Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 29.4.2020

5 Moos. 6:4-5: “Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja kaikella voimallasi.”

Shalom, rakkaat ystävät!

Israelissa vietetään Yom HaAtsma’utia eli itsenäisyyspäivää. Tätä iloista päivää edelsi Yom HaZikaron – sodissa kaatuneiden ja terrorismin uhrien muistopäivä.

23 816 Israelin armeijan sotilasta ovat uhranneet elämänsä puolustaen Israelin valtiota.

Israelin Itsenäisyyssodan (1948-1949) jälkeen 3153 ihmistä on kaatunut Israelissa terrorismin uhreina, mukaan lukien 120 muiden maiden kansalaista. 100 Israelin kansalaista ovat kuolleet terroritekojen yhteydessä Israelin ulkopuolella.

Viimevuotisesta muistopäivästä tähän päivään 42 Israelin puolustajaa (sotilaita, rajavartijoita, poliiseja) ovat kaatuneet suorittaen siviili- ja virkavelvollisuuksia tai ovat kuolleet sotilaallisissa tehtävissä.

Sain nämä luvut googlaamalla, saatavilla olisi ollut paljon laajemmatkin tilastot. Mutta jo nämä muutamat mainitsemani luvut hyvinkin näyttävät, millaisessa todellisuudessa moderni Israel elää nyt 72-vuoden iässään.

Golda Meir on sanonut aikanaan: ”He, jotka eivät osaa koko sydämestään itkeä, eivät osaa koko sydämestään nauraakaan.”

Joten ”am Yisrael chai”! Jumala sinua, Israel, siunatkoon!

Kiitos- ja rukousaiheet:

Korona pitää yhä maailmaa otteessaan. Ihmisillä oli suunnitelmia valmiina. Joku suunnitteli suuria hääjuhlia, joku lomamatkaa. Joku suunnitteli liiketoimintansa laajentamista, joku kristillisiä konferensseja. Tuskin kenenkään suunnitelmissa oli tulla lomautetuksi tai menettää elinkeinonsa. Kirkkokunnat peruvat kesäjuhlansa ja miettivät uusia strategioita.

Minä mietin sitä, kuinka äkkiä ihminen voi joutua tilanteeseen, jolloin asiat, jotka olivat vielä eilen niin tärkeitä, menettävät tärkeytensä tai häviävät kokonaan pois näköpiiristä. Kerran Jeesus muistutti kuulijoita, kuinka oli Nooan aikana. Vedenpaisumus muutti ihmisten rutiininomaisen elämän. Onkohan tämä aika annettu meille arvojemme uudelleen arviointia varten?

Rukoillaan, että rakentaisimme kestävälle arvopohjalle. Löydämme sen Raamatusta: “Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja kaikella voimallasi.”

Moskova:

  • Lähes pari viikkoa olemme rukoilleet rakkaan sisaremme Nonnan ja hänen miehensä isä Aleksanderin puolesta. Nyt, Nonnan mukaan, pahin tuntuu olevan ohi. Lämpö on laskenut kutakuinkin normaaliksi. Vointi on kuitenkin edelleen erittäin heikko. Nonna kiittää kaikista rukouksista ja tuesta.
  • Toimistotyöntekijämme Olga kertoi eilen voivansa parempaan suuntaan, ruokahalu oli palautunut ja voimattomuus alkoi pikkuhiljaa hellittämään. Tämän aamun uutiset ottivat taas takapakkia: Lämpö on noussut ja kova heikkous on taas astunut mukaan kuvaan. Olgan puoliso Sergei on edelleen sairaalassa, hänellä jatkuu kova yskä ja heikkous. Jatketaan esirukousta heidän puolestaan.

Kishinev:

  • Temppelin viemäröintityöt ovat pian valmiit. Kiitos rukouksista!
  • Seurakuntalaisilla on jo kova ikävä sapattikokoontumisiin. Ollaan kiitollisia Herralle, ettei kishinevilaisten keskuudessa ole yhtään todettua koronatartuntaa.
  • Jatketaan rukousta Jelenan puolesta. Koronatilanteen takia Jelenan aiemmin suunniteltuja syöpähoitoja on siirretty hamaan tulevaisuuteen. Tämä aiheuttaa sisarellemme suurta huolta.

Tiraspol:

  • Muistetaan pastori Juria, hänen perhettään ja seurakuntalaisia esirukouksin. Juri on kiitollinen siitä, että kaikki seurakuntalaiset ovat terveitä ja ikävöiden odottavat liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten lieventämistä.

Tubisairaala:

  • Olemme aiemmin rukoilleet 17-vuotiaan Danielan puolesta. Raiskauksen jälkeen hänellä on syviä henkisiä traumoja. Lisäksi hänellä on AIDS ja paha tuberkuloosi. Daniela kuitenkin on alkanut lukea Jumalan Sanaa. Jatketaan rukousta hänen puolestaan.
  • Tyrnovon tubilaitoksessa on paljon sairastuneita lapsia. Koska heitä ei testata, ei tiedetä mitä he sairastavat. Laitoksen johtaja kiittää patmoslaisia kaikista tuesta ja rukouksista.

Orgeev:

  • Pyydämme rukoilemaan Jelenan ja hänen miehensä Rodionin puolesta, jotta he avaisivat sydämensä Messias Jeshuaalle.
  • Sama rukouspyyntö on myös Julian ja hänen miehensä Anatolin puolesta.
  • Svetlana on myöntyväisempi uskon asioille, kuin hänen poikansa Aleksandr, joka on jopa agressiivinen ja vastustaa Jumalan Sanaa. Rukoillaan heidän molempien puolesta, jotta Jumala avaisi heidän ymmärryksensä käsittämään, kuka Jeesus on.

Rybnitsa:

  • Pyydämme rukoilemaan Rybnitsan seurakuntalaisten puolesta. He joutuvat elämään täysin suljettua elämää neljän seinän sisällä koronarajoitusten takia.

Benderi:

  • Pyydämme jatkamaan rukousta Aleksandran puolesta. Aleksandralla on diabetes ja siitä johtuen jalat ovat niin huonossa kunnossa, ettei hän pysty edes nousemaan ylös sängystään, lisäksi hän on voimakkaasti ylipainoinen. Aleksandran veli Vjatsheslav, joka on toiminut sisarensa hoitajana, joutui  sairaalahoitoon ja suruksemme ilmoitamme, että tämä veli sai taivaskutsun. Hän oli 63-vuotias ja kuoli uskossa Jeesukseen. Veljen poismeno on suru sisarelle, joka jäi nyt yksin ja avuttomana selviämään. Seurakuntamme on tietysti hänen tukenaan.

Kiittäen ja siunauksin,

Andres Koskelainen