume. Mitään vilustumisen oireita siihen ei liittynyt. Perheen Pariisissa asuva lääkäri-tytär teki päätöksen isän hoitamisesta toistaiseksi kotona hänen ohjeidensa mukaan. Jo sairaalaan siirtämisessä olisi ollut oma riskinsä ja jos kysymyksessä ei kuitenkaan korona, vaikka siitä vahva epäily, niin sairaalassa viimeistään sen voisi suurella varmuudella saada, sillä Moskovan sairaalat ovat aivan ylikuormitettuja. Nonna hoitaa miestänsä kotona ja he luottavat Jumalamme armoon ja ovat kiitollisia esirukouksista.
  • Toimistotyöntekijämme Oljan puoliso, Sergei, on sairastunut koronaan ja joutunut sairaalaan, jossa hän makaa nyt 40 asteen kuumeessa.Tiistaina Oljalla itsellään nousi korkea kuume. Hän joutui soittamaan ambulanssin, joka vei hänet tutkimuksiin. Oljan saama diagnoosi oli keuhkokuume. Olja ei voinut jäädä sairaalaan hoitoon, koska hän hoitaa omassa kodissaan veljeään, joka on täysin vuodepotilas. Pyydämme rukoilemaan näiden kaikkien Moskovan rakkaitten ystäviemme puolesta.

Beltsi:

  • Pyydämme rukoilemaan uskovan sisaremme Nadjan puolesta, joka on saanut aivoverenvuodon. Nadja on yksineläjä. Naapuri tuo hänelle ruokaa. Nadjan tytär asuu ulkomailla, eikä vallitsevan koronatilantteen takia pysty tulemaan äitiään auttamaan.

Kishinev:

  • Seurakunnan tontilla jatkuvat viemäröintityöt. Rukoillaan, että kaikki sujuisi hyvin.
  • Pyydämme rukoilemaan Tatjanan puolesta. Tatjanalla on takana hyvin vaikea keuhkoputken tulehdus, jonka seurauksena hänen vastustuskykynsä on heikentynyt. Nyt hänellä on suuri huoli siitä, ettei hän vain sairastuisi koronaan.
  • Toisella Tatjana-sisarella on Parkinsonin tauti. Hänen luokseen kotikäyntejä tekevä hoitaja vaihtui, jaTatjana on nyt kovasti huolissaan siitä, kuinka asiat tulevat sujumaan uuden hoitajan kanssa. Pyydämme rukoilemaan tämänkin asian puolesta.

Tubisairaala:

  • Työntekijämme Anatoli kiittää rukouksista puolestaan. Anatoli pääsi pois kahden viikon karanteenista ja on nyt takaisin töittensä parissa. Myös selkä on tänä aikana parantunut. Anatolin poissa ollessa lapset saivat totuttuun tapaan lisäravintoa ja muuta apua. Patmoksen stipendiaatti Lena ja osaston vastaava sairaanhoitaja, Valeria, sijaistivat Anatolia.
  • Tyrnovon tubilaitoksessa hoidossa ollut Angela, joka sairastaa iho-tuberkuloosia, on lähtenyt kotiin isoäitinsä luokse karanteenin voimassaoloajaksi. Tyrnovossa ei ole lääkkeitä Angelan hoitamiseen. Kun karanteeni loppuu, Angela otetaan takaisin Kishineviin hoitoon. Angelan terveydentila on huono, ja samoin on isoäidin, joka kaiken kukkuraksi katkaisi vielä jalkansakin. Isoäidin eläke on noin 30 euroa kuukaudessa, se on heidän kaikki tulonsa, joten tilanne kotona on siltäkin osin vaikea.

Orgeev:

  • Rukoillaan jaksamista ja voimia paikalliselle työntekijällemme Sylvialle, jotta hän jaksaisi palvella Orgejevin juutalaisia. Silvian aikuiset lapset eivät ole uskossa ja koska he ovat nyt kaikki muuttaneet asumaan äidin luo, tilanteessa on monenlaista kitkatekijää. Rukoillaan Herramme apua ja lasten uskoontuloa.
  • Valentina on ollut seurakunnassa, mutta nyt hänellä on alkoholiongelma. Rukoillaan, että Jumala auttaisi Valentinaa parannukseen ja vapauteen alkoholista.
  • Pyydämme jatkamaan rukousta Valerin ja Allan puolesta. Valerin kanssa on jo paljon keskusteltu uskonasioista. Rukoillaan, että hän avaisi sydämensä Jeesukselle.
  • Raisa on pyytänyt rukoilemaan, että Herra vahvistaisi hänen uskoansa.

Rybnitsa:

  • Pyydämme rukoilemaan seurakuntamme lapsiryhmän puolesta. Jotkut heistä ovat sairastuneet flunssaan.
  • Evelinan pojalla on CP-vamma. Nyt karanteenin olosuhteissa heillä on hyvin vaikeaa. Rukoillaan Evelina-äidille voimia.

Benderi:

  • Pyydämme jatkamaan rukousta Aleksandran ja Vjatsheslavin puolesta. Aleksandralla on diabetes ja siitä johtuen jalat niin huonossa kunnossa, ettei hän pysty edes nousemaan ylös sängystään, lisäksi hän on voimakkaasti ylipainoinen. Aleksandran veli Vjatsheslav on ollut hänen hoitajansa. Hiljan myös Vjatsheslav joutui kolmeksi viikoksi sairaalaan korkean verensokerin takia. Kotiutettaessa hänkin oli niin heikossa kunnossa, ettei pääse ylös sängystään. Nyt tässä kodissa on kaksi jatkuvaa hoitoa tarvitsevaa iäkästä ihmistä. Naapurit pystyvät jossain määrin heitä auttamaan, mutta tilanne on silti aivan kriittinen. Olkoon Herra heille armollinen!

Kiittäen ja siunauksin,

Andres Koskelainen