Patmos-blogi

Ärjyvä leijona

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Pietari vertaa kirjeessään saatanaa ärjyvään leijonaan, joka etsii saalistaan. Mitä Pietari kenties tuolla sanonnalla tarkoittaa, koska leijonahan tavallisesti saalistaa hiipien? Joka tapauksessa tämän maailman ruhtinas, joka on vastustajamme, yrittää pelottelullaan saada monet uskovat luopumaan Jumalan sanan totuudesta. Ja kuinka monen kohdalla se onkaan jo onnistunut. Jeesuksen veren suojassa emme kuitenkaan tarvitse pelätä vastustajaamme, joka on jo voitettu!

”Teidän vastustajanne, Paholainen, kulkee ympäri kuin ärjyvä leijona, etsien, kenet voisi niellä.” 1. Piet. 5:8.

Kuuntelin kerran erästä saarnaajaa, joka puheessaan viittasi tuohon Pietarin kirjeen kohtaan. Hän muisteli, kuinka hän nuorena uskovana keskusteli erään kaverinsa kanssa tuosta Raamatun kohdasta, ja he ihmettelivät sitä, miksi Pietari siinä sanoo, että leijona saalistaa kiljuen tai ärjyen. Olemmehan tottuneet luonto-ohjelmista seuraamaan, kuinka leijona saalistaa yleensä hiipien lähelle uhria ja sitten nopean ryntäyksen tehden syöksyy saaliinsa kimppuun.

Tuo saarnaaja muisteli, kuinka hänen kaverinsa silloin totesi, että näin me nähdään, kuinka Raamatussa on kuvattu asioita, jotka eivät pidä yhtä todellisuuden kanssa. Kaveri halusi yksinkertaisesti kuitata tuon kohdan Raamatun erehtyväisyydellä. Mutta häntä itseään tuo asia jäi askarruttamaan vuosikymmenien ajaksi.

Ja tuo saarnaaja jatkoi, että muutama vuosikymmen myöhemmin hän kuunteli kerran radiosta erästä luonto-ohjelmaa, jossa kerrottiin eri eläinten saalistustavoista. Siinä oli joku asiantuntija kertomassa aiheesta. Kun tuo luennoitsija alkoi kertoa myös leijonan saalistustavoista, silloin hänen tarkkaavaisuutensa terästyi. Tuo asiantuntija kertoi, että leijona yleensä saalistaa hiipien, mutta on yksi poikkeus, jolloin se saattaa saalistaa ärjyen ja karjuen. Nimittäin haavoitettu tai muuten jo voimansa menettänyt leijona saattaa saalistaa ärjyen.

Tuo saarnaaja jatkoi, kuinka tuolla hetkellä hänelle selvisi, mitä Pietari kenties tuolla sanonnalla ärjyvästä leijonasta on halunnut meille lukijoilleen välittää. Jokuhan voisi nyt väittää, ettei Pietari voinut tietää leijonan saalistustavoista, koska Lähi-idässä ei ole leijonia. Mutta tosiasia on, että Raamatun historian aikoina siellä oli leijonia. Vanhassa Testamentissa on lukuisia mainintoja, kuinka leijonia oli tuohon aikaan Israelissakin. Itse asiassa leijonia oli Lähi-idässä jopa vielä 1800-luvulla. Kyllä Pietari siis oli hyvinkin tietoinen leijonan saalistustavoista!

Mutta Pietari todennäköisesti haluaa korostaa sitä tosiasiaa, että meidän vastustajamme saatana on ikään kuin kuoliaaksi haavoitettu, koska se on jo tappion kärsinyt Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ristin kuoleman kautta!

Miksi haavoitettu leijona saalistaa ärjyen? Se saalistaa ärjyen, koska se tietää, ettei se enää pysty fyysisesti tavoittamaan saalista. Ainoaksi keinoksi jää yrittää pelottelulla saada saalis lamaantumaan paikoilleen! No, tarkoittipa Pietari mitä tahansa tuolla sanonnalla ärjyvästä leijonasta tai saalistipa haavoitettu leijona todellisuudessa, miten tahansa, hengellisessä sodankäynnissä joka tapauksessa tuo sanonta pitää paikkansa.

Saatanan taktiikkaan kuuluu pelottelu ja nimenomaan pelottelu valheella. Kuinka usein me yksittäisinä kristittyinä tai jopa seurakuntina ja kirkkoina on kohdattu tuo vastustajan pelottelu. Meidät on niin usein lamaannutettu pelolla olla asettumatta ns. yleistä mielipidettä vastaan. On maalailtu uhkakuvia, mitä seuraakaan, jos uskalletaan ajatella ja toimia eri tavoin kuin mitä tämä maailma mielipiteineen vaatii.

Vastustaja osaa kyllä valheineen pelotella monet luopumaan totuudesta ja Jumalan tahdon tekemisestä. Jo Pilatus aikanaan joutui vaikean valinnan eteen, kun Jeesus oli hänen edessään tuomittavana. Hän tiesi, että ylipapit ja kansa olivat pelkästä kateudesta jättäneet Jeesuksen hänen tuomittavakseen ja että Jeesus oli syytön. Kun kansa huusi: ”Et ole keisarin ystävä, jos päästät Jeesuksen”, sai se Pilatuksen pelkäämään. Niinpä hän tuomitsi syyttömän miehen kuolemaan! Perimätiedon mukaan Pilatus joutui kuitenkin myöhemmin keisarin epäsuosioon muista syistä, ja samalla hän ja hänen vaimonsa tulivat maasta karkotetuksi!

Tämän ajan media mielipidemittauksineen on ollut viime vuosina ja vuosikymmeninä yksi ärjyvä leijona, joka on saanut monet uskovat ja seurakunnatkin vapisemaan ja luopumaan totuudesta! Meillä on kuitenkin Raamatun totuus, ja Jumala ei lähde muuttamaan tänäkään aikana ikuisia totuuksiaan ihmisten mielipidemittausten mukaan. Ja jos me uskovina langetaan ihmispelkoon, niin me menetämme totuuden.

Snl. 29:25.”Ihmispelko panee paulan, mutta Herraan luottava on turvassa!” Jos me pelkäämme ja lähdemme Jumalan sanan totuutta muuttamaan ihmisten mielipiteiden mukaan, me menetämme lopulta suolan. Jeesus sanoo vuorisaarnassa: ”Te olette maan suola. Mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei kelpaa enää mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi:”

Olemme viime vuosikymmeninä huomanneet, kuinka kirkkokunnat ja monet maamme hengelliset johtajat ovat luopuneet yleisen mielipiteen painostuksessa Jumalan sanan totuudesta. No, onko siitä ollut seurauksena, että kirkon jäsenmäärät ovat kasvaneet ja että kirkon johtajien ääntä haluttaisiin kuulla yhä enemmän tiedotusvälineissä? Ei, vaan on toteutunut Jeesuksen sanat: Jos suola käy mauttomaksi, se ei kelpaa kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi!

Jeesuksen omina me olemme kuitenkin Jeesuksen veren suojassa. Meillä ei ole mitään pelättävää ärjyvän leijonan edessä. Saamme rohkeasti puolustaa Jumalan sanaa ja totuutta. Eihän se tarkoita sitä, etteikö Herran omat voisi joutua, vaikka vainoihin ja jopa marttyyriyteen saakka. Mutta me emme tarvitse missään kohtaa pelätä tuota ärjyvää leijonaa, saatanaa, joka jo on tappion kärsinyt Jeesuksen veren kautta.

Raamattu ei kehota meitä missään kohtaa pakenemaan vastustajaamme saatanaa. Päinvastoin Jaakob kehottaa meitä kirjeessään: ”Vastustakaa perkelettä, niin se teitä pakenee”, (4:7). Olemme voittajan puolella, kun pidämme Jeesuksen verimuurin ehjänä ympärillämme. Antaa haavoitetun leijonan, kiusaajan ärjyä mielin määrin ympärillämme. Meihin hänellä ei ole valtaa!

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (4)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Martta

    I rather die on my feet than live on my knees before globalists.
    Ja sama suomeksi: mielummin kuolen pystyssäpäin kuin elän polvillani globalistien edessä. Minä polvistun vain Jumalan edessä. Todelliset miehet polvistuvat myös vain Jumalan edessä, tosin yhden kerran myös muulloin – pyytäessään naista vaimokseen.
    Koistiselta naulankantaan!

  2. IlkkaT.O.

    Näyttäisi em. asiaa usein tarkkaillessa, että vaikka leijona ’ärjyisi’ uskovan korvan vieressä, sitä ei kuulla. Onko uskovien keskuudessa – yksilö ja/tai srk – menetetty kuuloaisti vai onko kyseessä medianlukutaidottomuuden vaarallinen vitsaus? Sekä että, esimerkkkejä on aivan liian paljon. Tosin Jouko Koistisen kirjoituksesta käy hyvin myös ilmi yksi merkittävä syy – seuraussuhde asiaan, josta Raamattu kirjoittaa: ”ihmispelko panee paulan”.
    Jos nyt uskovaiset, yksilöinä tai seurakuntana pakenevat totuutta, peli menetetään siltä osin, hengenvaarallisin seurauksin. Vain Jeesuksen kallis sovintoveri voi vapauttaa ihmisen kuulemaan Totuuden ääntä ja tottelemaan sitä, karjuipa leijona miten kovaa hyvänsä. Meille on myös Sanassa luvattu koko (täydellinen) Hengen sota-asu, joka päällemme puettuna voimme käydä sotaa ja jäädä voittajina seisomaan. Sielunvihollinen on se, joka lopulta kaatuu helvetin tuleen.

  3. Dogma

    Jouko kirjoitti: – Pietari vertaa kirjeessään saatanaa ärjyvään leijonaan, joka etsii saalistaan. Mitä Pietari kenties tuolla sanonnalla tarkoittaa, koska leijonahan tavallisesti saalistaa hiipien? Joka tapauksessa tämän maailman ruhtinas, joka on vastustajamme, yrittää pelottelullaan saada monet uskovat luopumaan Jumalan sanan totuudesta.

    Pietari käyttää Saatanasta kielikuvaa karjuvana leijonana, koska tällä voimakkaalla pedolla on savannin eläimistä kaikkein voimakkain ääni. Kyse ei ole vain pelottelusta vaan pahasta aikeesta etsiä ihmisiä tuhotakseen heidät. Jeesus sanoi, että Saatana on kaiken valheen isä ja murhaaja. Valhe on yksi keino eksyttää kristityt pois totuudesta ja johtaa heidät kadotukseen.

    Joh 8:44 Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.

    Ilm 9:7 Heinäsirkat olivat näöltään kuin taisteluun varustettuja hevosia. Niillä oli päässään kullalta kimaltavat seppeleet, niiden kasvot olivat kuin ihmisen kasvot,
    8 ja niillä oli naisen tukan kaltainen tukka. Niiden hampaat olivat kuin leijonan hampaat,

    Tulee kuitenkin olla tarkkana sen asian suhteen, ettei Saatana ole leijonan hahmossa, eikä Pietari tarkoita Saatanan olevan leijona. Saatana on maassa mahallaan ryömivä ja raajaton käärme. Saatanan hahmo ei ole leijona vaan käärme. Saatana on kuitenkin muita tuhoava peto, mistä johtuu mainittu kielikuva.

    1 Moos 3:14 Herra Jumala sanoi käärmeelle: — Koska tämän teit, olet kirottu. Toisin kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava vatsallasi ja syötävä maan tomua niin kauan kuin elät.
    15 Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.

    Raamatussa on muitakin leijonia, jotka eivät ole varsinaisesti leijonan hahmossa. Leijona symboloi voimallista hallitsijaa, minkä takia Jeesuksen Kristuksen yksi nimistä on Juudan Leijona, koska hän on voimallinen juutalaisten kuningas. Jeesuksen yksi palvelijoista on kuusisiipinen leijona, joka ei kuitenkaan ole leijonan hahmossa neljällä raajalla kävelevä kissaeläin. Kuvataanhan Jeesusta myös Karitsaksi antamansa uhrin takia, mutta Jeesus on kuitenkin ihmisen hahmossa.

    Ilm 4:7 Yksi muistutti leijonaa, toinen nuorta härkää, kolmannella oli kuin ihmiskasvot, ja neljäs näytti lentävältä kotkalta.
    8 Näillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, jotka olivat molemmilta puolin täynnä välkehtiviä silmiä. Taukoamatta, päivin öin, nuo olennot lausuvat: — Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias! Hän oli, hän on ja hän on tuleva.

    5:5 Mutta yksi vanhimmista sanoi minulle: ”Älä itke. Juudan heimon leijona, Daavidin juuriverso, on saanut voiton! Hän avaa kirjan ja murtaa kaikki seitsemän sinettiä.”
    6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja neljän olennon edessä vanhinten keskellä seisoi karitsa. Se oli kuin teurastettu, ja sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää — ne Jumalan seitsemän henkeä, jotka on lähetetty kaikkialle maailmaan.

  4. Jukka Mikkola

    Olisikohan tammikuussa aiemmin alkavaksi ilmoitettu oikeusprosessi yksi tämänkaltainen jellonan karjaisu, tarkoituksena säikyttäminen?