Patmos-blogi

Päivyt Meller 60 vuotta!

Radio Patmos Radio Patmoksen toimittajat kirjoittavat Patmos-blogilla mielenkiintoisista aiheista ja vieraista.
Julkaistu:

Viulutaiteilija Päivyt Meller kertoi Aamuvieras-ohjelmassa uskostaan, suhtautumisestaan musiikkiin ja tulevasta 60-vuotisjuhlakonsertista Helsingin temppeliaukion kirkossa.

Päivyt kertoi olevansa viulisti, joka on opettanut viulua Sibelius-akatemiassa vuodesta 1990. Päivyt muutti Oulusta Helsinkiin jo 13-vuotiaana musiikin merkeissä.

Uskovainen rakastava äiti, joka rukoili neljän tyttären ja perheen puolesta vaikutti suuresti Päivytin omaan uskoontuloon. Päivytin sisar Katriina oli tullut jo aiemmin todelliseen hengelliseen herätykseen. Katriina opiskeli sellonsoittoa Sibelius-akatemiassa Päivytin muuttaessa Helsinkiin. Katriina kertoi Jeesuksesta sisarelleen Päivytille ja Päivytin asenne hengellisiä asioita kohtaan muuttui.

Takana oleva joulu tuo Päivytille mieleen Jeesuksen syntymän. Jeesus ei ollut vain henkiolento, vaan syntyi neitsyt Mariasta meidän keskelle ja toteutti sen suunnitelman, jonka isä Jumala oli hänen varalleen tehnyt, jotta meilläkin olisi mahdollista päästä armon kautta osallisiksi iankaikkisesta elämästä. Armo on tänäkin jouluna ollut läsnä. Jouluna 2023 Päivyt ei ole juurikaan ennättänyt pitää lomaa musiikista tulevan juhlakonserttinsa vuoksi.

Musiikin ja Kristuksen lisäksi Päivytin elämässä tärkeällä sijalla on perhe. Tyttären elämä täyttää Päivytin sydämen suurella ilolla, onnella ja ihmetyksellä. Perheessä on myös kolme kissaa ja koira, jotka myös osoittavat Jumalan armoa.

Päivytin äiti oli musiikillisesti hyvin lahjakas, mutta vaatimattomien olojen vuoksi ei pystynyt itse opiskelemaan musiikkia. Hän kuitenkin toivoi, että hänen lapsensa saisivat mahdollisuuden musiikkiopintoihin. Päivytin sisaruksista kaksi soitti pianoa. Päivyt oli 4-vuotias, kun hänen vanhempansa lukivat sanomalehdestä ilmoituksen Ouluun saapuvasta huippupedagogista, joka etsii 3-5-vuotiaita lapsia, joita haluaisi alkaa opettamaan hyvin systemaattisesti. Viulunsoiton harrastus sai siitä alkunsa.

Päivyt pitää opettamisesta, koska on saanut itsekin oppia aina ulkomaita myöten. Hänellä on paljon jaettavaa ja annettavaa lahjakkaille nuorille oppilaille. Lopputulos ei ole vain se, että me opimme, vaan annamme kokemuksia ja jaamme niitä yleisölle, jotka tulevat meitä kuuntelemaan, Meller toteaa.

Päivyt Mellerin 60-vuotisjuhlakonsertti pidetään Helsingin temppeliaukion kirkossa perjantaina 29.12.2023 klo 18 alkaen. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kuuntele Päivyt Mellerin vierailu Aamuvieras-ohjelmassa 27.12.2023
Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Seija Senvall

    Oli mielenkiintoinen haastattelu. Olisi ollut ihanaa jos olisi päässyt kuuntelemaan kyseistä juhlaa. Olisikohan sitä kukaan tallentanut, jos täällä kaukana muualla Suomessa asuvatkin voisivat kuunnella ja katsella? Siunausta koko perheelle!

    • Päivyt Meller

      Hei, Seija!
      Konsertti tallennettiin videolle. Kun editointi valmistuu, tiedotamme, mistä linkistä sitä voi halutessaan katsella näin jälkikäteen.
      Kiitos, siunausta myös sinun elämääsi!
      Päivyt