Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 24.6.2020

”Herran nimi on vahva torni, vanhurskas juoksee sinne ja saa turvan.”
(1 Tess. 5:5)

Shalom, rakkaat ystävät!

Nyt saadaan nauttia auringosta ja lämmöstä. Suomen kesä on parhaimmillaan. Itse myös tykkään valoisistä kesäöistä. Kävin parina tämmöisenä yönä kalassa. Herramme on luonut ihmeellisen ja ihanan maailman!

Ilman Jumalaa tämä ihana maailma kiehuu ja kuohuu. Ensin Covid-19 pandemia, ja nyt nämä USA:ssa alkaneet ja Eurooppaan levinneet levottomuudet. Kaiku alkaa kuulua Suomessakin.

Tarvitsemme Jumalaa. Hakeudumme Hänen Nimessään יהוה‏‎ olevaan turvaan, jotta olisimme Hänen vahvistaminaan Herran valon ja suunnan näyttäjinä.

Tilannekatsaukset ja kiitos- ja rukousaiheet:

Silkkitie:

  • Petja-pastorimme lähettää lämpimät terveiset Suomeen ja kiittää rukouksista hänen terveytensä puolesta. Silkkitiellä on pikkuhiljaa aloitettu kotityö. Kamalan kuumuuden takia kotikäyntejä pyritään tekemään joko aamuisin tai sitten iltaisin, kun on vähän viileämpää. Muistetaan Petjaa perheineen rukouksin.

Kishinev:

  • Kishinevin seurakunta piti ensimmäisen sapattikokouksen koronatauon jälkeen. Paikalle kutsuttiin vain ne, noin 20 juutalaista, jotka asuvat kävelymatkan säteellä, koska viikonloppuisin kaupungin liikennevälineet eivät vielä kulje. Jura-pastorimme kertoo tilaisuuden olleen hyvin koskettavan ja tunteellisen. Vaikka kokousta oli ajateltu noin 40 minuuttiseksi, puolitoista tuntia vierähti huomaamatta Herraa ylistäen, rukoillen ja kuunnellen Jumalan Sanaa. ”Tunnelma oli taivaallinen”, kertoo Juri.
  • Pyydämme rukoilemaan Vladimir-veljemme puolesta. Hänet on leikattu aikaisemmin, mutta tarkoitus oli tehdä vielä toinenkin leikkaus, jotta hoito saataisiin päätökseen. Nyt koronatilanteen takia leikkaus on siirtynyt ja Vladimiria huolestuttaa epätietoisuus ja epävarmuus koko tilanteessa.

Tubityö:

  • 16-vuotias Arina tuli uskoon Jeesukseen. Arinan äiti vastustaa tyttärensä uskoontuloa. Vastatoimena hän esti Arinaa aloittamasta opiskelun ja lähetti hänet luostariin. Pyydämme rukoilemaan Arinan ja tämän tilanteen puolesta.
  • Hyvä uutinen ja kiitos rukouksista Korinan puolesta! Pikku-Korinan ikä on vuosi ja kolme kuukautta. Tyttö on ollut tubisairaalassa vuoden. Nyt Jumala on parantanut Korinan ja hänet on haettu kotiin.

Rybnitsa:

  • Seurakunnan toimitilat sijaitsevat kerrostalossa. Moskovasta palannut alakerran naapuri ei pidä seurakunnan toiminnasta ja on alkanut käyttäytyä aggressiivisesti ja uhkailevasti. Mihail-pastorimme on tilanteesta hyvin huolissaan ja pyytää rukoilemaan apua Herraltamme.
  • Olemme yhdessä rukoilleet Svetlanan puolesta. Svetlanalla oli kipeä kyynärpää siihen jatkuvasti kerääntyvän nesteen takia. Nyt saamme ilolla todeta, että Svetlanan kyynärpää on parantunut. Kiitos, rakkaat ystävät, rukouksistanne ja kunnia Herrallemme!

Orgeev:

  • Pyydämme rukoilemaan 80-vuotiaan Galinan puolesta, että Jumala vahvistaisi hänen uskonsa Jeesukseen.
  • Jelenan kanssa on jo paljon keskusteltu uskon asioista ja Jumalasta, mutta hän ei ole vielä tehnyt uskonratkaisua. Pyydämme rukoilemaan, että hän saisi avata sydämensä Jeesukselle.
  • Pyydämme rukoilemaan Israeliin muuttaneen perheen puolesta. Perheeseen kuuluu äiti ja tytär kolmen lapsensa kanssa. Tyttären mies ja lasten isä jätti perheen jo heidän Orgeejevissa asuessaan. Perheen yksi lapsi on invalidi ja tarvitsee leikkausta. Isoäiti ja äiti tulivat jo Orgejevissa uskoon Jeesukseen. Nyt heidän asuessaan Israelissa he tarvitsevat rukouksiamme, että heidän uskonsa kestäisi, vahvistuisi ja kantaisi heitä eteenpäin.

Beltsi:

  • Rukouspyyntö Olgan perheen puolesta. Olga on neljän lapsen äiti. Olgan mies ja lasten isä on alkanut juoda ja juomisen mukana viimeisen puolen vuoden aikana perheeseen on tullut väkivaltaa ja paljon muita ongelmia. Olga on kaikesta huolimatta avoin Jumalalle ja haluaa kasvaa hengellisesti. Pastorimme Igor pyytää ottamaan tämän juutalaisen perheen rukouksiimme.

Benderi:

  • Benderin seurakuntalaiset kiittävät Herraa siitä, että he saavat jo kokoontua. Kahtena edellisenä sapattina koolle tulevaa seurakuntalaisten määrää piti rajoittaa turvamääräysten mukaiseksi. Tämän viikon sapattina järjestetään kaksi kokousta. Näin enemmän seurakuntalaisia pääsee osallistumaan kokoukseen. ”Pyydämme teitä rukoilemaan, että Herramme antaisi meille viisautta ohjata seurakuntamme toimintaa näissä haasteellisissa olosuhteissa parhaalla mahdollisella tavalla”, näin sanovat paikalliset työntekijätoverimme.
  • Benderin seurakunnan pastori Mihail asustaa Moldovan puolella, eikä hän ole vielä rajoitusten takia päässyt mukaan kokouksiin. Kaipaus pastorilla on suuri päästä laumansa luokse. Nyt on suunnitelmissa, että Mihail alkaa zoomin välityksellä saarnata seurakunnalleen tiistaisin ja sapatteina. Mihaililla on jälleen ongelmia terveytensä kanssa. Hänen jalkansa ovat turvonneet, hengittäminen ja nukkuminen on vaivalloista. Muistakaamme, ystävät, Mihailia ja myös hänen sairastelevaa puolisoaan rukouksin.
  • Korona-rajoitusten takia varojen nostaminen pankkitililtä on edelleen ongelmallista. Rukoillaan Jumalalta apua tähänkin tärkeään asiaan, sillä raha on työssä tarpeen ja tarpeen on myös työntekijöillemme saada palkkansa.
  • Uusien tartuntojen määrää on Transnistriassa virallisten tietojen mukaan vähenemään päin. Siitä kiitos Herralle! Kaupunkien rajojen sisäpuolella saa jo liikkua, mutta ulkopuolelle ei vielä saa mennä. Myös Moldovan ja Ukrainan rajat ovat kiinni. Pyydämme rukoilemaan kanssamme rajojen avautumisen puolesta.

Tiraspol:

  • Pastorimme Juri on kiitollinen siitä, että seurakunta saa jo kokoontua sapatteina rukoushuoneessa, tosin rajoitusten puitteissa. Juutalaiset ovat iloisia ja onnellisia siitä. Rukoileminen yhdessä on heille hyvin tärkeää. Pastori Juri viime sapattina koki Pyhän Hengen kehottaneen häntä puhumaan Jumalan rakkaudesta. Pitkään yksin kotona olleet seurakuntalaiset todella tarvitsivat tätä rohkaisun ja rakkauden sanaa.

Bukarest:

  • Bukarestissa ja Romaniassa yleensä uusia koronatartuntoja tulee noin 300 joka päivä. 13. kesäkuuta suunniteltua sapattikokousta ei voitu tämän takia pitää, mutta 20. kesäkuuta seurakunta sai kokoontua ensimmäisen kerran pitkän koronatauon jälkeen. Tämä oli, Dorina-sisaremme mukaan, varovainen alku. Ihmiset ovat vielä hyvin arkoja ja mieluummin pysyvät kotona. Sisaremme Dorina ja kotityön tiimi jatkavat kotikäyntejä ja ruokapakettien jakamista. Juutalaiset ottavat kotityön tiimiläisiä hyvin vastaan.
  • ”Se, että tilanne maassa voi yllättäen muuttua, tekee työn suunnittelemisesta hyvin vaikeaa. Mutta pyrimme kaikesta huolimatta mahdollisimman tehokkaasti käyttämään nämä mahdollisuudet, mitkä meillä ovat. Rukoilemme ihmisten puolesta, että he etsisivät Jumalaa”, viestittää Dorina.
  • Dorinan mukaan tiimin jäsenet ovat terveinä ja voivat hyvin. Dorinan puoliso Vasile on toipumassa sydänleikkauksensa jälkeen. Hän kuuluu täten riskiryhmään. Pyydämme jatkamaan esirukousta Vasilen puolesta.

Aurinkoista ja siunattua kesän jatkoa!

ANDRES KOSKELAINEN