Patmos-blogi

Talven ja kevään välissä – kirjoittanut Joyce Meyer

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

Vuosi on vaihtunut. Teitkö lupauksia vuodelle 2023?  Tätä lukiessasi on alkaneen vuoden ensimmäinen kuukausi jo elettyä elämää – ja eletyn elämäsi toinenkin kuukausi kulkee kuin käsi ojossa tervehtimään kolmatta kuukautta.  Ensimmäinen neljännes vuotta on pian elettyä aikaa.  Odotat – niin, mitä odotatkaan alkaneelta vuodelta?  Jos sinulle suodaan koko alkanut vuosi elettäväksi, mitkä lienevät tunteesi ja ajatuksesi vuoden 2023 viimeisenä päivänä?  Suomessakin hyvin tunnetuksi tullut amerikkalainen kristitty kirjailija JOYCE MEYER tilittää omia tuntojaan – ja pyytää saada jakaa ne kanssasi todeten olevansa juuri sinun kanssasi samoissa askelten jäljissä – yhdessä silmäilette jäljellä olevaa vuotta.  Joyce on lähettänyt toimituksellemme kirjoituksen odotuksesta ja toivosta alkaneen vuoden jatkon edessä.  Julkaisemme kiitollisuudella tekstin, jonka alkuperäinen otsikko on: ”7 neuvoa, joiden avulla vuodesta 2023 tulee paras vuotesi ikinä.” – LEO MELLER

USKON, että uuden vuoden alku on täydellinen aika aloittaa puhtaalta pöydältä ja asettaa odotuksemme tulevalle hyvälle. Ongelmana on, että liian monet asiat vievät huomiomme pois Jumalasta ja luovat polun huolelle ja pelolle.

Näemme maailmantilanteen, omat olosuhteemme ja näennäisesti epävarman tulevaisuuden – ja unohdamme totuuden. Jumala on jo suunnitellut sinulle ihania asioita tälle vuodelle, ja Hän haluaa sinun uskovan sen!

Niinpä näin vuoden 2023 alussa rohkaisen sinua muutamalla Raamatun totuudella, jotka luovat toivoa tulevaan.

Ensinnäkin ymmärrä, että vihollinen haluaa pitää meidät kiinni menneisyydessä.  

Jumala sen sijaan haluaa auttaa meitä keskittymään siihen, mitä Hän tekee ja tulee tekemään tulevaisuudessa.

Hän haluaa nähdä sinun kasvavan ja kukoistavan.

Sinun ei tarvitse uppoutua kaikkeen siihen pelkoon, jota maailma syöttää.

Vaikka maailma ja muut ihmiset pelkäävät, meidän ei tarvitse pelätä.

Jumala haluaa sinun pysyvän positiivisena negatiivisuuden keskellä ja kulkevan eteenpäin uskossa.

Tämä on aikaa, jolloin kirkon, Jumalan seurakunnan, tulee loistaa ja vahvistua.  

Seurakuntaa tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Ja muista, ettei seurakunta ole rakennus, vaan se koostuu ihmisistä.

Me olemme kirkko!

Meidän on tultava yhteen, tehtävä seurakunnasta entistä vahvempi, niin että se loistaa kaikkialla, missä mekin olemme.

Jumala on varannut eteesi hyviä asioita.

Riippumatta siitä, mitä tapahtui viime vuonna tai jopa viime viikolla, Hän on varannut  sinun elämääsi uusia alkuja ja jumalallisia tilaisuuksia.

Ulos vanhan kanssa, sisään uuden kanssa.

Minä rakastan Jesaja 43:19:ää. Jumala sanoo: Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.”

Jumala on muutoksen Jumala, ja Hän tekee aina uutta ja työskentelee elämämme kulissien takana luodakseen uusia mahdollisuuksia.

Riippumatta menneisyydestäsi tai jopa siitä, mitä joudut kokemaan juuri nyt, Jumala näkee jatkuvasti potentiaalia johonkin uuteen.

Hän on meidän puolellamme, ja tarvittaessa Hän voi jopa tehdä ”tien korpeen, virrat erämaahan”.

Tärkeää uusien mahdollisuuksien omaksumisessa on päästää irti menneisyydestä ja vaeltaa uskossa. Joskus voimme olla niin keskittyneitä siihen, mitä aiemmin on tapahtunut – menneisiin virheisiin, pettymyksiin tai siihen, mitä joku muu on tehnyt meille – ettemme pysty keskittymään niihin hyviin asioihin, joita Jumala haluaa elämäämme nyt ja tulevaisuudessa.

Fil. 3:13:ssa apostoli Paavali sanoo: ”… mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin.”

Luulen, ettei monikaan saa kokea, mitä Jumala on varannut heille tänään, koska he ovat keskittyneet vain eiliseen. Esimerkiksi: vaikka itse olen saanut viime vuonna kokea monia siunauksia, on minullakin asioita, jotka eivät menneet suunnitelmien mukaan. Jos alkaisin pohtia niitä, ei kestäisi kauan, ennen kuin alkaisin masentua tai lannistua, ja se verottaisi toivoani tulevasta.

Se, että päätämme olla toiveikkaita ja elää uskossa, ei tarkoita, että sivuutamme olosuhteemme. Se tarkoittaa, että päätämme keskittyä Jumalaan ja uskoa, että Hän on suurempi kuin mikään, mitä olemme läpikäyneet (ks. Ef. 3:20).

Älä anna muiden pelon tarttua sinuun.

Toivossa eläminen on tärkeää sen hyvän vastaanottamisessa, mitä Jumala on varannut sinulle. Toivo on luottamusta siihen, että jotain hyvää tapahtuu. Kun uskallamme toivoa, elämäämme tulvehtii iloa ja rauhaa.

Vihollisemme haluaa meidän olevan toivottomia. Hän yrittää käyttää pelkoa estääkseen meitä siirtymästä eteenpäin ja nauttimasta siitä hyvästä elämästä, jonka Jumala on varannut meitä varten. Erityisesti kun jotakin negatiivista tapahtuu, vihollinen haluaa täyttää elämämme huolella ja ahdistuksella. Hän haluaa vetää huomiomme pois Jumalan rakkaudesta ja uskollisuudesta.

Katsellessamme uutisia saatamme alkaa huolehtia kaikista ”mitä jos” -asioista. Tai hyvää tarkoittavat ihmiset voivat jopa tuoda pelkoa yksinkertaisten keskustelujen kautta. Jumala ei kuitenkaan halua, että pelko vetää meitä puoleensa. Sen sijaan meidän tulee pysyä positiivisina ja keskittyä Häneen.

Tiedon hankkimisessa ei ole mitään pahaa. Herra kuitenkin haluaa meidän uskovan enemmän Hänen Sanaansa kuin kaikkeen siihen, mitä näemme ympärillämme. Riippumatta siitä, miltä asiat näyttävät, Hänellä on hyviä asioita varattuna kansalleen vuonna 2023!

Nopein tapa täyttää sydämesi toivolla (ja taistella pelkoa vastaan) on avata Raamattu ja alkaa lukea Hänen lupauksistaan, Hänen rakkaudestaan ja Hänen suuresta suunnitelmastaan tulevaisuuttasi varten. Mietiskele näitä lupauksia ja lausu ne ääneen aina kun voit (ks. Room. 12:2). Kannustan sinua puhumaan Jumalan Sanaa ääneen ja sanomaan esimerkiksi:

”Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. (Jer. 29:11).

”Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle” (Fil. 4:6).

Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.” (Ps. 23:6).

”Ole luja ja rohkea; älä säikähdy äläkä arkaile, sillä Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi, missä ikinä kuljetkin.” (Joos. 1:9).

Jumalan Sana on voimallinen. Kun päätät lausua ääneen, mitä Hän Sanassaan sanoo, sillä on voima muuttaa elämäsi. Kun teet yhteistyötä Hänen kanssaan, Hänen hyvät suunnitelmansa tulevaisuuttasi varten toteutuvat! (Ks. Sananl. 18:2.)

Ole hyvää aikaansaava voima

Aivan kuten Jumala haluaa täyttää elämämme toivolla, Hän kutsuu meitä – seurakuntaansa – tarjoamaan toivoa myös ympäröivälle maailmalle. Meidän tehtävämme on kokoontua yhteen, vahvistua ja loistaa valoamme kaikkialla, minne menemme.

Matteuksen 5: 13-16: ssa Raamattu sanoo, että kristityt ovat maan suola ja maailman valo. Samalla tavalla 2. Kor. 5:20:ssa sanotaan, että Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme...”

Meidän on  kysyttävä itseltämme: Mitä me näytämme maailmalle? Mikä pitää meidät ”suolaisina”? Kuinka me kristityt pidämme valomme loistamassa ympärillämme olevassa pimeydessä? Mikä erottaa meidät muista?

Ihmisten elämässä on nykyään niin paljon myllerrystä – niin paljon pimeyttä – ja he etsivät toivoa. Kristittyinä me voimme auttaa heitä löytämään tarvitsemansa yhteyden Jumalaan.

Totuus on, että moni ei ehkä koskaan astu kirkkoon tai lue Raamattua, mutta he näkevät meidät. Ja sillä, mitä he ajattelevat Jumalasta, on paljon tekemistä sen kanssa, mitä he ajattelevat meistä. Seurakunnan on aika kasvaa aikuiseksi ja näyttää maailmalle, millainen Jumala todella on!

Haluan haastaa sinut tänä vuonna olemaan hyvää aikaansaava voima.

Kun rukoilet ja uskot läpimurtoon omalla kohdallasi, päätä osoittaa Jumalan hyvyyttä myös muille.

Herää jokaiseen uuteen päivään kysymällä Jumalalta, kuinka voit olla siunauksena jollekulle toiselle ja käyttää aikaasi, huomiotasi, kykyjäsi ja resurssejasi edustaaksesi Häntä apua tarvitsevalle maailmalle.

Apt. 10:38:ssa Raamattu sanoo, että Jeesus kulki ympäriinsä tehden hyvää. Jeesuksen tavoin meidät, sinut ja minut, on kutsuttu tekemään samaa. Me olemme Jumalan edustajia, jotka on lähetetty tuomaan ihmisille toivoa ja näyttämään heille, millainen Hän on.

Niinpä haastan sinut tänä vuonna vapauttamaan uskosi ja odottamaan Jumalan hyvyyttä kaikkialla, minne menet. Ja kun uskot, että Hän tekee työtä omassa elämässäsi, käytä aikaa siihen, että ojennat kätesi olemaan vastaus jonkun toisen rukouksiin. Koska sinulla on valtava vaikutus, saatat olla se suurin sanoma, jonka he ovat koskaan nähneet ja kokeneet.

JOYCE MEYERIN TEKSTI JAETTU LEO MELLERIN EDITOIMANA HÄNEN BLOGIPOSTAUSTENSA OSOITTEISIIN.  SEURAAVALLA VIIKOLLA JÄLLEEN LEO MELLERIN BLOGITEKSTI.

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    ”Kun rukoilet ja uskot läpimurtoon omalla kohdallasi, päätä osoittaa Jumalan hyvyyttä myös muille.”

    Mihin läpimurtoon pitäisi uskoa? Haluan vain parantua, enkä jaksa sitä rukoilla. Ei ole minun asiani ikäänkuin suostutella Jumala tekemään se, mikä pitäisi olla itsestäänselvää ja Jumalan olemukseen kuuluvaa, siis että Jumala parantaa ihmisiä. Ei se ole mitenkään kiinni siitä, mitä minä teen. Siis Jumala haluaa etten usko, koska ei näytä mulle olevansa olemassa. Okei. Jumalaa ei ole. Ei auta, ei anna parantumista…mitä hyötyä siitä on?

  2. suoratsanat

    Edelleen on voimassa Herran käsky, nainen vaietkoon seurakunnassa! Miksei käskyä noudateta? Sen takia, koska kyseessä ei ole Jumalan pyhien seurakunta.

    1 Kor 14:
    33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
    34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.