Patmos-blogi

”Tee sydämeni ehyeksi, että pelkäisin sinun nimeäsi.”

Andres Koskelainen Andres Koskelainen on Hannele ja Hannu Suortin työn jatkaja IVY-maiden ja idän juutalaistyön koordinaattorina. Tutustu Andreksen lähettiprofiiliin ja liity hänen lähettäjäperheeseensä. Saati säännöllisesti idän juutalaistyöhön liittyviä uutisia.
Julkaistu:

Daavidin rukous on psalmin 86 otsikko. Kaikista psalmeista vain kaksi alkaa näin.

Mistä tässä rukouksessa on kyse? Yleisesti ottaen, siinä Daavid rukoilee ikuisista asioista: siitä, että luotetaan Jumalaan ja toivotaan hänen apuaan elämän vaikeuksien keskellä. Daavid muotoilee yhden pyyntönsä Kaikkivaltiaalle seuraavasti: ”Tee sydämeni ehyeksi, että pelkäisin sinun nimeäsi”. Vuoden 1938 käännöksen mukaan: ”Kiinnitä minun sydämeni siihen yhteen, että minä sinun nimeäsi pelkäisin”. Heprean sanaa jahad tarkoittaa yhdistää, tai tulla yhteen. Daavid ymmärtää ongelmansa ja jokaisen ihmisen ongelman piilevän siinä, että ristiriitaiset halut repivät ja murtavat sydämen. Hetkelliset halumme estävät meitä etenemästä kohti pitkän aikavälin tavoitteita. Väliaikaiset pyrkimyksemme ovat usein ristiriidassa ikuisten pyrkimysten kanssa. Daavid rukoilee siitä, että tulisi eheäksi, keskittääkseen kaikki pyrkimykset yhteen päämäärään – tämä on Daavidin rukous.

Juutalaisen perimätiedon mukaan ihmisessä on sekä hyvä että paha alku. Pahan alun ei saa antaa liikkua sinne, minne se haluaa mennä, ja näin erässä juutalaisessa rukouksessa pyydetään: ”Opeta minulle, Herra, sinun tiesi. Koko sydämeni kiittää Sinua, Herra, sekä hyvä että paha alkuni, etten joutuisi niiden ansaan.” Samanlaisen ajatuksen mielestäni muotoilee apostoli Paavali kirjeessään galatalaisille: ”Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette toteuta lihan himoa. Liha himoitsee Henkeä vastaan ja Henki lihaa vastaan. Ne ovat toisiaan vastaan, niin ettette tee sitä, mitä tahdotte ” (Gal. 5:16-17).

Näitä tuli mietitettyä kesälomallani, jonka aikana sain levätä kotonani sekä matkustaa. Voisiko tämä olla myös sinun rukouksesi? ”Minulla on ongelma, Herra. Sydämeni on repaleinen, se haluaa koko ajan eri asioita. Yhdistä sydämeni seuramaan tahtoasi!”

Seurakuntien uutiset ja rukouspyynnöt

Kesälomani aikana yhtenä asiana, joka piti minua säännöllisesti yhteydessä työkenttiin, oli Muurinvartijoiden WhatsApp-ryhmässä välitetty rukouspyyntö suloisen 3-vuotiaan Sarah-tytön puolesta, jolle tehtiin erittäin vaikea leikkaus israelilaisessa sairaalassa. Sarah on edelleen sairaalassa, hänen tilansa on edelleen vakava ja leikkauksia tulee lisää. Sarah on huippusairaalassa huippulääkäreiden hoidettavana. Silti hän tarvitsee rukouksiamme. Rukoukseen ovat yhtyneet myös idän juutalaistyöntekijämme. Kiitos ja ylistys Herralle, joka voi tehdä paljon enemmän kuin jopa huippuunsa kehittynyt lääketiede.

Kiitosaiheena ovat kesäleirit. Moldovassa niitä järjestetään pitkin kesää. Osa juutalaisperheiden lapsia on jo leireillä käynyt, toiset pääsevät leireille elokuussa. Toisaalta työntekijöidemme katseet ovat osittain jo syksyssä ja tulevissa syksyn Raamatun juhlissa. rukoillaan yhdessä, ystävät, että tulevien juhlien aikana veljemme ja sisaremme kokevat runsaasti Jumalan siunausta, ja seurakunnat saavat tavoitettua uusia juutalaisia Jeshua Messiaalle.

Kishinevin seurakunnan pastori Jura kertoo Moldovan kesän olevan kuuma, sadetta tuli vain alkukesällä. Iäkkäät ihmiset, vaikka ovatkin koko ikänsä eläneet siellä, kärsivät kuumuudesta. Jura on kiitollinen, että koko kesän ajan seurakunnan toiminta on jatkunut normaalisti. Alkukesästä saatiin talkoovoimin tehtyä pientä asunnon fiksausta yhdelle heikkokuntoiselle veljelle sillä aikaa, kun veli oli sairaalahoidossa. Tästäkin kiitos Herralle! Meille tuli rukouspyyntö Irinan ja Semionin puolesta. Yksin asuvan Irinan liikkumis- ja toimintakyky on huomattavasti heikentynyt aivoinfarktin seurauksena. Semionillakin on terveysongelmia ja lisäksi tulehtuneet välit naapureiden kanssa, jonka takia Semion on hyvin masentunut ja tarvitsee veljiemme tukea.

Kannetaan rukouksin Orgejevin työntekijämme Silviaa, joka pyytää rukoilemaan poikansa Oktavianin sekä 70-vuotiaan aivoinfarktista selviytyneen Ritan uskoontulon puolesta. Lisäksi Silvia pyytää rukoilemaan miehensä jättämän kahden lapsen äidin, Oksanan puolesta. Stressin seurauksena Oksanalle tuli aivoinfarkti. Rukoillaan Oksanalle parantumista ja eheyttämistä.

Dnestrovskin ja Benderin työntekijämme Sergei pyytää rukoilemaan iäkkäiden Doran ja Tamaran puolesta, jotka kärsivät kuumuudesta sekä kipeistä jaloista.

Bukarestin Dorina-sisaremme pyytää rukoilemaan kaikkien veljien ja sisarten puolesta ja toivottaa siunattuja kesä- ja lomapäiviä, sekä muistuttaa, että älkäämme unohtako, että Jumala kutsuu meitä todistamaan Hänestä kaikkialla, missä olemme, myös lomalla. ”Seurakunnassa on alkanut käydä uusia juutalaisia, siitä on erityinen kiitos Herralle”, sanoo Dorina.

Tätä kirjoittaessani Venäjältä tuli hyvin huolestuttavia uutisia siitä, kuinka rohkeita ja rehellisiä kristittyjä vainotaan. Nyt on ilmoitettu kahdesta tunnetusta pastorista, joiden sosiaalista mediaa olen seurannut, että toinen heistä on pidätetty ja toisesta on aloitettu rikostutkinta. Molempia epäillään muun muassa väärien tietojen välittämisestä Venäjän puolustusvoimista. Asuntoihin, toimistoihin ja kirkkoihin on tehty kotietsintöjä. Television ykköskanavalta tuli pitkä uutinen tästä aiheesta, ja se oli varsin raskasta katsottavaa. Tämä ei suorastaan koske Moskovan messiaanisen seurakuntamme toimintaa, mutta asia on tosi huolestuttava, ja se osoittaa, kuinka vaikeiden olosuhteiden keskellä seurakuntamme toimii. Muistakaamme Nonna-sisartamme ja kaikkia muita Moskovan seurakunnan rakkaitamme jatkuvin rukouksin.

Tubityön uutiset ja rukouspyynnöt

Tubityöntekijämme Anatoli kertoo 13-vuotiaasta Pavelista. Kun Pavel saapui sairaalaan, hän oli hyvin laiha ja liikkui huonosti kovien kipujen vuoksi. Lääkärit eivät pystyneet pitkään aikaan määrittämään, mikä pojalla oli vialla, vaan aikaa kului, eikä poika pystynyt liikkumaan itsenäisesti. Vasta Kishinevissa todettiin, että Pavelilla oli vakava luutuberkuloosi.  Nyt Pavel saa hoitoa sairaalassa. Patmoksen tuella hänelle hankittiin korsetti tukemaan selkärankaa. Nyt hän on toipunut ja pystyy kävelemään hitaasti.

Pavel asuu isänsä kanssa, joka on vammainen, ja perheen tilanne on taloudellisesti hyvin vaikea.

Pavel on kiinnostunut Jumalan sanasta. Hän teki parannuksen ja otti Jeesuksen Kristuksen sydämeensä.

Pavelin isä kävi kerran hänen luonaan sairaalassa ja näki, että poika luki Raamattua. Isäkin kiinnostui siitä ja teki parannuksen. Nyt hän käy kirkossa.

13-vuoriaalle Pavelille Patmoksen tuella hankittiin korsetti tukemaan selkärankaa.

Näin, ystävät, tuntuu tosi mukavalta taas olla yhteydessä teihin tämän Muurinvartijat-kirjeen kautta. Kiitos rukoustuestanne! Toivotan teille tosi siunauksellista loppukesää!

Yeshua Messiaassa teidän,

ANDRES KOSKELAINEN

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *