Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 22.7.2020

”Heitä taakkasi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen. Hän ei salli vanhurskaan ainaisesti horjua”. Psalmi 55:23.

Shalom, rakkaat ystävät!

Taas kiitollisin mielin kirjoitan tätä kirjettä. Meidän Jumalamme on armollinen ja hyvä. Joka aamu hän avaa meille uusia mahdollisuuksia palvella häntä ja lähimmäisiämme, huolehtia itsestämme hengellisesti ja fyysisesti, rukoilla, tutkia Jumalan Sanaa, tehdä työtä. Olemme vapaita päättämään, mihin suuntaamme voimavaramme. Jumalan Sana kehottaa meitä jättämään murheemme, pelkomme ja huolemme Jumalan huomaan. Hän lupaa pitää meistä huolen. Daavid sai kokea tämän. Tämän tiesi myös Daavidia siteerannut apostoli Pietari (1 Piet. 7:7). Tämä on hyvä meidänkin muistaa, sillä Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

Tilannekatsaukset ja kiitos- ja rukousaiheet:

Tubityö:

  • Kishinevin tubisairaalassa useita vuosia sitten hoidossa olleen Katjan, 26v, äiti on menehtynyt. Angela-äiti oli ollut kaksi päivää paimenessa ja sieltä palatessaan hän ehti kotiportille asti ja kuoli siihen. Äiti oli vasta 41-vuotias. Katjan ohella suremaan jäivät Georgi-isä, 51, ja Katjan neljä sisarusta, 8 – 14 vuoden ikäisiä. Georgi-isä on invalidi ja hänenkin ainoa työnsä on käydä paimenessa, silloin kun siihen joku kyläläisistä antaa mahdollisuuden. Siitä työstä ei juuri mitään makseta. Joten perheen toimeentulo on ollut kaiken aikaa äärimmäisen heikkoa. Työntekijämme Anatoli on hankkinut perheelle mahdollisuuksien puitteissa vaate– ja ruoka-apua. Perheellä ei ollut varaa edes järjestää hautajaisia. Patmos auttoi perhettä saamaan rakkaan äitinsä haudan lepoon.

Rukoillaan tämän perheen puolesta, että rakas Herramme auttaisi ja lohduttaisi heitä heidän suuressa surussaan ja kaipauksessaan oman äidin poismenon tilanteessa.

Kiitetään Herraa siitä, että äiti oli uskossa Jeesukseen ja on nyt Hänen luonaan. Katja tuli uskoon tubityömme puitteissa ja hänen jälkeensä koko perhe on saanut armon tulla uskoon Jeesukseen.

  • Pyydämme rukoilemaan Artemin, 12, puolesta. Poika sairastaa munuaissairautta. Artem on Tyrnovon laitoksessa hoidossa, mutta lääkärin vastaanotolle hänet täytyy hakea Kishineviin.

Kishinev:

  • Juliana-sisaremme on tullut uskoon Jeesukseen monta vuotta sitten ja siitä asti hän on ollut tiivisti seurakuntayhteydessä. Nyt Juliana on heikon terveytensä takia kotona eikä pysty käymään kokouksissa. Hän saa kotiapua Hesed-järjestön puolelta. Kotityöntekijämme Pjotr kävi viimeksi viime viikolla Julianan luona. Heillä oli hyvä rukoushetki. Juliana ikävöi kovasti seurakuntaan, ja hän on kiitollinen Jumalalle ja kaikille suomalaisille tukijoille menneistä vuosista. Joka aamu ja ilta Juliana kiittää Herraa pelastuksesta ja iankaikkisen elämän lupauksesta, joka hänellä on Jeesuksessa. ”Tälläiset todistukset rohkaisevat myös meitä eteenpäin”, sanoo Jura-pastorimme. ”Suomalaisten ystävien rukoukset ja tuki tekevät kaiken tämän mahdolliseksi. Kiitos teille!”, hän jatkaa.
  • Anna-sisaremme myös välittää kotityöntekijämme kautta kiitokset suomalaisille rukouksista ja taloudellisesta tuesta, joka on ollut erityisen tärkeää nyt pandemian aikana.
  • Olemme aiemmin kertoneet, että saimme Hesed-järjestön entiseltä työntekijältä kaupungissa asuvien juutalaisten uusia yhteystietoja. Heihin otetaan yhteyttä ja pyritään tutustumaan. Yksi näistä uusista ystävistämme on opettaja ammatiltaan, ja hän tuli jo viime viikon sapattikokoukseen, kuunteli kiinnostuneena ja esitti kysymyksiä tilaisuuden jälkeen. Rukoillaan, että Jumala koskettaisi tätä ystävää Pyhällä Hengellään.
  • Viime viikon sapattikokouksessa oli jo nelisenkymmentä seurakuntalaista. Kävijöiden määrä kasvaa kerta kerralta. Jura-pastorimme arvioi näin myös jatkuvan, mikäli koronatilanne Kishinevissa ei muutu vaikeammaksi. (Kaupungissa rekisteröidään 200-400 uutta tartuntaa edelleen joka päivä.) Seurakunnan saliin pystyy järjestämään tilaa jopa 100 ihmiselle turvamääräysten puitteissa.
  • Humanitaarista apua jaetaan edelleen. Viimeksi hankittiin tutulta kristilliseltä tuottajalta 500 kg erä perunaa jaettavaksi ruoka-avustuksina. Moldovassa peruna on tärkeä osaa ihmisten ruokavaliota, joten tällainen apu tulee tositarpeeseen.
  • Pyydämme rukoilemaan Bella-sisaremme puolesta. Kohonneen verenpaineen takia hän sai verenvuodon vasempaan silmäänsä.

Benderi:

  • Seurakunta on alkanut pitämään sapattina kaksi tilaisuutta, klo 11 ja 14. Näin kaikilla seurakuntalaisilla on mahdollisuus osallistua kokoukseen. Pastori Mihail pitää saarnansa Koushanin kotoaan Zoom-ohjelman kautta.
  • Ystävät, rukoillaan rakkaan työntekijämme Galinan kanssa hänen miehensä Romanin puolesta, joka on 4 kuukauden tauon jälkeen taas langennut käyttämään alkoholia.
  • Vladimir on toipumassa leikkauksesta. Rukoillaan hänelle pikaista parantumista.
  • Polina pyytää rukoilemaan kipeytyneiden jalkojensa puolesta.

Rybnitsa:

  • Työntekijämme Mihail ja hänen vaimonsa Irina pyytävät rukousapuamme Covid-19 tilanteen puolesta. 44 tuhannen asukkaan Rybnitsassa pelätään toisen korona-aallon alkaneen. Uusia tartuntoja rekisteröity 130. Myös kristillisissä seurakunnissa on uusia tartuntoja. Herra auta ja varjele!

Orgeev:

  • Rukoillaan, ystävät, työntekijämme Silvian kanssa hänen perheensä puolesta. Rukoillaan Mihailin, Olgan ja Olgan lasten puolesta, että he avaisivat sydämensä Jeesukselle.
  • Pyydämme rukoilemaan iäkkään pariskunnan Konstantinin ja Polinan puolesta. Polina on uskossa Jeesukseen, mutta hänen miehensä ei ole ja alkoholin vaikutuksen alaisena hän kohtelee huonosti vaimoansa. Rukoilkaamme Polinalle voimia ja armoa Konstantinille, että hän kääntyisi Jumalan puoleen.
  • Rukoillaan myös Marian, 85v, puolesta, että hän saisi vastauksia kaikkiin epäselviin kysymyksiinsä ja että Herramme vahvistaisi Marian uskoa.

Silkkitie:

  • Saimme aivan tuoretta raporttia Silkkitien tilanteesta ja jätänkin työntekijämme Petjan kirjeen rukousaiheeksi sydämiinne:

Petja kirjoittaa:  ”Lähdimme heinäkuun alussa viikoksi  lääkärin suosituksesta keuhkojeni takia lomalle vuoristoon raittiiseen ilmaan tutun perheen luo maatilalle. Samalla halusimme auttaa heitä hedelmien keruussa.

Emme ehtineet viikkoa täyteen olla maaseudun rauhassa, kun maassamme julistettiin uudelleen ankarat koronarajoitukset. Ne sisältävät myös suurien sakkojen uhalla autolla paikasta toiseen liikkumisen. Meni toinen viikko, ennen kuin saimme vakuutettua virkamiehen siitä, että meidän paikkakunnalle tullessamme ei ollut enää voimassa olevia liikkumisrajoituksia ja niihin mentiin nyt ilman mitään ennakkovaroituksia, jotta olisimme voineet lähteä heti kotiin. Saimme kuitenkin varoituksen.

Koronatartuntojen määrä on lähtenyt maassamme uudelleen jyrkkään nousuun. Kaupunkimme kuuluu punaiseen vyöhykkeeseen. Tapaamiset on jälleen kielletty. Onneksi kesäkuussa ehdimme käydä tapaamassa kaikkia juutalaisystäviämme ja viemässä heille ruokapaketin. Muutamat heistä sanoivat päättäneensä muuttaa heti pois maasta, kun vain rajat avataan. He sanovat elämän maassa alkaneen tuntua liian pelottavalta.

Elämme täällä Silkkitiellä arvaamattomissa olosuhteissa, tietämättä mitä huominen tuo tulleessaan.

Kiitos että olette rukouksin kanssamme!”

Moskova:

  • Pakrovkan Pikkuturvan temppelin dokumenttien kanssa on edelleen isoja avoimia kysymyksiä ja ongelmia, joiden kanssa pyydetään rukousapua. Herra, auta ja johdata näissä tärkeissä kysymyksissä!

Kaikkivaltias ja armorikas Herramme pitäköön, rakkaat ystävät, teistä jokaisesta huolen!

Rakkain kesäterveisin,

Andres