Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 25.11.2020

”Huoli painaa alas miehen mielen, mutta hyvä sana sen ilahduttaa.” Sananlaskut 12:25

Shalom uvracha, rakkaat ystävät, rauhaa ja siunausta teille!

Kun avasin aamulla kännykälläni Raamattu-sovelluksen, eteeni tuli tämä Sananlaskujen teksti. Jotenkin tuntuu, että näitä huolia tulee joka päivä lisää ja lisää. Huolia läheisestämme, taloudellisia huolia, covid-huolia kotimaassamme ja työkentillä ja muuta. Tämä on niin normaalia ja tuttua monille meistä – olla huolissamme. Nykyään kun luemme tai kuuntelemme uutisia, saamme paljonkin aiheetta huolestumiselle.

Rakkaat ystävät, painaako huolet mieltämme alas? Kyllä, ainakin minä olen kokenut tuon otsikon jakeen todellisuuden. Mutta kannattaa lukea se jae kokonaan – hyvä sana ilahduttaa! Hyvän sanan löydämme Raamatusta. Apostoli Paavali kirjoittaa Filippiläisille 4:6-7: ”Älkää olko mistään huolissanne, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukoillen ja anoen kiitoksen kanssa Jumalan tietoon, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.”

Meidän ei tarvitse olla asiantuntijoita ja ymmärtää kaikkea, mitä ympärillämme tapahtuu. Olennaista on muistaa, että Taivaallinen Isämme on luvannut pitää meistä huolen. Jumalan Sana tuo turvan ja ilon elämäämme. Uskon, että kun saamme kokea itsemme olevamme Herrassamme turvallisin mielin, pystymme hyvällä sanalla ilahduttamaan niitä, joiden mieli on huolten painamaa.

Kenttien tilannekatsaukset, kiitosaiheet ja rukouspyynnöt:

Moskova:

  • Toimistotyöntekijämme Olga menee syöpäleikkaukseen tänään 25. marraskuuta. Rukoillaan, ystävät, leikkauksen onnistumisen puolesta ja että Herra parantaisi Olgan täydellisesti.
  • Muistakaamme rukoilla covidista yhä toipumassa olevan Galina-sisaremme puolesta. Galina on läpikäynyt tosi rajun covidin taudin, josta palautuminen on tosi hidasta. Rukoillaan Galinalle voimia ja täydellistä parantumista.
  • Vahva pyyntö, ystävät, rukoilla Herramme apua Pokrovkan Pikkuturva-temppelin dokumentteihin liittyvien ongelmien ratkaisemiseen. Byrokraattinen instituutti Venäjällä on kaikkea muuta kuin joustava ja ihmisystävällinen. Näiden asioiden kanssa Nonna-sisaremme on jo tehnyt töitä jonkin aikaa eikä loppua vielä näy. Pyydetään, ystävät, Jumalan puuttumista ja apua tähän asiaan.

Kishinev:

  • Seurakunnan rukoushuoneen dokumentteihin liittyvä rukouspyyntö tulee Kishinevistakin. Naapuritontille aletaan rakentamaan iso kerrostalo ja rakennuttaja haluaa selvittää vastaako tonttien rajat maanmittausdokumentteihin.
  • Rakkaat rukoilijat, pyydämme rukoilemaan Boriksen puolesta, joka on yksin hoitamassa kotonansa psyykkisesti sairasta aikuista poikansa. Rukoillaan Borikselle voimia ja jaksamista niin fyysisesti kuin henkisestikin.
  • Pyydämme rukoilemaan Valentina ja Olga -sisarusten puolesta. Valentinalla on kipua jaloissa, Olga on toipumassa covidista.

Benderi:

  • Pastori Mihail on toipunut aivohalvauskohtauksesta, mutta nyt sekä hänellä että hänen vaimonsa Saralla on koronan oireita, onneksi, ei kovin vakavia eikä sairaalaan tarvinnut vielä mennä. Rukoillaan, ystävät, Mishalle ja Saralle pikaista toipumista.
  • Aljona-sisaremme pyytää esirukousta aikuisten poikiensa puolesta. Molemmat poikansa jäivät leskiksi. Toinen heistä jäi kahden lastensa yksinhuoltajaksi. Rukoillaan Aljonan kanssa pojille Jumalan armoa ja että he tulisivat uskoon.
  • Pyydämme jatkamaan rukoilemista polvileikkauksessa käyneen Svetlanan puolesta. Svetlanan polvensa on edelleen kipeä ja turvonnut.

Rybnitsa:

  • Pyydämme rukoilemaan 98-vuotiaan covidia sairastaneen Annan puolesta, joka sairaalajakson jälkeen on pääsyt kotiinsa, mutta hänen vointinsa on vielä hyvin heikko.

Beltsi:

  • Ilja on ajautunut vaikeaan perhesuhdekriisiin. Rukoillaan Iljan perheelle yhteisymmärrystä ja sopua.
  • Rukoillaan kovan flunssaan oireita potevaan Jevgenian puolesta.

Orgeev:

  • Pyydämme rukoilemaan Maijan 70 v. uskonvahvistuksen ja Marian 83 v. uskoontulon puolesta. Maija on käynyt syöpäleikkauksessa. Maija sanoo jo uskovansa Jeesukseen, mutta ei uskalla vielä tulla seurakunnan tilaisuuksiin.
  • Pyydämme rukoilemaan 84-vuotiaan Valeria-sisaremme uskonvahvistuksensa ja terveytensä puolesta.

Tubisairaalatyö:

  • Kiitoksia, ystävät, rukouksistanne tubityöntekijämme Anatolin puolesta. Anatoli tekee jo paluutaan työhön. Silloin kun luette tätä, Anatoli todennäköisesti on jo käynyt lääkärin jälkitarkastuksessa ja toivon mukaan hänen laboratorionäytteidensä tulokset ovat puhtaat. Samalla hänelle tehdään myös covid-testi, lääkärin sanojensa mukaan, ”varmuuden vuoksi”.
  • Pyydämme rukoilemaan tubisairaalan työntekijän Annan puolesta, joka on tällä hetkellä teho-osastolla kärsittyään aivohalvauksen.

Keski-Aasia:

  • Keski-Aasiaan ei ole saatu yhteyttä muutaman viikon ajan. Pyydän, rakkaat muurinvartijat, jatkamaan esirukousta Keski-Aasian erittäin haastavan juutalaistyön jatkuvuuden puolesta. Rukoillaan yhdessä, että Jumala lähettäisi Silkkitien työhömme jatkajan, mikäli Petja muuttaa perheensä kanssa pois Keski-Aasiasta.

Kiitos, ystävät, myös esirukouksista minun ja perheeni puolesta!

Rakkain terveisin,

ANDRES KOSKELAINEN