Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 31.3.2021

”Hän sanoi heille: ”Minä olen hartaasti halunnut syödä kanssanne tämän pääsiäisaterian ennen kärsimystäni.”  – Luukkaan evankeliumi 22:15

Shalom uvracha, rakkaat muurinvartijat, rauhaa ja siunausta teille!

Me suomalaiset kristityt elämme pääsiäisviikkoa. Tähän samaan aikaan juutalaiset veljemme viettävät kahdeksan päivää kestävää Pesah-juhlaa. Tänä vuonna tärkeät juhlamme sattuivat melkein samaan aikaan. Kun juutalaiset veljemme viettävät happamattoman leivän päiviä ja alkavat 49 päivän pyhittämismatkansa kohti Shavuot-päivää, meillä kristityillä on tapana pääsiäisviikon aikana hiljentyä Jumalan edessä ja tutkia sydäntämme Jumalan sanan valossa, valmistautuen Herramme Jeesuksen ylösnousemusjuhlaan. Hän on yksi ja ainoa Pelastaja ja Vapahtaja niin juutalaisille kuin kaikille muillekin ihmisille. Kiirastorstaina hiljennymme ja muistamme että,  ”pääsiäislampaamme, Kristus on teurastettu” puolestamme. ”Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa… vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa” (1 Kor. 5:7-8).

Pääsiäislauantaina, 3.4.2021 meillä on mahdollisuus kuulla Kishinevin messiaanisen seurakuntamme pastorin, Juran pääsiäistervehdys Pasi Turusen suorassa lähetyksessä YouTubessa klo 19:30. Suoran katselulinkin Pääsiäisvaelluksen päivittäisiin lähetyksiin löydätte Patmoksen verkkosivuilta www.patmos.fi.

Kiitos, ystävät, teille siitä, että pysytte rinnallamme, tuette, rukoilette ja kannustatte!

Siunattua Pääsiäisviikkoa ja Jeesuksen Ylösnousemusjuhlaa teille!

Kenttien tilannekatsaukset, kiitosaiheet ja rukouspyynnöt:

Tubityö

  • Patmos on avustanut tubisairaalaa vielä yhden happikoneen hankinnassa. Varat on lähetetty jo kuukausi sitten, mutta kone saatiin hankituksi vasta viime viikolla maahantuojan toimitusvaikeuksien takia. Kiitos teille rakkaudenlahjastanne, rakkaat tukijamme! Yhden happilaitteen lisäys nostaa tubisairaalan tehokkuutta tubi- ja Covid-sairaiden henkien pelastamisessa.

Orgejev

  • Sylvia-sisaremme pyytää rukoilemaan kahden pariskunnan – Vasilin ja Jelenan sekä Semenin ja Tatjanan – puolesta, että heille avautuisi se ainoa tie pelastukseen -Messias Jeesuksen ristin kautta.
  • Toinen Sylvia-sisaremme lähettämä rukouspyyntö on psyykkisesti sairaan Raisan puolesta, että Herra armahtaisi ja parantaisi häntä.

Rybnitsa

  • Ystävät, rukoillaan rakkaan työntekijämme Mihailin terveyden puolesta. Viime perjantaina Mihailille nousi kuume ja hänen tilansa on edelleen sama.
  • Rukoillaan myös syöpäsairaan Ninan ja munuaissairaudesta kärsivän Annan puolesta. Nina on menossa leikkaukseen. Annetaan rukoustukea Ninalle ja pyydetään Annalle Jumalan apua ja parantumista.

Dnestrovsk

  • Pandemian kourissa olevassa Dnestrovskissa Sergei-veljemme pitää pienimuotoisia 3-5 hengen kokouksia Ljuda-sisaremme kodissa. Kokoontumiset ovat iltaisin sairaanhoitajana työskentelevän Ljudan päästyä työvuorostaan kotiin.
  • Dnestrovskissa on perheitä, jonka lapset opiskelevat Kishinevissa eivätkä he pääse liikkumisrajoitusten vuoksi käymään kotonaan. On myös niitä, jotka ovat menettäneet työpaikkansa eivätkä edelleenkään ole löytäneet uutta työtä. Rukoillaan, ystävät, näiden perheiden puolesta, että tulisi jo helpotusta tähän pitkittyneeseen ongelmaan.
  • Kapa-sisaremme pyytää rukoilemaan eronneen ja alkoholiongelmien kanssa painivan Andrei-poikansa puolesta.

Benderi

  • Benderin toisen humanitaarisen kuorman tullaus on vielä Tullausta odotellessa selvisi mielenkiintoinen seikka, että yksi tullin tarkastajista on juutalainen. Ystävät, rukoillaan Jumalan johdatusta tullaukseen ja tämän tarkastajan puolesta myös.
  • Zinaida-sisarella on huoli ja rukouspyyntö kolmen lapsenlapsensa puolesta. 16-vuotias Dasha lähti pois kotoa, Daniel tahtoo olla vähän ilkeä isoäidilleen. Lastenlapsista vanhin Anastasia on naimisissa ja synnytti tyttövauvan, joka on nyt 7 kk:n ikäinen. Tällä hetkellä Anastasia kärsii psyykkisestä romahduksesta ja masennuksesta ja hän on sairaalahoidossa. Tyttövauva on isänsä kansa kotona ja Zinaida-mummi on auttamassa heitä.
  • Jekaterina, jonka terveyden puolesta olemme rukoilleet, kiittää rukouksista. Hänen tilansa on parantunut sen verran, että hän pystyy liikkumaan asunnossaan sisällä.
  • Pyydämme rukoilemaan Tatjanan puolesta, joka on kärsinyt verenvuodoista jo kolmen kuukauden ajan.
  • Työntekijämme Lena ja Galina pyytävät esirukousta Lidian ja Svetlanan puolesta. Äiti ja tytär asuvat samassa taloudessa ja heillä on monista asioista erimielisyyksiä ja jopa riitoja.
  • Irina-äidillä on rukouspyyntö Vjatsheslav-poikansa pelastumisen puolesta. Poika on ratkennut juomaan ja joutui sairaalaan ja voi tämän johdosta menettää työpaikkansa.

Keski-Aasia

  • Rakkaat muurinvartijat, jatkakaamme rukousta ja Jumalan tahdon etsimistä työn jatkajan löytymiseksi Keski-Aasiaan.

Kiitoksin,

ANDRES KOSKELAINEN