Patmos-blogi

Näkökulma: Miten korvaat vahingon?

Andres Koskelainen Andres Koskelainen on Hannele ja Hannu Suortin työn jatkaja IVY-maiden ja idän juutalaistyön koordinaattorina. Tutustu Andreksen lähettiprofiiliin ja liity hänen lähettäjäperheeseensä. Saati säännöllisesti idän juutalaistyöhön liittyviä uutisia.
Julkaistu:

”Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta.” (2 Moos. 21:23-24)

Benderin lastenjuhlassa oli ilo irti.

Nämä sanat ”silmä silmästä, hammas hampaasta” ovat hyvin tunnettuja. Ensinnäkin siksi, että Jeesus lainaa niitä vuorisaarnassaan: ”Te olette kuulleet, että sanottiin: ’Silmä silmästä ja hammas hampaasta’. Mutta minä sanon teille: älkää vastustako pahaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin. ” (Mat. 5:38-39)

Jotta voimme ymmärtää Jeesuksen sanoja oikein, meidän tulee ensin ymmärtää, miten Jeesuksen saarnan kuulijat – ensimmäisen vuosisadan jKr juutalaiset – suhtautuivat tähän hänen 2. Mooseksen kirjasta lainaamaansa sitaattiin? Ymmärtämisemme helpottuu, kun käännymme juutalaisten lähteiden puoleen. Yksi tällainen lähde on Mishnah. Jossain vaiheessa alettiin kirjoittamaan muistiin ne Raamatun perinteet ja tulkinnat, jotka olivat siirtyneet suullisesti opettajalta oppilaalle vuosisatojen ajan. Mishnan kirjoitus alkoi 1. vuosisadalla, joten se kuvastaa sitä käsitystä Jumalan Sanasta, joka Jeesuksen aikalaisilla oli.

Tätä Raamatunkohtaa koskevassa Misnassa sanotaan näin: ”Jos joku vahingoittaa lähimmäistään, hän on velvollinen korvaamaan vahingon kärsineelle osapuolelle vahingon viisi eri näkökohtaa: vahingon, kivun, hoidon, menetetyn työajan ja solvauksen. Jos joku on sokaissut jonkun silmän, katkaissut käden tai murtanut jalan, oli arvioitava loukkaantunutta henkilöä ikään kuin hän olisi orja, joka on myytävänä markkinoilla, ja arvioitava hänen arvonsa ennen vammaa ja nyt.” Orjuuden aika on onneksi ohi, mutta nykyäänkin tuomioistuimet myöntävät rahallisen korvauksen loukkaantumistapauksissa riippuen siitä, mitä henkilö olisi voinut ansaita loppuelämänsä aikana, jos hän olisi pysynyt terveenä.

Vaikka 2. Mooseksen kirjeen tekstissä puhutaan periaatteesta vahinko vahingon vastineeksi, se ymmärrettiin jo Jeesuksen aikana korvaukseksi vahingosta, eli tekijä on velvollinen korvaamaan silmän, käden tai jalan rahallisen arvon.

Ihmiset, jotka kuuntelivat Jeesuksen saarnoja 1. vuosisadalla jKr. tiesivät, että Toran sanat silmä silmästä ja hammas hampaasta puhuivat rahallisesta korvauksesta. Katsokaa, kuinka seuraavissa vuorisaarnan jakeissa Jeesus jatkaa: ”Jos joku tahtoo käydä oikeutta sinua vastaan viedäkseen paitasi, anna hänelle viittasikin. Jos joku pakottaa sinut virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.” (Mat. 5:40-41)

Jeesus ei tullut kumoamaan niitä Raamatun kirjoja, jotka oli kirjoitettu ennen häntä. Hän tuli selittämään niitä. Jeesus ei sano: ”Mooses käski puhkaista silmän. Hän oli väärässä. Minä opetan teille, ettei silmää saa kaivaa ulos.” Sanat käännä toinenkin poski on siis ymmärrettävä vertauskuvana. Älä vaadi täyttä korvausta henkilöltä, joka on aiheuttanut sinulle aineellista tai moraalista vahinkoa. Anna toisille enemmän kuin olet heille velkaa. Vaadi toisilta vähemmän kuin he ovat sinulle velkaa. Näin Jeesus asettaa hyvin korkean vaatimustason. Ollakseni rehellinen, huomaan tarvitsevani edelleen Jumalan työtä ja voimaa elää tällä tavalla. Miten sinä?

Terveisiä Transnistriasta

Lupasin aiemmin kertoa vierailustamme Benderin messiaanisessa seurakunnassa, jossa osallistuimme hienoon lastenjuhlaan. Juhlassa lapsille jaettiin Suomesta lähetettyjä Operaatio Joulun Lapsen lahjapaketteja.

Lena, Nikolai ja Galina suunnittelivat hyvin vuorovaikutteisen ohjelman 120 lapsille, jotka saapuivat seurakuntaan. Paikalla olivat myös 50 km päästä Dnestrovskista, jossa Patmoksella on juutalaistyötä, tulleet lapset. Kun lahjat vahvasti kuuluvat niin vähän aikaa sitten päättyneen Hanukkah-juhlaan kuin jouluunkin, niin ohjelma oli taitavasti rakennettu molempien juhlien teemoja yhdistäen. Oli tosi iloinen, lämmin ja tiivis ilmapiiri huolimatta siitä, että suurin osa lapsista oli ensimmäistä kertaa tällaisessa hengellisessä lastenjuhlassa. Lena ja Galja saivat lapset hyvin mukaan vastailemaan raamattupohjaisiin kysymyksiin ja ratkaisemaan arvoituksia. Rohkeimmat ja nopeimmat saivat kannustuspalkkioita. Ja lisäksi juhlassa kiersi huhu, että jokaiselle jaetaan hieno suomalainen kenkälaatikkolahja ja donitsi. Salin valloitti odottava tunnelma. Ja lopulta reilun puolentunnin ohjelman jälkeen jokainen lapsi sai paketin! On sanoin kuvaamatonta, kuinka tunteikasta onkaan olla jakamassa nämä paketit lapsille!

Kaikilta lapsilta otettiin yhteystiedot, jotta heidät voidaan myöhemmin kutsua mukaan seurakunnan lapsityöhön. Rukoilkaa, ystävät, että näitä suomalaisilla OJL-paketeilla tavoitettuja lapsia tulisi seurakuntaan ja uskoon Jeesukseen.

”On edelleen kaikkein rakkain toiveemme, että jokainen, joka astuu sisään rukoushuoneeseemme, pyhitettäisiin, parannettaisiin ja vapautettaisiin kaikesta, mikä on Herralle epämiellyttävää. Ja että koko evankeliumia julistettaisiin seurakunnassamme Korkeimman kirkkauden ja voiman ilmentyessä Hänen Pyhän Henkensä voimassa! Pyhittäköön, puhdistukoon, vapautukoon ja parantukoon Jumalan kansa Herran armosta, Jeshuan nimessä! Kiitos Jumalalle siitä, että tunnemme toisemme, että suhteemme vahvistuu ja että meillä on mahdollisuus työskennellä tähän suuntaan. Jumala siunatkoon teitä ja meitä, jotta voisimme menestyä entistäkin paremmin!” – sellaiset terveiset Benderin seurakunnan tiimiltä meille. Rukoilemme edelleen, että seurakunnan rakennuksen korjaus- ja rakennustyöt saataisiin nopeasti päätökseen.

Seurakuntien uutiset ja rukouspyynnöt

Tässä Kishinevistä tulleet rukousaiheet. Rukoillaan Lidian puolesta. Lidialla on erittäin huono näkö ja hän ei juuri koskaan käy ulkona. Hän asuu yksin poikansa kanssa, joka on työtön ja hänkin asuu erittäin huonoissa elinolosuhteissa. Rukoillaan Daniilin puolesta. Daniil on sairastanut koronaa kolmatta kertaa ja hänen vointinsa on hyvin heikko.

Orgejevin Silvia pytää rukoilemaan Levin puolesta. ”Lev on 64-vuotias. Ennen Covidia hän otti meidät vastaan kotonaan. Siellä keskustelimme ja rukoilimme. Viimeisen puolentoista vuoden aikana hän ei enää halua puhua kanssamme eikä halua ottaa meitä vastaan. Vaikka me puolestamme teimme kaikkemme säilyttääkseen tämän suhteen. Rukoilkaa, että Jumala avaisi hänen sydämensä ottamaan vastaan Messias Jeesuksen Kristuksen ja poistaisi surun hänen sydämestään”, pyytää Silvia.

Kishinevin tiimi käy kaksi tai kolme kertaa kuukaudessa pitämässä Orgejevissa sapattikokouksen ja tekemässä kotityötä Silvian apuna. He kokoontuvat helluntaiseurakunnan vuokratiloissa. Rukoillaan, ystävät, Orgejevin työn jatkajan löytymisen puolesta paikallisten keskuudesta.

Bukarestin työntekijämme Dorina ja Dimitru kertoivat kahdestakymmenestä uudesta juutalaisesta, jotka liittyivät seurakuntaan vuoden 2023 aikana: “Tämä vuosi oli parempi kuin edellinen vuosi. Pystyimme kokoontumaan kirkossa ja tapaamaan toisiamme. Seurakuntayhteyteen tuli uusia ihmisiä. Ja me ylistimme Messiasta Hänen ihmeellisestä pelastustyöstään, jonka Hän oli tehnyt keskuudessamme. Me rukoilemme, että maassamme ja myös maailmassa vallitsisi rauha. Me rukoilemme, että Jumala vuodattaa sieluumme enemmän rakkautta muita ihmisiä kohtaan. Että Jumala auttaisi meitä rakentamaan parempia suhteita ihmisiin, jotta he pelastuisivat.”

Rukoillaan, rakkaat ystävät, että kaikki messiaaniset seurakuntamme saisivat toimia turvallisessa ympäristössä. Aivan erityinen rukouspyyntö on rakkaan Nonna-sisaremme ja koko hänen seurakuntansa puolesta. Rukoillaan Pyhän Hengen johdatusta ja viisautta suunnitelmiin ja ratkaisuihin, sitä me tässä todella tarvitsemme.

Tubityön uutiset ja rukouspyynnöt

Sulkemisuhan alla olevassa Tynovon tubilaitoksessa tammikuussa oli 21 lasta. Anatolin raportissa oli tosi surullinen sävy, kun hän ei enää usko voivansa vierailla laitoksessa helmikuussa. Olemme jo miettineet vaihtoehtoisia kohteita, joissa voisimme tehdä vastaavaa lapsityötä. Pyydän, ystävät, rukoilemaan tämänkin asian puolesta.

Työmme Kishinevin tubisairaalassa jatkuu samaan malliin. Anatoli toimittaa hoidettaville lapsille ruoka-apua, joka käsittää maitotuotteita ja erilaisia hedelmiä. Nämä ovat välttämättömiä tubisairaille lapsille. Lisäksi tarvitaan hygieniatarvikkeita, vaippoja ja erilaisia lääketarvikkeita hoitajien ja lääkäreiden pyyntöjen mukaan.

Anatolin kotityön piiriin kuuluu 30 perhettä. Heitä Anatoli ehtii käydä katsomassa 3-4 perhettä kuukaudessa. Työtä on paljon.

Haluamme avustaa tubisairaalaa remontoimaan kahta huonetta 57 m2. Toiseen silmälääkärin ja toinen korva-, nenä- ja kurkkutautilääkärin työpisteet. Remonttitarve on 5 000 €.

Vuoden 2023 aikana Anatoli on pitänyt 72 Raamattutuntia, 29 lasta ja nuorta tuli uskoon Jeesukseen. Tämä on, ystävät, se kallein hedelmä ja samalla syy, miksi haluamme jatkossakin tehdä tätä arvokkaasta työtä lasten sielujen pelastamiseksi Moldovassa. Kiitos kaikille rukoilijoille ja tukijoille!

Olemme toisiamme varten

Haluan tässä vielä kiittää kaikkia teitä, jotka rukoilitte ja tuitte Patmoksen talvikeräystä Romaniaan ja Moldovaan! Se, mikä on toisille tarpeeton, voi hyvinkin olla toisille tarpeellinen! Lähettämämme Romanian rekka, 10 481 kg avustustavaraa, on jo saapunut määränpäähän Oradeaan.

Ja tämän kuluvan viikon perjantaina 9. helmikuuta on tarkoitus lähettää matkaan myös Moldovan rekka, 9 476 kg avustustavaraa. Moldovassa avustusta jaetaan messiaanisissa seurakunnissamme juutalaisille sekä tubilapsiperheille. Rukoilkaa, ystävät, rekalle turvallista matkaa ja kaikkien kulujen kattamisen puolesta. Kaunis kiitos Konalan varastolla työskenteleville vapaaehtoisillemme, jotka lajittelivat ja pakkasivat tuhansia kiloja avustusta!

Andres Koskelainen

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. kirjoitusten mukaan

    Andres Koskelainen sanoi: – Sanat käännä toinenkin poski on siis ymmärrettävä vertauskuvana.

    Tämä ei pidä paikkansa.

    Jeesuksen opetus ei sovellu kumoamaan laissa määrättyjä rangaistuksia rikollisille. Lukijan on otettava vain huomioon asiayhteys, jolloin Jeesuksen opetuksen alkuperäinen tarkoitus selviää.

    Jeesus siteeraa Valitusvirsiä, jossa kehotetaan kääntämään posken, jos Jumala kurittaa kansaa. Tämän neuvon sai Israelin, kun heidät karkotettiin Babyloniaan syntiensä takia. Jeesuksen opetus tarkoittaa, että kunkin on otettava nöyrästi vastaan kuritus Jumalalta. Kuritus ei kestä ikuisesti ja parannuksen tehneet saavat lopulta armon.

    Valit 3:30 Kääntäköön hän poskensa lyöjäänsä kohti ja ottakoon vastaan pilkan.
    31 Mutta Herra ei hylkää, ei hylkää iäksi.
    32 Vaikka hän kurittaa, hän myös armahtaa, suuri on hänen laupeutensa.
    33 Ei Herra iloitse siitä, että hän kurittaa ihmistä.

    Matt 5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.

    2 Sam 16:11 Ja Daavid sanoi Abisaille ja palvelijoilleen: ”Jos kerran minun oma poikani tavoittelee henkeäni, mitä silloin voi odottaa tuolta benjaminilaiselta? Jättäkää hänet rauhaan ja antakaa hänen huutaa kirouksiaan, jos Herra on häntä käskenyt.
    12 Ehkäpä Herra näkee kärsimäni vääryyden ja hyvittää ne kiroukset, joita tuo mies on tänään syytänyt niskaani.”
    13 Daavid kulki miehineen tietä eteenpäin, ja Simei kulki sivummalla vuoren rinnettä koko ajan kiroten häntä ja heitellen kiviä ja soraa.