Patmos-blogi

Voidellun askeleet kuuluvat

Andres Koskelainen Andres Koskelainen on Hannele ja Hannu Suortin työn jatkaja IVY-maiden ja idän juutalaistyön koordinaattorina. Tutustu Andreksen lähettiprofiiliin ja liity hänen lähettäjäperheeseensä. Saati säännöllisesti idän juutalaistyöhön liittyviä uutisia.
Julkaistu:

”Muista, Herra, palvelijoittesi häväistys! Minä kärsin sisimmässäni kaikkien noiden monien kansojen vuoksi, jotka herjaavat – sinun vihollisesi – Herra, jotka herjaavat voideltusi askeleita.” (Psalmi 89:51-52)

Jumalan armosta saimme käännettyä taas yhden kalenterisivun. Ja näin haluankin toivotta teille, rakkaat ystävät, siunattua alkanutta vuotta 2024! Olkoon tämä vuosi rauhan ja hengellisen uudistumisen vuosi meille jokaiselle!

Kun katsomme silmiemme edessä eteneviä tapahtumia, on vaikea päästä eroon ajatuksesta, että elämme lopun aikaa. Onhan toki selvää, että tällaiset ajatukset ovat vaivanneet ihmisiä kaikkina aikoina. Mutta ne ihmiset, jotka ajattelevat näin, eivät koskaan ole väärässä. Väärässä ovat ne, jotka ajattelevat, että mikään ei muutu eikä Messias tulekaan.

Psalmin 89 teksti puhuu Messiaan tulemisesta, ja tässä hieman messiaanista näkökulmaa sen ymmärtämiseen.

Juutalaiset raamattuoppineet selittävät, että voidellun askeleet on historian ajanjakso juuri ennen Messiaan tuloa. Askeleet – ikevot – tarkoittaa jalat, jalkapohjat tai niiden jättämät jäljet. Voidellun jalanjäljet ovat herjattuja, häpäistyjä. Tässä on kyse siitä, että aikana, jolloin Messias lähestyy, röyhkeys lisääntyy. ”Nuoret häpeävät vanhempiensa kasvoja, vanhat nousevat nuorten eteen. Poika häpäisee isän, tytär kapinoi äitiä vastaan. Ihmisen vihollisia ovat hänen perheenjäsenensä. Mihin meidän on luotettava? Ainoastaan taivaassa olevaan Isäämme.” – näin selittää Talmud.

Kuinka paljonkaan tämä muistuttaa, paikoin sanatarkastikin, Jeesuksen ja apostolien sanoja viimeisestä ajasta ennen Messiaan toista tulemista, jotka on kirjattu Uuteen testamenttiin? Verrataan vaikka 2. Tim. 3:1-5, jossa sanotaan, että ”Viimeisinä päivinä tulee vaikeita aikoja, jolloin ihmiset ovat … itserakkaita ja rahanahneita, kerskailijoita, ylimielisiä, pilkkaajia ja vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä ja jumalattomia… rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelijoita, hillittömiä ja raakoja, hyvän vihaajia… petollisia, yltiöpäisiä ja omahyväisiä.” Jeesus sanoi, että ”Ihmisen vihamiehet tulevat olemaan oman talon väkeä.” (Matt. 10:35)

”Messias viivästyy, hänen tulonsa viivästyy, ja jotkut jopa sanovat, ettei hän koskaan tule. Mutta hän ei tule myöhästymään.” Tällainenkin juutalainen kommentointi löytyy tuosta Psalmi 89 tekstistä. Apostoli Pietari sanoo tähän oman sanansa: ”Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, vaikka jotkut luulevat hänen viivyttelevän, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan. Hän ei näet tahdo, että kukaan joutuu kadotukseen vaan että kaikki kääntyisivät.” (2. Piet. 3:9)

Voidellun Messiaan Jeesuksen askeleet ovat kuultavissa.

Terveisiä Moldovan matkalta

Joulua edeltävänä viikkona kävin Moldovassa Suomen Operaatio joulun Lapsen tiimin kanssa. Matkan aikana vierailimme Kishinevin ja Benderin messiaanisissa seurakunnissamme sekä Patmoksen tubityön kohteissa – Tyrnovon tubilaitoksessa ja Kishinevin tubisairaalassa.

Kishinevin seurakunnan sali oli sapattikokouksessa miltei viimeistä tuolia myöten täynnä. Pyhä Henki oli jumalanpalveluksessa hyvin läsnä jo ylistyksen ensimmäisestä laulusta huipentuen yhteiseen Hatikva-lauluun. Leena Metsämäki tervehti seurakuntalaisia tuomalla kaikkien suomalaisten ystävien sydämelliset terveiset sekä rohkaisua ja toivoa sisältävän joulusanoman Jesajan kirjan luvusta 9.

Itse sairastuin tulomatkalla, mutta uskon että Pyhän Hengen läsnäolo auttoi minua sekä tulkkauksen että omankin puheenvuoron aikana tuossa sapattitilaisuudessa. Kishineviin meitä suomalaisia tulivat tapaamaan kaikki Moldovan ja Transnistrian työntekijämme. Yhdessäolomme jatkui lounaan jälkeen keskustelutilaisuuden muodossa. Päätteeksi rukoilimme toistemme puolesta ja veljet pyynnöstäni voitelivat minut öljyllä ja rukoilivat parantumiseni puolesta. Tilaisuuden jälkeen palasimme majoituspaikalle, jossa lepäsin noin tunnin. Illalla oloni parani merkittävästi. Herra, siunattu olkoon Hän, Hän vastasi veljiemme rukouksiin. Tiedän myös monien ystävien Suomessa rukoilleen matkamme puolesta, kiitos teille koko sydämestäni!

Tosiaan, kiitos Herralle, terveyteni parani sen verran, että hyvin pystyin suoriutumaan tehtävistäni koko matkan aikana. Teimme kahden päivän vierailun Transnistriaan Benderin seurakuntaan. Teimme myös päivän matkan Moldovan pohjoisosaan Tyrnovoon. Tyrnovon vierailustamme kerron tämän kirjeen lopussa ja Benderin vierailusta kerron helmikuun kirjeessä. Kaikki Moldovan ja Transnistrian työntekijämme toivottavat suomalaisille tukijoille oikein hyvää ja siunattua alkanutta vuotta 2024 ja kiitävät mahdollisuudesta jatkaa Herran palvelemista yhdessä.

Seurakuntien uutiset ja rukouspyynnöt

Kävimme Moldovassa hyvän sään aikana, sillä tällä viikolla Moldovassa on ollut tosi talvinen keli. Pakkasta on -12 celsiusastetta ja lunta on satanut todella paljon. Jopa niin paljon, että pastori Jura kertoi kaupungin yleisen liikenteen seisahtuneen lumisateiden takia. Tulevana viikonloppuna Kishinevissä varaudutaan perumaan sapattikokous, jos lumitilanne ei helpotu.

Rybnitsassa kaksi perhettä hyvästeli läheisensä taivaskotiin. Misha ja Irina olivat tukena näille perheille heidän surunsa keskellä. Vaikka Mishalla on edelleen ongelmia terveytensä kanssa, hän tekee aktiivisesti työtä. Muistetaan, ystävät, Mishaa ja Irinaa rukouksin. Rukoillaan, että heillä on johdatusta ja voimia neuvoa ja lohduttaa ihmisiä ja rukoilla heidän puolestaan. Misha ja Irina pyytävät rukoilemaan nuoren miehen puolesta, joka epäonneksensa ajoi jalankulkijan yli suojatiellä, ja 54-vyotias jalankulkija menehtyi. Auton kyydissä oli onnettomuushetkellä miehen kolme alaikäistä sisarta. Yliajajalle Transnistrian lain mukaan voi tulla jopa 7 vuoden tuomio. Rukoillaan myös menehtyneen uhrin läheisten puolesta.

Misha kertoi myös antisemitististen tunnelmien lisääntyneen Rybnitsassa. Nämä hänen kertomansa tapaukset ovat kuitenkin vain yksittäisiä tapauksia (jotain huuteluita), eikä muilla paikkakunnilla Transnistriassa eikä Moldovassa antisemitismin havaintoja ole ollut. Rukoillaan, rakkaat ystävät, että kaikki messiaaniset seurakuntamme saisivat toimia turvallisessa ympäristössä.

Aivan erityinen rukouspyyntö on rakkaan Nonna-sisaremme ja koko hänen seurakuntansa puolesta. Rukoillaan Pyhän Hengen johdatusta ja viisautta suunnitelmiin ja ratkaisuihin, sitä me tässä todella tarvitsemme.

Tubityön uutiset ja rukouspyynnöt

Kun saavuimme Kishinevista reilun kahden sadan kilometrin päässä sijaitsevaan Tyrnovoon jakamaan OJL-paketteja, meitä odotti siellä vain kaksikymmentä lasta. Kun tammikuussa 2022 olimme Tyrnovossa vastaavalla vierailulla, silloin paikalla oli 120 lasta. Lasten määrää on radikaalisti vähennetty, sillä laitos aiotaan sulkea.

Voi niitä odottavia, jännityksestä loistavia lasten silmiä! Kun näin näitä lapsia, muistin viime lokakuussa tapaamani Emanuelin, nuoren albanialaisen miehen, joka sanoi: “Voi jospa te suomalaiset pakettien tekijät tietäisitte, kuinka tärkeää on köyhän lapsen saada tällainen joulupaketti!” Tubilaitoksen uusi johtaja Olga ja eläkkeelle siirtyvä ex-johtaja Veronika kiittivät suomalaisia näistä joululahjoista lapsille ja keskustelumme edetessä he kertoivat pienen toiveen pilkahduksesta siitä, että ”tuulet vielä ehkä voivat kääntyäkin”, tarkoittaen tubilaitoksen lopettamispäätöstä. Joten meidän on jatkettava vielä rukoustamme, että tubilaitosta ei lopetettaisi. Monilla lapsilla näin säilyisi hoitopaikka ja henkilökunnalla työpaikat.

Matkan varrella poikkesimme Danu-kylässä, jossa jaoimme joulupaketteja yhdessä 4 lapsen perheessä sekä tapasimme Patmos-stipendin turvin hitsaajaksi opiskelevan Diman. Vain stipendin ansiosta Dima on motivoitunut opiskelemaan ja hänellä on toivoa paremmasta, sillä valitettavasti Diman vanhemmat riitelevät ja juovat, kotona on kylmää eikä ole ruokaa. Dima käy koulua, mutta hänellä on lääkekuuri tuberkuloosin takia edelleen päällä.

Myös tänä vuonna arvokkaina ja rakkaina Herran edessä

Kiitos, kalliit ystävät, teidän uskollisista rukouksistanne. Oli niin koskettavaa ja siunaavaa tulla yllätetyksi puhelinkeskusteluissa viime syksyn aikana, että ”Olet rukouslistallani, muistan rukouksin!” Olette arvokkaita ja rakkaita Jumalalle! Herran siunausta ja shalomia teille!

Jeshua Messiaassa teidän,  
Andres Koskelainen

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. lähettiläs

    Tärkeimmät Messiaan tulon ennusmerkit ovat nämä, jotka eivät välttämättä ole kronologisessa järjestyksessä:

    – Elia julistaa evankeliumin kaikille kansoille [Ilm 14:6-7]
    – Temppeli rakennetaan Jerusalemiin
    – Antikristus herätetään kuolleista. Tapahtuuko jotain Vatikaanin hautajaisissa???
    – Aurinko, tähdet ja kuu pimenevät ilmeisesti kolmeksi vuorokaudeksi

    Goog löytyy jo Moskovasta. Äkäinen karhu on herännyt talviunilta ja syö parhaillaan lihaa rajojensa ulkopuolella. Kaikki lasikaupat minne karhu menee, menevät pirstaleiksi. Hävityksen kauhistus riehuu ja odottaa Antikristuksen tuloa, jotta he pääsisivät ryöstämään kultaa ja jalokiviä täynnä olevan temppelin.