Kirkkoasiaa
”Vaikuttaa varsin omituiselta, etteivät teologisen sivistyksen saaneet henkilöt itse huomaa, mitä heidän uskonnon uudistamispyrkimyksensä oikeastaan merkitsee. Sehän on kristinuskon ilmoitusluonnon kieltämistä, ja pohjimmiltaan Kristuksen itsensä kieltämistä.”
– Miten totta ja ajankohtainen onkaan tämä kommentti. Löysin sen kirjasta ”Kirkon kriisi” s.55 , ja se on ..hetkinen.. Osmo Tiililän vuonna 1963 kirjoittama! Siis tämä sama ”uudistamispyrkimus” – tämä sama vanha kehno suuntaus on pelannut viimeiset 62 vuotta.
Ja näin se jatkui 30 vuotta myöhemmin:
”Kirkon tragedia on aina siinä, että se haalii johtajikseen ja opettajikseen epäuskoisia, jopa kääntymättömiä henkilöitä. Sen jälkeen ihmetellään galluppien keskellä, miten voi mennä näin heikosti.”
”Helsingin piispaehdokkaita haastateltaessa Kotimaa-lehti totesi suurella otsikolla etusivulla, ettei ole mahdollista löytää fundamentalistia piispaksi. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että ei ole varteenotettavaa ehdokasta, joka uskoisi Raamatun sanatarkan ilmoituksen olevan Jumalan sanaa. Kyllä olisi tarvetta jo panna maallikot töihin?! Voisi aivan surutta vaihtaa koko ykkösketjun, jos haluttaisiin kuunnella vielä Jumalan ääntä.”
– Tämän diagnoosin vanhan kehnon suuntauksesta kirjoitti evankelista Turkka Aaltonen ”Salattu Jumala” kirjassa v. 1992. s.55.
Meidän vuosituhannellamme:
”Uskonnon äidinkielen kielioppi – eli metateologia – tähdentää sitä, että uskonnon äidinkieltä puhuttaessa sanotaan aina yhdellä virkkeellä kaksi erilaista asiaa. Kun sanotaan, että Jeesus on Jumalan Poika, sanotaan kyllä, että Jeesus on Jumalan Poika, mutta samalla sanotaan ettei tarkoiteta sitä mitä sanotaan. Se joka ei kuule viimeksi mainittua ääneen lausumatonta lausetta, ymmärtää väärin koko viestin. Fundamentalismi, jota tahdon tässä kirjassa joka suunnasta hätyyttää,on sitä, että jälkimmäinen, siis ääneen sanomaton lause jätetään sanomatta, kun sanotaan, että Jeesus on Jumalan Poika. Kun minä sanon, että Jeesus on Jumalan Poika, ja fundamentalisti sanoo samat sanat, me sanomme eri asiat.”
– Voiko enää rehellisemmin valehdella! Ote on Terho Pursiaisen kirjasta ”Jumala” v. 2004, s.15.
Jos Jumala olisi Kaikkivaltias, Hän olisi varmasti tiennyt etukäteen, miten monin tavoin ihminen voi väärin tulkita Hänen ilmoitustaan. Hän olisi sanonut ja sanellut selkeän yksiselitteisesti sanomansa, vieläpä valvonut Sanaansa.- Mielestäni juuri näin Hän on tehnytkin. – Mutta eikös vaan eräät silti vääntävät sen kiharalle…
Esim: ”Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi”. Mutta: ’Useammaksi sukupuoleksi hän heidät loi, eikä edes luonut vaan antoi homman evoluution käsiin.’ – Näin joku lukee Raamattua.
Esim: ”Joka tulee minun tyköni, sitä minä en heitä pois.” Mutta: ’Jotka ei hyväksy naispappeutta, erotetaan seurakunnasta.’
Esim: ”Olkoon puheenne suolalla höystettyä.” Mutta: ’Lisää sokeria, suvaitsevaisuutta saarnoihin, vettäkin…’
Esim: ”Minun huoneeni on oleva rukoushuone.” Vaan eiku: ’Kirkon olis hyvä olla kuin kulttuuripalatsi, missä on useita harrastusmahdollisuuksia, sählystä nypläykseen ja joogasta kirjakerhoon, niin että kuka tahansa voi sinne tulla, ilman että tarvitsee pelätä kuulevansa synnistä – josta pitäisi rukoilla pois.’
”Parannusta on saarnattava, ei kulutuskäyttäytymistä.” Lohkaisi Luther, en muista missä.
Mitä tulee uusien pappien vihkimiseen:
”Tästä kaikesta selviää, että seurakunnalla on palvelijoidensa valitsemis- ja virkaanvihkimysoikeus. Jos siis piispat joko muuttuvat vääräoppisiksi tai jos he kieltäytyvät suorittamasta virkaanvihkimystä, seurakunnat ovat jumalallisen oikeuden perusteella velvolliset omia paimeniaan apuna käyttäen vihkimään virkaan paimenia ja seurakunnanpalvelijoita. Piispojen jumalattomuus ja hirmuvalta juuri aiheuttaa kirkollisen hajaannuksen ja erimielisyyden. Käskeehän Paavali pitämään kirottuina niitä piispoja, jotka opettavat ja puolustavat väärää oppia ja vääriä jumalanpalveluksia.”
– Tämä teksti löytyy Evankelis-luterilaisen kirkon Tunnustuskirjoista ( s. 282 v. 1948) – Suomen piispat ovat siis toimineet Tunnustuskirjojen vastaisesti. m.o.t.
”Kristuksen kirkon rajoja ei ole piirretty seurakuntien tai kirkkokuntien välille, vaan kirkko sulkee sisäänsä Jumalan omia eri seurakunnista.” (Tarvainen s.62)
”Kirkko maan päällä on vehnän ja rikkaviljan sekoitus. Pelastus toteutuu vasta tuomiossa.” (Sama s.116)
”Kirkon tuntomerkkeinä ovat evankeliumin puhdas saarna ja sakramenttien oikea toimittaminen.” (Sama s.175)
”..kirkolla ei ole jumalallista valtaa päättää, mikä on Jumalan tahto. Kirkon vähimmäisvaatimus on yhteinen oppi sanasta ja sakramenteista. … Ei voida pitää oikeana, että kirkko periaatteen tasolla pysyy tunnustuksessaan mutta toimii kuitenkin toisin,” (Sama s.185)
”…kirkon ensisijainen tehtävä on hengellinen: julistaa Kristusta ja pelastusta. …Mikäli evankeliumi esitetään ainoastaan ihmisen elämänlaadun parantajana tai yhteisöllisenä ilosanomana ilman viittausta sovituksen välttämättömyyteen, se menettää voimansa.” (Sama s.204)
Kun minä sanon jumalattomalle, että hänen on kuoltava, asetan sinut vastuuseen hänestä. Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen jumalattomuudestaan pelastaaksesi hänet, hän kuolee syntiensä tähden – ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut. Hes. 3:18.
Kirkon tehtävä: – avustusjärjestö vai pelastusjärjestö?
Kuvitellaan tilanne, jossa uimataidoton henkilö on veden varassa. Pelastaja heittää hänelle pelastusrenkaan, avustaja taas villasukat.
Uimataidottomia hengellisessä mielessä oomme kaikki. Sillä synnistä ja kadotuksesta pystyy meidät pelastamaan vain Herra Jeesus Kristus.
_
Lähteitä:
Evankelis-luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat Helsinki 1948. (tai Jyväskylä 1990)
Juhana Tarvainen: Murtunut Kristuksen ruumis, Sley-media Oy, Hki 2025, ISBN: 978-952-7428-35-1
Lue ohjeet kommentoinnille
29.8.2025 16:16
Paavali totesi, että hänen lähtönsä jälkeen kirkkoon tulee vääriä profeettoja, jotka vievät kirkon harhaan. Niin kävi siis heti alussa ennen toista vuosisataa.
Uuden testamentin hebreaksi kirjoitetut tekstit käännettiin arameaksi, kreikaksi ja sitten latinaksi, joskus varsin heikoilla kielitaidolla ja väliin ujutettiin suoranaisia väärennöksiä, joista jäi jälkiä. Veivaaminen jatkui kääntämällä ne sitten saksaksi ja lopuksi suomeksi. Tähän mennessä lähes kaikki hebreankieliset papyrykset Uudesta testamentista olivat jo joko poltettu tai lahonneet pölyksi.
Väärennöksistä voisi mainita Mt 28:19, johon lisättiin myöhemmin kastekäsky, mistä on olemassa todisteita ei pelkästään Raamatun ulkopuolelta vaan muut evankeliumit ja koko Apostolien tekojen kirja, joka kertoo muuta esim. Ap. t. 2:38.
Eusebios lainaa vuonna 314 Matteuksen evankeliumia 28:18,19 seuraavasti:
”Hän osoitti nimensä voiman, joka oli piilotettu väkijoukolta, kun Hän sanoi opetuslapsilleen: ’Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimessäni.'”
Nikean kirkolliskokouksen jälkeen Eusebios lainasi jaetta jo uudessa muodossa.
Toinen esimerkki voisi olla Mk 7:19, joka on käännetty kreikasta suomeksi täysin väärin Biblian jälkeen 1933/38-käännöksestä alkaen, mutta kukaan ei ole uskaltanut palauttaa käännöstä oikeaksi, koska se muuttaisi kirkon oppia.
Kirkko oli todella huolimaton Uuden testamentin tekstien ylläpidossa, mistä voi mainita esim. sen, että Paavalin tekemät lainaukset eivät vastaa Vanhan testamentin tekstejä sanatarkasti. Syy ei ollut Paavalin vaan kääntäjien, jotka käyttivät huonoa Septuagintaa tai muuten käänsivät huonosti tekstejä. Jos nämä käännökset ovat niin huonoja, niin miten on Paavalin muiden tekstien laita?
Kirkko muutti koko kristinuskon sisällön Roomassa 300-luvulla, kuten Paavali oli ennustanut. Martti Luther ei tehnyt 1500-luvulla uskonpuhdistusta vaan reformaation, jossa roomalaista uskontoa muutettiin saksalaiseksi uskonnoksi, joka jahtasi juutalaisia ja anabaptisteja. Luterilainen kirkko oli erkaantunut paljon apostolien harjoittamasta kristinuskosta, mikä on määritelty Ap. t. 24:14.
Suomen valtionuskonto luterilaisuus on ollut jo väärällä raiteella alusta alkaen. Tämän hedelmää näemme tänä päivänä. Kirkon papisto jättää avoimesti kaikki Raamatun käskyt noudattamatta. Piispat teeskentelevät viatonta karitsaa, mutta turkin alta pilkottaa suden silmät.
Luterilainen kirkko on täysin politisoitunut laitos, joka ei käskyjä noudata. Se tuottaa rituaaleja verorahaa vastaan ja eksyttää kansan harjoittamaan sellaista uskonnollisuutta, joka vie seurakunnan täysin harhaan. Raamattu ennusti tällaisen kirkon tuleva. En tohdi kirjoittaa tähän, millaiseksi kirkoksi kutsutaan Jumalan Sanalle uskotonta kirkkoa.