Patmos-blogi

Nimettömiä

Laura Seppi Laura Seppi kirjoittaa Porissa. Hän on eläkkeellä oleva kielen kääntäjä, jonka erikoisena kiinnostuksena ovat Raamatun kielet. Laura kirjoittaa ajankohtaisista asioista. Ajoittain hänen tekstiensä päällisen puolen takana on vasta varsinainen viesti – kannattaa etsiä se esille.
Julkaistu:

Monet Raamatun ihmisyksilöistä ovat saaneet paljonkin huomiota teologisissa ja hengellisissä kirjoituksissa. Heitä on esitelty seikkaperäisesti, heidän uskoaan, alttiutta Jumalan työhön, heidän sitkeyttään mutta myös lankeemuksiaan.

 

Minua taas kiinnostavat nimettömät, melkein huomaamattomat henkilöt, sellaiset jotka ikään kuin sattumoisin ovat luiskahtaneet Jumalan toimintaan mukaan, pienet ihmiset.

Profeetta Elisan yksi tunnusteko oli parantaa syyrialainen arvohenkilö, Naaman, spitaalista, joka oli parantumaton tauti. Mutta koko episodia ei olisi tapahtunut ilman että …

2 Kun. 5:2. Kerran olivat aramilaiset menneet ryöstöretkelle ja tuoneet Israelin maasta vankina pienen tytön, joka joutui palvelukseen Naemanin puolisolle. 3. Tyttö sanoi emännällensä: ”Oi, jospa herrani kävisi profeetan luona Samariassa! Hän kyllä päästäisi hänet hänen pitalistansa.” …

Syyrialaiset olivat israelilaisille ryöstäjiä ja vihollisia, mutta tämä nimetön orjatyttö oli niin jaloluonteinen, että sääli riistäjiään ja neuvoi näille tiedossaan olevan parantajan. – Oliko Israelissa jo silloin ’tikun ha olaam’ -opetusta? Oliko tyttöä jo lapsena kehotettu suhtautumaan asioihin maailmanparantajana? Hämmästyttävää. Onko näin enkelimäisiä ihmisiä? Tarina keskittyy sen jälkeen merkkihenkilöiden, Elisan ja Naamanin asioihin.

Mutta minä haluaisin kerran taivaassa kohdata tämän kultaisen orjatyttösen ja kuulla tarinan hänen kannaltaan. Millaisia orjanomistaja -isäntäväki oikein olivat? Mikä pani ajattelemaan heidän parastaan?

– – –

Ryövärin elämä oli lähtenyt alun pitäen väärään suuntaan. Ehkä hän oli isätön. Ehkä hän oli koulukiusattu. Ehkä elämä oli potkinut häntä niin monesti päähän väärien valintojen, väärien ystävien ja katkeruuden lietsomisen kautta, että ainoa toimeentulon mahdollisuus näyttäytyi rosvoudessa, siinä että väijyi ja tappoi yksinäisiä matkamiehiä vuoristoteillä.

Nyt se oli loppu, sen ryöväri tajusi ristillä. Ei ollut enää mahdollista valita toista tietä. Ei tilaisuutta katua, pyytää anteeksi, yrittää sovittaa tekojaan edes osin. Loppu on loppu. Puhumattakaan, että olisi ollut mahdollisuutta viedä sovitusuhria temppeliin. Kaikki oli loppu. Loppu!

Ryöväri oli väsynyt pahuuteen. Toinen kaveri vain jatkoi pahuutta pilkkaamalla sitä, joka roikkui keskellä, samalla hän lisäsi tämänkin kärsimystä. Ryöväri pyysi tätä lopettamaan:

Luuk. 23:40-41  ”Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen? 41. Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt.”

Pieni ystävällisyys keskellä riippuvalle viattomuudelle – Viattomuudelle – tekikin yllättäen sen, että syntyi käsite ’ryövärin armo’.

Ryövärin pelastumiseen ei tarvittu lähetysjärjestöä. Sitä ei kehitelty kannattajajoukoilla, kolehdeilla, tiloilla, välineillä. Se ei vaatinut koulutusta, kuukausipalkkaa, työterveydenhuoltoa eikä hurskasta palkkionmetsästystä fariseusten tapaan.

Kuitenkin luulen, että tämä nimetön ryövärimme kokoaa taivaassa ympärilleen ’lyhteittäin’ ihmisiä, jotka ovat pelastuneet – hänen esimerkkinsä kautta.

Siinä me sitten ihmettelemme, miten loistavan valkoisena voikaan hohtaa tuon nimettömän, laakeroimattoman, sepeleettömän, – ’mielettömän armon mannekiinin’  – puku.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Erkki Hänninen

    Arvoisa nimimerkki Kastaja:

    Patmoksen säännöt kieltävät kaiken kastepropagandan täällä.

    Ystävällisesti siunaten asiasta toisin ajatteleva.

  2. kastaja

    Naemanin tarina on paljon tärkeämpi, kuin yleensä ymmärretään. Naeman sukelsi seitsemän kertaa veden alle Jordanjoessa, mikä oli esikuva uskovien upotuskasteesta. Jos joku on ihmetellyt, miksi juutalaiset niin auliisti menivät Johannes Kastajan luokse Jordanjoelle upotettavaksi, niin mm. Naemanin antaman esikuvan takia he sinne menivät. Elisa oli siis esikuva Johannes Kastajasta.

    2 Kun 5:13 Mutta hänen palvelijansa astuivat esiin ja puhuttelivat häntä ja sanoivat: ”Isäni, jos profeetta olisi määrännyt sinulle jotakin erinomaista, etkö tekisi sitä? Saati sitten, kun hän sanoi sinulle ainoastaan: ’Peseydy, niin tulet puhtaaksi’.”
    14 Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi.

    Mark 1:5 Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

    Ap.t 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.’

    Jeesus sanoi, ettei kukaan voi pelastua, jos hän ei synny uudesti ylhäältä kastevedestä ja Pyhästä Hengestä. Jeesus opetti Hesekielin kirjan mukaan, miten Herra pesee kansansa puhtaaksi synneistä vedellä ja antaa Henkensä sisimpään, jotta he lakia noudattaisivat. Tämä on koko uuden liiton ajatus, että synnit annetaan anteeksi, laki kirjoitetaan sydämeen ja sitten sitä noudatetaan Pyhän Hengen antamalla voimalla.

    Joh 3:5 Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.

    Hes 36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
    26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
    27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

    Miten ristinryöväri saattoi pelastua ilman upotuskastetta? Jeesus antoi kastekäskynsä vasta ylösnousemuksensa jälkeen, kun hän oli ensin antanut Joonan merkin sovittamalla synnit omalla verellään ja heräämällä kuolleista kolmen päivän perästä. Ristinryöväri oli niitä viimesiä, jotka saattoivat pelastua ilman uskovien upotuskastetta. Jos joku haluaa päästä tapaamaan ristinryöväriä taivaaseen, uskoon tultuaan hänen on itse pyydettävä upotuskastetta, tämän ohjeen mukaisesti:

    Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

    10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

    19:3 Ja hän sanoi: ”Millä kasteella te sitten olette kastetut?” He vastasivat: ”Johanneksen kasteella”.
    4 Niin Paavali sanoi: ”Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen”.
    5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

    Kol 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.