Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 23.9.2020

”Olkaa siis, rakkaat veljeni, lujia ja järkähtämättömiä, aina innokkaita Herran työssä, ja tietäkää, että vaivannäkönne Herrassa ei ole turhaa.”
1. Kor. 15:58.

Shalom, rakkaat ystävät, rauhaa teille!

Tällä kertaa olen tilanteessa, että kirjoittaminen on raskasta. Muutaman kerran jo yritin alkaa kirjoittamaan, mutta oikeat sanat eivät tahtoneet löytyä. Joudun kertomaan teille, rakkaat ystävät, että Moskovan messiaanisen seurakuntamme rakas pastori Boris Balter on siirtynyt Taivaan kotiin koronaviruksen aiheuttaman keuhkosairauden uuvuttamana. Saimme suruviestin 19.9. sapattiaamuna. Olette mahdollisesti ehtineet jo lukea Pirkko Säilän In Memoriam -kirjoituksen Patmoksen nettisivuilla.

Lähetimme syvän osanottomme meidän kaikkien puolesta Boris-veljemme läheisille ja seurakuntalaisillemme Moskovaan Jesaja 60:19-20 sanoin.

Boris siunattiin eilen, tiistaina, haudanlepoon. Hautajaistilaisuus ja sitä seuraava muistotilaisuus olivat olleet hyvin herkkiä ja kauniita. Keskeisellä sijalla Borista muistellessa oli ollut Boriksen elämäntyö oman juutalaisen kansansa parissa alkaen vuonna 2003 Pakrovkan temppelillä. Boris oli pastori, jolle Jeesus ja seurakunta olivat tärkeintä. Voimme vain kaipauksella todeta, että Boris sai tehtävänsä päätökseen ja Jeesus haki uskollisen palvelijansa luokseen. Kiitos Boris kaikesta! Tapaamisiin Jeesuksen luona!

Perjantaina 18.9. taas kerran saimme kokoontua Patmoksen idän diasporajuutalaistyön Zoom-kokoukseen Rosh Hashanaan merkeissä. Tällä kertaa kaikki työmme kentät olivat edustettuna, vaikka osanottajien määrä nyt oli edellisiä kertoja pienempi. Kokousväki lähetti kaikille Patmos-ystäville Suomeen oikein rakkaat ja lämpimät terveiset ja Rosh Hashanaan siunaustoivotukset.

Boris siunaamassa sapattileipää Pakrovkalla.

Tilannekatsaukset sekä kiitos- ja rukouspyynnöt:

Kishinev:

  • “Kiitos Korkeimmalle Kaikkivaltiaalle Jumalalle siitä, että saimme työssämme Messiaan, meidän Herramme, nimessä kokea niin paljon siunausta, johdatusta, innoitusta ja voimaa tämän kuluneen vuoden aikana. Niin kuin tapanamme on, sanomme teille Shana Tova, hyvää uutta vuotta 5781, rakkaat suomalaiset ystävämme”, sanoo pastori Jura.
  • ”Pidimme Rosh Hashanaan päivänä kaksi kokousta, joihin kumpaankin tuli noin 60 seurakuntalaista, yhteensä 120. Koronarajoitusten puitteissa suurempaan määrään ei ole mahdollisuuksia. Kokouksissa oli iloinen, Pyhällä Hengellä ja Herramme armolla täytetty ilmapiiri. Siitä valtava kiitos Herrallemme! Kiitos myös Pirkolle, Hannelelle, Andrekselle ja kaikille rukoilijoille työmme tukemisesta”,  lisäsi pastori Jura.
  • ”Zoom-kokouksesta tuli hyvää palautetta siitä, että me, eri kenttien työntekijät, saimme yhdessä ylistää ja rukoilla. Kiitämme Herraamme siitä, että näin vaikeana korona-aikana työmme jatkuu kaikilla kentillämme”, näin Juran kiitokset ja terveiset Suomeen.
  • Rukouspyyntö Galinan hyvin kipeiden jalkojen puolesta.
  • Rukouspyyntö Iljan puolesta. Korkean verenpaineen takia hänen vointinsa on heikko, mutta hän kuitenkin kävi juhlakokouksessa.

Rybnitsa:

  • Rakkaat ystävät! Niin kuin viikko sitten toivoimmekin, Misha on pääsyt sairaalasta kotiin jo ennen Rosh Hashanaan juhlaa. Toipuminen vaikeasta leikkauksesta vie kuitenkin aikaa. Jatketaan rukousta Mishan puolesta pyytäen, että hän kuntoutuisi oikein hyvin. Myös Irina-puoliso tarvitsee rukoustukeamme ja tietysti seurakunta.

Benderi, Dnestrovsk:

  • Benderin työntekijämme kiittävät menneestä vuodesta ja siitä, että ovat saaneet niin valtavasti suomalaisten rukoilijoiden tukea. ”Kiitos siitä, että jo monien vuosien ajan olemme saaneet yhdessä palvella meidän rakkaita juutalaisiamme! Te olette suurena Jumalan siunauksena meille. Hyvää vuotta 5781 ja paljon rakkaita terveisiä kaikille!” Tällaisen viestin sain tehtäväkseni välittää teille, rakkaat muurinvartijat.
  • ”Jaamme Dnestrovskin työntekijämme Sergein kanssa huolen juutalaistemme jaksamisesta pitkittyneen pandemiatilanteen aikana. Vapaa liikkuminen on sallittu ainoastaan Transnistrian rajojen sisäpuolella. Monet ihmiset ovat menettäneet Moldovan puolella olevan työpaikkansa. Epätietoisuus pelottaa Ihmisiä. Loppuuko tämä koskaan?” Näin Benderin työtiimimme jatkaa kirjettään meille. Pidetään näitäkin asioita rukouksissamme.
  • Benderin kotityöntekijämme Galinan koko perhe on sairastunut. Testeissä ei ole vielä käyty, joten rukoillaan koko perheen puolesta, ettei olisi koronaa vaan tavallinen syysflunssa, niin Galina toivoo. Nyt viimeöinen viesti kertookin Galinan kuumeen laskeneen ja hänen olleen jo työpaikalla paperitöissä. Kiitos Herralle!
  • Galinan vanhin poika Nikolai sai kutsun armeijaan. Nikolain opinnot jäivät kesken, ja näin hänelle pyydettiin Tasavallan presidentiltä armeijapalvelusajan lykkäystä, johon presidentti antoi myönteisen suosituksensa. Nyt Galina on vain huolissaan siitä, ehtiikö byrokraattinen koneisto reagoimaan ennen 26. syyskuuta, jolloin on valatilaisuus ja pyytää rukoilemaan tämän asian puolesta.

Tiraspol:

  • ”Vaikka Tiraspolissa on edelleen vaikeat koronaolosuhteet, Rosh Hashanaan juhlakokoukseen tuli 25 seurakuntalaista. Juhlan ohjelma oli runsas ja monipuolinen. Kokouksen päätyttyä kaikki siirtyivät juhlapöytään. Rakkaat seurakuntalaiset olivat iloisia ja tyytyväisiä. Minä iloitsin, varmasti, kaikista eniten. Kiitos Herrallemme hänen suuresta armostaan!”, kirjoitti viestissään pastori Juri.

Moskova:

  • Muistetaan esirukouksin Moskovan työntekijöitämme ja seurakuntaa heidän kaipauksessaan rakastetun pastorin Taivaskutsun vuoksi. Rukoillaan myös Boriksen perheen, Marina-puolison ja aikuisten lasten Diman ja Lenan puolesta. Lena ei päässyt isän hautajaisiin koska on itse koronan vuoksi sairaalahoidossa.
  • Esirukousta tarvitaan myös siinä tärkeässä kysymyksessä, kenet Jumala on valinnut Boriksen työn jatkajaksi.
  • Kiitosaihe on seurakunnan 18.9. pidetystä Rosh Hashanaan valtavan siunatusta juhlasta, johon tuli suuri joukko seurakuntalaisia. Herramme aivan kuin vahvisti etukäteen seurakuntaa siihen, että seuraavana yönä Hän hakee pastorin Taivaskotiin.
  • Muistakaa rukouksin rakasta Oljaamme, joka sairasti vaikealla tavalla puolisonsa kanssa koronan ja nyt on sairastunut jälleen. Oljalla diagnostisoitiin syöpä. Olja on ollut Pakrovkan temppelillä töissä vuodesta 2009. Hänen ensimmäinen vastuunsa on toimiston hoitaminen, mutta sen ohella Oljalla on voitelu palvella Jumalan Sanan julistamisessa, sekä monessa muussa tärkeässä tehtävässä juutalaisen kansan parissa. Hannele jutteli juuri Oljan kanssa. Hänen päällimmäinen rukouspyyntönsä oli, että kipujen keskellä ei tulisi tilannetta, jolloin hän ei jaksaisi pitää kiinni Jeesuksesta. Hannele lohdutti rakasta sisartamme: ”Jeesus pitää silloin kiinni sinusta”.

Tubityö:

  • Tubityöntekijämme Anatoli kertoo, että sekä tubisairaalassa että Tyrnovon laitoksessa muutamat työntekijät ja lääkärit yhä sairastavat koronaa.
  • Erään nelilapsisen perheen isä ajoi perheen äidin ja lapset pois kotoa eikä päästä heitä takaisin. Tilanne on hyvin vaikea. Äiti ja lapset etsivän itselleen kotia. Tällä hetkellä lapset eivät käy koulua. Pyydämme rukoilemaan tämän perheen puolesta.

Silkkitie:

  • Saimme iloita Petjan seurasta ja kuunnella Silkkitien uutisia Zoom-kokouksessamme. Petja perheineen tekee työtä niin koronatilanteen takia kuin yleensäkin maan taloudellisesti, poliittisesti, uskonnollisesti ja meteorologisestikin hyvin vaikeissa olosuhteissa, jossa on omat suuret haasteensa. Olen kiitollinen, ystävät, rukouksistanne Silkkitien työmme puolesta.

Kiitos, ystävät, myös esirukouksistanne minun ja perheeni puolesta!

Shana Tova U`Metuka!

Ja yhdessä kohti Yom Kippuria,

ANDRES KOSKELAINEN