Patmos-blogi

Jumalan rakkaus edellyttää myös Jumalan vihan

Jouni Lallukka Jouni Lallukka on Patmos Lähetyssäätiön kehityspäällikkö, raamattukouluttaja sekä ylitse seurakuntarajojen pidetty kirjailija ja raamatunopettaja.
Julkaistu:

Nyt minun täytyy olla rehellinen. Tämä aihe tuntuu vaikealta! Se niin usein ymmärretään väärin.

Sitä pidetään lakihenkisenä. Ankarana. Vanhanaikaisena. Taakoittavana. Yritän tällä kertaa kuitenkin tuoda esiin aiheen välttämättömyyden ja hyvyyden. Jumalan rakkautta kun ei voi olla olemassa ilman Jumalan vihaa. Saattaa aluksi vaikuttaa oudolta, mutta ajatellaanpa asiaa tarkemmin.

Jumala on rakkaus – Mitä se tarkoittaa?

Raamatun mukaan Jumala on rakkaus (1.Joh.4:8). Tuo lause kuitenkin tulkitaan valitettavan usein hullunkurisella tavalla: Raamatun Jumala on VAIN rakkaus. Ainoastaan rakkaus. Ainoastaan rakastava. Ainoastaan kannustava. Ainoastaan päätä silittelevä. Ainoastaan Jumala, joka parantaa kaikki sairaudet, antaa elämään vain iloa ja joka kerta toisensa jälkeen pelastaa minut itse aiheuttamastani pälkähästä. Kuulostaako tutulta? Monelle meistä houkuttelevalta ainakin. Siksi moni asian haluaakin ymmärtää noin. Jumala on kuin rohkaiseva terapeutti. Hän ei arvostele. Hän ei tuomitse. Hän ei rajoita ihmistä eikä varsinkaan pahoita hänen mieltään missään tilanteessa. Ei vahingossakaan. Onhan Hän rakastava ja hienotunteinen.

Jumalan viha kuuluu Jumalan rakkauteen

Jos olet tuota mieltä, niin mihin unohdat Jumalan pyhyyden? Samalla, kun Jumala on rakkaus, Jumala on myös Pyhä. Jumalan pyhyys puolestaan edellyttää Jumalan vihan kaikkea epäpyhää ja syntiä kohtaan. Siksi Jumalan rakkautta ei voi irrottaa Jumalan vihasta. Saatat kysyä, että miten niin? Ajatellaanpa taas pidemmälle. Eikö rakkauteen kuulu rakkauden kohteen suojeleminen kaikelta pahalta?

Olisiko rakkautta, jos Jumala näkisi lapsensa kulkevan kohti väkivaltaista ryhmää ja huutaisi taivaasta heille Hakatkaa vaan hänet, en minä siitä suutu enkä pahastu. Tämä voi kuulostaa täysin absurdilta ja älyttömältä esimerkiltä, mutta siinä on pointti. Olisiko Jumala rakastava Jumala, jos Jumala ei koskaan rankaisisi pahasta? Jos Hän ei koskaan paljastaisi pahaa? Jos Hän ei koskaan vihastuisi siitä tuhosta, mitä ihminen saa aikaan?

Terroristit raiskaavat nuoria naisia, tappavat viattomia, viiltävät raskaana olevilta naisilta vatsan auki. Sanoisiko Jumala tuossakin tilanteessa Jatka vaan! Hyvin menee! Kyllä minun rakkauteni sinut vielä muuttaa. Ei hätää. Mikä oksettava irvikuva Jumalasta. Jumala itse on asettanut esivallan – polisiin, armeijan ja lainsäädännön, koska Hän vihaa pahuuden aiheuttamia tuhoja ja haluaa varjella ihmiskunnan siltä.

Rakastavan Jumalan täytyy vihata pahuutta

Usein hyvän Jumalan olemassaoloa pyritään nimenomaan kiistämään sillä, että Jumala ei puuttunut esimerkiksi natsisaksan aikaisiin juutalaisvainoihin. Moni tuntuu siis sisimmässään kuitenkin ymmärtävän, että jos Jumala todella rakastaa ihmistä, Hänen tulee samalla vihata niitä asioita, jotka tuhoavat ihmistä. Siis pahuutta ja syntiä. Tämän  seikan meidän länsimaalainen nautintokeskeinen kulttuurimme tuntuu kovin usein unohtavan tarjoamalla tilalle kesytetyn Jumalkuvan. Liian helposti takaraivoon saattaa muodostua käsitys Jumalasta, joka katsoo yhtä sun toista asiaa sormien läpi, koska Hän vain haluaa kannustaa. Kenenkään mieltä ei saa pahoittaa.

Asia on kuitenkin päinvastoin!

KOSKA Jumala rakastaa minua, Hän vihaa sitä pahuutta, joka uhkaa minua minun sisimmästäni nousevien synnillisten ajatuksien tai synnillisen käytöksen kautta tai minun ulkopuoleltani tulevien haasteiden kautta, kun kärsin toisten tekemistä synneistä. Jumalan rakkaus siis pitää sisällään Jumalan vihan kaikkea sitä kohtaan, joka uhkaa tuhota minut. Vaikka Jumala rakastaa minua ihmisenä, Hän vihaa sellaisia valintojani, jotka ovat hänen tahtoaan vastaan. Ei hänellä ole kaksoisstandardeja.

Jumala vihaa pahuutta meidän parhaaksemme

Kyllä, uskova on vapautettu synnin kadotustuomiosta, mutta ei sen ajallisesta tuhovallasta. Synti on synti uskovallekin. Se tuhoaa. Minua ja läheisiäni. Siksi Jumala haluaa pyhittää omiaan, saada meissä aikaan muutosta, jotta synnin ote alkaisi kirvota elämässämme. Jumala vihaa syntiä meidän parhaaksemme. Hän varoittaa siitä meitä meidän parhaaksemme. Hän haluaa puhdistaa meidät siltä meidän parhaaksemme. Hän haluaa varjella meidät siltä meidän parhaaksemme. Ja Hän myös antaa meidän korjata sen karvaat hedelmät meidän parhaaksemme, jotta tekisimme parannuksen siltä osin, kun elämämme ei ole kohdallaan. Mutta kuinka tämä voi tapahtua, jos siitä ei koskaan saa puhua? Tai jos se aina tulkitaan mielenpahoittamiseksi? Lakihenkisyydeksi. Vanhanaikaisuudeksi.

Jumalan rakastaminen ja pahuuden vihaaminen kuuluvat yhteen

Psalmien kirjoittaja kiteyttää osuvasti rakkauden ja vihan suhteen: Te, jotka Herraa rakastatte, vihatkaa pahaa. Hän varjelee hurskasten sielut, jumalattomien kädestä hän heidät pelastaa (Ps.97:10). Psalmien kirjoittaja yhdistää siis Jumalan rakastamisen ja pahuuden vihaamisen. Psalmien kirjoittaja ei kuitenkaan kehota vihaamaan ihmistä, vaan pahuutta. Ihminen, joka todella rakastaa Pyhää Jumalaa, vihaa ja vastustaa syntiä. Hän ei halua katsella sitä sormien läpi tai etsiä Jumalan väärinymmärretystä ”rakkaudesta” peitettä ja lupaa Jumalan Sanan vastaisille valinnoille.

Liian usein ajattelemme, että jos jokin asia tuntuu minusta pahalta tai kurjalta, se on minulle haitaksi ja sitä tulee välttää. Jumalan rakkaudellisen nuhtelun tarkoitus on kuitenkin vapauttaa, pelastaa, puhdistaa minun elämäni ja myös sitä kautta vaikuttaa positiivisesti toisten ihmisten elämään. Jumalan rajat suojelevat minua ja läheisiäni. Jos en ole valmis hyväksymään Jumalan pyhyyttä ja Hänen vihaansa syntiä kohtaan, en rakasta aidosti Jumalaa enkä salli Jumalan rakkauden todella toimia. Jumalan rakkaus sisältää vihan syntiä kohtaan. Viha syntiä kohtaan on suojelevaa. Se on rakkaudellista. Ilman vihaa syntiä kohtaan, Jumala ei olisi rakastava, vaan välinpitämätön.

Paavali jatkaa Roomalaiskirjeessä: Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni (Room.12:9). Kammokaa pahaa. Kammokaa. Ja Riippukaa hyvässä kiinni. BibleHub toteaa jakeesta seuraavalla tavalla: Uskovia kutsutaan vastustamaan voimakkaasti pahaa. Tähän kuuluu synnin ja sen tuhoisan luonteen tunnistaminen ja aktiivinen kääntyminen pois siitä.

Ymmärrän, jos tämä tuntuu liian ankaralta. Ymmärrän hyvin, jos jollakin nousee menneisyyden kauhut ja kipeät tunteet nyt pintaan. Lue silti eteenpäin. Mielestäni menneinä vuosikymmeninä haasteena ei ollut niinkään se, että julistettiin synti synniksi, vaan se, että ei tarjottu oikeaa työkalua sitä vastaan. Liian moni ihminen koki alamittaisuutta ja lopulta oli helpompaa laimentaa julistusta, jotta ei aiheutettaisi ihmisille traumoja enempää. Tavoite olikin varmasti hyvä ja oikea, mutta oliko valittu ratkaisukeino hyvä ja oikea? Liian usein mentiin toiseen ääripäähän, jossa kaikki on aina hyvin ja mukavasti. Jumala on kuin psyykkinen tsemppari ja kirittäjä. Pyhyydestä ei tietoakaan.

Synti säilyy ennallaan ja Jumalan viha sitä kohtaan

Ei Jumala kuitenkaan ole laimentanut Sanaansa. Kyllä synti on synti uskovaisellekin. Meillä tulee olla rohkeutta ja kyvykkyyttä kohdata syntisyytemme ja oppia jopa vihaamaan sitä elämässämme. Kuinka me voimme sitten kestää tilanteen, jossa Jumalan Sanan syyttävä sormi osoittaa, että kaikki ei elämässämme ole kohdallaan? Pitääkö alkaa pingotettu ilme kasvoilla teeskentelemään pyhempää kuin olen? Vajota maan alle musertavan syyllisyyden alla? Opetella näyttelemään, jotta uskaltaa astua seurakuntaan? Ei tietenkään.

Kun muistan, että Jumala haluaa osoittaa Sanansa kautta minun elämästäni myös niitä asioita, jotka eivät ole kunnossa – nimenomaan siitä syystä, että Hän aidosti rakastaa minua – opin ymmärtämään paremmin, että sisimpäni muutos saa alkunsa Hänestä. Hänen rakkaudellisesta Sanastaan, Hänen rakkaudellisesta motiivistaan suojella minut kaikelta, mikä minua tuhoaa. Hänen vihastaan syntiä ja pahuutta vastaan, joka pyrkii tuhoamaan minut.

Kun sallin Hänen nuhdella minua Sanansa kautta, sallin Hänen rakkautensa muuttaa minua. Jos loukkaantumisen pelossa pysyn loitommalla tai jätän välistä ne haastavat Raamatun paikat, tyydyn vähempään. Elämäni ei niissä kohden muutu Jumalan tahdon mukaiseksi.

Jumala rakastaa sinua enemmän kuin ymmärrätkään, siksi Hän myös vihaa syntiä ja pahuutta, koska se tuhoaa sinua. Hän haluaa sinulle hyvää ja juuri siksi Hän laittaa sinut kohtaamaan sinussa piilevän syntisyyden, jotta voisit muuttua. Saman Hän tekee minullekin. Kiitos siitä Hänelle. Armosta me olemme pelastetut ja Hänen armossaan me myös muutumme.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (4)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    En usko että jokin Jumala rakastaisi mua. Se ei vaan käy järkeen elämänhistoriani kanssa. Ja jos sen rakkauden määritelmä on se, että mun pitäisi jotenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja uskoa jotain johon en pysty, niin sitten voisin esim. saada enemmän rakkautta.. Ei kiitos. Suoritusrakkautta, en ole sitä koskaan ymmärtänyt. Pitäisi tiristää itsestään usko? Miten?
    Kristinuskon oppi on outo ja mahdoton toteuttaa. Ja vaikka hoettaisiin että ”Jumalalle on kaikki mahdollista”, niin mulle ei ole. Joten en pysty muuttamaan itseäni enkä edes halua ja siis en voi edes muuttaa sitä, että yhtäkkiä haluaisinkin seurata jotain tällaista ja uskoa tätä outoa oppia, jonka joskus luulin hyväksyneeni, mutta sitten en kai ollutkaan. En tiedä. Ei kiinnosta enää.

  2. Liisa Laitinen

    Syntisiä ollaan kaikki, muutenhan Jeesuksen sovitustyötä ei olisi tarvittu. Jotenkin kuitenkin tuntuu siltä, että tiettyjä asioita pidetään synnillisempinä kuin joitakin muita. Synti ulkoistetaan, vaikka siitä Raamatussa varoitetaan.
    Muistin virkistämiseksi seitsemän kuolemansyntiä ( Katolinen kirkko): ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, kohtuuttomuus ja himo.
    Se, joka synnitön on, voi aloittaa kivenheiton ja ” rakkaudellisen” tuomiosaarnan lähimmäiselle, jonka elämäntyyliä ei hyväksi ja jonka tällä tavalla kuvittelee pelastavansa
    ikuiselta kadotukselta…. koska Jumala, koska Paavali, koska Roomalaiskirje, koska Sodoma…..oman ihmisvihansa ja ennakkoluulonsa voi panna niin monen asian piikkiin.

  3. Eija Raiski

    Tämä on niin raamatullista kirjoitusta, siihen ei voi mitään lisätä eikä mitään poistaa.
    Tiedän että Jumala sallii kärsimystä, sairautta ym, esim sairaus on ainakin minua pysäyttänyt koko elämäni ajan.
    En voi hyväksyä julistusta, jossa sanotaan, kun vain uskot niin paranet.
    Myöskin se , kun kuulee sanottavan, eiköhän tämä jo riittäisi, tuntuu pahalta.
    Eikö siitä jo kuvastu se että silloin ei ole oikeata Jumalan pelkoa.
    Olen tullut siihen tulokseen, kun luen Jobin kirjaa , Ilman Jumalan lupaa , saatana ei saanut Jobia koetella. …

  4. kirjoitusten mukaan

    Luterilaisuudessa saarnataan paljon Jumalan rajattomasta armosta. Jos joku on lukenut huolella evankeliumit, niin ne voivat yllättää. Kun verrataan kaikkia profeettoja Jeesukseen, niin hän puhuu eniten tuomiosta helvettiin.

    Evankeliumeissa on paljon lupauksia pelastuksesta, mutta myös varoitetaan monista asioista, jolloin armo evätään myös uskovilta. Jeesus varoitti, että vain harva ihminen pelastuu, vaikka olisi tehnyt ihmeitä ja profetoinut Jeesuksen nimessä. Tämän ymmärtää lukemalla huolellisesti ensin Psalmi 1, jossa määritellään hyvä hedelmä, ja sitten Matt 7:13-23.

    Näin televisiosta, kun luterilainen pappi sanoi niiden pelastuvan, jotka ovat uskossa Jeesukseen, mutta niiden joutuvan kadotukseen, jotka eivät ota vastaa Jeesukselta pelastusta. Tämä määritelmä voi johtaa sellaiseen väärinkäsitykseen, että pelastukseen riittää vain se, että uskoo Jeesuksen olevan pelastus.

    Raamatussa on paljon myös jakeita, jotka kertovat milloin menettää armonsa, vaikka olisi uskonut Jeesuksen olevan Herra ja pelastus kuten esim. Matt. 7:21. Jaakob huomautti, että pahat hengetkin uskovat kaikkeen tähän, mutta eivät kuitenkaan pelastuneet, koska heidän tekonsa olivat pahat.

    Monet uskottelevat, että he ovat Kristuksessa, mutta kuka oikeasti on? Jos suurin osa uskovista ei pelastu, niin he eivät olleetkaan Kristuksessa.

    Pelastuksen menetys johtuu siitä, ettei heillä ollut todellista syntymistä uudesti. Ihmisessä pitää tapahtua muutos, jolloin hän hylkää synnin ja alkaa noudatta Jumalan käskyjä. Armon rooli on pestä syntinen puhtaaksi ja senkin jälkeen armoa saa tahattomiin virheisiin, mutta jos ihminen ei ala tekemään taivaallisen Isän tahtoa, hän ei saa armoa. Jumalan käskyjen hylkääminen johtaa armon menetykseen, mitä luterilaisuus ei ota huomioon.

    Jotta Evankeliumeista saa tasapainoisen kuvan, niin joskus on hyväksi lukea myös niitä jakeita, joissa kerrotaan, milloin uskova menettää armonsa. Jumala armo on suuri, mutta ei rajaton. Jos uskot, niin se on hyvä asia, mutta jos et ole kuuliainen ja uskollinen, et pelastu. Niin kävi Juudas Iskariotille.

    Matt 7:21 ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.

    Jaak 2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet — pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.
    20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

    Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua.”

    Matt 19:17: ..Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.”