Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 4.11.2020

”Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, joka hänen oli saava perinnöksi ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.”  – Hebrealaiskirje 11:8.

Shalom uvrahah, rakkaat ystävät, rauhaa ja siunausta teille!

Pyhä Raamattu kehottaa ja kannustaa meitä luottamaan Jumalaan kaikissa elämämme tilanteissa. Hän on Kaikkivaltias ja Hän hallitsee. Luottamus Jumalaan avaa meille siunauksen.

Tämän viikon Toora luvun mukaan Lech Leha kertoo Aabrahamin elämästä. Uskon kautta Aabraham oli kuuliainen Jumalalle, joka kutsui häntä lähtemään maastansa ja isänsä kodista tietämättä, minne saapuisi. Jumala koetteli, mutta myös rohkaisi ja johdatti Aabrahamia.

Tätä Lech Leha, eli lähde kutsua (1 Moos. 12:1), heprean kielen osaajat selittävät kehotuksena, kutsuna ”lähteä kohti itseään” tai ”lähteä itsensä vuoksi”. Lähdettyään seuraamaan Jumalaa, Aabraham on löytänyt todellisen itsensä. Uskon, että tällaisen kutsun Herramme esittää meille jokaiselle.  Aabrahamin kuuliaisuus Jumalan tahdolle koitui siunaukseksi jälkipolville, myös meille. Kuinka toivonkaan, rakkaat veljet ja sisaret, että meidän kuuliaisuutemme Jumalalle olisi siunauksena lähimmäisillemme ja toivottavasti myös heille, jotka elävät meidän jälkeemme.

Tilannekatsaukset sekä kiitos- ja rukouspyynnöt:

Moskova:

  • Moskovassa, niin kuin muuallakin maailmassa, Covid-pandemia on kiihtymässä. Suomessakin on uutisoitu siitä, että yli 65-vuotiaiden moskovalaisten vapaata liikkumista rajoitetaan vähintään marraskuun loppuun de-aktivoimalla heidän kaupunkiliikenteen korttinsa, etteivät saisi käyttää yleistä liikennettä ilmaiseksi. Tästä johtuen seurakuntamme tilaisuudet on toistaiseksi peruutettu. Yhteyttä pidetään puhelimitse.
  • Toimistotyöntekijämme Olga ei ole vielä päässyt leikkaukseen. Lääkärit odottavat viimeisten kokeiden tuloksia ja vasta sitten tekevät päätöksensä leikkauksesta. Toinen työntekijämme Galina on sairastunut koronaan ja ollut sairaalahoidossa jo reilun kahden viikon ajan. Viime viikolla hänet haluttiin jo kotiuttaa sairaalasta, jotta uusille potilaille tulisi tilaa, mutta Galinan kokeiden tulokset olivat sen verran hälyttäviä, ettei kotiuttamista voitu tehdä. Galina tarvitsee edelleen happilaitetta. Rukoillaan, ystävät, Galinalle ja Olgalle parantumista ja Herramme armoa.
  • Moskovan työtämme paikallisesti johtava Nonna-sisaremme on potenut viime viikonloppuna lievää lämmönnousua, nuhaa ja väsymystä. Alkuviikosta hänen vointinsa on ollut jo parempi. Rukoillaan Nonnalle terveyttä ja jaksamista.

Kishinev:

  • Pyydämme rukoilemaan 60-vuotiaan työttömäksi jääneen Jurin puolesta, jolla on kipuja jaloissa.
  • Marinalla on myös jalka kipeänä kaksi vuotta sitten sattuneen tapaturman jäljiltä. Marina pyytää rukoilemaan hänen jalkansa parantumisen puolesta.
  • Pyydämme rukoilemaan Ljuban puolesta. Hänen kanssaan asuvat hänen 90-vuotias äitinsä ja aikuinen invalidi-poikansa, joka on psyykkisesti sairas. Rukoillaan, että Herramme antaisi Ljuballe sekä fyysisiä että henkisiä voimia.
  • Minodora-sisaremme pyytää esirukousta lastensa ja lastenlastensa uskoontulon puolesta.
  • Saimme Kishinevistä ikävän viestin ja linkin nettisivustolle, jossa kerrottiin, että lokakuun viimeisenä viikonloppuna vandaalit häpäisivät Kishinevin juutalaisen hautausmaan tuhoamalla monia hautakiviä ja piirtämällä niihin hakaristejä ja muita ”graffitteja”. Hautausmaan työntekijöiden mukaan ilkivaltaa on tehty kahden yön aikana. Sivusto Point.md ilmoitti tapahtuneesta 31. lokakuuta. Marraskuun 3. päivänä sama sivusto ilmoitti lyhyesti, ettei tekijöitä  ole vielä saatu kiinni. Antisemitismi ei ole hyväksyttävää missään muodossa. Tällaiset teot järkyttävät mielettömyydellänsä ja epäinhimillisyydellänsä todella syvästi. Muistetaan, ystävät, Moldovan juutalaisiamme rukouksin.

Orgeev:

  • Ivanin ja Natashan 5-vuotiaalla pojalla on sydänsairaus. Perhe käy vuosittain Moskovassa hoitamassa poikaansa. Pyydämme rukoilemaan, että Herra parantaisi tämän lapsen.
  • Pyydämme rukoilemaan Saksassa asuvan 89-vuotiaan Evan terveyden puolesta ja että hänen uskonsa vahvistuisi.
  • Sergei ja Tatjana pyytävät rukoilemaan heidän kanssaan, että Herra antaisi heille lapsen. Tatjanalla on munuaissairaus. Hän on jo kaksi kertaa kokenut keskenmenon.

Tubityö:

  • Tubityöntekijämme Anatolin työ on jatkunut täysimääräisenä koronarajoituksista huolimatta. Anatoli käy Kishinevin tubisairaalassa melkein päivittäin. Matkoja Tyrnovoon hän tekee kahdesti kuukaudessa, tarvittaessa enemmänkin. Lokakuun lopulla Tyrnovossa oli hoidossa 145 lasta, Kishinevin tubisairaalassa 43.
  • Anatolin kiitosaihe on se, että kun lapset tulevat uskoon (lokakuun aikana heitä oli kolme), se tekee usein vaikutuksen heidän vanhempiinsakin. Kiitosaihe on myös uskoon tulleesta Nikita-pojasta, jonka äiti ensin ihmetteli poikansa käytöksen muuttuneen ja kysyi syytä siihen. Näin äitikin sai kuulla sanoman Jeesuksesta.
  • Pyydämme rukoilemaan vakavasti sairastuneen Tyrnovon lääkärin, Jelenan puolesta.
  • Avunpyyntö leskeksi jääneen Marian puolesta. Marian mies kuoli tuberkuloosiin ja Maria jäi yksin neljän pienen lapsen kanssa, joista nuorin on kahden kuukauden ikäinen vauva. Perheen tytär, jonka pitäisi olla ensimmäisellä luokalla, ei käy koulua, sillä kylässä on vain venäjänkielinen koulu eikä tyttö osaa venäjää. Kaksi muuta sisarusta eivät voi mennä päivähoitoon koronakaranteenin takia. He asuvat tätinsä luona talossa, jossa ei ole lämmitystä eikä vesijohtoa. Lisäksi Marian pitäisi päästä tyräleikkaukseen. Kiitos, kun rukoilette tämän äidin ja hänen lastensa puolesta.

Rybnitsa:

  • Pyydämme rukoilemaan Levan perheen puolesta. Koko perhe on sairastunut koronaan. Perheen kanssa asuu 90-vuotias isoäiti, joka on eristetty.

Benderi:

  • Esirukouspyyntö pastori Mihailin Yhdysvalloissa asuvan Ljuda-tyttären puolesta, joka on 26:lla viikolla raskaana. Jo neljän viikon ajan hänellä on ollut vakava keskenmenon vaara. Kiitos ja ylistys Herralle, että hän varjeli Ljudaa ja hänen raskautensa on jatkunut. Jatkakaamme, ystävät, rukousta heidän puolestansa.
  • Pyydämme rukoilemaan Zannan lasten uskoontulon puolesta.
  • Työntekijämme Lena pyytää jatkossakin rukoilemaan Transnistrian yhä pahenevan koronatilanteen puolesta, jotta Herra varjelisi seurakunnan juutalaisia sairastumisilta ja että seurakunnan kokoontumiset saisivat jatkua Jeesuksen nimessä.

Keski-Aasia:

  • Keski-Aasian tilanteesta kirjoitan saman rukousaiheen kuin viikko sitten. Viimeisen maaseudulle suuntautuneen työmatkansa aikana työntekijämme Petja joutui karanteeniin vierailtuaan perheen luona, jossa oli koronatartunta. Petjan koronatestitulos oli onneksi negatiivinen. Petja-veljellämme on muitakin terveyshuolia alhaisen hemoglobiiniarvon takia. Lisäksi hänen on mietittävä perheen lapsille opiskeluvaihtoehtoja, joita Keski-Aasiasta ei löydy. Pyydän, ystävät teitä erityisesti rukoilemaan Petjalle perheineen Herramme johdatusta, viisautta ja armoa raskaiden valintojen edessä. Pyydän esirukousta koko Keski-Aasian 20 vuotta kestäneen erittäin haastavan juutalaistyön jatkuvuuden puolesta, että Jumala lähettäisi Silkkitien työhömme jatkajan, mikäli Petja muuttaa perheensä kanssa pois Keski-Aasiasta.

Kiitos, ystävät, myös esirukouksistanne minun sekä perheeni puolesta!

ANDRES KOSKELAINEN