Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 7.4.2021

“Sen tähden Jumala onkin korottanut hänet korkealle ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että jokaisen polven on notkistuttava Jeesuksen nimeen, niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla, ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.”
-Fil. 2:9-11

Shalom uvrahah, rakkaat ystävät, rauhaa ja siunausta teille!

Meidän Herramme Jeesus Kristus on noussut kuolleista! Jälleen kerran saamme tervehtiä toisiamme tällä iloisella tervehdyksellä! Covid-pandemiakaan ei voi ottaa pois tätä Jeesuksen voittoa kuolemasta. Apostoli Paavalin kanssa voimme todeta, että on toteutunut se sana, joka on kirjoitettu: ”Kuolema on nielty, ja voitto saatu. Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun pistimesi?” Pasi Turusen pääsiäisvaelluksen päätösstreamissä vieraillut Holy Land -lähetyksen pastori Steven Khoury Jerusalemista todisti videolähetyksen kautta Puutarhahaudan olevan tyhjä. Jokaisena Herramme antamana armon päivänä uudistumme ja ”raikastumme” siinä elämässä, mikä meille on annettu kuolleista nousseessa ja Taivaan Isän valtaistuimelle korotetussa Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa!

Teitä ystävät, jotka saatte tämän kirjeen kerran kuukaudessa postitse, vielä muistutan, että meillä kaikilla on mahdollisuus yhtyä yhteiseen rukoukseen aina kuukauden viimeisenä perjantaina. Seuraavan kerran rukoilemme juutalaistyömme puolesta yhdessä Idän diasporajuutalaistyöntekijöidemme kanssa ja siunaamme Israelia 30. huhtikuuta.

Kiitos, ystävät, että myös muistatte esirukouksin kaikkia Patmoksen työntekijöitä sekä rakkaita Hannele ja Hannu Suorttia.

Tilannekatsaukset sekä kiitos- ja rukouspyynnöt:

Moskova

  • Moskovan seurakunta on kokoontunut maaliskuun aikana yhdeksän kertaa. Neljä kertaa on kokoonnuttu sapattikokoukseen ja pidetty viisi raamattutuntia. Näissä kokoontumisissa on käynyt 153 seurakuntalaista. Olen Nonna-sisaremme kanssa iloinen ja kiitollinen Herrallemme siitä.
  • Tässä Nonnan terveiset meille: ”Kiitos Herralle siitä, että Hänen lampaansa ovat heräämässä eloon, pelko on väistymässä ja Jumalalta tuleva ilo on valtaamassa sydämet. Kiitos tuestanne, saamme antaa ruoka- ja matkakuluavustuksia seurakuntalaisillemme- Tämä on arvokas apu tänä vaikeana aikana. Pyydän jatkamaan rukousta, että seurakunnallemme löytyisi vakituiset pastori ja saarnaaja, ja että kaikki työntekijämme saisivat uusia voimia palvelemiseen. Pyydän, että jatkatte myös rukousta Pokrovkan seurakuntatilojen dokumentointiasioiden loppuun viemisen puolesta.”

Kishinev

  • Moldovan koronarajoitukset saattavat tiukentua huhtikuun aikana. Mikäli näin tapahtuu eikä kokoontumisia sisätiloissa sallita, Kishinevin seurakunnalla on varasuunnitelmana pitää kokouksiaan ulkona seurakunnan sisäpihalla. Näinhän on ollut myös seurakunnan historian alussa, kun temppelirakennus ei ollut vielä valmiina. Patmoksen pääsiäisvaelluslähetyksiä seuranneet katsojat saivat nähdä sarjan toiseksi viimeisessä lähetyksessä lauantaina 3. huhtikuuta muutamia kuvia Kishinevista ja tuossa lähetyksessä kuultiin myös pastori Juran saarna. Kaikki pääsiäisvaelluksen tilaisuudet voi jälkikäteen katsoa Internetistä, osoitteessa: https://www.patmos.fi/artikkelit/patmosystavien-paasiaisvaellus-2021/
Moldovan juutalaistyömme alkuvuosina kokoonnuttiin ulkosalla.
  • Pyydämme rukoilemaan Annan ja yli 80-vuotiaan Avramin terveyden puolesta. Annalla on sydänsairautta ja Avramin vointi on yleisesti heikko.

Orgejev

  • Orgejevin työntekijällämme Sylvialla ei ole älypuhelinta eikä sähköpostia käytössään, joten pystyn keskustelemaan hänen kanssaan vain silloin, kun hän vierailee Kishinevissa tai Kishinevin tiimi vierailee Orgejevissa. Voimme keskustella, kun Sylvia saa lainata jonkun veljen puhelinta. Viimeksi juttelimme vähän ennen pääsiäistä. Sylvia pyysi välittämään oikein lämpimät terveisensä ja kiitoksensa kaikille rakkaille Patmos-ystäville Suomeen. Sylvia kiittää omasta ja Orgejevin juutalaisten puolesta teidän rakkauden lahjastoistanne ja rukouksistanne! Hän totesi, että on suuri etuoikeus saada palvella Herraa tämän juutalaistyön kautta.

Tubityö

  • Kishinevin tubisairaalassa oli maaliskuussa 43 ja Tyrnovon tubilaitoksessa 167 lapsipotilasta. Koronatilanne on molemmissa laitoksissa vaikea. Suruksemme joudun kertomaan, että yksi tubisairaalan työtekijä, joka oli saanut koronatartunnan, lopulta menehtyi sairauteen. Patmos lahjoitti tubisairaalalle vielä yhden hengityskoneen kahden aikaisemmin lahjoittamamme hengityskoneen lisäksi. Tubisairaalan johtaja lähetti Patmokselle kirjeen, jossa hän kiitti tästä tärkeästä lahjasta sairaalalle.
  • Maaliskuun aikana kaksi lasta tuli Anatolin johdattamana uskoon Jesukseen maaliskuun aikana. Anatolilla on jatkuva rukouspyyntö kaikkien näiden Jeesukselle sydämensä antaneiden lasten ja nuorten puolesta, että tämä uskon siemen saisi kasvaa heissä hyväksi hedelmäksi. Rukoillaan myös kaikkien tubi- ja koronasairaiden lasten puolesta. Erityisesti Anatoli pyytää rukoilemaan epilepsiaa sairastavan 17-vuotiaan Anna-Marian ja 29-vuotian tubia ja AIDSia sairastavan kahden lapsen äidin, Rodikan puolesta. Rukoillaan myös 13-vuotiaan Viktorin puolesta. Hänen äitinsä kuoli tuberkuloosiin, isä on työtön ja sairastaa myös tuberkuloosia. Viktor itse on ollut jo viisi vuotta Tyrnovossa. Viktorin käsi murtui ja johtuen hoitovirheestä, hän joutui vielä toiseen korjausleikkaukseen.

Benderi ja Dnestrovsk

  • Jekaterina ja Galina, jonka puolesta olemme rukoilleet, kiittävät Herraa, heidän vointinsa on selvästi kohentunut. Molemmat sisaremme pystyvät jo liikkumaan kotona sisätiloissa ja kovasti odottavat, että pääsevät sapattikokoukseen.
  • Nina-sisaremme myös kovasti odottaa vointinsa parantumista, että taas pääsee käymään seurakunnan kokouksissa.
  • Pyydämme rukoilemaan muistisairaan Vladimirin ja munuaissairaudesta kärsivän Tamaran puolesta.

Rybnitsa

  • Rybnitsan työntekijämme Misha on ollut jo reilun viikon ajan sairaana. Nyt hänellä ei ole enää lämpöä, mutta Misha kärsii edelleen hengitysvaikeuksista. Jatketaan rukousta rakkaan veljemme parantumisen puolesta.
  • Olemme rukoilleet Annan, Svetlanan ja Anatolin terveyden puolesta. He voivat jo paremmin, kiitos siitä Herrallemme ja teille rukouksistanne.
  • Jatkakaamme rukousta Ninan ja Viktorin puolesta. Nina on menossa syöpäleikkaukseen ja tuona aikana Viktorilla, joka on kotona sänkypotilaana, ei ole auttajaa.

Tiraspol

  • Tiraspolin seurakunnan pastori Jurin terveiset meille: ”Shalom, ystävät! Kristus on noussut kuolleista! Koronarajoitusten olosuhteissa pidimme kaksi iloista ja siunattua Pesah-juhlakokousta. Rukoushuoneemme täyttyi seurakuntalaisista, joille jaoimme suklaata. Toisen kokouksen päätyttyä jatkoimme vielä juhlapöydän ääressä, joten viihdyimme toistemme seurassa kaikkiaan yhteensä kuusi tuntia. Kiitos Herralle tästä mahdollisuudesta! Kiitos teille ja runsaasta Jumalan siunausta, rakkaat ystävät!”

Keski-Aasia

  • Ystävät, jatkakaamme esirukousta Keski-Aasian uuden työntekijän löytymisen puolesta. Muistakaamme rukoilla kaikkien Silkkitien juutalaistemme puolesta tämän vaikean ajanjakson keskellä.

Bukarest

  • Romaniassakin koronatilanne on edelleen vaikea. Seurakunta kokoontuu kuukausittain neljä kertaa sapattikokouksiin, jossa käy noin 100 seurakuntalaista. Bukarestin työntekijämme Dorina, Vasile ja Dimitru tekevät noin 80-90 kotikäyntiä kuukauden aikana ja jakavat juutalaisille ruokapaketteja ja humanitaarista apua. Maaliskuun Idän diasporajuutalaistyön Zoom-kokouksessa pastori Dimitru rohkaisi meitä jakamalla Jumalan Sanaa.

Kiitoksin ja siunauksin,

ANDRES KOSKELAINEN