Patmos-blogi

Saat nousta huoliesi ja pelkojesi keinutuolista

Reijo Telaranta Patmos Lähetyssäätiön hallituksen puheenjohtaja, talousneuvos Reijo Telaranta on ollut toimittajana ja päätoimittajana useissa isoissa lehtitaloissa. Vuonna 2005 hän jäi eläkkeelle Kotimaa-konsernin toimitusjohtajan tehtävästä. Hän on myös toiminut Hengen uudistus kirkossamme ry:n hallituksen puheenjohtajana. Reijon verkkosivut löytyvät osoitteesta www.reijotelaranta.fi
Julkaistu:

Nykyinen maailmantilanne vyöryttää päällemme pelottavia asioita. Uutisvirrasta silmillemme ryöpsähtävät, sodat väkivalta, ilmastokriisi, pandemiat, inflaatio, sähkön hinnan kohoaminen kestämättömäksi ja hintojen nopea nousu. Miten me selviämme kaiken tämän keskellä?

 

Monet meistä ovat huolissaan myös lapsistamme ja lapsenlapsistamme. Miten he selviytyvät kasvavista haasteista? Riittävätkö rahat ja voimavarat selviytymiseen sähkölaskuista ja nousevista hinnoista sekä työelämän ja opiskelun paineista?

Peloilla ja huolilla on merkillinen ominaisuus. Ne ovat kuin nuoskasään lumipallot. Mitä enemmän niitä mielessään myllää ja pyörittelee, sitä suuremmilta ja vaikeammilta ne alkavat tuntua.

”Huolet ja murehtiminen ovat kuin keinutuoli. Se on aina liikkeessä, mutta ei koskaan vie minnekään,” on tunnettu kirjailija Joyce Meyer kuvannut huolien kanssa painimista.

Oma huolien keinutuolini tuntuu keikkuvan kiivaimmin aamuyön hiljaisina tunteina. Huolet ja pelot pitävät hereillä, vaikka uni olisi hyvin tarpeen.

Elämässä on kuitenkin vain kahdenlaisia asioita: Niitä, joita voimme auttaa, ja niitä, joihin emme voi vaikuttaa. Siksi asiantuntijoiden mukaan 80 prosenttia murehtimisestamme menee tavallaan hukkaan. Murehtimisemme ei auta mitään. Useimmissa tapauksissa se tekee vain elämästämme vaikeaa ja uuvuttavaa.

Jumala, joka on koko maailman, myös sinut ja minut luonut, tietää, millaista tekoa me olemme, antaa meille huoliemme ja pelkojemme keskelle hyvän ohjeen. Se löytyy Psalmista 37:

”Anna tiesi Herran haltuun, turvaa häneen. Hän pitää sinusta huolen!” (Psalmi 37:5)

Samassa psalmissa 37 Jumala jatkaa pelkojemme ja huoliemme käsittelyä näin:

”Vanhurskaalla on enemmän iloa vähistä varoistaan kuin jumalattomalla paljosta tavarastaan.  Jumalattomien mahti murtuu, mutta vanhurskaiden tukena on Herra. Herra pitää huolen omiensa jokaisesta päivästä, eikä heidän perintöosansa koskaan häviä.” (Psalmi 37:16-18)

Koska Jumala tietää meidän olevan usein kovakorvaisia ja tärkeitäkin asioita helposti unohtavia, hän toistaa tärkeän viestinsä psalmissa 55:

”Jätä taakkasi Herran käteen, hän pitää sinusta huolen. Hän ei ikinä salli hurskaan sortua.” (Psalmi 55:23)

Ettei meille jäisi pienintäkään epäilyä Jumalan ohjeesta, apostoli Pietari on kirjoittanut sen 1. kirjeeseensä:

”Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen.” (1.Piet:5:7)

Seuraavassa jakeessa hän ottaa esille asian, jota usein käytetään irrallaan, ilman tuota edellistä jaetta. Samoin toki käytetään edellistä jaetta ilman tätä seuraavaa, jossa kerrotaan Saatanan kylvävän meidän mieliimme epäuskon siemeniä myös turhan murehtimisen kautta.  Näin tuo tärkeä jae kuuluu:

”Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.” (1.Piet:5:7-8)

Jos ja kun murheet ja pelot kaikesta huolimatta pääsevät vyörymään päällemme ja horjuttavat uskoamme Jumalan apuun ja huolenpitoon, niin me saamme lukea hänen turvatakuunaan ja varmana vakuutuksenaan Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen sanat Matteuksen evankeliumin luvusta 28. Kerrottuaan mitä hän toivoo omiensa tekevät hän päättää ohjeensa sanoihin:

”Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”  (Matt.28:20)

Vaikka kulkisit pimeässä laaksossa, et ole yksin (Psalmi 23:4), sillä Hyvä Paimen huolehtii lampaistaan ja vie heidät kaikkien myrskyjen läpi perille Kotiin saakka.

Ja, että me sen ihan oikeasti uskoisimme, Jeesus on liittänyt alkuun asian tärkeyttä ja sanojen painavuutta ilmaisevan ”Ja katso”. Se on kuin allekirjoitus, leima ja sinetti kirjeen lopussa: tämä on varmasti totta!

Jumalan rauhaa, Jeesuksesta virtaavaa rakkautta ja Pyhän Hengen antamaa rohkeutta elämääsi, rakas ystäväni!”

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *