Patmos-blogi

Rouhittuja lähimmäisiä

Turkka Aaltonen Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.
Julkaistu:

Raision seurakunnassa oli aikoinaan 70-luvulla keskustelupiiri, johon tuli kaikenlaisia kovia kokeneita ihmisiä Jumalaa etsimään. Oli herätyksen aika. Perhepiirissä tapahtuneet kuolemat olivat herättäneet monet etsimään Herraa. Eräs rouva tuli mukaan, koska hänen miehensä oli kuollut etelässä vuorikiipeilyssä. Mies oli sitten poltettu sujuvasti paikallisessa hautajaispuodissa ja jäljelle jäänyt tomumassa pistetty purkkiin. Nainen oli matkustanut lentokoneessa Suomeen miesvainajan tuhkapurkki mukanaan. Se oli siihen aikaan uutta ja ihmeellistä, nykyaikaa?

Nykyisin yleistynyt polttohautaus on luonut sellaisen kuvan ihmisille, että lähimmäisen maallisen majan tuhoutuminen käy helposti ja vaivattomasti. Enää ei tarvitse laittaa mummua matojen ruoaksi tai pappaa puunjuurien ravinteeksi? Yleisesti puhutaankin tuhkaamisesta, jolloin ajatellaan, että siinä se rakas omainen tai oma kurja konna on nyt polttohautauksen jälkeen purkillinen kukkamultaa. Siihen erikoistuneet krematoriohenkilökunnan henkilöt hoitavat likaisen työn ja pian satakiloinen läheinen on saatu mahtumaan kukkaruukun kokoiseen säilytysastiaan, purkkiin.

Juttelin erään polttohautaukseen perehtyneen suntion kanssa. Hän kertoi, ettei tulinen pätsi, johon vainaja arkkuineen lykätään, suinkaan polta koko ruumista hienoksi tuhkaksi. Polton jälkeen kuulemma vainajan luut pannaan vielä erikoisen myllyn läpi ja rouhennetaan hienoksi luurouheeksi, joka sekoitetaan muun tuhkan sekaan. Tätä ei tietenkään näytetä omaisille. Olisihan etikettivirhe aloittaa muistotilaisuudessa puhe sanomalla, että olemme tulleet yhdessä saattamaan tätä Aaltosesta jäänyttä luurouhetta kotoiseen kirkkomaahan?

Myöhemmin omaiset sitten voivat laskea tuhkan uurnaan tai ripotella siihen tarkoitettuun paikkaan. Onkin joskus käynyt niin, että linnut ovat käyneet nokkimassa luurouhetta eräässä varta vasten perustetussa tuhkalehdossa, johon näitä kuolleitten jäännöksiä oli viskattu. Hyvää tarkoittavat ihmiset ovat tahtomattaan ruokkineet lintuja sukulaisten rouheella. Linnut voivat edelleen hyvin, vaikka ovat syöneet pahoja ihmisiä?

Eräs minulle hyvin tuttu kirkonmies kuoli Kotkassa ja toivoi, että hänen jäämistönsä ripotellaan mereen kaupungin edustalle ja niin kävi. Mietin sitten kaverin elämää ja miten kalat suhtautuvat pappiin uudessa muodossa? Ilmeisesti syövät kaverin luuston muina miehinä? Sitten joku papin kaveri menee kalaan ja pyydystää saaliin, joka on syönyt papin rouhetta. Kala viedään kotiin ja paistetaan perheelle. Niin sitten eräänä päivänä papin jäämistöä on kulkeutunut kaverin ruokapöytään? Tässähän voisi joku tutkija löytää aineksia elämän kiertokulkuun?

Kristityt ovat kautta historian haudanneet vainajansa ruumiin kokonaisena. Kristityn ruumis on ansainnut kunnioituksen, koska Jumala on sen luonut. Tässä esimerkki on itse Herramme kuolemassa, hänet vietiin kuolleena kokonaisena hautaan. Uskomme ruumiin ylösnousemukseen, emmekä kannata sen häpäisemistä. Polttohautausta on käytetty aikoinaan vain, jos kyseessä on ollut erittäin häpeälliseen rikokseen syyllistynyt vainaja. Se on ollut rosvojen kohtalo ja vainottujen kansallisuuksien osa. Nykyään se on tapa säästää hautajaiskustannuksista ja joillekin tapa varmistaa, ettei Jumalakaan saa enää tuosta rouheesta mitään tolkkua?

Hautaaminen ei kuitenkaan ratkaise kenenkään taivaspaikkaa, vaan ihmisen Jumala-suhde, Jeesukseen uskovat pääsevät taivaaseen, Jeesuksen verellä pestyt pelastuvat. ”Vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.” l.Kor.l3:3. Rakkaus on Jumala itse. Jos ei ole Jumala matkassa, sydämessä, kun on aika siirtyä näkyvästä maailmasta näkymättömään todellisuuteen, on edessä pimeys.

Oli jo laissa määrätty, ettei pääsiäislampaan luita saanut rikkoa. ”Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko. Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa.” 2.Moos.12:46-47. Tämä viittasi ennustuksena Jumalan uhrikaritsaan, Kristukseen. Ja niin sana toteutui Jeesuksen kuoleman yhteydessä. Joh.19:36. Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: ”Älköön häneltä luuta rikottako.” Mutta syvimmältään kyse oli uskosta Herraan ja hänen sanaansa ja niin on edelleenkin. ”että tekin uskoisitte.” 19:35. Ilman uskoa ihminen voi tehdä mitä tahansa ja se kaikki on tuleva hänelle tuomioksi. Uskova taas kunnioittaa Herran sanaa, se on hänelle pyhä ilmoitus ja hän elää jokaisesta sellaisesta.

Kuoleman jälkeen saamme ylösnousemuksessa uuden ruumiin, joka on maallisen, lihallisen, synninruumiin kirkastettu muoto. Jumala kokoaa ruumiimme osat, luut, tuhkat, palat, rippeet ja muut ja tekee niistä uuden. Muuten jokainen voi unohtaa esiliinansa, lenkkarinsa, haalarinsa, nahkatakkinsa, (ylioppilas)lakkinsa, (tohtorin)hattunsa, prenikat, natsat ja muut arvomerkkinsä. Niitä ei enää tarvita. Me tunnemme ihmiset kerran heidän ruumiillisesta muodostaan. Kaikki ihmiset ovat kerran suuressa kutsunnassa Jumalan edessä. On viimeinen tuomio ja paikalla ei ole yhtään ateistia, kaikki tunnustavat Jumalan olemuksen ja Jeesuksen herruuden polvistumalla hänen edessään. Toiset pääsevät ylösnousemusruumiissaan sovitettuina Jumalan luokse, toiset joutuvat  syntiensä tähden ikuiseen eroon Jumalasta, helvetin tuleen.

Taivaaseen päässeet ovat kaikki Kristuksen ikäisiä ja kaltaisia sekä kuolemattomia. Kunnia, kirkkaus, valta ja voima Herralle Jeesukselle, joka lunastanut ruumiimme, sielumme ja henkemme.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (7)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Ujohko

    ”Polton jälkeen kuulemma vainajan luut pannaan vielä erikoisen myllyn läpi ja rouhennetaan hienoksi luurouheeksi, joka sekoitetaan muun tuhkan sekaan.”

    Onko tietoa, oliko Auschwitzissa sellaisen kapasiteetin myllyä, joka olisi suoriutunut väitetystä miljoonaluokan urakasta?

    • ressu

      Kyllä luutkin murenevat tuhkaksi, jos polttouuni on vain tarpeeksi kuuma. Keskitysleireillä oli ongelmana, ettei krematorioiden savupiippujen tiilet oikein kestäneet sitä kuumuutta, mitä uuneista tuli.

      Holokausti sitoi niin paljon natsi-Saksan armeijan sotilaita ja resursseja, että jos ne olisivat olleet rintamalla, natsi-Saksa olisi todennäköisesti voittanut sodan.

      • Ujohko

        Mihin katosi kommenttini joka lähdesiteerauksineen ja linkkeineen osoitti, ettei polttouuneissa eikä avotulilla saatu tarvittavaa lämpötilaa luiden murentamiseksi?

        Kuka siellä oikein suojelee narratiivia? Eikö yhtään hävetä?

  2. IlkkaT.O.

    Luiden rouhimisen jälkeen ja niiden sekoittaminen tuhkaan on prosessi, jota omaisille ei näytetä. Mites, pitäisikö sitten omaisilla olla oikeus päästä vilkaisemaan silloin tällöin maatuvaa ruumista kirstussa?
    Paljon on Jumalan pyhiä ”tuhkattu” polttorovioilla uskonsa tähden. Uskon heidän perineen/perivän kunniapaikan kerran perillä Taivaassa (oma mielipide).

  3. Kaia

    Ei sillä ole kerrassaan mitään väliä mitä ihmiselle tapahtuu sen jälkeen kun hän on kuollut. Siis ihmisen ruumiille, josko henkeä onkaan.
    Me syömme entisaikojen ihmisten ruumiita, kun syömme maassa kasvanutta ruokaa. Sinne ovat maatuneet kaikki ihmiset ja eläimet. Biomassa.
    Samoin kristityt laittavat fossiilista polttoainetta tankkiin, joka on syntynyt elävistä olennoista, eli on aiempaa biomassaa, kasveja ja eläimiä ja siis apinoita, joita mekin olemme.
    Sitä paitsi, me syömme eläinten ruumiita hyvällä ruokahalulla ihan suoraan ja emme millään haluaisi lopettaa sitä.
    Terv. verenhimoinen peto, joka himoitsee grillilihaa.

  4. Erkki Hänninen

    ” Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.” ( Johanneksen ilmestys 20:13. )

    Viime päivinä olemme mediassa seuranneet surullista tapausta Atlantin valtamerellä. Tutkimusalus ”Titan” rusentui kasaan syvänmeren paineesta, vieden mukanaan viisi miestä kuolemaan. Iankaikkisuuteen. (Vuonna 1912 uponneen Titanic-laivan vaiheilla…) Tämä pani minut ajattelemaan katoavien tomumajojemme ajallista kohtaloa.

    Uskon ruumiin ylösnousemukseen, kuten Apostolinen uskontunnustus, juutalaiskristillisesti, opettaa. Meidän Herramme ja Vapahtajamme, kuolleista ylösnoussut Jeesus Kristus, on meidät herättävä ikuiseen elämään, viimeisenä historian päivänä.

    Mielestäni Jumala, Kaikkivaltiaana, Kaikkeuden Luojana, on voimallinen herättämään meidän kuolevaiset ruumiimme kirkastetuiksi ylösnousemusruumiiksi, vaikka ne olisivat hukkuneet, tahi poltettu, ns. kalojen ruoaksi! Jumala on luonut Sanallaan kaiken, hiukkas- ja atomitasoa myöten!

    Edesmennyt Kiinan ja Taiwanin lähetti Helvi Taponen, suuresti minun ja monen muunkin kristityn arvostama, antoi käytännön syistä tuhkata ruumiinsa. Hänen tomumajansa lepää Jyväskylän vanhan hautausmaan uurnalehdossa. Vaimoni tunsi tämän Jumalan ihmisen paremmin, mutta minäkin tapasin hänet joskus. Syvällinen, kunnioitettava kristitty! (Kävimme lähellä asuessamme toisinaan hänen haudallaan hiljentymässä.)

    Itsekin voisin aivan hyvin antaa ruumiini tuhkattavaksi ja tuhkani levitettäväksi vaikkapa minulle rakkaalle koti-Muuratjärvelle. Läheinen voisi tämän ehkä tehdä. Minulla ei ole ongelmaa tässä. (Harkitsen asiaa suurella vakavuudella.)

    Tiedän omaisiani paljon menettäneenä, että vainajalla rahastetaan liikaa! Tämä ei ole kuitenkaan minulle mikään rahakysymys, vaikka tahdon jälkeeni jäävien läheisteni pääsevän myös taloudellisesti ns. kohtuukustannuksilla.

    Jumalalle ei ole mikään vaikea teko luoda kuolleen ruumiini atomeista ikuinen ylösnousemusruumis! Hautaustavat lienevät ns. adiaforakysymys, eli ehdonvallan asia? Ja kulttuurisidonnaisia, toki.
    = Oma valintamme, jonka voimme myös kirjata ylös, ennen kuolemamme hetkeä.

    Valoisaa kesänjatkoa kaikille luoduille!

  5. ceo

    Turkka kirjoitti: – Polttohautausta on käytetty aikoinaan vain, jos kyseessä on ollut erittäin häpeälliseen rikokseen syyllistynyt vainaja. Se on ollut rosvojen kohtalo ja vainottujen kansallisuuksien osa. Nykyään se on tapa säästää hautajaiskustannuksista ja joillekin tapa varmistaa, ettei Jumalakaan saa enää tuosta rouheesta mitään tolkkua?

    Polttohaudattava ei ole tässä se rosvo, vaan kirkon veloittamat huomattavan korkeat hautausmaksut ovat rosvoamista. Hautaamisesta näyttää tulleen kirkolle liiketoimintaa. Kun katsoo seurakuntayhtymien taseista hautausrahastoihin hamstrattuja miljoonia, niin huomaa heti, että sinne on kerätty valtava määrä miljoonia euroja ihan turhaan.

    Kesäisin suurten kaupunkien hautausmailla näkee valtavan paljon henkilökuntaa, jotka nyppivät jokaisen nurmikon lehden ja puunaavat hautoja. Minä väitän, että hautaaminen voidaan toimittaa kolmasosahinnoilla, jos kirkon toiminta olisi tehokasta.

    Jos joku viitsisi käydä katsomassa kalentereista, miten vähän suoritteita on kirkon papeilla, niin hämmästytte. Näyttää siltä, että kirkkovaltuustot ovat täysin kyvyttömiä puuttumaan näihin epäkohtiin.