Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 6.5.2020

”Hänelle, joka voi tehdä monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa, hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Aamen.” Ef.3: 20-21.

Shalom, rakkaat Muurinvartijat!

Heti ensimmäisenä haluan kiittää Herraa kaikista teistä, rakkaat ystävät, että te jatkatte Patmoksen diasporajuutalaistyön uskollisina tukijoina! Olette rakkaita ja arvokkaita! Kaikkivaltias Jumalamme siunatkoon teitä ja täyttäköön kaikki teidän tarpeenne!

Saatan tässä kirjeessä toistaa joitakin sellaisia asioita, joista olen kirjoittanut jo aiempina viikkoina. Tämä johtuu siitä, että kuukauden ensimmäinen kirje tavoittaa postituksen kautta myös sellaisia ystäviä, jotka saavat kirjeen vain kerran kuukaudessa.

Pandemia on vaikuttanut meidän kaikkien elämään. Tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka eivät ole käyneet ulkona yli kahteen kuukauteen. Iäkkäät, mutta muuten varsin aktiiviseen elämäntyyliin tottuneet ihmiset, ovat joutuneet olemaan neljän seinän sisällä.

Myös se, ettei ole mahdollista käydä jumalanpalveluksissa, on monille aikamoinen koettelemus.

Monet seurakunnat ovat järjestäneet jumalanpalveluksensa nettiin. Myös pienryhmien rukous- ja Raamatun tutkiskeluhetket netin kautta ovat saaneet suosiota. Venäjänkielinen kotiryhmämme, johon itse kuulun, kokoontuu pandemian aikana skypen kautta kaksi tai kolme kertaa viikossa. Mukana on ihmisiä Helsingistä, Vantaalta ja jopa Loviisasta asti. 

Elena Grigorjevna on patmosystäville kiitollinen saamastaan ruoka-avusta.

Valitettavasti kaikilla ei ole tällaista mahdollisuutta. Näihin kuuluvat rakkaat juutalaisemme monilla Patmoksen työkentillä. Heillä onkin jo kova ikävä sapattikokouksiin. Siitä kertovat viestit Moldovasta, Moskovasta ja Romaniasta. Tämä aika, jolloin ihmiset joutuvat elämään eristyksessä toisistaan, on osoittanut, kuinka tärkeää on keskinäinen tuki, rohkaisu Jumalan Sanalla ja yhteinen rukous. Kaikilla juutalaisystävillämme ei ole edes puhelinta, jolla heihin voisi pitää yhteyttä.

Moldovassa ja Transnistriassa ruoka-avun tarve juutalaistemme keskuudessa on suuri. Näillä kentillä onkin jo jaettu humanitaarista apua. Romaniassa liikkumisrajoituksia kevennetään 15. toukokuuta, jolloin työntekijämme pääsevät jakamaan myös siellä ruokapaketteja. Tämä on hyvä uutinen Romaniasta.

Olemme miettineet, miten voimme enemmän hyödyntää nykypäivän tarjoamia mahdollisuuksia. Olemme perustaneet diasporajuutalaistyön venäjänkielisen youtube-kanavan. Vaikka kanava on vielä alkuvaiheessa, sillä on ollut jo katsojia. Tämäkin on yksi rukouksen aihe teille, rakkaat muurinvartijat, että osaisimme saada kanavalle oikean kehityssuunnan, jotta kanavasta olisi hyötyä.

Linkki kanavalle löytyy täältä.

Kiitos- ja rukousaiheet:

Kishinev:

  • Pyydämme rukoilemaan Ziljan puolesta. Ziljalla on kipuja jaloissaan. Tilanne pahenee koko ajan, ja Zilja on hyvin huolissaan, miten hän tulee pärjäämään? Miten onnistuu kaupassa käynti jne. Näitä asioita hän miettii ja masentuu yhä enemmän. Zilja tarvitsee rukousta, jotta hänen uskonsa Jeshuaan vahvistuisi.
  • Uljanalla on ollut aivohalvaus ja sen jälkeen hänen liikkumisensa asunnossaan on ollut vaivalloista. Koronapandemian takia kotihoitajat käyvät hänen luonaan harvemmin. Pyydämme rukoilemaan Uljanan puolesta.
  • Sergeilla on mielenterveyden häiriöitä, jonka takia hän ei suhtaudu koronan tarttumisen riskiin vakavasti. Pyydämme rukoilemaan, että Jumala olisi Sergeille armollinen, eikä hän sairastuisi koronaan.

Tubityö:

  • Kishinevin tubisairaalassa työntekijämme Anatoli toimittaa päivittäin koronarajoituksista huolimatta lapsille elintarvikkeita ja muuta tarpeellista. Rajoitukset vaikuttavat siten, ettei hän saa tavata lapsia samassa määrin kuin ennen. Kerralla on mahdollista tavata vain 3-4 lasta. Samalla hän pitää lapsille raamattutunnin. Henkilökunta auttaa tavaroiden kantamisessa ja jakamisessa. Koronatartuntoja tubisairaalassa ei Anatolin mukaan ole.
  • Rukousaihe on Jelenan, 17, puolesta. Jelena on pian pääsemässä pois sairaalasta, mutta hänellä ei ole kotia, minne mennä.
  • Tyrnovon tubilaitos on karanteenissa, eikä Anatoli pääse tapaamaan lapsia. Hän pitää vanhempiin lapsiin yhteyttä puhelimitse. Puhelimitse Anatoli jakaa heille myös tehtäviä. Vanhemmat lapset sitten kertovat tehtävät eteenpäin nuorimmille. Näin Anatoli pysyy yhteydessä laitoksessa oleviin lapsiin ja nuoriin.
  • Laitoksen johtaja Veronika on suuresti kiitollinen Patmokselle avusta. Hän sanoo rukoilevansa Patmosystävien puolesta. Usein Veronika itse on Anatolin kanssa purkamassa tavaroita Anatolin autosta.
  • Teinityttö Angela on edelleen suuren avun tarpeessa. Kun karanteenit ovat ohi, hänen on tarkoitus palata ensin Tyrnovon laitokselle ja myöhemmin mahdollisesti Kishineviin sairaalaan. Anatoli yrittää auttaa häntä saamaan invalidistatuksen.

Orgeev:

  • Svetlana ja Vjatsheslav ovat aviopari. Heidän kanssaan on käyty paljon keskusteluja uskonasioista, mutta he eivät vielä avanneet sydäntään Jeesukselle. Pyydämme rukoilemaan heidän puolestaan, että he tulisivat uskoon Jeesus-Messiaaseen.
  • Sama pyyntö on Fridan, 70, puolesta, että hänkin ottaisi evankeliumin sanoman vastaan. Keskustelimme paljon hengellisistä asioista ennen hänen muuttoaan Saksaan.
  • Sergei ja hänen vaimonsa Tatjana elävät pelossa koronan suhteen. Vaikka he lukevat Raamattua ja rukoilevat, heillä ei ole rauhaa sydämessään. Pyydämme rukoilemaan, että Jumala vahvistaisi heidän uskoaan.

Beltsi:

  • Erässä perheessä on perheen äidillä henkisiä ongelmia, jonka takia varsinkin tytär kokee suurta tuskaa. Koko perhe tarvitsee rukouksiamme.

Benderi:

  • Pyydämme jatkamaan rukousta Aleksandran puolesta. Aleksandralla on diabetes ja siitä johtuen jalat ovat niin huonossa kunnossa, ettei hän pysty edes nousemaan ylös sängystään. Lisäksi hän on voimakkaasti ylipainoinen. Viikko sitten kerroimme, että Aleksandran 63-vuotias veli Vjatsheslav, joka on toiminut sisarensa hoitajana, on siirtynyt taivaskotiin. Hän kuoli uskossa Jeesukseen. Veljen poismeno on suuri suru sisarelle, joka jäi yksin avuttomana elämään. Seurakuntamme on tietysti hänen tukenaan.
  • Zinaida pyytää rukoilemaan kipeän polvensa puolesta.

Bukarest:

  • Sisar Dorina ja veli Dimitru kiittävät patmoslaisia rukoustuesta ja iloitsevat siitä, että tiukkoja liikkumisrajoituksia päästään lieventämään Bukarestissa 15. toukokuuta.

Moskova:

  • Rakas sisaremme Nonna ja hänen miehensä isä Aleksandr sairastuivat muutamia viikkoja sitten koronaan. He kieltäytyivät menemästä sairaalaan hoitoon, sen sijaan he ovat saaneet erittäin hyvää hoitoa omassa kodissaan usean lääkärin valvonnassa. Nyt heidän vointinsa on jo parempi, vaikka erilaisia koronaan liittyviä oireita onkin vielä jäljellä. Kiitos Herralle hänen armostansa!
  • Toimistotyöntekijämme Olga ja hänen miehensä Sergei saivat myös koronatartunnan. Sergei joutui olemaan lähes kaksi viikkoa sairaalassa hoidossa, Olga sen sijaan on sairastanut omassa kodissa. Kumpikin on nyt voiton puolella taudin suhteen, vaikka vointi onkin vielä heikko. Jatkakaamme rukousta Nonnan ja isä Aleksanderin sekä Olgan ja Sergein puolesta.

Silkkitie:

  • Tilanne Silkkitiellä on edelleen vaikea. Nettiyhteys on heikko, eikä viestit kulje toivotulla tavalla. Viimeisten tietojemme mukaan maassa on totaalinen ulkonaliikkumiskielto, jota virkavalta valvoo ankarien rangaistuksien uhalla. Olkoon Silkkitien juutalaisemme meidän jatkuvissa rukouksissamme!

Teitä siunaten,

Andres Koskelainen