Patmos-blogi

Dokumentoituja kieli-ihmeitä

Radio Patmos Radio Patmoksen toimittajat kirjoittavat Patmos-blogilla mielenkiintoisista aiheista ja vieraista.
Julkaistu:

Tonin ja Markun aamuvieraana oli Patmos lähetyssäätiön toiminnanjohtaja Pasi Turunen. Kielilläpuhuminen, eli kieli-ihme on mielenkiintoinen osa kristinuskoa ja Pyhän Hengen toimintaa.

Pasi Turunen tutustui kirjaan Dokumenterade språkmirakler. Kirjan on kirjoittanut ruotsalainen kirkkohistorian ja missiologian tohtorikoulutettava Micael Grenholm.

Grenholm käsittelee kirjassaan kielilläpuhumista Raamatun, kirkkohistorian, tieteellisten tutkimusten ja nykykokemusten valossa.

Hän on koonnut kirjaan n. 80 tapauskertomusta, joissa läsnäolevat ovat joko itse yliluonnollisesti puhuneet tai kuulleet jonkun toisen puhuvan ymmärrettävää ja tunnistettavaa vieraasta kieltä

Haastattelussa kuultiin myös Rauli Lehtosen mielenkiintoisen kokemus kielilläpuhumisesta venäjäksi, jonka hän koki joitain vuosikymmeniä sitten. Tapahtuma oli käänteentekevä itsemurhan partaalla kutsumuksensa kanssa kamppailevan Lehtosen elämässä, jolle Jumala sittemmin avasi ovet laajalle työlle entisen Neuvostoliiton kristittyjen ja vähemmistökansojen parissa.

Pastori Martti Kallionpään puolestaan kertoi ohjelmassa oman kokemuksensa, kuinka hän Pyhän Hengen vaikutuksesta puhui swahilia, eli Itä-Afrikassa puhuttua kieltä 1970-luvulla Suomessa.

Läsnä oli ollut suomalaisia, muun muassa Markku Vuorinen, sekä Keniassa palvellut lähetyssaarnaaja Pekka Ylenius, joka ymmärsi tätä kieltä. Ylenius tulkkasi kaiken mitä, Martti puhui ja oli hämmästynyt, että kuuli kieliopillisesti oikeaa swahilin kieltä.

Martti ei osaa tätä kieltä yhtään vaan hän puhui mitä Henki hänelle antoi.

Koko aamuvierasohjelma on kuunneltavissa oheisesta linkistä.

Kuuntele koko ohjelma kieli-ihmeistä tästä: 

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    Mielenkiintoista. Kerrankin jotain dokumentoitua ”ihmettä”. Ihmeet kiinnostaa ylipäänsä. En ehkä haluaisi olla ateistina täysin kaiken ns. yliluonnollisen kieltävä, koska maailma on jokseenkin toivoton paikka. Ihminen on kehittänyt itselleen tarinoita, että jaksaa elää ja viihtyy täällä. Siis kirjat ja elokuvat. Olis kyllä kiva, jos jotain erikoistakin tapahtuisi maailmassa aina välillä, muutakin kuin vain pahaa.

  2. Dogma

    Kielillä puhumista ei esiinny vain helluntailaisuudessa. Myös vieraissa uskonnossa osataan puhua kielillä. Kielillä puhuminen on yleistä shamaanien ja gurujen keskuudessa. Samoin osataan muissakin uskonnossa aiheuttaa toiselle ihmiselle voimien poistuminen jaloista niin, että hän kaatuu selälleen.

    Kielillä puhuminen ei oikeasti todista juuri mitään ilman muita vahvistuksia. Kiellä puhuminen on usein myös ilman tulkintaa, joten kukaan ei tiedä, mitä kielet tarkoittavat. Paavalin mukaan seurakunnassa ei saa puhua kielillä yleisön kuullen, jos ei ole tulkkia. Tästä seuraa se, ettei Jumala anna kielillä puhumista seurakunnan kokouksen ainana julkisesti puhuttavaksi, jos ei ole tulkkia. Kielillä puhumisen voi aiheuttaa ihan muu taho.

    1 Kor 14:27 Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta.
    28 Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle.

    Helluntailaisuudessa yleisesti kuvitellaan, että kielilläpuhuminen olisi merkki pelastuksesta tai yhteydestä Jumalan kanssa, mutta Raamatun ilmoitus kehottaa koettelemaan kaikki ihmeet. Ainoastaan Jumalan sanan noudattaminen takaa pelastuksen, ei niinkään kielillä puhumiset tai muut ihmeet. Kielillä puhuminen ei ole tae yhteydestä Jumalan kanssa:

    Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

    5 Moos 13:1 ”Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
    2 ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: ’Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä’,
    3 niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
    4 Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.