Kesäleirit tsaatan-heimon parissa olivat täynnä iloa ja Jumalan sanaa

Kiitämme jokaista teitä, jotka osallistutte palvelutyöhömme rukouksin, taloudellisesti ja meitä kannustaen. Tiimini ja minä kotiuduimme kaukaiselta taigalta lasten kesäleirin jälkeen. Tämän vuoden tiimissä oli neljä henkilöä. Matkustimme pitkään, ensin junalla 250 kilometriä, sitten kuusi tuntia autolla, jonka jälkeen jatkoimme vielä 12 tuntia kuoppaisia teitä ja soisia maisemia jeepissä.

Arju lapset leirillä askarteluineen

Seuraavana päivänä ostimme ruokaa noin 70 ihmiselle ja saavuimme tavaroinemme paikkaan, jossa porot ja hevoset odottivat meitä loppumatkaa varten.

Tänä vuonna meillä oli 20 poroa ja kuusi hevosta. Kahdessa tunnissa lastasimme rahdin 20 porolle ja lähdimme taigalle. Tie taigalle vie 8-15 tuntia säästä riippuen.

Ylitimme ratsain kolme vuorta. Tärkein asia matkalla on hyvä sää. Päivinä, joina ylitimme vuoret, Herra antoi meille upean sään ilman vesi- tai lumisadetta. Sama sää suosi meitä, kun palasimme taigalta lasteinemme.

Kesäleiri oli täynnä iloa ja Jumalan sanaa

Tänä kesänä leiriläisten vanhemmat valmistivat meille pitkän ruokapöydän, kaksi pesuallasta ja uuden kalanperkaukseen tarkoitetun astian. Näitä voimme käyttää jatkossa joka kesä.

Taigalla poikani ja minä pidimme monia tilaisuuksia. Ensimmäinen raamattutunti pidettiin aiheesta tuhlaajapoika, ja meillä oli samasta aiheesta myös kuvia elävöittämään kertomusta.

Toinen tunti pidettiin Kymmenestä käskystä. Lapset analysoivat yhdessä jokaisen käskyn merkitystä ja lausuivat ne ääneen yksi kerrallaan. Myös 28 kuvan avulla he oppivat kertomaan koko evankeliumin, luomiskertomuksesta Jeesuksen toiseen tulemukseen.

Arju opettaa Jumalan sanaa eri tavoin tsaatan-heimon aikuisille ja lapsille.

Urheilukilpailuja järjestettiin joka päivä: tikanheittoa, vapaapainia, naruhyppelyä, lentopalloa, ulkoilmaleikkejä, bumerangin heittoa. Näihin peleihin osallistuivat lasten lisäksi aikuiset.

Ja totta kai lapsille tarjottiin herkullista ruokaa. Vaativin tehtävä taigalla onkin kokilla ja polttopuiden kerääjällä sekä veden hakijalla. On välttämätöntä valmistaa ruoka kaikille leiriläisille neljästi päivässä. Tässä tarvitaan paljon polttopuita, ja muualta tuodut polttopuut riittivät ainoastaan kahdeksi päiväksi. Puut kuljetettiin poroilla.

Lapset asuvat jopa kymmenen kilometrin päässä leiripaikasta. Sateesta huolimatta he tulivat paikalle päivittäin. Teimme näytelmiä, pelasimme, söimme ja katselimme piirrettyjä videoita.

Viimeisenä päivänä päätimme yhdessä leirin. Koristelimme alueen ilmapalloilla, lipuilla ja kauniilla kuvilla. Palkitsimme kaikkien kilpailujen voittajat mitalein, todistuksin ja muilla palkinnoilla. Yksikään lapsi ei lähtenyt saamatta palkintoa ja lahjaa.

Leirin lopuksi jokainen lapsi sai koulurepun ja uudet tarvikkeet kouluun. Kiitimme myös lasten vanhempia, jotka olivat leirillä apuna.

Lasten palautteita leirin lopussa:

Tyttö, Otgonbayar, 10 vuotta:
Odotin todella kesäleiriä. Tämä on lomaa taigalla. Ja kun isoäitini kertoi, että Arju on tulossa, odotimme näkevämme hänet. Rakastan tätä kesälomaa. Pidin oppitunnista, jossa kerrottiin hyvästä isästä, joka ei heittänyt ulos pahaa poikaansa. Ja opin myös, että kun olen kuuliainen vanhemmilleni, elän onnellisen ja hyvän elämän.

Poika, Batoo, 12 vuotta:
Tulen joka päivä leirille porollani 12 kilometrin matkan. Tulen leirille aina ensimmäisenä ja autan Arjua ilmapallojen puhaltamisessa ja ripustan papereita ja lippuja. Sitten kannamme polttopuita ja odotamme muita lapsia. Minä pidin eniten piirretyistä: Gideonista ja Pinocchiosta. Tykkäsin myös tehdä elokuvia.

Poika, Toriin-Erdene, 8 vuotta:
Tapasin Arjun ja hänen ystävänsä hevostallilla ja ratsastimme yhdessä poroilla taigalle. Taigalla söin joka aamu aamupalaa Arjun kanssa hänen teltassaan. Rukoilimme jokainen aamu hyvää säätä ja auringonpaistetta. Ja Jumala vastasi rukouksiimme. Kun tuuli ja pilvet saapuvat, äiti soittaa minulle ja pyytää minua rukoilemaan. Minulla on kaksi vanhempaa veljeä ja sisko. Veljeni rukoilevat, että saisimme paljon poroja. Pidin siitä, kun heitimme tikkaa ja pelasimme pelejä. Alussa en osunut tauluun, mutta sitten opin heittämään. Perheemme toivoi, että Arju ei lähtisi pois.

Poika, Itgal, 6 vuotta:
Tykkään aina olla leirillä. Rakastan laulamista. Opin kaksi laulua ulkoa ja nyt tiedän kertomuksen siitä, kuinka monta päivää Jumala loi maailmaa. Tiedän myös, että Jumalalla on maailman suurimmat silmät. Hän näkee kaiken. Myös sen, jos teet pahoja yöllä, hän näkee senkin. Ja meille kerrottiin myös, että Jumalalla on suurin sydän, ja koko maailman ihmiset mahtuvat sinne.