Älä ole uskoton nuoruutesi vaimolle
Avioerot ja uudelleenavioitumiset ovat valitettavan paljon yleistyneet uskovienkin joukossa. Sen sijaan, että Raamatun opetusta pyrittäisiin laskemaan sille tasolle, jolle ihmiset pystyvät, tulisi tehdä kaikki mahdollinen, jotta avioliitto kestäisi koko elämän.
Ihan alkuun. Tiedän, että joukossamme on eronneita ja uudelleenavioituneita. En halua lyödä, syyllistää, kaivella menneitä enkä väärällä tavalla arvostella. Minulla ei ole myöskään varaa – eikä minkäänlaista haluakaan – pyrkiä julistamaan ylhäältä alaspäin tulikivenkatkuista sanomaa. Monessa kohden olen pahasti erehtynyt elämäni varrella enkä ole läheskään aina ollut sellainen puoliso kuin olisin halunnut olla. Minulla on paljon opittavaa. Ymmärrän myös, että aina avioeroa ei voi välttää, vaikka itse tekisi kaikkensa. Joskus toinen vain pettää ja lähtee eikä sille voi mitään. Ja se satuttaa. Todella pahasti. En todellakaan halua lyödä sinua vielä lisää. Muista, että Kristus rakastaa sinua ikuisella rakkaudella!
Se, että emme aina kykene elämään Jumalan Sanan mukaisesti, ei anna meille oikeutta laskea sen opetusta alemmalle tasolle
Niin minun kuin kaikkien meidän muidenkin on rehellisesti tunnustettava se, että vaikka me emme aina kykene elämään Jumalan Sanan opetusten mukaisesti – olipa syy sitten meissä tai muissa ihmisissä – se ei anna meille oikeutta tai lupaa muuttaa Jumalan Sanan selkeää opetusta toiseksi. Tiedän, että totuuden kohtaaminen tekee joskus kovin kipeää eikä se tunnu hyvältä. Varmasti joku lukija kokee tämän ankarana, mutta lue loppuun. Toinen vaihtoehto on nimittäin vielä paljon huonompi.
Jos laimennamme Jumalan Sanan julistuksen sille tasolle, mihin me itse pystymme, voimme oikeastaan heittää Raamatun roskiin ja polttaa sen. Raamatun Sana osoittaa, että olemme kaikki langenneet pois. Jotta meillä olisi toivoa paremmasta, meidän nimenomaan PITÄÄ katsoa, mitä Raamattu tarjoaa oman näkemyksemme tilalle. Minkälaisia suuntaviivoja sieltä löytyy elämän ja avioliiton varalle. Silloinkin, kun se haastaa meitä, pikkaisen kirpaisee ja tuntuu epämiellyttävältä, se tekee hyvää.
Avioliitto on yhä edelleen tarkoitettu elämänmittaiseksi yhteiseksi matkaksi
Olemme olleet vaimoni kanssa jo pitkään surullisia siitä, että meidän uskovienkin joukossa avoliitot, avioerot ja uudelleenavioitumiset ovat yleistyneet. Jumala ei kuitenkaan alun perin tarkoittanut asioita niin eikä Hänen tahtonsa ole muuttunut miksikään. Kohdistankin tämän blogini ennaltaehkäisevästi erityisesti sinulle, joka olet harkitsemassa avioliittosi päättämistä tai joka olet salassa tai avoimesti uskoton omalle puolisollesi. Muista, että Jumala kuitenkin näkee, mitä teet, vaikka puolisosi ei sitä näkisi tai tietäisi. Olkoon tämä kannustuksena myös jokaiselle avioliitossa olevalle, jotta panostaisimme liittoihimme Jumalan tahtomalla tavalla. Puolison voi hylätä muutenkin kuin olemalla uskoton – esimerkiksi jättämällä hänet yksin ja ilman riittävää läsnäoloa.
Raamatun opetus on varsin selkeä: ”Ottakaa siis vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat nuoruutenne vaimolle. Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä, joka verhoaa vaatteensa vääryydellä, sanoo Herra Sebaot. Siis ottakaa vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat.” (Mal.2:15b-16)
Malakian teksti tuntuu erittäin tiukalta, suoralta ja hyvin ankaraltakin. Miksi? Miksi Jumalan Sana ottaa noin ehdottoman kannan? Se nousee siitä, mitä avioliitto merkitsee. Raamattu Elämään – sarjan kirjassa Pintaa syvemmälle, joka pureutuu Saarnaajan ja Malakian kirjoihin, tunnettu Raamatunopettaja Jukka Norvanto kirjoittaa:
”Israelin kansalle avioliitto ei ollut vain kahden ihmisen välinen oikeudellinen sopimus, vaan liitto, joka oli vahvistettu Jumalan edessä. Raamatullinen opetus avioliitosta erosi ympärillä olevien kansojen ajatuksista. Esim. Hammurabin lain mukaan avioliitossa oli kysymys lähinnä sopimuksesta, joka solmittiin asianomaisten välillä. Sen sijaan juutalaisuudessa avioliitto nähtiin liittona, jonka todistajana on itse Jumala. Siksi se oli sitovampi kuin ympärillä olevien kansojen avioliitot. Aviopuolisoja ei siis yhdistänyt toisiinsa vain heidän toisilleen antamat lupaukset, vaan myös heidän tilivelvollisuutensa Jumalan edessä.”
Puolisonsa hylkäävä halveksuu Jumalaa
Norvanto jatkaa:
”Siitä syystä Laban saattoi sanoa Jaakobille näin, kun he viimeisen kerran erosivat toisistaan: ”Jos sinä kohtelet huonosti tyttäriäni ja otat muita vaimoja heidän lisäkseen, niin silloin on Jumala oleva sopimuksemme todistajana, vaikka yhtään ihmistä ei olisi läsnä sen todistajana” (1.Moos. 31:50). Samaan totuuteen viitataan myös Sananl 2:16-17:ssa: ”Pidä vierelläsi viisaus, se torjuu vieraan naisen, joka sanoillaan sinua julkeasti viekoittelee. Hän on hylännyt elämänkumppaninsa, unohtanut Jumalan solmiman liiton.” Jumala siis katsoo, että puolisonsa hylännyt ihminen on rikkonut myös liiton Jumalan kanssa. Siksi Malakia saattaa sanoa, että ne hänen aikalaisensa, jotka ovat hylänneet puolisonsa, itkevät turhaan Herran alttarin äärellä. He ovat niin tehdessään osoittaneet halveksivansa Jumalan tahtoa. […] Malakia siis puhuu puolisosta ystävänä, kumppanina, joka kuitenkin hylätään. […] Kysymys oli ollut kahden ihmisen välisestä luottamuksesta, jonka toinen rikkoo itsekkäistä syistä. […] Malakia puhuu hylkäämisestä, joka on kaikkea sitä vastaan, mitä Jumala on ja tahtoo. Lähimmäisensä hylkäävä ihminen kertoo niin tehdessään halveksuvansa Jumalaa.”
Tuo on niin tiukkaa tekstiä, että minuakin alkaa vähän hirvittää. Samalla on pakko kuitenkin todeta, että se on Jumalan Sanan mukaista. Jumala ottaa tosissaan sen avioliittolupauksen, joka Jumalan ja ihmisten edessä on lausuttu. Otammeko me? Jos mietit avioliittoa, harkitse tarkkaan, oletko valmis sitoutumaan tuollaiseen lupaukseen valitsemasi ihmisen kanssa. Jos olet jo avioliitossa, tee kaikkesi, jotta liittosi pysyisi kasassa. Jos petät puolisoasi, korjaa kurssiasi ja ala rakentamaan omaa liittoasi. Myös Sananlaskujen kirja kehottaa siihen: ”Juo vettä omasta säiliöstäsi, sitä, mikä omasta kaivostasi juoksee. Vuotaisivatko sinun lähteesi kadulle, toreille sinun vesiojasi! Olkoot ne sinun omasi yksin, älkööt vierasten sinun ohessasi. Olkoon sinun lähteesi siunattu, ja iloitse nuoruutesi vaimosta.” (San.5:15-18)
Hyvässäkin liitossa voi olla äärimmäisen vaikeita aikoja, mutta oikeilla teoilla voi vaikuttaa myös tunteisiin
Jokaisessa avioliitossa tulee vaikeita aikoja. Joskus äärimmäisen vaikeita. Ja joskus ne kestävät hyvinkin kauan. Avioliittolupauksen pitämiseen sisältyy kuitenkin erityinen siunaus. Niinäkin aikoina, kun tuntuu siltä, että mistään ei tule mitään. Erityinen siunaus, joka perustuu siihen, että se on solmittu myös Jumalan kasvojen edessä. Taistele avioliittosi puolesta. Tee kaikkesi, jotta se kestäisi! Apua on myös runsaasti tarjolla kristillisen avioliittotyön muodossa.
Vielä muutama ajatus. Parisuhdeterapeutti John Gottman jakaa aviopuolisot kahteen eri kategoriaan: Disasters eli vähän kuin täystuhot suomeksi. He ovat puolisoita, jotka ajattelevat, että ihmisen pitää mennä tunteiden mukana. Jos tunteita ei ole tai ne katoavat, pitää vaihtaa seuraavaan ihmiseen. Toinen kategoria on Masters eli mestarit. He tiedostavat, että oikeanlaisilla tahdon teoilla, silloinkin, kun positiiviset tunteet ovat piilossa, voi vaikuttaa paljon avioliiton tunteisiin. Kun alan toimimaan rakastavasti, myös rakkauden tunteille tulee enemmän sijaa. Tee siis kaikkesi. Oikeansuuntaisilla teoilla voit vaikuttaa paljon.
Lopetan Jeesuksen sanoihin: ”Hän vastasi ja sanoi: ”Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa ’loi heidät mieheksi ja naiseksi’ ja sanoi: ’Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi’? Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” (Matt.19:4-6)
Lue ohjeet kommentoinnille
19.11.2025 13:00
Pettäminen lähtee aina – toistan: AINA – tyytymättömyydestä. Mikä on mennyt pieleen?
Tätä ei uskalleta kysyä useinkaan ja vain siitä syystä että muuten syntyy riitaa, joka yleensä paisuu Stalingradin kokoiseksi.
Puhumattomuusko? Ei kykyä ratkaisuhakuisuuteen?
Ja seksi (pohjimmaltaan biologia?) ja uskonto yhdistyneenä näyttää olevan ylipääsemätön rasti – monellekin.
Muutenkin tuhansien vuosien takaisen paimentolaisheimon moraalikoodeksin kopiointi tälle päivälle on jotensakin ontuvaa. Joka sitä haluaa noudattaa, niin siitä vaan, mutta muiden pakottaminen siihen – tiedätte kyllä!
Etenkin, kun nainen noihin aikoihin oli pelkkä omistusesine ilman mitään oikeuksia, otettu vaan pantavaksi ja kiusattavaksi…
Ja mahtiasemaa korostettiin haaremien pääluvulla! Eikä minkäänlaista sananvaltaa naisilla sielläkään!
30.11.2025 01:03
En alkuunkaan allekirjoita tuota että pettäminen lähtisi AINA tyytymättömyydestä. En enempää kommentoi kommenttia kun koen että siinä perusta yleensäkin vaikuttaa sumuiselta.
– Hienoa aiheen käsittelyä Jouni Lallukalta.
2.12.2025 02:17
Herra on hyvä ja lukee uudelleen. Vaikka ääneen riittävän monta kertaa. Ennenkaikkea ILMAN ennakkoasenteita.
Eikä se pettäminen sentään mistään onnellisuudesta tai tyytyväisyydestäkään kerro. Usko huviksesi.
12.11.2025 12:11
Taivasten valtakunta ottaa hyvin vakavasti miehen ja naisen parisuhteesta annetut säädökset. Niiden rikkomisesta on säädetty seuraamuksia ja se on myös peruste seurakunnasta erottamiselle.
Sitten on ihan eri asia, onko eroaminen ja uudelleenavioituminen rikkonut Raamatun lakia. Seurakunnissa näyttää olevan suuria väärinkäsityksiä siitä, mitä Raamattu oikeasti asiasta säätää.
Esim. roomalaiskatolisessa kirkossa ei pääse ehtoolliselle, jos on uudelleenavioitunut, vaikka siihen olisi ollut laillinen peruste. Muissakin seurakunnissa syyllistetään usein väärillä perusteilla uudelleenavioituneita.
Raamatun yleissääntö on, ettei mies saa hylätä vaimoaan muulla perusteella kuin aviorikoksen takia. Vaimo ei saa vaihtaa aviomiestään sillä perusteella, että löysi ”paremman”.
Mies saa avioitua eron jälkeen uudelleen aina, koska avioliittosäädökset ovat erilaiset miehille ja naisille. Miehelle avioituminen uudelleen ei ole yleensä aviorikos, mutta vaimon hylkääminen on, jos siihen ei ole laillista perustetta aviorikosta.
Jeesus käsittelee asiaa vuorisaarnassaan ja ilmoittaa, ettei tullut kumoamaan Mooseksen lakia vaan sitä noudattamaan. Hän sanoi, ettei laista muuteta pilkkuakaan.
Jeesukselta kysyttiin, miksi Mooses antoi luvan antaa erokirja vaimolle? Miksi mies siis saa hylätä vaimonsa? Jeesus selitti, että sydämen kovuuden tähden, millä Jeesus tarkoitti aviorikosta. Jos toinen osapuoli ei noudata Jumalan antamia säädöksiä avioliitosta (kova sydän), pitää olla keino purkaa avioliitto, joka oli alun perin tarkoitettu kestämään ikuisesti.
Joskus mies voi antaa erokirjan väärilläkin perusteilla, jolloin vaimo joutuu suureen hätään jäätyään vaille aviomiehen elatusta. Lain mukaan erokirjan saanut nainen saa avioitua aina uudelleen. Jos mies hakee eroa vaimostaan, nainen saa avioitua uudelleen. Juutalaiset opettavat tämän asian yleensä niin, ettei kenenkään ole hyvä elää yksin ja erokirjan saatuaan ihminen voi avioitua uudelleen.
Yleinen väärinkäsitys on, ettei mies saa ottaa koskaan vaimokseen miehensä hylkäämää naista, joka on asiayhteydestä irrotettu tulkinta jakeista Matt 5:31-32. Lain mukaan mies ei saa ottaa vaimoksi miehensä hylkäämää naista, jos hän on ollut naisen kanssa ennen naimisissa, joka löytyy 5Moos 24:1-4. Jeesus ei siis tarkoittanut ketä tahansa eronnutta naista vaan ainoastaan ensimmäisen miehen luokse palaavaa naista, jonka toinen mies hylkää. Evankeliumeissa ei ole siteerattu koko Jeesuksen opetusta, minkä takia joku voi saada väärän käsityksen asiasta, mutta Jeesus opetti Mooseksen lakia mitään siitä muuttamatta.
Matt 5:31 On sanottu: ’Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan’.
32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
5 Moos 24:1 ”Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei häntä enää miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä, ja hän kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan,
2 ja jos nainen sitten, lähdettyään hänen talostaan, menee ja joutuu toisen miehen vaimoksi,
3 ja myöskin tämä toinen mies hylkii häntä ja kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan, tai jos tämä toinen mies, joka on ottanut hänet vaimokseen, kuolee,
4 Älköön hänen ensimmäinen miehensä, joka lähetti hänet pois, ottako häntä uudestaan vaimokseen, sittenkuin tämä on tullut saastutetuksi, sillä se olisi kauhistus Herran edessä. Älä saata syynalaiseksi maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi.