Muurinvartijat

2020-03-25 1. Kun. 8:37-39: "Jos maahan tulee nälänhätä, rutto, nokitähkä tai viljanruoste, jos tulevat heinäsirkat tai tuhosirkat, jos kansasi vihollinen ahdistaa sitä maassa sen porteilla, olkoonpa kyseessä mikä tahansa vitsaus tai vaiva, mutta jos silloin kuka hyvänsä ihminen tai koko sinun kansasi... https://www.patmos.fi/muurinvartijat/1995/idan_diasporajuutalaistyon_muurinvartijakirje_25_3_2020 Patmos article

Idän diasporajuutalaistyön muurinvartijakirje 25.3.2020

1. Kun. 8:37-39: ”Jos maahan tulee nälänhätä, rutto, nokitähkä tai viljanruoste, jos tulevat heinäsirkat tai tuhosirkat, jos kansasi vihollinen ahdistaa sitä maassa sen porteilla, olkoonpa kyseessä mikä tahansa vitsaus tai vaiva, mutta jos silloin kuka hyvänsä ihminen tai koko sinun kansasi Israel rukoilee ja anoo armoa, siksi että he kukin tuntevat piston sydämessään ja ojentavat kätensä tähän temppeliin päin, niin kuule silloin taivaassa, asuinpaikassasi, kaikki rukoukset ja anomiset ja anna anteeksi. Tee niin, että annat kullekin hänen vaelluksensa mukaan, sillä sinä tunnet jokaisen sydämen. Sinä yksin tunnet kaikkien ihmisten sydämet.”

Shalom, rakkaat Muurinvartijat!

Ranskalaisten lähteiden AFP:n ja Le Monden mukaan lähes 900 miljoonaa ihmistä on karanteenissa tai karanteenia vastaavissa oloissa maailmanlaajuisesti COVID-19 takia. Virus sulki valtioiden rajoja. Virus sulki kouluja. Virus sulki kirkkoja. Sosiaalisessa mediassa on yhä enemmän videoita siitä, kuinka ihmiset eri maissa rukoilevat kaduilla. Eräs venäläinen pastori totesi eilen, että seurakunnan viime sunnuntain online-jumalanpalvelusta seurasi enemmän katsojia kuin tavallisesti on ollut sunnuntaikirkon kävijöitä.

Jos eläisimme joskus 300-400 vuotta sitten, emme välttämättä olisi edes tietoisia, mikäli vastaava epidemia riehuisi maailmassa. Mutta elämme 21. vuosisadalla. Meillä on internet ja nykyaikaiset media-lähteet käytössämme. Saamme uutisia - huonoja ja hyviä - nopeasti. Lähipäivinä Suomen hallitukselta tulee mahdollisesti ilmoituksia uusista liikkumisrajoituksista. Mutta älä anna pelolle tilaa. Niin kuin Patmoksen toiminnanjohtaja Pasi Turunen totesi 16.3.2020 blogissaan: "Vaikka koronavirus sulki Suomen, sinä et ole yksin!”

Siis älä jää yksin! Rohkaisun sana tulee myös kenttäkehitysjohtaja Pirkko Säilältä, joka toteaa 23.3.2020 kirjoituksessaan: "Jumalan rakkaus ei ole karanteenissa!“

Käyttäkäämme enemmän sosiaalista mediaa ja puhelinta ollaksemme yhteydessä toisiimme. Nyt Facebook, Skype, Viber, WhatsApp ja muut keksinnöt auttavat meitä pitämään yhteyttä toisiimme. Patmos-radio saa uusia taajuuksia pian ja kuuluu myös kaiken aikaa netissä. Melkein kaikkien seurakuntien jumalanpalvelukset kuuluvat ja näkyvät netissä.

Haluaako Jumala tämän kaiken keskellä sanoa meille jotain? Edellisessä kirjeessäni mainitussa Jesaja 26:20 tekstissä profeetta kehoittaa menemään huoneeseen, sisälle. Mietin, että kyse ei ole pelkästään piiloutumisesta vaaran aikana. Kun Jeesus puhui huoneeseen sulkeutumisesta, Hän tarkoitti rukoilemista.

Ja monilla, jotka ovat nyt enemmän kotona, on aikaa olla läheistensä kanssa yhdessä, yhdessä rukoilla ja yhdessä olla Jumalan edessä.

Kiitos- ja rukousaiheet:

  • Kiinan, Italian ja Espanjan kokemus osoittaa, että erityistä rukoustukea tarvitsevat lääkärit, sairaanhoitajat ja kaikki muu lääkintä- ja sairaalahenkilökunta, ei vain näissä mainituissa maissa, vaan myös meillä Suomessa. He ovat niitä suuressa altistumisen vaarassa työskenteleviä ja muita auttavia ja pelastavia sankareita. Muistamme heitä rukouksin!

Bukarest:

  • Romania on monen muun Europan maan tapaan melko pysähtyneessä tilassa. Melkein kaikki yritykset ovat kiinni. Koulut ja kaupat ovat kiinni, lukuunottamatta ruokakauppoja ja apteekkeja. Huomisesta alkaen armeija jalkautuu kaupunkeihin. Melkein kaikki Romanian ei-protestanttiset kirkot ovat rukouksessa 24/7. Meidän työn piirissä olevat ihmiset ovat kotonaan, työntekijämme pitävät heihin yhteyttä puhelimitse. Ihmisillä on kaikki tarpeellinen, ruokaa ja lääkkeet. Sairastuneita virukseen yhteisössämme ei ole. Siitä suuri kiitos Herralle! Dorina-sisar ja Dimitru-veli lähettävät lämpimät terveiset ja rohkaisevat suomalaisia jatkamaan rukousta niin Suomen kuin Romanian ja koko maailman tilanteen puolesta.

Kishinev:

  • Kotikäyntejä tehdään erityistä varovaisuutta noudattaen ainoastaan, jos on todellinen tarve käydä apua tarvitsevan ihmisen luona. Ollaan yhteydessä ihmisiin puhelimitse. Puhelimessa rukoillaan ja tehdään sielunhoitotyötä.
  • Kishinevissa on saatu muutamia kymmeniä sellaisten uusien juutalaisten yhteystietoja, jotka eivät ole vielä työmme piirissä. Heihin aletaan ottamaan yhteyttä tarkoituksena kertoa Jeshua-Messiaasta. Pyydämme rukoilemaan näiden uusien juutalaisen puolesta.
  • Pyydämme rukoilemaan Nadezda-sisaremme puolesta. Nadezdalla on alkanut yskä, ja hän on huolissaan siitä. Pyydämme rukoilemaan myös Israelin Akkossa asuvan Nadezdan pojan perheen puolesta.
  • David ja Eemil ovat veljekset. Heillä on raskas riita keskenään. Rukoillaan, että Jumala auttaisi heitä löytämään sovun.

Tubisairaala:

  • Gennadilla on AIDS ja tuberkuloosi. Gennadi on 17- vuotias, mutta näyttää 8 vuotiaalta. Häneen tilansa on hyvin vakava. Rukoilkaa hänen puolestaan.

Benderi:

  • Olgalla on lonkkamurtuma, jonka on leikattu kolmesti. Pyydämme rukoilemaan hänelle täydellistä parantumista Jeesuksen nimessä.
  • Svetlana, Riva, Alla ja Dina pyytävät rukoilemaan verenpaineensa tasaantumisen puolesta.

Orgeev:

  • Sergei ja hänen tyttärensä Diana ovat alkaneet kiinnostua Jumalan Sanasta. Rukoillaan, että Jumala saisi tehdä työnsä heissä loppuun, ja he tulisivat uskoon.
  • Juri ja Julia ovat aviopari, jonka luona on tehty kotikäyntejä. Jurilla on syöpä. Rukoillaan, että he molemmat kääntyisivät Jumalan puoleen.
  • Pyydämme rukoilemaan Svetlanan puolesta, jotta hänen uskonsa Jeesukseen vahvistuisi.

Rybnitsa:

  • Jakov on alkanut käydä kokouksissamme. Pyydämme rukoilemaan, että Jumala antaisi vastaukset kaikkiin Jakovin kysymyksiin, ja hänen uskonsa vahvistuisi.

Beltsi:

  • Yhdessä perheessä kaikilla sen jäsenillä on noussut kuume. Rukoillaan tälle perheelle parantumista.
  • Andrei on yksinhuoltajaisä, hänen 11-vuotiaan poikansa nimi on Slavik. Andrei on hyvin huolissaan heidän taloudellisesta tilanteestaan. Rukoillaan Andreille hänen uskonsa vahvistusta ja luottamusta Herraan.

 

Kiittäen ja siunauksin,

Andres Koskelainen