Patmos-blogi

Jeesus tuli naapuriin

Turkka Aaltonen Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.
Julkaistu:

Asuimme aikoinaan Kymenlaaksossa kerrostalossa. Yläkertaan muutti uusi perhe naapuriksemme. Asukkaita oli vaihtunut aika usein ja kaikilla oli ollut jokin sosiaalinen ongelma. Eräältä perheeltä oli palanut talo, toisella oli ollut suuri vesivahinko, jne. Tämä uusi perhe oli asunut muutaman viikon talossa, mutta he kävelivät tavatessamme meidän ohitsemme ilmeettömästi tervehtimättä. Se oli kummallista. Jatkoimme kuitenkin vaimoni kanssa ystävällisiä tervehdyksiä ja pian naapurimme alkoivat vastata niihin.

Myöhemmin selvisi, että heidän katkera elämäntilanteensa oli vaikuttanut asenteeseen; konkurssi oli vienyt omaisuuden ja heittänyt heidät kunnan elätiksi. Loistava, rikas elämä oli ajautunut karille ja edessä oli köyhyys ja häpeä. Sitten kävi niin, että eräänä pakkasaamuna miehen auto ei lähtenyt käyntiin ja hän tuli lainaamaan meiltä jatkojohtoa. Lähdin ulos auttamaan häntä. Sen aamun jälkeen olimme hyvät ystävät. Kun sitten teimme muuttokuormaa ja palasimme takaisin Hämeeseen, mies istui pihalla hyvästeli meitä haikeana hyväksyvästi.

Mielen tasapainoon pääseminen on joskus vaikeaa, kun sisällä myllertää syyllisyys, pelko, katkeruus ja epätoivo. Silloin meitä uskovia tarvitaan, että maailma pelastuisi. Emme saarnaa, emme tuomitse, vaan elämme toivoa tuoden. Jos kukaan ei tiedä sinun olevan uskova muuten kuin sanojesi tähden, niin ole hiljaa. Maailma on täynnä turhaa meteliä, huutoa, puhetta, uutisia, suunsoittoa, mahtailua. Mutta kaiken hälinän keskellä kulkee hiljainen Kristus, joka puhuu hiljaisesti särkyneille sydämille.

Suuri Jumalamme on meidän kanssamme, hän luo uskoa sanansa välityksellä. ”Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret” 5.Moos.33:27. Jumalan suuruus ilmenee käytännössä, hänellä on kädet kuin ihmisellä. Hän ojentaa ne turvaksemme. Hän kantaa seurakuntaansa, jota hän rakastaa. Ne ovat Jeesuksen kädet, joissa ovat haavojen arvet. Niillä on ostettu ihmiskunta synneistä vapaaksi.

Jumalan käsivarret ovat vahvat ja kantavat. Niille sopii nostaa rukouksen käsivarsin myöskin kärsiviä lähimmäisiä, sairaita omaisia ja pelastumattomia naapureita. Jos elämäämme kannattavat Jumalan iankaikkiset käsivarret, niin olemme turvassa. Kärsivät lähimmäiset ovat Jumalan mahdollisuus evankeliumille. Kuka tahansa voi pelastua, kun uskoo Jeesukseen.

Mutta Herra on myös Henki ja siksi hänen vaikutuksensa on näkymätöntä ja silti tuntuvaa. Uskova kantaa Herraa sydämessään, kodissaan, työssään, matkoilla, päivällä, yöllä, kirkossa, kadulla. Toisiin lähimmäisiin se vaikuttaa vetoavasti, toiset tulevat levottomiksi, jotkut vihastuvat peräti. Jeesus vaikuttaa uskovissa sanoittakin, silloin kirkkauden Henki lepää meidän päällämme.

Siunaa, Herra, naapureitamme ja niitä ihmisiä, jotka asuvat tällä paikkakunnalla. Kiitos, että olet ikiaikojen Jumala minullekin, turvallinen, vahva ja viisas. Kiitos, että sinun iankaikkiset käsivartesi kannattavat minua tänään. Anna Hyvän Paimenen sanoma toteutua meillä tänään: ”Ja kun hän tulee kotiin, kutsuu hän kokoon ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: ’Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut.” Luuk.15:6.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Ujohko

    Matt. 10:7
    Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: ’Taivasten valtakunta on tullut lähelle’.

    Aaltonen: ”Emme saarnaa”

    • Turkka Aaltonen

      Aika on olla vaiti ja aika puhua. Saarn.3:7

    • Jussi

      On sanottu, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Samaa voidaan kai soveltaa tekoihin. Yksi teko puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. Ystävällisyydellä ja hyvillä teoilla
      – unohtamatta rukousta – avataan ihmisen sydän ottamaan vastaan evankeliumi. Silloin on aika puhua ja pyytää Jumalalta viisautta sanoihinsa.