Patmosplus - Usein kysyttyjä kysymyksiä

Olemme kiitollisuudella ottaneet vastaan palautteita Patmosplus-käyttäjiltä ja pyrimme huomioimaan niitä parhaamme mukaan palvelun kehittämisessä jatkossakin.

Tällä sivulla on kootusti vastauksia muutamiin yleisimpiin kysymyksiin ja ongelmatilanteisiin. Useimmat kysymykset ovat koskeneet jäseneksi rekisteröitymisen tai kirjautumisen yhteydessä vastaan tulleita ongelmia.  Pääset lukemaan vastauksen klikkaamalla haluamaasi kysymystä.

1. Voinko kuunnella Radio Patmosta ilman rekisteröitymistä?

Radio Patmos on edelleen vapaasti ja ilmaiseksi kuunneltavissa netissämme 24/7 ilman rekisteröitymisiä samoin FM-taajuuksilla radiossa. Jos nettilähetys ei käynnisty automaattisesti selaimessasi tai mobiililaitteessa, paina ruudun vasemmassa alalaidassa näkyvää play-nappia.

2. Mitä jaksoja voin kuunnella ilman rekisteröitymistä?

Kuusi päivittäin tuoreinta ohjelmajaksoa on aina täysin vapaasti kuunneltavissa ohjelmakirjaston etusivulla ilman erillistä rekisteröitymistä.

3. Miten pääsen kuuntelemaan kaikkia Patmosplussalla olevia materiaaleja?

Kuusi tuoreinta ohjelmajaksoa on vapaasti kuunneltavissa ohjelmakirjaston etusivulla ilman erillistä rekisteröitymistä.

Kuunnellaksesi muita ohjelmakirjastosta löytyviä ohjelmasarjoja, ohjelmajaksoja ja digitoituja puheita, sinun tulee liittyä Patmosplus jäseneksi, jolloin saat ilmaisen ohjelmakirjaston käyttöösi.

4. Minulla on tunnukset vanhaan Patmosplus-arkistoon. Voinko käyttää niitä?

Käytöstä 11.12.2020 poistuneen vanhentuneen Patmosplus-arkiston käyttäjien myös täytyy rekisteröityä ja liittyä uudestaan. Aiemmin hankitut tunnukset ja salasanat eivät sisäänkirjautumisen yhteydessä enää toimi.

5. Miksi en pääse Patmosplussaan vanhalla sivustolla käytössä olleilla tunnuksillani?

Koko Patmosplus-arkisto on uusiutunut. Käytöstä 11.12.2020 poistuneen vanhentuneen Patmosplus-arkiston käyttäjien siis täytyy myös rekisteröityä ja liittyä uudestaan. Aiemmin hankitut tunnukset ja salasanat eivät sisäänkirjautumisen yhteydessä enää toimi.

6. Mitä tietoja minun pitää antaa liittymisen yhteydessä?

Liittymisen yhteydessä sinulta ei kysytä mitään muita tietoja, kuin etunimi, sukunimi ja sähköpostiosoite. Nämä tiedot tarvitaan ohjelmakirjaston käyttämiseksi.

7. Mitä minun pitää tehdä, kun olen antanut sivuilla tietoni ja lähettänyt hakemuksen?

Suorita seuraavat rekisteröitymistoimenpiteet  loppuun samalla laitteella millä olet lähettänyt hakemuksen. Älä siis anna tietojasi pöytäkoneella ja sitten yritä vahvistaa sähköpostiasi mobiililaitteella, tai päinvastoin, vaan suorita liittyminen yhdellä ja samalla laitteella. Onnistuneen rekisteröitymisen jälkeen voit kirjautua tunnuksillasi ohjelmakirjastoon millä tahansa käytössäsi olevalla laitteella.

Kun olet antanut tietosi, saat hetken kuluttua sähköpostiisi (tarkista myös roskapostikansio) paluupostissa kaksi vahvistusviestiä:

  1. Toinen viesti kertoo, että sinut on liitetty sähköisten uutiskirjeiden tilaajaksi. Tähän viestiin sinun ei tarvitse reagoida mitenkään. Huomaa, että jos vahingossa peruutat uutiskirjeen (unsubscribe, eli klikkaat “poistu listalta”-linkkiä viestissä), myös Patmosplus -jäsenyytesi peruuntuu ja luomasi tunnukset eivät enää toimi sisäänkirjautumisessa.
  2. Toisen viestin mukana tulee linkki ja jota klikkaamalla sinua pyydetään vahvistamaan henkilökohtaisena kirjautumistunnuksenasi toimiva sähköpostiosoite ja pääset luomaan henkilökohtaisen salasanan. Tarvittaessa kokeile kopioida saamasi linkki tekstimuodossa käyttämäsi selaimen (kuten Chrome, Safari, Firefox tai Mozilla) osoitekenttään ja siirry vahvistussivulle. Luo salasana ja hyväksy. Tarvitset sähköpostiosoitteesi ja salasanan kirjautuaksesi ilmaiseen ohjelmakirjastoon.

HUOM! Vastaanottamasi vahvistuslinkki on voimassa vuorokauden (24h). Sinun tulee käydä asettamassa salasanasi ennen sitä. Mikäli linkki ehtii vanheta, sinun tulee palata kirjautumissivulle ja tilata uusi linkki kohdasta “Salasana hukassa”.

Jos mobiililaitteessa vahvistuslinkki ei toimi, avaa viesti uudestaan ja klikkaa viestissä olevaa vahvistuslinkkiä uudestaan. Tarvittaessa toista tämä yritys 2–3 kertaa (sulje sähköposti, avaa viestiä, klikkaa linkkiä). Joillakin käyttäjillä tämän vaiheen toistaminen on korjannut ongelman.

8. Rekisteröidyin ja loin salasanan. Miten pääsen kuuntelemaan ohjelmia?

Saatuasi ruutuun kuittauksen, että salasanan luonti onnistui, sulje selaimesi kokonaan. Avaa selain uudestaan ja siirry Patmosplus-sivulle Patmoksen nettisivujen kautta ja mene ohjelmakirjaston sivulle. Kirjaudu sisään tunnuksillasi (sähköpostiosoite ja salasana) ja kuuntele haluamiasi ohjelmia.

9. Rekisteröityminen ei onnistu. Mitä teen?

Seuraavassa tyypillisiä ongelmia rekisteröitymisprosessissa. Tarkista, että olet toiminut oikein näissä kohdissa:

Oletko klikannut “poistu listalta” -linkkiä? Kun olet antanut tietosi, saat hetken kuluttua sähköpostiisi (tarkista myös roskapostikansio) paluupostissa kaksi vahvistusviestiä . Jos olet vahingossa klikannut sähköpostin “poistu listalta”-linkistä, Patmosplus -jäsenyytesi peruuntuu ja luomasi tunnukset eivät enää toimi sisäänkirjautumisessa.

Onko vahvistuslinkki vanhentunut? Toisen viestin mukana tulee linkki ja jota klikkaamalla sinua pyydetään vahvistamaan henkilökohtaisena kirjautumistunnuksenasi toimiva sähköpostiosoite ja pääset luomaan henkilökohtaisen salasanan.  Tämä vahvistuslinkki on voimassa vuorokauden (24h). Jos et tässä ajassa ole käynyt asettamassa salasanaasi, linkki on ehtinyt vanheta ja sinun tulee palata kirjautumissivulle ja tilata uusi linkki kohdasta “Salasana hukassa”.

Eikö vahvistuslinkki toimi puhelimessasi? Jos käytät mobiililaitetta ja vahvistuslinkki ei toimi, avaa viesti uudestaan ja klikkaa viestissä olevaa vahvistuslinkkiä uudestaan. Tarvittaessa toista tämä yritys 2–3 kertaa (sulje sähköposti, avaa viestiä, klikkaa linkkiä). Joillakin käyttäjillä tämän vaiheen toistaminen on korjannut ongelman.

Suorita rekisteröitymistoimenpiteet (liittyminen lomakkeella, vahvistuslinkin seuraaminen ja oman salasanan asettaminen) loppuun samalla laitteella. Älä siis anna tietojasi pöytäkoneella ja sitten yritä vahvistaa sähköpostiasi mobiililaitteella, tai päinvastoin, vaan suorita liittyminen yhdellä ja samalla laitteella. Onnistuneen rekisteröitymisen jälkeen voit kirjautua tunnuksillasi ohjelmakirjastoon millä tahansa käytössäsi olevalla laitteella.

10. Käytän Patmosplussaa iPhonella. Miten saan puhelimen muistamaan kirjautumiseni?

Jos joudut joka kerran syöttämään salasanasi uudelleen, eikä puhelimen selain muista kirjautumistasi, kokeile seuraavaa ohjetta.

Mene puhelimessa kohtaan Asetukset -> siellä kohtaan Salasanat  -> Salasanojen automaattinen täyttö. Englanniksi vastaava polku on Settings -> Passwords -> Autofill.

Laita täällä päälle salasanojen automaattinen täyttö (jolloin nappi näkyy vihreänä) ja valitse alta “Salli täyttö” -kohdasta käyttöön iCloud avainnippu (sininen täppä tämän kohdalle). Valikoimissasi voi olla myös esim. Chrome, jonka voit valita, jos haluat sen muistavan kirjautumisesi.

Voit myös kokeilla kirjautumista eri selaimella.

11. Voinko asettaa oman salasanan tai vaihtaa salasanaa?

Kun rekisteröidyt palveluun, se ehdottaa sinulle automaattisesti vahvaa salasanaa. Voit halutessasi käyttää omaa salasanaa kirjoittamalla sen “Uusi salasana” -tekstin alla olevaan laatikkoon palvelun ehdottaman salasanan päälle.

Jos salasana on yksinkertainen tai lyhyt, palvelu ilmoittaa sen olevan heikko. Vahvassa salasanassa pitäisi olla vähintään kaksitoista merkkiä. Voit vahvistaa salasanaasi käyttämällä sekä isoja että pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä kuten ! ” ? $ % ^ & ). Luo salasana ja hyväksy.

Tarvitset sähköpostiosoitteesi ja salasanan kirjautuaksesi ilmaiseen ohjelmakirjastoon.

Myöhemmin voit tarvittaessa vaihtaa salasanasi valitsemalla kirjautumiskohdassa “Salasana hukassa” -kohdan ja seuraamalla ohjeita.

12. Olen unohtanut salasanani. Mitä teen?

Kirjautumissivulla klikkaa kohdasta “Salasana hukassa”. Syötä sähköpostiosoitteesi (käyttäjätunnuksesi). Saat sähköpostiisi ohjeet salasanasi palauttamiseen: Aseta uusi salasana viestissä olevasta linkistä.

13. En löytänyt ratkaisua ongelmaani näistä ohjeista. Mitä teen?

Ongelmatapauksissa kannattaa vielä kokeilla käyttöä/kirjautumista eri selaimella.

Jos liittymisen tai käyttämisen yhteydessä ilmenee edelleen ongelmia tai haluat antaa muuta palautetta, ota yhteyttä 0293 400 500 tai patmos@patmos.fi. Pyrimme parhaamme mukaan olemaan sinulle avuksi.

14. Minne voin antaa palautetta Patmosplussasta?

Jos haluat antaa palautetta, ota yhteyttä 0293 400 500 tai patmos@patmos.fi.