Muurinvartijat

2020-02-12 Shalom, rakkaat ystävät! 2. Mooseksen kirjan 17. luvussa luemme israelilaisten ensimmäisestä taistelusta amalekilaisia vastaan. Kun israelilaiset kävivät Joosuan johdolla taisteluun, Mooses, Aaron ja Huur nousivat vuoren huipulle. Niin kauan kuin Mooses piti kätensä ylhäällä, oli Israel voitolla... https://www.patmos.fi/muurinvartijat/1954/idan_diasporajuutalaistyon_muurinvartijakirje_12_2_2020 Patmos article

Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 12.2.2020

Shalom, rakkaat ystävät!

2. Mooseksen kirjan 17. luvussa luemme israelilaisten ensimmäisestä taistelusta amalekilaisia vastaan. Kun israelilaiset kävivät Joosuan johdolla taisteluun, Mooses, Aaron ja Huur nousivat vuoren huipulle. Niin kauan kuin Mooses piti kätensä ylhäällä, oli Israel voitolla, mutta kun hän antoi kätensä vaipua, olivat amalekilaiset voitolla. Mitä Aaron ja Huur sitten tekivät? He ottivat kiven ja asettivat sen Mooseksen alle ja kannattivat hänen käsiänsä kumpikin puoleltansa. Näin Mooseksen kädet kestivät vahvoina auringon laskuun asti, ja israelilaiset voittivat amalekilaiset.

Mitä me voimme oppia tästä? Amalek on esikuva Jumalan vastaisuudesta ja antisemitismistä. Silloin kun me rukoilemme juutalaisten pelastuksen puolesta, me taistelemme Amalekia vastaan. Esirukouksessa me tarvitsemme toistemme tukea. Kun jonkun kädet alkavat vaipua, silloin toiset antavat tukea ja apua.

Siinain-vuoren juurella israelilaiset eivät uskaltaneet tulla Jumalaa lähelle vaan etääntyivät kauemmaksi hänestä. Tänä päivänäkin monet juutalaiset ovat kaukana Jumalastaan, joka tahtoo, että he pelastuisivat. Jumala tahtoo nähdä juutalaiskansan ”pappisvaltakuntana ja pyhänä kansana.” 2 Mooseksen kirja 16:9. Apostoli Pietari (Kefa) muistuttaa: ”Te sen sijaan olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo ja omaisuuskansa julistaaksenne hänen jaloja tekojaan, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valoonsa.” 1 Pietarin kirje 2:9. Tässä suuressa Herramme pelastushankkeessa meillä on oma osuuteemme. Herra tarvitsee meitä tavoittamaan juutalaisia pelastukseen Jeshuan nimessä.

Kiitos- ja rukousaiheet:

  • Tubi-sairaala:
    12-vuotiaalla Angelalla todettiin ihotuberkuloosi. Tämä tarkoittaa, että hänestä tulee invalidi ja hän joutuu olemaan koko ikänsä lääkäreiden valvonnan alla. Angelan äiti vapautuu vankilasta vuoden päästä. Tyttö rukoilee, että äiti tulisi uskoon ja alkaisi huolehtimaan hänestä.

    Adrianan köyhän perheen koti on täysin kelvoton asumiselle. Nyt heitä uhkaa häätö maksamattomien sähkölaskujen takia. Ongelman ratkaisua ei vielä onnistuttu löytämään.

    Jatketaan esirukousta tyttöjen ja heidän perheittensä puolesta ja pyydetään Jumalaa armahtamaan heitä.

  • Kishinev:
    Bella ja Rita ovat sisaruksia. Rita on sairaana eikä pysty nousemaan ylös jalkojensa varaan. Bella toimii sisarensa hoitajana. Sisaret uskovat Jumalaan ja rukoilevat Jeesuksen nimessä. Suljetaan mekin heidät rukouksiimme.

    Arkadilla on syöpä. Asian ajatteleminenkin saa hänet masentumaan. Rukoillaan, että hänelle avautuisi Jeesus Messiaana.

    Uljana on hänkin sairaana ja tarvitsee meidän rukouksia.

    Ekaterina tarvitsee Jumalalta apua parisuhdeongelman hoitamiseksi.

  • Orgeev:
    Jelena ja Georgi, niin kuin myös Rita, ovat ottaneet Jeesuksen vastaan Pelastajanaan ja tarvitsevat rukoustukea uskonsa vahvistamiseksi.

    Jefim ja Maija pyytävät esirukousta parantumisen puolesta.

  • Rybnitsa:
    Pyydetään rukoilemaan Leonidin leikkauksen jälkeisen toipumisen puolesta.

    Edelleen pyydetään rukoilemaan Raisan puolesta, että hänen säärihaavansa parantuisi.

  • Benderi:
    Meidän vapaaehtoisen Nikolai-veljemme Aleksandr-isällä on äskettäin todettu 4. asteen syöpä, eikä hän ole vielä uskossa. Rukoillaan, että hän tulisi uskoon Kaikkivaltiaaseen armolliseen Jumalaan ja avaisi sydämensä Jeshualle Pelastajanaan.

    Riva tarvitsee rukoustukea. Rivan poikaa Svjatoslavia uhkaa vakava syyte rikoksista, joiden suhteen meidän on vaikea uskoa, että ne olisivat totta. Svjatoslav on ollut seurakuntamme vakiokävijöitä ja vaikuttanut kunnolliselta mieheltä. Olkoon Herra hänelle armollinen ja ratkokoon hän nämä vakavat ongelmat.

    Zanna pyytää esirukousta lastensa puolesta, että he löytäisivät uskon kautta oikean tien elämässä.

    Dinalla ja Polinalla on korkea verenpaine.

    Idalla on polvi ja selkä niin kipeät, ettei hän kykene nousemaan sängystä.

    Svetlanalla on edelleen ongelmia terveytensä kanssa, hoito ei tuottanut toivottavaa tulosta.

    Edelleen pyydetään esirukousta Israeliin pyrkivän Ritan puolesta.

Siunauksin,

Andres Koskelainen