Patmos-blogi

Näkökulma: Pesah – tie pelastukseen

Andres Koskelainen Andres Koskelainen on Hannele ja Hannu Suortin työn jatkaja IVY-maiden ja idän juutalaistyön koordinaattorina. Tutustu Andreksen lähettiprofiiliin ja liity hänen lähettäjäperheeseensä. Saati säännöllisesti idän juutalaistyöhön liittyviä uutisia.
Julkaistu:

”Sano siis israelilaisille: Minä olen Herra. Minä vien teidät pois Egyptin taakkojen alta, vapautan teidät orjuudesta ja lunastan teidät ojennetun käsivarteni ja suurten tuomioiden voimalla. Minä otan teidät omaksi kansakseni ja olen teidän Jumalanne, ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka vien teidät pois Egyptin sorron alta. Minä vien teidät siihen maahan, jonka olen kättä kohottaen vannonut antavani Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille. Minä annan sen perinnöksi teille. Minä olen Herra.” 
2. Mooseksen kirja 6:6-8 

Olemme hiljattain viettäneet pääsiäistä, joka on meille kristityille suuri Vapahtajamme Jeesuksen ylösnousemuksen juhla. Minulle pääsiäisen aihe ikään kuin ”jäi päälle”, sillä monet ukrainalaiset ja venäläiset ystäväni edelleen viettävät kirkon juhlia juliaanisen kalenterin mukaan, ja heillä pääsiäinen on vasta 5. toukokuuta. Messiaaniset juutalaiset veljemme ehtivät astua pääsiäisaikaan hiukan aikaisemmin: viikon mittainen raamatullinen Pesah alkaa illalla 22. huhtikuuta.

Tällä kertaa pysähdyin tämän Toisen Mooseksen kirjan kuudennen luvun kuudennen jakeen kohdalle. Mielestäni tämä teksti hyvin tyhjentävästi avaa Herran neljä tärkeätä Pesahiin sisältyvää tekoa israelilaisten vapahtamiseksi noin 400 vuotta kestäneestä Egyptin orjuudesta. Herra lupaa viedä juutalaiset pois Egyptistä, vapauttaa heidät orjuudesta, lunastaa tuomion tuholta ja ottaa heidät omaksi kansakseen.

Raamattua alusta loppuun lukeneina tiedämme, että Jumala lunasti nämä lupauksensa, ja Israelin kansa monien mutkien kautta lopulta pääsi luvattuun maahan. Mooses kipparinaan Herra vei juutalaiset pois Egyptistä. 1-vuotiaan karitsan ovien karmeihin sivellyn veren kautta Jumala lunasti koko Israelin kansan Egyptiä murskanneista tuomioista. Kun Kaislameri oli ylitetty ja faaraon armeija hukkui meren pohjaan, juutalaiset olivat vapaita. Ja Siinai-vuorella Jumala julisti Israelin omaksi kansakseen tekemällä liiton heidän kanssaan [1].

Mutta ei siinä kaikki. Messias Jeesus on Jumalan Karitsa, joka ristillä ottaa pois maailman synnit [2]. Messias Jeesuksessa Pesahin hengellinen anti toteutuu niin juutalaisten kuin pakanoiden keskellä. Jumala vapauttaa ihmisen synnin kahleista [3], lunastaa kuoleman tuomioista (4), vie pimeydestä valoon (5) ja ottaa omaksi lapsekseen [6].

On vielä yksi asiaa, jonka Jumala tuolloin lupasi Israelille. Hän lupasi viedä juutalaiset maahan, jonka hän vannoi antavansa Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille. Tiedämme, että Herra lunasti tämänkin lupauksensa. Kuitenkin Pesahin hengellisessä toteutuksessa tämä on ainoa lupaus, joka vielä odottaa täyttymystä. Silti rohkaisun sana on tämä: vuosisatojen historian esimerkkien perusteella näemme, että Jumala on ollut uskollinen lupaustensa täyttämisessä, eikä ole mitään syytä epäillä, etteikö Hän täyttäisi myös ne lupaukset, joiden täyttymistä me yhä odotamme. Sen tähden, että Messias Jeesus nousi kuolleista ja elää!

Seurakuntien uutiset 

Maaliskuun 23. päivänä vietetyssä Purim-juhlassa seurakunnissamme muisteltiin Esterin kirjan kertomusta Israelin kansan pelastumisesta Haamanin suunnitellusta kansanmurhasta. Jumala on aina kansansa keskuudessa, jopa kärsimässä oman rakkaan kansansa keskellä. Juhlan keskeisin viesti on, että Jumala pelastaa ja varjelee niin tässä ajassa kuin iäisyydessä Messias Jeesus -uskon kautta.

Benderin työntekijöiltä tuli hienoa palautetta Patmoksen humanitaarisen avun jakamistilaisuuksista. Työntekijämme olivat niin hienosti ottaneet esille kaikki tavarat, että puitteet olivat ihan kuin merkkivaateliikkeessä. Patmos-ystävien keräämän humanitaarisen avun laatu on tunnetusti korkea, joten saimme paljon kiitoksia ihmisiltä, joille tämä on ainoa mahdollisuus hankkia itselleen hyötytavaroita ja vaatteita. Valikoimaa riitti kaikenikäisille – lapsille, nuorille ja aikuisille. ”Ihmiset ilmaisivat vilpittömän kiitollisuutensa. Jokaisella oli mahdollisuus valita jotakin itselleen ja sukulaisilleen. Tällainen humanitaarinen apu on hyvin tärkeää. Kiitos paljon kaikille, jotka osallistuivat siihen”, oli työntekijämme Lenan viesti meille.

Muistakaamme edelleen rukoilla Transnistrian ja Moldovan välisten jännitteiden helpottumisen sekä rauhan säilymisen puolesta tällä alueella.

Kaunista kevättä sekä Herran siunausta ja shalomia!

Jeshua Messiaassa teidän,
ANDRES KOSKELAINEN

[1] 2. Mooseksen kirja, luvut 19 ja 20

[2] Joh. 1:29

[3] Luuk. 4:18

[4] Room. 6:23

[5] 1 Piet. 2:9

[6] Joh. 1:12

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (6)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. lähettiläs

    Maanantai-illalla 22.4.2024 auringon laskettua alkaa tämän vuoden pääsiäinen, jolloin kaikkien kristittyjen tulee valvoa se yö muistellen, miten Israel pääsi vapaaksi yöllä Egyptin orjuudesta. Valvontayön jälkeen on varsinainen pääsiäinen, jota Raamatussa kutsutaan myös suureksi sapatiksi.

    ”Sinä yönä Herra valvoi viedäkseen heidät pois Egyptin maasta; se on Herralle pyhitetty yö, ja silloin kaikkien israelilaisten sukupolvesta toiseen tulee valvoa.” (2 Moos 12:42)

    ”Fariseusten joukossa oli Nikodemos-niminen mies, juutalaisten neuvoston jäsen. Hän tuli yöllä Jeesuksen luo ja sanoi: ”Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä, ellei Jumala ole hänen kanssaan.” (Joh 3:1,2)

    Tästä lukien kristittyjen alkuseurakunta söi leipänsä happamattomana seitsemän vuorokauden ajan sen muistoksi, miten Israel lähti niin kiireellä Egyptistä pois, etteivät he voineet nostattaa taikinaa vaan paistoivat sen happamattomiksi leiviksi. Happamattoman leivän juhla päättyy ns. seitsemännen päivän juhlaan, joka sekin on suuri sapatti. Se osuu tänä vuonna maanantaille 28.4. Tiistaista 29.4. alkaen voi taas syödä hapanleipää.

    Jos luterilainen pappi Erkki Hänninen jotain tähän kommentoi, niin minä lainaan edeltä käsi Jeesuksen sanoja, jotka hän osoitti kaikille maailman kristityille kaikista kansoista. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, joten pääsiäinen on edelleen kaikkien kristittyjen juhla.

    ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:17-20)

    ”Ensimmäisen kuun neljäntenätoista päivänä iltahämärissä on Herran pääsiäinen, ja saman kuun viidentenätoista päivänä on Herralle pyhitetty happamattoman leivän juhla. Seitsemän päivän ajan saatte syödä vain happamatonta leipää. Pitäkää tämän juhlan ensimmäisenä päivänä pyhä juhlakokous. Sinä päivänä ette saa tehdä mitään työtä. Näinä seitsemänä päivänä teidän on joka päivä tuotava Herralle tuliuhri. Myös seitsemäntenä päivänä pidettäköön pyhä juhlakokous; silloinkaan ette saa tehdä mitään työtä.” (3 Moos 23:5-8)

    Paavali syventää pääsiäisjuhlan opetusta sanomalla, että kodin puhdistaminen hapanjuuresta ja happamattoman leivän syöminen muistuttaa meitä synnin hylkäämisestä. Pääsiäiskaritsamme Jeesus Kristus on jo uhrattu, joten me emme voi enää elää synnissä vaan siitä puhdistettuina vanhurskaudessa. Nämä sanat osoittavat, että alkuseurakunta vietti pääsiäistä lain säädösten mukaan niin, etteivät he syöneet hapanleipää pääsiäisviikolla. Kristus ei tullut lopettamaan lakia, joten pääsiäisen vietto säilyi alkuseurakunnassa alkuperäisenä.

    ”Puhdistakaa siis talonne hapantaikinasta, niin että teistä tulee uusi taikina. Happamattomiahan te olettekin, sillä meidän pääsiäislampaamme, Kristus, on jo teurastettu. Meidän on siis aika viettää juhlaa, ei vanhan pahuuden ja kelvottomuuden hapattamina, vaan happamattomina, vilpittömyydessä ja totuudessa.” (1 Kor 5:7,8)

  2. Erkki Hänninen

    Arvoisa nimimerkki historic:

    Juutalaiset tavat on kumottu Kristuksen täytetyssä työssä. Me Jeesuksen omat olemme niistä vapaat. Ikuisesti!

    (Suomen uskonnonvapauslain mukaan mm. judaistit voivat kylläkin noudattaa haluamiaan uskonnollisia menoja. Tänä on OK. )

    Kristityt ovat judaismista vapaita. On tarkoituksellista aggressiivista häirintää, että judaistilegalistit syöttävät Patmoksen sivustolle propagandaansa. Tämä ei ole hyvä asia!

    Valvokaa, Patmos! Kiitos!

    Hyvää Kevättä!

    • M.K.

      Erkki Hänninen kommentoi: ”Juutalaiset tavat on kumottu Kristuksen täytetyssä työssä. Me Jeesuksen omat olemme niistä vapaat. Ikuisesti!”

      Tuollaista ilmoitusta ei ole missään kohtaa Raamatussa. Sellainen oppi on kyllä luterilaisuudessa, mutta Jeesus sanoi vuorisaarnassaan Mt 5:17-19, ettei tullut kumoamaan laista mitään. Jeesus ei siis tullut perustamaan mitään uutta uskontoa. Hän oli ja on edelleen juutalaisten kuningas.

      Erkki Hänninen kommentoi: ”Kristityt ovat judaismista vapaita.”

      Tuollaistakaan ilmoitusta ei ole Raamatussa. Paavali sanoo Apostolien teoissa 24:14, että hän kuuluu sellaiseen juutalaisten lahkoon, joka uskoo kaiken, mitä laissa ja profeetoissa sanotaan.

      Saksan luterilaisessa kirkossa oli toisen maailmansodan aikana voimakas halu päästä eroon kaikesta judaismista. Agitaatiopuheet olivat voimakkaita. Se ei ollut kuitenkaan kristinuskoa vaan jotain ihan muuta.

    • historic

      Onkohan Erkki Hänninen nyt sekoittanut Galatalaiskirjeen asiat ihan kokonaan, kun puhuu ”vapautumisesta judaismista”?

      Kristinusko on juutalaisuutta, joka uskoo Jeesuksen olevan Kristus. ”Vapaus” judaismista tarkoittaa synnin orjuutta.

      Evankeliumi vapauttaa ihmisen synnin orjuudesta, mutta jos joku erehtyy ”vapautumaan” judaismista, hän ei vapaudu vaan ajautuu entistä syvemmällä synnin orjuuteen. Kristinuskossa ei ole mitään vapautta laista, mutta on vapaus laittomuudesta uskossa Jeesukseen Kristukseen.

      Galatalaiskirje ei muuten puhu mitään lakia tai judaismia vastaan, mutta selittää lain sisältöä niin syvällisesti, ettei sitä voi ymmärtää, ellei samalla tunne VT:n tekstejä hyvin.

  3. Esa J.

    Minä jo luulin, että Astarte olisi ollut suoraa jatkumoa Ishtarista ja tämä edelleen Isiksestä muinaisen Sumerin ajoilta.

  4. historic

    Erot pääsäisen vieton ajankohdissa johtuvat siitä, että kristinusko sai jo heti alusta alkaen vaikutteita roomalaisista pakanakulttuureista, joiden ajanlaskun kristinusko omaksui. Samalla alettiin vaihtamaan juutalaisten juhlia pakanauskontojen juhlien paikalle, jotta kansa hyväksyisi uuden valtiouskonnon.

    Raamatussa Herra tosin vaatii määräämiensä juhlien viettämistä tarkasti oikeaan aikaan, joten pääsiäistä ei voi viettää, milloin kirkko haluaa. Jos juhlan vielä sijoittaa jonkun Eostren eli Astarten keväisen juhlan paikalle, niin aina huonompi asia. Siitähän on pääsiäisen englantilainen nimikin tullu Easter.

    Raamatulliseen pääsiäiseen kuuluu happamattoman leivän syöminen viikon ajan, mistä kristinusko luopui ilmeisesti 300-luvulla pidettyjen kirkolliskokousten seurauksensa, joissa kiellettiin harjoittamasta juutalaisia tapoja.

    Tältä osin voisi todeta, että klassisella kristinuskolla ja messiaanisten juutalaisten pääsäisten viettämisellä on paljon eroa. Toinen on oikea pääsiäisjuhla ja toinen ei. Päätelkää itse, kumpi on oikea.