Patmos-blogi

Alija Ukrainasta

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Viime viikkojen aikana olemme taas kerran saaneet olla todistamassa erästä alijaa, kun juutalaisia on palannut Ukrainasta pois sodan jaloista, siihen maahan, jonka Jumala lupasi jo heidän isilleen. Juutalaisten paluuta kotimaahansa ei valitettavasti pidetä esillä valtamedioissa suurin otsikoin, mutta Jumala on antanut Israelin asian monen palvelijansa sydämelle. Niinpä me voimme uskovina olla esim. hengellisten järjestöjen kautta toteuttamassa jo nyt Raamatun ennustuksia Israelin kansan paluusta aikojen lopulla kotimaahansa.

Alija eli israelilaisten paluu omaan maahansa Israeliin on taas tullut ajankohtaiseksi Ukrainan sodan myötä.

Israelilaisten paluu kotimaahansa on ollut Jumalan suunnitelmissa vuosituhansien ajan. Jo ennen kuin Israel oli edes saapunut Luvattuun maahan, ilmoitti Jumala Mooseksen kautta kansalleen, mitä aikojen lopulla tulee tapahtumaan. Jumala ilmoitti tuolloin, kolme ja puolituhatta vuotta sitten, että Israelin kansa tulee luopumaan elävän Jumalan palvelemisesta ja siksi Jumala sallii sen joutua pakkosiirtolaisuuteen. Viimeisin suuri pakkosiirtolaisuus Israelin kansan historiassa tapahtuikin noin pari tuhatta vuotta sitten, kun roomalaiset tulivat, polttivat Jerusalemin temppelin ja ajoivat kansan pakkosiirtolaisuuteen.

Mutta Jumala lupasi profeetoilleen myös tuoda kansansa takaisin omaan maahansa. Mooses ennusti, 5. Moos. 30:3: ”Herra sinun Jumalasi kääntää sinun kohtalosi ja armahtaa sinua. Herra sinun Jumalasi kokoaa sinut jälleen kaikista kansoista, joiden sekaan hän on sinut hajottanut.” Saman ennustuksen löydämme lukuisilta muiltakin Vanhan Testamentin profeetoilta. Jesaja ennustaa sanomalla, Jes. 43: 5, 6: ”Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi, minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan. Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä.”

Maailma on saanut todistaa näiden profetioiden toteutumista jo 1800-luvun lopulta lähtien. Toisen Maailmansodan ja Israelin valtion syntymisen jälkeen vuonna 1948 paluumuutto on vain lisääntynyt. Useinhan juuri sodat, vainot ja muut vaikeudet ovat saaneet juutalaisen kansa lähtemään liikkeelle ja palaamaan tuohon maahan, jonka Jumala lupasi jo heidän isilleen.

Tänä päivänä saamme olla taas kerran todistamassa pienen joukon paluuta sodan jaloista Israeliin. Tuo joukko ei ole tällä kertaa suuri, mutta Jumalahan lupaa sanassaan koota kaikki kansansa lapset kerran Israeliin. Profeetta Jeremia jopa sanoo, Jer. 3: 14: ”Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin!” Ymmärrän, että tuo profetia toteutuu aikanaan lopullisesti ja kirjaimellisesti, kun Kristus palaa hallitsemaan maailmaa, mutta jo tänä päivänä voimme olla omalta osaltamme tuota ennustusta toteuttamassa. Jumalan suunnitelmiin kuuluu siis palauttaa ”yksi ainoakin kaupungista ja kaksi sukukunnasta!”

Tämän maailman mediat, niin maamme televisiokanavat kuin valtalehdet eivät pidä esillä tätä asiaa, eikä se edes kuulu heidän agendaansa. Monet hengelliset järjestöt ja uskovat ympäri maailman ovat kuitenkin saaneet Israelin asian sydämelleen. Israel on ollut myös Patmos Lähetyssäätiön keskiössä toimintansa alkuajoista lähtien! Siksi Patmos on halunnut tälläkin kertaa pitää esillä Israelin asiaa ja myös omalla panoksellaan auttaa Ukrainan juutalaisia paluumuutossa Israeliin ja samalla pois sodan jaloista.

Saatanan tahtohan on ollut kautta vuosituhansien ja -satojen hajottaa juutalaiset ja ajaa heidät pois omasta maastaan. Siksi saatana ei myöskään halua pitää esillä uutisia Israelin kansan paluusta kotimaahansa. Mutta eräänä päivänä, kun Kristus on saapunut kirkkaudessaan ja ottanut hallitusvallan, avataan kansojen silmät ja silloin Jesajan sanoja lainatakseni, Jes. 66: 20: ”He tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra.” Jesaja myös ennustaa, 49: 22, 23: ”Näin sanoo Herra, Herra: Katso minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään. Kuninkaistakin tulee sinulle lastenhoitajia, heidän ruhtinattaristaan sinulle imettäjiä.”

Tänä päivänä tuo ei ole vielä todellisuutta kansojen ja niiden hallitsijoiden ja kuninkaiden suhteen. Mutta me Jumalan omina ja Jeesuksen Kristuksen palvelijoina voimme jo nyt olla omalta osaltamme täyttämässä ja toteuttamassa näitä Raamatun profetioita.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *