Patmos-blogi

New Age rantautui Suonenjoelle

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Muutama päivä sitten oli maakuntalehdessämme uutinen otsakkeella ”Uushenkinen yhteisö asettui Suonenjoelle”. Kyseessä on Luxia Gift of Life-niminen yhteisö, joka on ensimmäinen new age-henkisyyteen nojaava virallisesti rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta Suomessa. Uutinen kiinnosti itseäni lähinnä siksi, koska tuon yhteisön sijaintipaikka on aivan samoilla peltoaukeilla kuin oma asuinpaikkamme. Kristittyinä emme toki tarvitse säikähtää uusia uskontoja ja hengellisiä liikkeitä, koska onhan koko kristillinen seurakunta syntynyt ja kasvanut pakanuuden keskelle ja voittanut siellä alaa. Mutta tässä ajassa jää toki pohtimaan, miksi kristillinen usko ei kiinnosta nykyajan ihmisiä ja mikä noissa uushenkisissä liikkeissä on niin kiehtovaa, mutta samalla myös vaarallista.

Muutama päivä sitten oli maakuntalehdessämme Savon Sanomissa etusivun juttu otsakkeella ”Uushenkinen yhteisö asettui Suonenjoelle”. Tekstissä kerrotaan, että Suomeen on nyt perustettu ensimmäinen new age-henkisyyteen nojaava virallisesti rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta.

Yhteisön nimi on Luxia Gift of Life ja siihen kuuluu vajaa parikymmentä jäsentä. Se on muuttanut Suonenjoelle joulun alla Varsinais-Suomesta Kemiönsaaresta. Yhdyskuntajärjestyksensä mukaan Luxia-yhteisön pyrkimys on poistaa rajat ja sodat eri uskontojen välillä ja löytää tie yhteen yhteiseen maailmanuskontoon ja yksilöiden väliseen rauhaan ja rakkauteen.

Yhteisön luotsin Patrick Winquistin mukaan tuohon päämäärään auttavat mm. Jeesuksen vuorisaarna Uudesta Testamentista, suomalaisteosofin Pekka Ervastin teokset, Tiibetin buddhalaiset meditaatioharjoitukset ja Kalevala. Winquistin mukaan tuohon Suonenjoen yhteisöön on tarkoitus luoda mikromaailma, johon tulee erilaisia ihmisiä, jotka yrittävät elää yhdessä mahdollisimman sopusoinnussa. Winquist toteaa: ”Tämä on kuin iso perhe, sillä periaatteella elämme. Ei se sen monimutkaisempaa oikeasti ole.”

Itseäni tämä lehtijuttu kiinnosti lähinnä siksi, koska tuo Luxia-yhteisö on muuttanut noin kilometrin päähän kodistamme entisen maatalousoppilaitoksen tiloihin. Muistan vieläkin, kuinka 80-luvulla toimiessani pappina Suonenjoella, vierailin pyynnöstä silloin tällöin tuolla maatalousoppilaitoksella pitämässä aamuhartauksia. Suonenjokihan on entinen körttipitäjä, ja körttiläisyyden vaikutus tuntui vielä 80-luvullakin hyvin vahvana. Eipä tuolloin olisi uskonut, että Suomen ensimmäinen virallisesti rekisteröity new age-henkisyyteen nojaava uskonnollinen yhdyskunta perustetaan juuri Suonenjoelle.

No, maailma muuttuu ja Suomessahan on uskonnonvapaus. Enkä pelkää uusia haasteita, mitä omassa ajassamme joudutaan kristittyinä kohtaamaan. Tosiasiahan on, että alkuseurakunta lähti liikkeelle vielä monin verroin vaikeammasta tilanteesta. Paavali ja kumppanit joutuivat lähtemään täydellisen pakanuuden keskelle. Kun hekin tulivat aikanaan uusille paikkakunnille, heistä saatettiin sanoa: ”Näyttävät ole-van vieraiden jumalien julistajia!” Mutta he lähtivät Pyhän Hengen voimassa ja mullistivat ne paikka-kunnat, minne he menivätkin. Niinpä Efesossakin Artemis-jumalan palvelijat olivat jo hätää kärsimässä ja pelkäsivät että heidän jumalattarensa menettää täysin merkityksensä.

Luxia-yhteisön tavoitteet ovat maailmaa syleileviä. Oppilauseita kootaan sieltä täältä, jopa Jeesuksen vuorisaarna kelpuutetaan sellaiseksi tai ainakin osia siitä. Mutta juuri tämä on hämäävää eksytystä tässä ajassa. Moni maallistunut kristitty saattaa ajatella, että hyvä, mainitaanhan siellä Jeesuskin. Mutta todellisuudessa Jeesuksella ei ole mitään yhteistä näiden uushenkisyydestä nousevien uskonnollisten liikkeiden kanssa. Jeesus ei ole mikään rusinapulla, niin että voisit poimia pinnalta parhaat rusinat. Ei, vaan Jeesus on ”paketti”, jonka joko hyväksyt kaikkineen, mitä Hän sanoi ja opetti tai sitten et todellisuudessa hyväksy häntä ollenkaan. Mutta onko ihme, jos tavan kansa eksyy, kun monet kirkkomme työntekijätkin ovat lääpällään näihin uushenkisyyden oppeihin. Jooga ja meditaatiot kuuluvat jo monien seurakuntiemme viikko-ohjelmiin.

Nykyajan ihmistä kiehtoo näissä new age-henkisissä liikkeissä juuri se, että voit ottaa sieltä juuri sen, mikä sinua itseäsi sattuu kiinnostamaan. Jokaiselle löytyy jotakin ja voit tehdä juuri haluamasi cocktailin. Paavalin sanontaa käyttääksemme, se on itsevalittua jumalanpalvelusta. Luxia-yhteisön tavoite on siis löytää tie yhteen yhteiseen maailmanuskontoon ja yksilöiden väliseen rauhaan ja rakkauteen. Ovathan nuo hienoilta kuulostavia tavoitteita nykyajan ihmisen korvissa. Valitettavasti jopa monet kristilliset kirkkokunnat, paavi etunenässä, alkavat puhua samoista tavoitteista, mutta maailman rauhaan ja rakkauteen niillä ei totisesti päästä, vaan tuollainen ekumenia johtaa lopulta hirvittävään eksymykseen.

Lehtiartikkelissa on myös kuva yhteisön jäsenistä. Pöydän ääressä kuvassa hymyilee kolme miestä ja kolmetoista naista. Voisiko hieman irvaillen sanoa, että ainakin miesten hymyn ymmärtää. Jää vaan miettimään, kuinkahan tuo perheenomainen yhteiselo tuolla pitemmän päälle sujuu, kun kuitenkin tietää, mitä valtavia haasteita tuollainen elämänmuoto sisältää. Pelkäänpä, että se on sittenkin monimutkaisempaa, kuin mitä luotsi Patrick uskoo ja antaa ymmärtää.

Apostolien teot kertoo, kuinka alkuseurakunnassa uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu ja kaikki oli heillä yhteistä. Heistä myös sanotaan, että he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella. Sielläkin oltiin siis yhdessä, mutta alkuseurakunnassa oli kuitenkin kodit ja perheet kaiken perusta. Ne ovat oikeastaan myös Jumalan luomistyön ja järjestyksen perusta, joiden merkityksellisyyden myös Jeesus opetuksessaan tunnusti. Eipä ihme, että niitä vastaan on haluttu äänekkäästi viime aikoina hyökätä ja nimenomaan juuri myös näiden uushenkisten liikkeiden ja aatemaailman taholta.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (10)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. MI

    Entä jos rukoilisimme yhteisön ja heidän johtajiensa puolesta? Mikä todistus, kun he tulevat uskoon!

  2. mika

    Tutustu Alice Baileyn kautta tullut suunnitelma kristillisyyden tuhoamiseksi, löytyy netistä, hämmästyttävä suunnitelma 1940 luvulta.

    • Dogma

      En aio tutustua nyt Alice Baileyn julkaisuihin, sillä hänellä tuskin on mitään parempaa tietoa kertoa tästä asiasta. Raamatussa kerrotaan, miten raatelevat sudet, väärät profeetat ja antikristukset tulevat soluttautumaan seurakuntiin tuhotakseen vanhurskaan kristinuskon. Se ei kuitenkaan tule onnistumaan, mutta monet valitut eksyvät kadotukseen, koska he eivät pysyneet Jumalan sanassa kiinni. Kristitty eksyy, jos hän ei osaa kunnolla Raamattua ja sitä myös noudata. Ainoa lääke eksytyksiä vastaan on opiskella Raamattu kunnolla. Sitä harva kristitty tekee.

      Ap.t 20:29 Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä.
      30 Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.

      2 Kor 11:3 Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.
      4 Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte.

      Matt 22:29 Jeesus vastasi heille: ”Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

      • mika

        Sana opettaa meitä ensin ottamaan asiasta selvää ennenkuin alkaa puhumaan ja kommentoimaan, ei tässä ollut kysymys lainkaan siitä mistä kirjoitit.

  3. Erkki Hänninen

    Onko vielä Suonenjoen rajalla kyltti, jossa lukkoo että Hiljennä tok, kohta on Suonenjok? Suonenjoella oli myös takavuosina Mansikkakarnevaalit, jotka olivat valitettavasti pääosin synnillistä mänöä… Voi voi!

    Mutta nyt. Luxia gift of life? = Luxia elämän myrkky?
    Rukoillaan oikeaa valoa Suonenjoelle ynnä koko Suomen Siioniin! Siunausta!

    • Jouko Koistinen

      Suonenjoen rajalla on vielä tuo kyltti. Tuohon kylttiin liittyy mukava vitsi. 80-luvulla oli 9-tien lähellä Suonenjoen kohdalla jätevesilaitos ja siihen aikaan siitä pääsi silloin tällöin ilmoille hieman pahanhajuista ilmaa, jonka saattoi haistaa 9-tielle asti. Jotkut vääräleuat ehdottivatkin, että Suonenjoen jälkeen voisi 9-tien varteen laittaa kyltit: ”Hengitä tok`, se ol` Suonenjok`.”

  4. Kemiöstä

    Taalintehdas on hyvin viehättävä rantakylä Kemiönsaarella. Kylän keskustassa on majaillut isossa puutalossa joku suljettu uskonnollinen yhteisö, joka on ollut viime aikoina myynnissä. Kukaan ei ole oikein tiennyt, mitä tämä uskonnollinen yhteisö on siellä tehnyt.

    Nyt sekin paljastui, kun Luxia Gift of Life on muuttanut Suonenjoelle ja antanut lehtihaastattelun. Taalintehtaalle on edelleen rekisteröity Luxia Jooga. Nimellä Luxia lienee yhteys hindujen valon juhlaan diwaliin.

    Kyse on siis muutaman miehen ja usean naisen kommuunista, jossa on itämaiset tavat. Jaahas!

    Puutalon naapurissa tien toisella puolella toimi viime kesänä varsin kummallinen lasinpuhaltamo. Tiellä oli opasteet lasinpuhaltamoon, jonka tunnuksessa oli risti nurinpäin, mikä on tunnettu saatananpalvojien tunnus. Lasinpuhaltajalla oli olkapäähän tatuoitu egyptiläisen Osiris-epäjumalan kuva. Minulla oli syytä epäillä, että lasinpuhaltamo liittyi jotenkin uskonnolliseen toimintaan, kenties juuri tähän Luxiaan.

    Luxia Gift of Life käyttää oppikirjonaan suomalaisteosofin Pekka Ervastin teoksia ja Kalevala, kuten tekevät myös saatananpalvojat. Pekka Ervast oli okkultisti siis saatananpalvoja.

    Suomeen on vuonna 2022 rekisteröity Perkeleen Temppeli ry, joka harjoittaa uskonnollista yhdistystoimintaa Espoossa ja netin välityksellä koko Suomessa. Perkeleen Temppeli ry:n johtaja on Espoon kirjaston lastenosaston erikoiskirjastovirkailija Henri Hiljander.

    Mainittujen uskonnollisten yhdyskuntien tiedot löytyvät julkisista rekistereistä mm. YTJ:stä.

    • Pertti Mela

      Jouko Koistinen esitti asian niinkuin se on! New Agehanan on todellinen ihmeellinen juttu. Ihminen saa sitä, mitä ajattelee, varallisuutta, terveyttä ja valtaakin, ainakin USA:ssa siihen liitetään näitä asioita. Se ottaa Raamatusta säkeitä oppinsa perusteluksi. Tapani Suonto kirjassaan esittää tämän opin harhaoppien joukkoon, mitä se todellisuudessan onkin. Seon verratavissa enkelioppiin, jossa uskotaan jokaisella uskovalla olevan oma enkeli, joka varkelee häntä. Siis vain rusinoita poimimaan. Näin Lappeenrannasta

      • Dogma

        Luxia myy kanavointipalveluja ja ennustuksia maksullisissa retriiteissään samalla tavalla kuin Astral-TV. Ei ole mikään ihme, että Luxia käyttää oppikirjoinaan okkultisti Pekka Ervastin kirjoja.

        Luxia näyttää nettisivujensa mukaan tekevän yhteistyötä Jyväskylässä olevan Pekka Ervastin temppelin (Ruusu-Risti ry) kanssa, joka on Pekka Ervastin perustama teosofinen uskonto ja vapaamuurarijärjestö. Loppujen lopuksi kyse on synkretismistä ja saatananpalvonnasta, joka on puettu itämaisten uskontojen turkkiin.

        1 Kor 10:20 Tarkoitan sitä, että epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa.
        21 Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään.

        En osaa sanoa mainitsemastasi Tapani Suonnon kirjasta sen enempää, koska hänen kirjoja opiskele, sillä hän hyväksyy naispappeuden ja lapsikasteen uskovien kasteen rinnalle. Kristittyjen markkinoilla on paljon erilaisia kirjoja harhaopeista ja eksytyksistä, mutta niiden kirjoittajat harvoin kykenevät tarjoamaan parempaa vaihtoehtoa tilalle. Se on nyt selvä asia, että new age on väärä uskonto, minkä ymmärtämiseksi ei tarvitse lukea Suonnon kirjoja.

        • Jukka

          Timo Eskola kehotti lukemaan ”sellaisiakin kirjoja, joissa et kaikesta pidä”. Olen sen kuullut hyväksi muiltakin. Raamattuhan kehottaa tutkimaan ja pitämään se, mikä on hyvää.

          Itse olen tuon todennut myös toimivaksi menetelmäksi. Joku raja toki kannattaa olla. Ohje on kuitenkin hyvä kuplautumis-kuppikuntaistumisen vähentämiseksi. Viisaammat puhuvat myös ”ryhmäajattelusta”, jolla ymmärrän oleva yhteyttä kansanviisauden ”joukossa tyhmyys tiivistyy” -ajattelun vaaroihin. Ateisteillakin on usein ajatuksia, joista uskovan voi jotain hyödyllistä oppia. Aikaamme on vaikeaa hahmottaa vain yhdestä rööristä.

          Tietenkin olennaisinta on tuntea totuus eikä liiaksi ihmetellä harhojen kiehtovaa moninausuutta. Niitähän ympärillämme on.
          Uskonnollisuus taitaakin kasvaa – mutta mihin suuntaan?