Patmos-blogi

Miksi tavallinen kansa salli holokaustin?

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Kansainvälistä holokaustissa menehtyneiden muistopäivää vietetään jälleen tänään perjantaina 27. tammikuuta.

Päivän vietto alkoi Euroopan parlamentin 1995 antamasta suosituksesta, että jokaisessa EU:n jäsenmaassa tulee viettää holokaustin muistopäivää.

Olen tutkinut holokaustiin liittyviä kysymyksiä viitisentoista vuotta. Myös henkilökohtaiset käynnit holokaustin tapahtumapaikoilla Latviassa sekä Puolassa Auschwitzin ja Majdanekin tuhoamisleireillä ovat antaneet syvyyttä.

Erityisesti kaksi kysymystä ovat ajaneet minua tutkimaan aiheetta: Kuinka sellaista saattoi tapahtua? Kuinka joku voi väittää, ettei sellaista tapahtunut? 

Muun muassa näitä kysymyksiä pohdimme Heidi Martikaisen Kujalla -podcastissa taannoin. Voit katsella koko haastasttelun yllä olevasta videoikkunasta.

Netissä leviää villejä teorioita siitä, että holokaustia ei ole koskaan tapahtunutkaan. Mitkä ovat holokaustin historialliset todisteet? Miten on mahdollista, että näin suuri kansanmurha saatiin aikaan tavallisten ihmisten seuratessa sivusta? Mitä holokausti kertoo ihmisyydestä? Miksi holokaustia ei saa unohtaa? Mitä on antisemitismi nykyään?

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (15)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    ”Jonkinlaisen otteen ongelmasta kuitenkin saa, kun uskoo Jumalasta tämän kaikkivaltiuden lisäksi hyvyytensä. En toista esittämääsi paradoksia, vaan totean miten esittämäni perusteella on päivänselvää ajatella kaiken hyvän tulevan Jumalalta – ja siihen hyvään kuuluu meille annettu vapaa tahto..”

    Ihmisellä ei ole vapaata tahtoa. En minä voi päättää uskoa että esim. Helvetti olisi mielestäni oikeudenmukainen rangaistus, koska en vain ajattele niin. Jos pakottaisin, niin tekisin väkivaltaa itselleni. Eli Jumalan rangaistus ei ole mielestäni ollenkaan kohtuullinen tai järkevä. Ikuinen kärsimys. Kerrassaan kauheaa.
    Ja entä sitten ”hyvyys”? Raamattu sanoo, että Jumalalta tulee myös pahaa. Mutta itse olen nähnyt vähän enemmän sitä pahaa, eikä Jumala näytä korjaavan asioita, vaikka ihminen sitä pyytäisi. En ymmärrä.

    ”Sellainen ihminen, joka systemaattisesti sanoo Jumalalle ei, on koomassa.”

    En ole tehnyt niin alunperin. Olin odottavalla mielellä ja halusin tuntea Jumalaa…mutta ei kukaan jaksa vaikeuksien keskellä odottaa jotain kovinkaan kauaa. Ei kiinnosta odottaa, kun se vain LISÄÄ kärsimyksiä. Kärsimys kummallisesti laittaa ajattelemaan viivasuorasti ja halkomaan kaikki palasiksi ja kyseenalaistamaan todellakin! Kärsimyksen tähden on voinut jopa tiede syntyä! Ihmiset ovat etsineet vastauksia tuskiinsa tai toisten tuskiin kun Jumalilta ei ole kuulunut mitään vastauksia.

    • Ujohko

      Kaikki pääsevät taivaaseen kirjoitti pastori Kylliäinen. Näkemyksensä edustaa universalismia, josta kirkon sanotaan laajalti irtisanoutuvan.

      Sinä pidät iankaikkisuusrangaistusta kohtuuttomana. Minä puolestani kysyn entäpä jos tässä näkemyksinemme olisimme jollain tavalla kaikki Jumalan kuvia, sellaisina siis jotenkin Totuutta heijastavia. Koitan selittää mitä tarkoitan.

      Jumala on kaiken Herra, myös ajan. Hän on lisäksi tuomari. Rikoksesta seuraa oikeudenmukaisesti rikoksen luonteen mukaisesti mitoitettu rangaistus, majesteettirikoksesta iankaikkisuusrangaistus ja siis ikuinen ero Jumalasta. Tähän kohtaan muutama kysymys: Eikö jo tämä universumimme ole inhimillisesti ottaen ikuinen, joidenkin mielestä Jumalan yhteydessä ja toisten mielestä erossa Jumalasta? Eikö täällä kaiken kauneuden ja ihanuudenkin keskellä vallitse sekä ihmeellinen järjestys että kärsimys ja kaaos? Eikö Raamatun mukaan tämä kaikki heijastele tulevaa?

      Kylliäinen olisi sikäli väärässä, että helvetti on olemassa – ja ikuinen. Kylliäinen olisi sikäli oikeassa, että Kaikki pääsevät taivaaseen. Miksi? Koska Jumala on itse ilmoittanut laittavansa kaiken kuntoon. Synti on se, joka erottaa Jumalasta. Kuolema on meri, johon syntiset hukkuvat. Se systeemi, joka on kuoleman ja kärsimyksen äärimäinen ilmentymä, on helvetti. Kristus puolestaan on Hän, joka on kuolemaa suurempi ja voittanut kuoleman ( 1. Kor. 15:26 ).

      Minä taasen en ole sinua parempi, en hurskaampi, en jalompi, eikä uskossanikaan tunnu olevan hurraamista. Jaan kanssasi sen turhautumisen ja tuskastumisen tunteen kun rukousvastauksia ei kuulu, ei näy. Yritän ottaa huomioon sen, että Raamatun mukaan me kristityt jaamme Kristuksen kärsimykset ja etteivät ne kärsimykset turhia ole.

      Raamatun ristiriidoista vielä lyhyesti (kuten mainitsit Jumalalta tulevan hyvän ja pahan).
      Ks. ensin Gal. 6:2. Ymmärrämme mitä sillä tarkoitetaan. Lue sen jälkeen Gal. 6:4-5. Joku voi sanoa, että nuo kaksi kohtaa ovat räikeässä ristiriidassa keskenään. Vastaanottavaisempi huomaa ristiriidan aukeavan ja ristiriidan kumpuavan lähinnä torjuvasta suhtautumisesta.

      Vielä…
      Mainitsit väkivallan itseä kohtaan, itsensä pakottamisen uskomaan jotakin mitä ei voi uskoa.
      Hyvä, ettet tee tuollaista väkivaltaa. Sellainenhan olisi sitä dogmaattista fanatismia, pahimmanlaatuista aivopesua ja masokismia.
      Pidän positiivisena sitäkin kun bongailet ristiriitoja. Nehän voi selittää eri tavoin kuten jo näkyi, mutta sen lisäksi kun itse miettii vaihtoehtoisia selityksiä, kannattaa ottaa huomioon vielä tämä:
      Kirjoituksissa olevat ristiriidat on kaiketi tehty sinne tarkoituksella, etteivät ne huomaamattakaan ole jääneet. Syitä tähän voi myös tarkastella monelta kantilta, ja kannattaakin.

  2. Ujohko

    Tänään vietetään ystävänpäivää. Ystävyyden tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Koska ystävyyttä ja ystävällisyyttä voi toisinaan nähdä niissäkin tilanteissa, joissa ihmiset ovat ventovieraita toisilleen, mielipiteet eroavat ja jäitäkin vielä poltellaan, lienee paikallaan toivottaa myös täällä: Hyvää ystävänpäivää!
    Tässä blogi-isännän tekstin yhteydessä on syytä muistaa myös mitä holokausti tarkoittaa. Se tarkoittaa polttouhria. Vuonna 1945 ystävänpäivä toteutettiin Dresdenin pommituksilla, joista Wikipedia kertoo näin: ’Eräiden arvioiden mukaan jopa 200 000 ihmistä kuoli pommitusten aiheuttamassa tulipätsissä kirjaimellisesti palaen tuhkaksi.’

    Olivat siviilejä. Dresden ei ollut sotilaskohde. Mitä jää ihmisyydestä, jos tuon tapahtuman annetaan jäädä unohduksiin?

  3. IlkkaT.O.

    Seurakunta ei uskaltanut – ihmispelosta – nousta totuuden puolesta. Bonhofer oli ainoita näkyviä uskovia natsien toimien vatustajia. Samasta syystä jumalattomat lait Suomessa menivät heittämällä läpi. Molemmissa tapauksissa UL:n seurakunta ’laodikean hengessä’ jätti sille uskotun tehtävänsä väliin. Jumala tulee tuomitsemaan ne, jotka häpeävät Jeesusta ja hänen sanojaan. Pyhä Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion.

  4. Kaia

    Miksi JUMALA salli holokaustin? Miksi Jumala sanoo, että hän on uskon alkaja ja päättäjä, mutta jättää silti monet kuolemaan synteihinsä? MIKSI? Miksi Jumala näyttää haluavan, että ihmisiä päätyy Helvettiin?? Kun alkaa tarpeeksi ajatella, niin kristinusko alkaa näyttää oudolta. Kuka onkaan vastuussa meidän kärsimyksistämme?

    • monarkisti

      > Miksi Jumala sanoo, että hän on uskon alkaja ja päättäjä, mutta jättää silti monet kuolemaan synteihinsä?

      Ilmestyskirjan viimeisessä luvussa on kirjoitettu:

      14 Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
      15 Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

      Siksi Jeesus julisti: aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi (Markus 1:15).

      Johanneksen evankeliumin kolmas luku kertoo miten tämä menee:

      16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.
      17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, tuomitsemaan maailmaa, mutta että maailma pitää hänen kauttansa vapahdettaman.
      18 Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle.
      19 Mutta tämä on tuomio: että valkeus tuli maailmaan, ja ihmiset rakastivat enemmin pimeyttä kuin valkeutta; sillä heidän työnsä olivat pahat.
      20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman.
      21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen työnsä nähtäisiin; sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.

      • Kaia

        I find the answer seriously lacking sense…

        ”16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, tuomitsemaan maailmaa, mutta että maailma pitää hänen kauttansa vapahdettaman.”

        Niin. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu bla bla blaa…
        Mutta Jumala on uskon alkaja ja päättäjä. Raamatussa on VT:ssa jakeita, joissa sanotaan ettei maailmassa tapahdu MITÄÄN ilman Jumalan sallimatta. Ja kukaan ei voi tulla Jumalan luo, jollei Jumala häntä vedä puoleensa.
        Joten siis vastaus keskittyy vain toistamaan Raamatun sanaa ja kertomaan että on uskottava, että pelastuu. Mutta usko on JUMALAN TEKO, eikä ihmisen teko. Näin itse olen Raamatusta oppinut. Ja silti Jumala ei anna uskoa ihmisille tarpeeksi. Eikä myöskään voimaa olla parempi ihminen. Tätä en ymmärrä.
        Aina voi tietenkin leikkiä sanaleikkejä ja palata siihen tolkutukseen, että ihmisen on uskottava ja tehtävä parannus, mutta siis MITEN? Millä voimalla? Kun ihminen on esim. koomassa, niin hän ei voi tehdä mitään. Hänen on ensin herättävä ja parannuttava, että hän voi tehdä jotain. Mutta Raamattu opettaa, että kaikki ovat enemmän tai vähemmän hengellisesti koomassa Jumalaan nähden, jollei Jumala herätä….??

        • Ujohko

          Yllättävän monet kristityt vaikenevat tuosta esittämästäsi kehäpäättelystä, jopa papit. Aika paljon tosiaan sorrutaan mainitsemaasi tolkuttamiseen, mutta itse asiassa juuri tuo tolkuttaminen on syntiä (Matt. 6:7).
          Asetelmaan eli havaitsemaasi ongelmaan niin pahan sallimisen kuin pelastumisen suhteen jää kuitenkin se itsestäänselvyys, että ihmisen logiikka parhaimmillaankin on aina suhteellistavaa – eikä sellaisena riitä avaamaan Kaikkivaltiaan näkökulmaa.

          Jonkinlaisen otteen ongelmasta kuitenkin saa, kun uskoo Jumalasta tämän kaikkivaltiuden lisäksi hyvyytensä. En toista esittämääsi paradoksia, vaan totean miten esittämäni perusteella on päivänselvää ajatella kaiken hyvän tulevan Jumalalta – ja siihen hyvään kuuluu meille annettu vapaa tahto. Sen tahdon turvin toimimme usein väärin, siten käytännössä torjumme Jumalan. Jumala ei riko vapaata tahtoamme, mutta taivuttelee meidät otollisiksi Sanallensa.

          Sellainen ihminen, joka systemaattisesti sanoo Jumalalle ei, on koomassa.

        • monarkisti

          Jumala antaa uskon, mutta ihminen voi mieltyä vääryyteen totuuden rakastamisen sijaan. Siksi Jumala on lähettänyt väkevän eksytyksen, jotta vääryyteen mielistyneet joutuisivat tuomittaviksi.

  5. Ujohko

    Vaikka laitat sinulle lähetetyt todisteet nettirovioon, ehdotan tahattoman(?) kirjoitusvirheen korjaamista. Tuo seuraavan otoksen viimeinen sana on kieltämättä hauska mutta korni, uskoi holokaustiksi kutsutusta asiasta mitä hyvänsä:

    ”Erityisesti kaksi kysymystä ovat ajaneet minua tutkimaan aiheetta”

    Tähän seuraavaan toivoisin jonkinlaista kannanottoa:
    Kun kysyt, että ”Kuinka joku voi väittää, ettei sellaista tapahtunut?”, miksi varjelet itseäsi keskustelulta? Asiaansa vahvasti uskova, seurakunnan parissa työskentelevä henkilö voi kokea tarvetta suojella laumaa valheilta ja vääriltä opetuksilta – sen ymmärrän.

    Sitä en ymmärrä, jos ihminen itse kykenee nostamaan jonkin kysymyksen esiin kiinnostuakseen siitä riittävästi tutkiakseen sitä, mutta on kuitenkin etukäteen päättänyt ettei tule muuttamaan kantaansa olipa todisteet kuinka vahvoja hyvänsä.
    Sellainen kun ei ole uskoa, vaan ylimielistä jääräpäisyyttä, paremmassakin tapauksessa defenssimekanismi. Eikö haitalliset mielen mekanismit tulisi korjata tai jopa purkaa, jotta voi pystyssä päin sanoa rakastavansa totuutta ja pyrkivänsä objektiivisesti suhtautumaan faktoihin?

    Jos seurakunnan paimen varjelee itseänsä Totuudelta, tämä on pahempi kuin susi lammasten vaatteissa – ja sellaisena siis valontuoja.

    Siunausta tutkiskeluihisi.

    (Tätäkään viestiä ei tarvitse julkaista. En edes toivo, että julkaiset sitä, vaikka esitin toivomuksen kannanotosta.)

    • monarkisti

      > Eikö haitalliset mielen mekanismit tulisi korjata tai jopa purkaa, jotta voi pystyssä päin sanoa rakastavansa totuutta ja pyrkivänsä objektiivisesti suhtautumaan faktoihin?

      Totuuden rakastaminen on pelastuskysymys: Toisen Tessalonikalaiskirjeen toisessa luvussa on kirjoitettu:

      8 Ja silloin se pahanilkinen ilmoitetaan, jonka Herra suunsa hengellä tappaa, ja tekee hänen kanssansa lopun, tulemisensa ilmoituksen kautta,
      9 Jonka tulemus saatanan vaikutuksen jälkeen tapahtuu, kaikella voimalla ja merkeillä ja petollisilla ihmeillä,
      10 Ja kaikella vääryyden petoksella niiden seassa, jotka kadotukseen tulevat, ettei he rakkautta totuuden puoleen ottaneet, autuaaksi tullaksensa.
      11 Sentähden on Jumala heille lähettävä väkevän eksytyksen, niin että he valheen uskovat:
      12 Että ne kaikki tuomittaisiin, jotka ei totuutta uskoneet, vaan vääryyteen suostuvat.

  6. Esa J.

    Helppo keissi: omista mokistaan syntyneen syyllisyyden siirto juutalaisten niskoille. Niin, ja asiaa ajamaan sattuikin – hupsista heijaa – sopivasti suurisuinen katukiihottaja.

    Ja pöllöimmät ottivat täydestä todesta!

  7. N.N.

    Pasi kysyy, miksi tavallinen kansa salli holokaustin? Vielä aiheellisempaa on kysyä, miksi Herra salli vuonna 70 jaa Jerusalemin temppelin polttamisen ja 1940-luvulla holokaustin?

    Eikös Herra ole antanut juutalaisille käskyn lähtekää pois Babyloniasta? Piti lähteä pois natsi-Saksasta jälleenrakentamaan Israelin maata, mutta juutalaiset eivät halunneet hylätä vaurasta elämäänsä Saksassa. Holokaustin jälkeen juutalaisten jäännös otti opiksi ja muutti Israeliin.

    Kun Aaronin pojat sytyttivät vierasta tulta suitsutusalttarille, niin Herran valtaistuimelta tullut tuli kulutti pojat kuoliaaksi. Monet raamatunopettajat ovat arvailleet, mitä tämä vieras tuli oli? Eräs maallikkosaarnaaja selittää Youtubessa, että pojat kuolivat, koska heillä ei ollut lakkia päässä, puku oli mahdollisesti repaleinen ja pojat juovuksissa. Siitä ei kuitenkaan ollut kyse. Aaronin pojat eivät valmistaneet suitsuketta sen reseptin mukaan, mitä Herra oli käskenyt tekemään. Suitsutusalttari on koreasti pyhä, missä ei saanut polttaa mitään muutta ainetta kuin Herran käskemällä tavalla valmistettua hyväntuoksuista suitsuketta. Israel on Jumalan pappisvaltakunta, jolta Jumala odottaa erityistä kuuliaisuutta.

    3 Moos 10:1 Ja Aaronin pojat Naadab ja Abihu ottivat kumpikin hiilipannunsa ja virittivät niihin tulen ja panivat suitsuketta sen päälle ja toivat vierasta tulta Herran eteen, vastoin hänen käskyänsä.
    2 Silloin lähti tuli Herran tyköä ja kulutti heidät, niin että he kuolivat Herran edessä.

    2 Moos 30:9 Älkää uhratko sen päällä vierasta suitsutusta älkääkä polttouhria tai ruokauhria; älkää myöskään vuodattako juomauhria sen päällä.
    10 Ja Aaron toimittakoon kerran vuodessa sen sarvien sovituksen; sovitukseksi uhratun syntiuhrin verellä hän toimittakoon kerran vuodessa sen sovituksen, sukupolvesta sukupolveen. Se on korkeasti-pyhä Herralle.”
    ……..
    34 Ja Herra sanoi Moosekselle vielä: ”Ota itsellesi hyvänhajuisia aineita, hajupihkaa, simpukankuorta, tuoksukumia, näitä hyvänhajuisia aineita, ja puhdasta suitsuketta, yhtä paljon kutakin lajia,
    35 ja tee niistä suitsutus, höystesekoitus, jollaista voiteensekoittaja valmistaa, suolansekainen, puhdas ja pyhä.
    36 Ja hienonna osa siitä jauhoksi ja pane sitä lain arkin eteen ilmestysmajaan, jossa minä ilmestyn sinulle. Korkeasti-pyhänä se pitäkää.
    37 Älkää valmistako itsellenne mitään muuta suitsutusta tämän sekoituksen mukaan. Pidä tämä Herralle pyhitettynä.
    38 Jokainen, joka sellaista tekee nauttiaksensa sen tuoksusta, hävitettäköön kansastansa.”

  8. Rohkeahko

    Mielenkiintoinen keskustelu. Jäin kuitenkin ihmettelemään Pasin innokkuutta sulkea ne kristityt, jotka epäilevät holokaustin historiallisuutta, kokonaan ulos seurakunnasta. Ei holokaustin historiallisuuteen uskominen mikään pelastuskysymys ole. Olen törmännyt eri seurakunnissa niin holokaustin kieltäjiin kuin sen suhteellistajiin (esim. abortista puhutaan holokaustina tai rinnastetaan holokausti muihin kansanmurhiin).

    • Jukka Mikkola

      Itse en ole moiseen seurakunnissa törmännyt.
      Toki tiedän, että joissain seurtakunnissa on voinut olla kovin voimakasvaikutteisia persoonia, johtavia tai rivijäseniä, joilla on kovin voimakas ”agenda” jollekin tietylle näkökulmalle, mikä aiheuttaa seurakunnassa hajaannusta.

      En toisaalta ymmärrä varsinaista holokaustin kieltämistä ja sen pohjimmaista syytä. Toisaaltahan voi periaatteessa olla uskomatta ei-materiaalisen todellisuuden olemassaoloonkin. Detaljeista toki voidaan kiistellä loputomasti. Ymmärrän toki senkin, että monista muista kauheuksista ei ole syntynyt ”arvoistaan” julkisuutta – toisaalta ei katumustakaan.

      Pelastuskysymys liittyy tietysti syntien anteeksiantamukseen, Jumalan armoon ja rehellisyyteen oman synnillisyyden vajavaisessa tunnustamisesa.