Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 29.7.2020

”Veljet, minä en katso sitä vielä saavuttaneeni. Yhden minä kuitenkin teen: unohtaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessä, minä riennän kohti päämäärää…” Fil. 3: 13-14.

Shalom, rakkaat ystävät!

Edellisen viikon Tooran luvussa Dvarim Mooses aloitti pitkän yhden kuukauden ja yhden viikon kestävän puheen kansalleen. Mooses, Jumalan johdattamana, käy läpi kaikki exoduksen vaiheet, muistuttaa kansaa sen tekemistä virheistä ja kertaa Siinai-vuorella saadun lain. Onhan tämä tarpeenkin, sillä erämaassa on kasvanut uusi sukupolvi.

Kannattaako muistella menneitä? Kannattaako analysoida edellisten sukupolvien tekemisiä? Kannattaako analysoida mahdollisia omia virheitä?

Mooses kertoo menneistä virheistä, ettei nuori sukupolvi enää toistaisi niitä. Sillä eteenpäin on mentävä. Kanaanin maa on otettavaa haltuun.

Apostoli Paavali toteaa ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille luvussa 10, että Tooran kertomukset Israelin kansan vaelluksesta ovat esimerkkinä meille.

Te, rakkaat ystävät, olette olleet Idän diasporajuutalaistyön tukijoina pitkän aikaa. Te teitte mahdolliseksi sen, että monet ja monet juutalaiset tulivat pelastetuksi uskon kautta Jeshuaan Messiaaseen. Te tuette tätä työtä edelleen. Messiaaniset seurakunnat Venäjällä, Moldovassa, Aasiassa, Romaniassa, Valko-Venäjällä ja Israelissa palvelevat juutalaisia niin heidän hengellisissä kuin fyysisissä tarpeissaan.

Tehkäämme, ystävät, apostoli Paavalin antaman mallin mukaisesti ja kurottaudutaan päämäärää kohti, mikä on edessä.

Tilannekatsaukset ja kiitos- ja rukousaiheet:

Tubityö:

  • Anatoli pyytää rukoilemaan Viktorin 17 v puolesta. Viktor, kuten myös Viktorin vanhemmat, ovat tubisairaita. Viktor on avoin Jumalan Sanalle.

Kishinev:

  • Kishinevin seurakuntalaiset haluavat kanssamme kiittää Herraa siitä, että pahentuneesta koronatilanteesta huolimatta sapattikokoukset saavat jatkua. Jura-pastorimme mukaan Moldova on taas ottamassa Euroopan maiden kärkisijan koronatilastoissa tartuntojen määrässä yhtä miljoonaa asukasta kohti. Jura pyytää erityisesti rukoilemaan Herramme varjelusta, etteivät seurakuntalaiset altistuisi tartunnoille kokoustilanteissa, sillä yhä enemmän juutalaisia haluaa tulla sapattitilaisuuksiin.
  • Ruokapaketteja jaetaan edelleen. Niistä juutalaiset lähettävät erityiset kiitokset Patmokselle.
  • Pyydämme rukoilemaan Jelena Grigorjevnan puolesta. Hän on fyysisesti heikossa kunnossa, mutta hengellisesti hänen uskonsa on vahva ja hän on aina hyvin avoin keskustelulle. Jelena Grigorjevna kiittää Jumalaa siitä, että hän on saanut rollaattorin ja pystyy nyt liikkumaan ainakin asuntonsa sisällä.

Beltsi:

  • Pastorimme Igor kertoi erästä uudesta juutalaisperheestä, johon hän on tutustunut. Perheen 12-vuotias poika asuu tällä hetkellä isovanhempiensa luona, sillä hänen äitinsä on syöpähoidossa ja isänsä Israelissa, jossa hänellä on jotain työhön liittyviä ongelmia. Igor kertoo tilanteen perheessä olevan vaikea ja pyytää rukoilemaan, että messiaanisena seurakuntana he voittaisivat perheen luottamuksen palvellakseen heitä.

Orgeev:

  • Kishinevin tiimi vieraili Orgeevin seurakunnassa viime viikolla. Tilaisuuteen kutsuttiin vain sen verran seurakuntalaisia, mitä viranomaisten säädökset sallivat. Tilaisuus oli hyvin lämminhenkinen ja koskettava. Paikalliset seurakuntalaiset olivat kiitollisia siitä, että heitä on muistettu tässä vaikeassa korona-ajassa. Laitan siitä tilaisuudesta vähän enemmän tekstiä seuraavassa postitukseenkin menevässä kirjeessä.

Tiraspol:

  • Pastorimme Juri perheineen tarvitsee erityistä rukoustukeamme. Koronatilanne Tiraspolissa, kuten kaikkialla Transnistriassa, on edelleen vaikea. Ihmiset ovat pelokkaita. Monet iäkkäät seurakunnan juutalaiset eivät koronapelon vuoksi uskalla käydä sapattikokouksissa. Rukoillaan Jurille Jumalan antamaa viisautta ja Pyhän Hengen johdatusta olla rohkaisuna ja tukena kaikille seurakuntalaisille tässä jo pitkään jatkuneessa haastavassa tilanteessa.

Benderi:

  • Olemme rukoilleet kotityöntekijämme Galinan miehen alkoholiongelman puolesta. Kiitos Herralle, kriisi on ohi. Galina kiittää rukousavusta.
  • Olemme myös rukoilleet leikkauksesta toipuvan Vladimirin puolesta. Nyt Vladimir kiittää rukouksista, hänen vointinsa on hyvä.
  • Pyydämme rukoilemaan Tatjanan ja Georgin parisuhdekriisin ratkaisun puolesta. Heidän tilanteensa on työntekijämme mukaan hyvin vaikea.
  • Polina edelleen pyytää rukoilemaan kipeytyneiden jalkojensa puolesta.

Rybnitsa:

  • Jatkakaamme, ystävät, rukousta Annaa ja Linaa kohdanneen vaikean tilanteen puolesta. Anna on yksi holokaustivanhuksistamme. Hän asustaa tyttärensä Linan kanssa. Puoli vuotta sitten heidän asunnossaan sattui tulipalo, josta olemme kertoneet. Kaasuyhtiö on haastanut heidät oikeuteen ja vaatii 1600 dollarin korvauksia. Oikeusistuimen on määrä julistaa päätöksensä 30.7.2020.
  • Edelleen pyydämme rukoilemaan Klaudian puolesta. Häneltä amputoitiin kantapää. Klaudiaa on kotona auttanut hänen tyttärensä. Tätä kirjoittaessa, tiistaina 28. heinäkuuta, on kulunut neljä päivää tyttären poistumisesta kotoa, eikä hänestä ole sen jälkeen kuulunut mitään.
  • Viktor on yksinään kotonansa toipumassa leikkauksesta. Muistetaan Viktoriakin esirukouksin.

Moskova:

  • Pakrovkan Pikkuturvan temppelin asioissa on edelleen viranomaisten kanssa isoja ongelmia, joissa vain Jumala pystyy auttamaan. Kiitämme Hänen tähänastisesta avustaan, ja pyydämme jatkamaan esirukousta asioiden täydelliseen voittoon asti.

Kaikkivaltias ja armorikas Herramme pitäköön, rakkaat ystävät, teistä jokaisesta huolen!

Kesäterveisin,

ANDRES KOSKELAINEN