Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 3.6.2020

”Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan, ja säilyköön koko teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen”. 1. Tess.5:23.

Shalom, rakkaat ystävät!

Suomessa alkoi kesä ja samalla maamme on elpymässä koronasta. Kahvilat avasivat ovensa asiakkaille. Helsingin uimastadionille pääsee taas uimaan. Koulujen päättäjäisiä sai juhlia hillitysti. Seurakunnat alkavat pitämään kokouksia, toki rajoitusten puitteissa. Olemmeko nyt edes vähän onnellisimpia?

Kiitän teitä, rakkaat ystävät, rukoustuesta ja uskollisuudesta. Rukouksessa on voima, joka kantoi meitä läpi tämän vaikean kevään.

Samaa kertovat meidän juutalaiset tuolta idän ja etelän puolelta. Joka kuukauden vaihde ja kuukauden puoliväli ovat ajankohtia, jolloin maissa odotetaan viranomaisten julkaisemia päätöksiä rajoitusten vähentämisestä. Ystävämme Romaniassa odottavat kokousten alkavan kesäkuun puolessavälissä, ja Moldovassa kokoontumisrajoitusten poistamista suunnitellaan vasta heinäkuun 5. päivän tienoihin. Sama toive on moskovalaisillakin, mutta siellä tämä on vielä hyvin epävarmaa.

Saimme juhlistaa helluntaita Idän diasporajuutalaistyön työntekijöiden kanssa zoom-kokouksessa. Tällä kertaa koolla oli noin 40 henkeä. Yhdessä rukoilimme, lauloimme, vaihdoimme kuulumisiamme ja tervehdyksiämme. Tällä kertaa mukana oli myös Patmoksen kenttäkehitysjohtaja Pirkko Säilä, joka toi omansa ja koko Patmoksen puolesta tervehdyksen. Saimme myös iloiten kuunnella Idän diasporajuutalaistyön perustajan ja kenttäjohtajan Hannele Suortin tervehdyksen. Hannele itse ei valitettavasti pääsyt osallistumaan kokoukseen. Oli tosi koskettavaa nähdä ja kuulla myös koronan läpikäyneitä ystäviä.

Tällaiset zoom-kokoukset eivät tietenkään voi korvata perinteisiä kokouksia, missä saa fyysisesti olla mukana, mutta onhan se parempi, kuin ei mitään. Eri maissa asuville ja työskenteleville paikallisille työntekijöille nämä ovat olleet ainoa mahdollisuus tavata toisiaan ”näköetäisyydellä” kevään koronarajoitusten aikana. Tietysti muu tekniikka ja työn sisäinen Mostik-lehti ovat myös entiseen tapaan palvelleet sisäisessä kanssakäymisessä.

Kiitos- ja rukousaiheet:

Monet juutalaisemme kuuluvat ikänsä puolesta Covid-19 riskiryhmään. Silloin, kun eri valtiot antavat luvan aloittaa kokoontumiset, he ovat edelleen alttiita tartunnalle. Muistetaan heitä rukouksin. Rukoillaan myös meidän työntekijöiden puolesta, että kokoustilanteet pystytään järjestämään riittävän turvallisiksi.

Silkkitie:

  • Pyydämme rukoilemaan Petja-veljemme puolesta. Viimeksi hän ilmoitti olevansa sairaalahoidossa keuhkokuumeen takia. Hänen vaimonsa ja lapsensa olivat silloin terveinä kotona. Silkkitien työn olosuhteet ovat edelleen hyvin vaikeat. Muistetaan Petjaa, perhettä ja koko työtä rukouksin.

Moskova:

  • Moskovassa koronatilanne on edelleen vaikea. Kaupungissa liikkuminen yleisillä kulkuvälineillä on sallittu vain luvan saaneille. Yli 65-vuotiaat eivät saa lupaa, paitsi jos on tarvetta mennä lääkärin vastaanotolle. Rikkomisesta voi seurata sakkorangaistus. Rukoillaan Nonnan ja koko Moskovan työmme puolesta.

Tubityö:

  • Tyrnovon tubilaitoksella toukokuussa oli hoidossa 150 lasta, Kishinevin sairaalassa 54 lasta. Monien tubilasten vanhemmat sairastavat myös tubia ja lisäksi heillä on alkoholiongelma. Useat lapset jäävät orvoiksi. Heidän puolestaan pyydetään jatkuvasti esirukousta. Toukokuun aikana kaksi lasta tuli uskoon, Ruslan 17 v. ja Vlada 12 v. Kiitos heistä Herralle!
  • Vlada laittoi viestin työntekijällemme, että hän rukoilee äitinsä puolesta. Vain Jumala voi pelastaa äidin alkoholismista. Vladan isä kuoli tuberkuloosiin.
  • Pyydämme rukoilemaan vatsataudin kourissa olevan 17-vuotiaan Danielan puolesta. Danielan äiti myös sairastaa tuberkuloosia.

Kishinev:

  • Rima pyytää rukoustukea. Rima on sekä ikänsä että sairautensa takia fyysisesti heikossa kunnossa. Käveleminenkin on hänelle tuskallista. Sukulaiset auttavat häntä. ”Herran luona ei tällaista sairautta enää ole”, Rima lohduttautuu.
  • Pyydämme rukoilemaan Sergein puolesta, joka on mennyt jälleen psyykkisesti kovasti huonoon kuntoon ja on tänään joutunut pakkohoitoon psykiatriseen sairaalaan. Sergei on yksineläjä ja usein lääkkeet unohtuvat ottaa. Sergein äiti kuoli monia vuosia sitten, ja sen jälkeen nuorella miehellä ei ole ollut ketään läheistä rinnalla huolehtimassa. Sergeillä on vain yksi kaukaiseksi jäänyt serkku, joka nyt on muuttamassa Israeliin, kun muutto jälleen tulee joskus syksyllä mahdolliseksi. Serkku on luvannut ottaa Sergein mukaan. Rukoillaan, että nämä suunnitelmat onnistuvat, se olisi koko Sergein elämän kannalta hyvin tärkeää.
  • Rukoustukea tarvitsee myös hyvin iäkäs Sofia.
  • Tamara-sisaremme pyytää rukoilemaan nopeaa toipumista sappirakon leikkauksesta Nadezda-tyttärelleen.

Rybnitsa:

  • Pyydämme rukoilemaan leikkauksesta toipuvan Klaudian puolesta.

Benderi:

  • Pyydämme jatkamaan esirukousta tyrän vaivaaman Dinan puolesta.
  • Polinan puolesta, jolla on korkea verenpaine.

Kiitän teitä, ystävät, esirukouksistanne itseni ja perheeni puolesta. Tarvitsen todellakin tässä työssä Jumalamme johdatusta päivittäin.

Rakkain terveisin,
ANDRES KOSKELAINEN