Patmos-blogi

Autoista tulee pyörillä kulkevia tietokoneita

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen päätoimittaja, Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

Maailman talousfoorumin mukaan autojen tulevaisuus on pilvessä.

Autojen aikakausi henkilökohtaisen vapauden ja liikkuvuuden perimmäisenä välineenä on pian ohi, jos Maailman talousfoorumin (WEF) visioima tulevaisuus toteutuu. Autot tulevat olemaan jotain, jota pyydät lainaksi, ja pilvipalvelu asettuu ohjaimiin.  – Lähde: Kevin Stocklin.

Puhuessaan Davosissa Qualcommin toimitusjohtaja Cristiano Amon sanoi: ”Autosta on tulossa pyörillä liikkuva verkkoon yhdistetty tietokone.” Matkapuhelinten tavoin ”kaikki ympärillämme oleva yhdistetään jatkossa tekoälyyn”, hän kertoi.

Autoteollisuudesta on tulossa osa ”teollista digitaalista muutosta”.

”Alan teknologiamurros on pelkkää sähköistymistä ja digitalisoitumista.”

Teknologian visionäärit sanovat, että tietokoneistetut autot integroidaan pilveen, jossa niitä voidaan valvoa ja ohjata keskitetyllä verkolla, joka voi estää törmäyksiä, varoittaa tieolosuhteista ja hallita liikennettä.

Vaikka suuri osa tästä teknologiasta on jo olemassa matkapuhelimien kautta, ja vaikka jotkin autot jo nyt seuraavat katsettasi varoittaakseen sinua, kun silmäsi eksyvät tiestä johonkin muuhun kohteeseen, seuraava tietoteknologian askel on yhdistää auton järjestelmät yhteen muiden liikkuvien ajoneuvojen kanssa ja mahdollistaa jatkuva kolmannen osapuolen ns. ylivalvova seuranta.

Nämä kehityskulut etenevät käsi kädessä pyrkimysten kanssa pakottaa kuluttajat ostamaan lopulta pelkästään sähköajoneuvoja. Päämääränä on kieltää bensa- ja dieselkäyttöisten autojen myynti vuoteen 2035 mennessä tai jo merkittävästi aikaisemmin. Monet autonvalmistajat, kuten GM ja Volkswagen, ovat ilmoittaneet, että heidän koko kalustonsa on pian sähköistä.

Terveellistä!  Luontoa säästävää!  Viisasta ja järkevää!  – Näin kuuluvat huudot kaikilta mantereilta.  Mutta onko aihetta pelkkään ylistykseen kehityksen tulevaisuudesta?

Autoteollisuuden tekniset trendit

Lokakuussa McKinseyn laatimassa tutkimuksessa tunnistettiin neljä autotekniikan suuntausta: itseohjautuvuus, liitettävyys, sähköistäminen ja jaettu liikkuvuus (ACES – autonomous driving, connectivity, electrification, shared mobility). Liitettävyyden osalta raportissa todetaan: ”Älykäs viestintä auton sisä- ja ulkopuolella on keskeistä itseohjautuvuuden mahdollistavassa teknologiassa.”

Jaetun liikkuvuuden osalta todetaan, että ”autojen omistusmalli kehittyy vuokraamiseen ja käytön jakamiseen autoilijoitten mieltymysten muuttumisen myötä”.

Pilviteknologia on jo ominaisuutena monissa sähköautoissa. Pilvestä tulee opastus kuljettajalle mukaan lukien kartoitus, tieolosuhteet, sää, latausasemien sijainti ja ihanteellisimmat reitit autojen lataamista silmällä pitäen pitkän matkan ajojen aikana.

Yksi ”vihreää” sähköautojen narratiivia heikentävistä realiteeteista on kuitenkin se, että akkujen valmistukseen tarvittavat mineraalit louhitaan erittäin saastuttavissa ja ympäristön kannalta tuhoisissa olosuhteissa. Lisäksi ne jalostetaan ja valmistetaan pääasiassa Kiinassa – ja usein hiilivoimalla. Sähköautojen tuotannon ympäristövaikutusten lisäksi jotkut alan asiantuntijat kyseenalaistavat myös sen, voidaanko mineraaleja louhia ja jalostaa riittävästi odotetun kysynnän tyydyttämiseksi.

WEF on ehdottanut tähän yksinkertaista ratkaisua: älä osta autoa. Esimerkiksi Iso-Britanniassa tavallisella autolla ajetaan vain neljä prosenttia minkä tahansa päivän aikaa, ja siksi kuluttajien ei pitäisi ostaa autoja vaan lainata niitä.

”Autojen yhteiskäyttöalustat, kuten Getaround ja BlueSG, ovat jo tarttuneet tähän tilaisuuteen ja tarjoavat ajoneuvoja, joista maksetaan käytettyjen tuntien perusteella”, WEF:n raportissa todetaan. ”Jotta voimme mahdollistaa laajemman siirtymisen omistajuudesta käyttäjäkuntaan, myös tapamme suunnitella asioita ja järjestelmiä on muutettava.” Näitä muutoksia ovat puhelimen välityksellä toimivat sovellusavaimet, jotka sallivat yhdelle autolle useita käyttäjiä, ja henkilökohtaiset profiilit, jotka voivat erottaa työ- ja vapaa-ajan käytön toisistaan. Näin huolehditaan kollektiivisesti siitä, että yhtä ainoata ajoneuvoa käytetään mahdollisimman tiiviisti useamman henkilön / perheen / yhteisön toimesta.

”Suunnitteluprosessi, joka keskittyy taustalla olevan tarpeen täyttämiseen tuotehankintojen suunnittelun sijaan, on olennainen osa tätä siirtymää”, WEF:n raportissa todetaan. ”Tämä on ajattelutapa, jota tarvitaan kaupunkien uudelleen suunnitteluun yksityisajoneuvojen vähentämiseksi.”

Autojen ulkoisen ohjauksen edistäminen

WEF on ylpeä siitä, että se on suurin maailmanlaajuinen julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyön puolestapuhuja, ja myös Yhdysvaltojen ja Euroopan hallitukset tekevät oman osansa autojen ulkoisen valvonnan edistämiseksi.

Presidentti Joe Bidenin vuoden 2021 infrastruktuurilaki pakotti autonvalmistajat asentamaan autoihin tulevina vuosina uusia ominaisuuksia, kuten alkometrit, nopeudenrajoittimet, näkö- ja ääniseurannat sekä ”hätäsammutus”-painikkeet, jotka sammuttavat sähkölaitteistot ja pysäyttävät ajoneuvon automaattisesti. Näin päättyvät esimerkiksi lainsuojattomien pakomatkat autoissa ja paljon muutakin ei-toivottua liikennettä.

Epäilemättä nämä ominaisuudet voivat vähentää loukkaantumisia.

Niihin liittyy kuitenkin myös uutta valvontateknologiaa, joilla seurataan ihmisten käyttäytymistä ja tehdään valintoja ja päätöksiä heidän puolestaan. Huolta herättää myös se, että sellaisten hallintalaitteiden rakentaminen, jotka eivät ole kuljettajan käsissä, jättää kuluttajat alttiiksi vaarallisille tietokonehakkeroinneille.

Kuten älypuhelimesi tänään, myös tulevaisuuden auto tietää sinusta melko paljon. Kuten WEF tunnetusti on todennut – ”Et omista mitään ja olet onnellinen”.

 

LEO MELLER

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Erkki Hänninen

    Noin 60 vuotta sitten tulevaisuuden ennustajat lupasivat, että 2000-luvulla on jokamiehellä yksityinen helikopteri…

  2. Filos

    ”Teknologian visionäärit sanovat, että tietokoneistetut autot integroidaan pilveen, jossa niitä voidaan valvoa ja ohjata keskitetyllä verkolla, joka voi estää törmäyksiä, varoittaa tieolosuhteista ja hallita liikennettä”
    Tai sitten väärää mielipidettä tai vakaumusta omaava kuljettaja voidaan suistaa tieltä päin kallioleikkausta.
    Karmea instituutio koko WEF.

    .