Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 7.10.2020

”Sitten minä kuulin ikään kuin suuren kansanjoukon äänen, kuin suurten vetten pauhinan, kuin voimakkaan ukkosen jylinän, sanovan: ”Halleluja! Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut kuninkuuden. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet. Hänen morsiamensa on laittautunut valmiiksi” Ilm. 19:6-7.

Shalom Uvracha, rakkaat ystävät, rauhaa ja siunausta teille!

Elämme lehtimajajuhlan aikaa. Raamatusta ja myös messiaanisilta juutalaisilta voimme oppia, miksi Herramme juhlat ovat tärkeitä meille kristityille. Itse opettelen lähestymään näitä juhlia kolmesta näkökulmasta.

Ensimmäinen näkökulma on historiallinen. Herra antoi Mooseksen kautta Israelin kansalle nämä juhlat, jotta kansa ”muistaisi aina sen päivän, jona lähti Egyptin maasta”. Ajattelen niin, että varsinkin ensimmäisinä vaelluksen viikkoina erämaassa israelilaisilla ei ollut vielä kunnon telttoja, vaan he yöpyivät yksinkertaisissa lehtimajoissa, sukkahissa. Herra piti heistä täydellisesti huolta. Tätä ensirakkauden aikaa minunkin on hyvää muistaa. Minun ei sovi unohtaa, mistä Jumalani Jeesuksessa on minut pelastanut.

Toinen näkökulma on nykypäivä. Miten minun on suhtauduttava lehtimajanjuhlaan tänä päivänä? Onko tämä juhla minua varten? Sukkot-juhla on tätä ensirakkauden tilan ylläpitämistä. ”Jätä kaikki ylimääräinen ja tarpeeton ja tule lehtimajaan aterioimaan kanssani. Kaikki, mitä tarvitset, olet saanut minulta Jeesuksessa. Olen sinun hyvä paimenesi”. Siinä on Herran kutsu.

Ja kolmas näkökulma on profeetallinen. Profeetta Sakarian mukaan kaikki kansat tulevat viettämään lehtimajanjuhlaa (Sak. 14:16). Miksen alkaisi harjoitella jo nyt? Sukkot on Jumalan Karitsan tuleva hääjuhla. Kaikkien muiden Herramme juhlien tavoin Messias Jeesus on sukkot- juhlan pää. Minun on vaan pidettävä huolta siitä, että lampussani on öljyä ja valkoinen juhla-asuni on valmiina.

Tilannekatsaukset sekä kiitos- ja rukouspyynnöt:

Moskova:

  • Koska tämän kirjeen saajien joukossa on niitä, jotka eivät ole lukeneet viikoittaisia kirjeen nettiversioita, kerron tässä vielä kertaalleen, että Moskovan messiaanisen seurakunnan Boris-pastori on saanut kutsun taivaan kotiin. Boris menehtyi Covid19-virukseen moskovalaisessa sairaalassa 19.9.2020. Muistotilaisuus ja hautajäiset järjestettiin 22.9.2020. ”Lähetimme syvän osanottomme meidän kaikkien puolesta Boris-veljemme läheisille ja seurakuntalaisillemme Moskovaan Jesaja 60:19-20 sanoin. Boris oli pastori, jolle Jeesus ja seurakunta olivat tärkeintä. Voimme vain kaipauksella todeta, että Boris sai tehtävänsä päätökseen ja Jeesus haki uskollisen palvelijansa luokseen”, näin Hannele Suortti muisteli rakasta veljeään. Rukoillaan Marina-lesken puolesta ja koronatartunnan saaneen Lena-tyttären puolesta sekä tämän Dima-veljen.
  • Moskovassa, niin kuin muuallakin maailmassa, Covid-pandemia on kiihtymässä. Seurakuntamme kuitenkin jatkaa toimintansa. Sapattitilaisuuksien lisäksi raamattutunteja pidetään maanantaisin ja keskiviikkoisin. Ihmiset haluavat kokoontua yhteen Jumalan Sanan ääreen.
  • Pyydämme rukoilemaan syöpäleikkaukseen valmistautuvan toimistotyöntekijämme Olgan puolesta. Myös toinen työntekijämme, Galina, on sairastunut ja tarvitsee meidän rukouksiamme.
  • Esirukousta tarvitaan myös siinä tärkeässä kysymyksessä, kenet Jumala on valinnut Boriksen työn jatkajaksi.
  • Tätä kirjoittaessani tuli Nonna-sisareltamme viesti, että kaikkien yli 65-vuotiaiden moskovalaisten vapaata liikkumista rajoitetaan ajalle 9.-28.10.2020 deaktivoimalla heidän kaupunkikorttinsa, etteivät he saisi käyttää yleistä liikennettä ilmaiseksi.

Kishinev:

  • Rosh hashanan, jom kippurin ja sukkotin juhlissa kävi paljon juutalaisia. Jura-pastorimme mukaan juutalaisemme kokivat ”etsikkoaikaansa” aivan erityisellä tavalla nyt syksyn juhlien aikana. Kokouksissa oli iloinen, Pyhällä Hengellä ja Herramme armolla täytetty ilmapiiri. Siitä valtava kiitos Herrallemme!
  • Pyydämme rukoilemaan Vladimirin puolesta. Pari vuotta sitten hänelle tehtiin leikkaus, jossa asetettiin väliaikainen katetri. Tämä oli tarkoitus poistaa seuraavan korjaavan leikkauksen yhteydessä. Mutta koronan takia tämä toinen leikkaus on jäänyt.
  • Pyydämme rukoilemaan pitkään psyykkisistä syistä sairastaneen Boriksen puolesta, että Jumala olisi hänelle armollinen.

Beltsi:

  • Beltsissäkin koronatartuntojen määrä on nousussa. Seurakuntalaisten keskuudessa ei pastori Igorin mukaan ole tällä hetkellä sairastuneita. ”Jom Kippurin juhlakokouksessa kävi koronarajoitusten puitteissa 30 seurakuntalaista, joista 22 halusi katumusrukouksessa uusia liittonsa Jumalan kanssa. Kokouksessa oli hyvin herkkä Pyhän Hengen ilmapiiri. ”Kiitos Herralle!”, kiteyttää pastori Igor.

Orgeev:

  • Aivan erityinen rukouspyyntö Konstantinin ja Grigorin puolesta, että he avaisivat sydämensä Jeesukselle. Molemmat miehet ovat iäkkäitä ja siinä kunnossa, että on jo korkea aika miettiä vakavasti iäisyyskysymystä. Lukuisia kertoja heidän kanssaan on keskusteltu uskon asioista, mutta uskonratkaisu on vielä tekemättä. Konstantinin puoliso on uskossa Jeesukseen.
  • Pyydämme rukoilemaan Ljudmilan uskon vahvistumisen puolesta. Ljudmilalla on syvä huoli lastensa Maksimin ja Natashan sekä alle 2-vuotiaan lapsenlapsensa puolesta. Lapsenlapsella on vakava munuaissairaus.

Tubityö:

  • Tubisairaalan henkilökunnasta lähes puolet on tähän mennessä saanut koronatartunnan. Yksi aikuisten osastolla työskentelevä 45-vuotias lääkäri on sairastunut tuberkuloosiin. Työntekijämme Anatoli on voinut jatkaa työtänsä normaalisti. Tänäänkin tätä kirjoittaessani olin yhteydessä häneen, tavoitin hänet ajamassa kohti Tyrnovoa, jonne hän 2-3 kertaa kuukaudessa vie lapsille lisäravintoa ja muuta tarpeellista apua. Anatoli tekee lasten parissa hyvin tärkeätä hengellistä työtä. Syyskuun aikana Tyrnovossa kaksi lasta rukoili Jeesusta elämäänsä. Tubisairaalassa yksi lapsi tuli uskoon.
  • Vakavasti sairastuneet lapset ovat 12-vuotias Artem ja 14-vuotias Liliana. Muistetaan näitä nuoria rukouksin.
  • 15-vuotias Alena otettiin sisään Tyrnovoon psykiatrisesta sairaalasta. Hänellä oli itsetuhoisia ajatuksia. Anatoli keskusteli sielunhoidollisista asioista Alenan kanssa. Tällä hetkellä tyttö voi henkisesti jo paljon paremmin. Pyydämme rukoilemaan Alenan puolesta.
  • Syksyllä Moldovassakin alkoivat koulut. Monilla köyhien perheiden lapsilla ei ollut varaa hankkia tarpeellisia koulutarvikkeita. Patmos sai tukea useiden perheiden lapsia kouluun hankkimalla heille reppuja, vihkoja, kyniä… Lasten vanhemmat lähettävät suuret kiitokset kaikille lahjoittajille.
  • 17-vuotias Tyrnovossa uskoon tullut Vadim, josta olen kertonut aikaisemmin, alkaa opiskella Patmoksen stipendin turvin autonkuljettajaksi. Tämä on hänelle ainoa mahdollisuus hankkia itselleen ammatti ja myöhemmin työtä. Kiitos kaikille kummityön tukijoille!

Transnistria:

  • Benderin seurakunta joutui perumaan sukkot-juhlansa työntekijöiden sairastuttua koronaan. Olemme rukoilleet koti- ja musiikkityöntekijämme Galinan perheen puolesta. He sairastavat edelleen. Vastaava työntekijämme Lena on sairastanut jo toista viikkoa ja ollut kovasti kipeä. Lena ei ole halunnut mennä testiin, vaikka oireet ovat olleet selkeästi koronaa. Rukoillaan Galinan perheelle parantumista ja Lenan perheelle suojaa sairastumiselta. Myös Dnestrovskin työntekijämme Lenan veli Sergei on sairastunut. Rukoillaan Sergeille parantumista. Transnistrian terveydenhuollon taso ja tapa toimia koronan torjunnassa ja sairastuneiden hoitamisessa on Euroopan tasosta kaukana, joten ihmiset sairastuttuaan eivät heti käänny terveydenhuollon puoleen.
  • Pyydämme rukoilemaan Angelan ja Svetlanan terveyden puolesta.
  • Vladimir puolestaan kiittää toipumisestaan eturauhaisleikkauksesta.
  • Rybnitsan Misha-pastorimme on edelleen toipumassa hyvin vaikeasta leikkauksestaan. Kirurgi kävi Mishan kotona laittamassa hänelle lisää tikkejä haavan auettua. Muutama päivää sitten otettu sydänfilmi osoitti, että Misha on kärsinyt pikkuinfarktin, mahdollisesti leikkauksen aikana. Misha ja hänen puolisonsa Irina tarvitsevat meidän rakkauttamme rukouksiemme kautta, ystävät!
  • Kaikesta huolimatta juutalaistyötä Rybnitsassa on tehty aktiivisesti. Syyskuun aikana toimistossa on käynyt 76 juutalaista rukoilemassa ja keskustelemassa. Mahdollisuuksien mukaan ihmisille on jaettu ruokapaketteja. Juutalaiset kiittävät Patmosta siitä, että hädän hetkellä he ovat saaneet apua.
  • Pyydämme rukoilemaan Ljudmilan ja hänen poikansa Stefanin uskon vahvistumisen puolesta. Stefanilla on CP-vamma.
  • Pyydämme rukoilemaan Klaran puolesta, jonka jalat alkavat olla hyvin heikot neurologisen sairauden takia.
  • Tiraspolin pastorimme Juri on hyvin iloinen ja kiitollinen Herralle siitä, että kaikesta koronan pelosta ja rajoituksista huolimatta syksyn juhlatilaisuuksissa rukoushuone täyttyi seurakuntalaisista. Olemme rukoilleet pastori Jurin pyynnöstä, että kaikki pelko ja epävarmuus väistyisi seurakuntalaisten sydämistä pois. ”Nyt kokouksen jälkeen kellään ei ollut kiirettä kotiin. Jatkoimme juhlapöydän ääressä. Keskellämme vallitsi todellinen sukkotin Kiitos Jumalalle kaikesta!”, iloitsi Juri.

Kiitos, ystävät, myös esirukouksistanne perheemme puolesta! Olemme hyvin toipumassa koronasta ja palaamassa normaaliin arkielämään.

ANDRES KOSKELAINEN