Patmos-blogi

Armosi anna vaivaiselle, synnin tiellä väsyneelle!

Turkka Aaltonen Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.
Julkaistu:

Olen seurannut jo lähes 50 vuotta uskovia ja seurakuntaelämää, kirkkoa ja herätysliikkeitä. Joskus on aivan kuin ummistettava silmänsä kaikelle sielullisuudelle, hengettömyydelle, lihallisuudelle ja raadollisuudelle. Kristittyjen vakavia ongelmia ovat Jumalan vähättely Luojana, Jumalan vähättely Lunastajana, Jumalan vähättely Pyhittäjänä, maailmanmielisyys, toistensa halveksiminen, sulkeutuneisuus, kotinsa sulkeminen uskovilta, kärsimättömyys, panettelu, puolisydämisyys, kovuus, laittomuus, lakihenkisyys, lahkohenkisyys, eriseuraisuus, rikkaiden suosiminen, elitismi, puhdasoppisuus, viihteellisyys ja penseys. Tämä satsi jakaantuu tasaisesti kaikkialle kuin rikkaruohot kesäniitylle ja perisynti, piru ja maailma huolehtivat näiden kukkien kastelusta.

Raamatun ihmisetkin olivat huonoja: Kain tappoi veljensä. Nooa juopotteli. Lootia kiusasivat silmän synnit ja maailman rakkaus, hänkin juopotteli, hänen tyttärensä makasivat isänsä tämän ollessa humalassa. Saara nauroi Jumalan lupaukselle. Aabraham suostui Saaran tyhmään ehdotukseen yhtyä palvelijattareen ja valehteli vaimonsa olevan sisarensa. Eesau myi siunauksensa. Jaakob oli pettäjä ja varas. Mooses oli murhaaja. Aakan otti itselleen tuhon omaksi vihittyä. Daavid teki aviorikoksen, näytteli hullua ja käski laskea kansan. Simson sekoili Delilaan. Job oli omavanhurskas. Jeremia kirosi syntymänsä. Pietari kielsi Herran. Juudas varasti ja kavalsi. Efeson seurakunta oli kadottanut ensirakkauden, Sardeen seurakunta oli hengellisesti kuollut ja Laodikea oli vaipunut penseyteen. Kuitenkin Jumala tarjoaa armoaan avuksi ja auttaa uskossa eteenpäin.

Synti on uskovan suurin ongelma – oma synti. Alussa se tuntuu helposti selätettävältä kosmeettiselta pikku vialta, mutta vanha uskova tietää, että synti asuu hänessä, eikä ole vain pian muuttava alivuokralainen. Synti on kuitenkin vakava asia uskovalle, hänen on tehtävä siitä parannus. ”Katso, ei Herran käsi ole liian lyhyt auttamaan, eikä hänen korvansa kuuro kuulemaan: vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule” Jes.59:1-2. Monet ovat menettäneet uskonsa synnin tähden, ovat haaksirikkoutuneet ja jymähtäneet karikolle. Laiva ei enää purjehdi, se on pohjassa. Luopioita on niin paljon, että voisivat hyvin perustaa jo oman yhdistyksen. ”Ja sinä, ihmislapsi! Sano kansasi lapsille: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa sinä päivänä, jona hän rikkoo, ja jumalaton pääsee suistumasta turmioon jumalattomuutensa tähden sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan, ja vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin sinä päivänä, jona hän syntiä tekee.” Hes.33:12.

Vanhurskas elää uskosta ja pelastuu armosta, mutta tämä ei anna hänelle lupaa tehdä ehdoin tahdoin syntiä. Jos hän toimii niin, vähitellen omatunto turtuu ja paatuu aikanaan kokonaan. Kivisydäminen uskova saattaa olla vielä kova nimi seurakunnassaan, kristillisissä piireissä arvostettu, mutta Jumala on jo aikaa päiviä pyyhkinyt hänen nimensä pois elämänkirjasta. Jumala on pyhä ja tekee ilmoitetun sanansa mukaan. Kaikenlainen synti, jota oli ihmisessä, haavoitti Jeesuksen olemusta. Kärsivässä Jeesuksessa oli nähtävissä synnin hirvittävän vakavuuden koko kuva. Syntimme haavoittivat häntä, pahat tekomme runtelivat hänet. Meidän elämämme tuotti hänelle kuoleman vaivan. Hän kuoli kuoleman, jonka jokainen syntinen ihminen ansaitsee.

Ruotsalainen Johan Kahl kirjoitti virren, joka sopii hyvin tänään rukoilla:

Minä kurja multa maan lankean, Jeesus, eteesi maahan puutteistani puhumaan, sua avuksi huutamaan. Liikutu surkeudestani, sääli mua, Jumalani!

Kaikki sulle ilmi on, tunnet minut, tiedät senkin, että olen kelvoton, huonoin seassa huonojenkin. Armosi anna vaivaiselle, synnin tiellä väsyneelle!

Olen täynnä tuskasta, olen aivan heikko liha. Yksi sanasi surmata voi mun, mitä sitten viha. Pelkään nyt jo varjoani, lakisi särkee ruumistani.

Suuren olen päälleni synnin velan kartuttanut, syntisillä töilläni sinut, Jeesus,kuolettanut. Vielä vaivasi vaikeimmatkin ylenkatsoin suurimmatkin.

Kuinka tästä pääsisin? Synti synnistä ei päästä. Ja jos jään vain synteihini, niin ei mua vihasi säästä. Minä hukun, Jeesukseni, jos et riennä avukseni.

Kerjään ristisi ääressä armollista apuasi, pese minut veressä vuotaneessa vioistani. Kaikki pyytävät vain kaataa. Sinä yksin osaat auttaa.

Kun on tapasi armahtaa kaikkein kelvottomimpia, etkö voisi unohtaa syntejäni suurimpia, Pyhän Henkesi mulle antaa, joka minut ramman kantaa.

Sanallasi vahvista paha luontoni voittamaan, sydämeni uudista sua aina kuulemaan, sinua myös kiivaasti palvelemaan loppuun asti.

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (19)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Anna

    Suomessa ensi vuonna toteutettavan yhteiskristillisen mediamission nimeksi tulee Se löytyi. Missio kehottaa myös löytämään: löydä sinäkin. Tässä toteutuu Jeesuksen lupaus, että etsivä löytää.

    Olin 1980 luvun alussa mukana seurakunnassa jossa Kansan Raamattuseura toteutti Se löutyy -kampanjan, ja niin kävi, että Se löytyi, usko Vapahtajaani. Kovin ahdas oli portti minulle, mutta viimein armo löytyi, polvilla ollen 1983 vuonna maaliskuussa.

    Olen senkin todennut ettei synnitöntä minusta tullut, mutta armahdettu syntinen kyllä. Lyhyet tilivälit auttavat tässä asiassa – ”Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis / veri, sinun puolestasi annettu / vuodatettu” ovat ne sanat jotka vapauttavat kahleet. Ihanimmat ja tärkeimmät sanat jotka olen kuullut.
    Kiitos Jeesukselle, Vapahtajalle, jonka syntymäjuhlaa saamme pian viettää.
    Siunattua Joulua kaikille.

  2. Arto1

    Arvoisat nimimerkki ”IlkkaT.O. ja ”Johannes Leijonan väki”…turhaan te mielestäni kinaatte; kumpikin osapuoli aivan oikein perustaa näkemyksensä Jumalan Sanaan, Raamattuun, mutta mielestäni tämä menee hiusten halkomiseksi teidän välillä…olkaatte yhtä, niinkuin Vapahtajammekin tahtoisi. ON totta, että LAKIA tulee noudattaa, sitä vartenhan Herramme sen on meille; ensin juutalaisille, mutta ”lopulta” siunaukseksi kaikille ihmisille antanut koska on niin hyväksi nähnyt ja minkä Jumala on säätänyt, on hyvää..Uskon myös, että se ihminen, joka on Jumalan armosta saanut uskon suurenmoisen lahjan osakseen, alkaa ns. ”automaattisesti” elämään Jumalan tahdon, lakien mukaan koska Pyhä Henki vaikuttaa hänessä. Tottakai ihminen on silti lihallinen ja syntinen ja saattaa eksyä…mutta Herran armosta hän voi syntejään katumalla päästä takaisin oikeille raiteille, minkä kyllä tiedättekin…lisäksi uskon ihmisellä olevan jo syntyessään pieni käsitys totuudesta, mikä on ilmeistä. Tiedän myös..että Jumala voi rakkaudessaan ja armossaan pelastaa kuolinvuoteella olevan ihmisen, joka sillä hetkellä vastaanottaa Jeesuksen vapahtajanaan ja lunastajanaan, syntejään katuvanaan, joka näin saa pelastuksen, vaikka ei olisi maanpäällisen vaelluksensa aikana Herran lakeja noudattanut tai Häneen kuunaan uskonut. Siunausta ja hyvää joulua kaikille!

  3. Filos

    Huokaus!
    Mikä sitten muuttui Uudessa Liitossa? Siinainko vuorella majaillaan edelleen? Uskoon tultuani vuosikymmeniä sitten, saiko usko Jeesukseen ja armon omistaminen minut jotenkin kevytmielisesti elämään synnissä? Ei! Armo vaikutti päinvastaista. Huomaan kyllä synnin asuvan jäsenissäni vieläkin kolmenkymmenen vuoden pyhiinvaelluksen jälkeenkin. Asenteeni siihen on kuitenkin muuttunut. En halua rikkoa missään kohden Jumalaa vastaan, mutta siitä huolimatta huomaan rikkovani. Paavali sanoi olevansa lakiin nähden fariseus ja lainvanhurskauteen nähden nuhteeton, mutta kuitenkin huudahtaa, ”minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista”? ”Teen sitä, mitä en tahdo ja sitä, mitä tahdon en tee” ja ”huomaan, että synti riippuu minussa kiinni”. Mitä tarkoittaa olla lakiin nähden fariseus? Jeesus sanoi fariseuksille; ” kukaan teistä ei lakia täytä”. Mitä siis tarkoittaa Paavalin sana, ”olla lakiin nähden fariseus”? Jeesus sanoi; ”monet KOETTAVAT päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, mutta eivät pääse”. Mitä se tarkoittaa? En keksi muuta vastausta, kuin, että ihminen yrittää omilla suorituksillaan köykäisellä lainnoudattamisella ansaita pelastuksen ja siten halveksii Kristuksen täydellistä uhria. Jumalan armo kasvattaa meitä, niin, että me hylkäämme maailmalliset himot, pimeyden teot, jumalattomuuden, synnin joka meidät niin helposti kietoo. Armo kasvattaa siis poispäin synnistä. Huomaan , että Jumalalla on vielä työ kesken! Minun osuus on sanoa, kyllä Herra! Minä tahdon, auta minua! Entä jos ”perusvika” uskovilla on se, ettei uskalleta heittäytyä armon varaan? Entä, jos se johtaa syntiin? Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme Pyhän Hengen osallisuuden kautta. Kuinka Jumalan rakkaus voisi vaikuttaa synnin tekemistä häntä vastaan!? Ottakaamme lapsista mallia. ”Ellette käänny ja tule lastenkaltaisiksi, ette pääse Jumalan valtakuntaan. Salaisuus piilee lapsenkaltaisessa viattomassa uskonluottamuksessa. Näiden asioiden välisessä jännitteessä allekirjoittanutkin joutuu aika ajoin kamppailemaan.
    Että tällaisia ajatuksia.
    Siunausta!

    • huutava ääni erämaassa

      Filos kommentoi: ”Jeesus sanoi; ”monet KOETTAVAT päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, mutta eivät pääse”. Mitä se tarkoittaa? En keksi muuta vastausta, kuin, että ihminen yrittää omilla suorituksillaan köykäisellä lainnoudattamisella ansaita pelastuksen ja siten halveksii Kristuksen täydellistä uhria.”

      Tuo on täysin väärä johtopäätös. Jeesus itse sanoi, miksi monet kristityt eivät pääse Jumalan valtakuntaan: he eivät tehneet koskaan parannusta laittomuudesta, siis heillä ei ollut lain tekoja. Laittomuuden tekijöitä ei armahdeta.

      Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

      Mistähän sellainen luste on tullut kirkkoon, että lain noudattaminen halveksii Kristuksen täydellistä uhria? Tuollainen puhe kuulostaa sellaiselta yllytykseltä, että Jeesuksen armon takia ei saisi lakia noudattaa. Sellaista oppia ei löydy Raamatusta, että lain noudattaminen halveksii Kristuksen uhria. Pietari opetti, että lain rikkominen tekee Kristuksen uhrista halvan, siis lakia rikkomalla halveksuu Kristuksen uhria.

      1 Piet 1:14 Olkaa kuuliaisia lapsia älkääkä taipuko noudattamaan himoja, joiden vallassa ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte.
      15 Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette.
      16 Onhan kirjoitettu: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.”
      17 Ja jos kerran te rukoillessanne kutsutte Isäksi häntä, joka puolueettomasti tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin eläkää jumalanpelossa tämä muukalaisuutenne aika.
      18 Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla,
      19 vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä.

      Kristityt tarvitsevat lain tekoja, koska niillä ansaitaan aarteita taivaaseen ja myös valkoinen hääpuku Karitsan häihin. Juutalaisen perinteen mukaan morsian tekee itselleen hääpuvun. Sen lisäksi tulee tietenkin pestä synnit pois siis hääpuvun lika pois, mitä ei voi teoilla ansaita, koska jokainen pelastuu armosta ja hääpuku pestään Jumalan Karitsan verellä. Siis syntien sovitus tulee armosta uskonsa tähden, mutta aarteet ja hääpuku ansaitaan teoilla. Eikös UT:ssa sanota, että jokainen palkitaan tekojen mukaan ja jokainen tuomitaan myös tekojensa perusteella? Jostain syystä kirkkoon on tullut kummallinen lain tekojen halveksunta, mikä ei ole Jumalasta.

      Luuk 12:33 ”Myykää, mitä teillä on, ja antakaa köyhille. Hankkikaa kukkarot, jotka eivät tyhjene, kootkaa taivaisiin aarre, joka ei ehdy. Siellä ei varas pääse siihen käsiksi eikä koi tee tuhojaan.
      34 Missä on aarteenne, siellä on myös sydämenne.

      Ilm 19:8 hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku. Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja.

      Jaak 2:26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

  4. Filos

    Huokaus!
    Mikä sitten muuttui Uudessa Liitossa? Siinainko vuorella majaillaan edelleen? Uskoon tultuani vuosikymmeniä sitten, saiko usko Jeesukseen ja armon omistaminen minut jotenkin kevytmielisesti elämään synnissä? Ei! Armo vaikutti päinvastaista. Huomaan kyllä synnin asuvan jäsenissäni vieläkin kolmenkymmenen vuoden pyhiinvaelluksen jälkeenkin. Asenteeni siihen on kuitenkin muuttunut. En halua rikkoa missään kohden Jumalaa vastaan, mutta siitä huolimatta huomaan rikkovani. Paavali sanoi olevansa lakiin nähden fariseus ja lainvanhurskauteen nähden nuhteeton, mutta kuitenkin huudahtaa, ”minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista”? ”Teen sitä, mitä en tahdo ja sitä, mitä tahdon en tee” ja ”huomaan, että synti riippuu minussa kiinni”. Mitä tarkoittaa olla lakiin nähden fariseus? Jeesus sanoi fariseuksille; ” kukaan teistä ei lakia täytä”. Mitä siis tarkoittaa Paavalin sana, ”olla lakiin nähden fariseus”? Jeesus sanoi; ”monet KOETTAVAT päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, mutta eivät pääse”. Mitä se tarkoittaa? En keksi muuta vastausta, kuin, että ihminen yrittää omilla suorituksillaan köykäisellä lainnoudattamisella ansaita pelastuksen ja siten halveksii Kristuksen täydellistä uhria. Jumalan armo kasvattaa meitä, niin, että me hylkäämme maailmalliset himot, pimeyden teot, jumalattomuuden, synnin joka meidät niin helposti kietoo. Armo kasvattaa siis poispäin synnistä. Huomaan , että Jumalalla on vielä työ kesken! Minun osuus on sanoa, kyllä Herra! Minä tahdon, auta minua! Entä jos ”perusvika” uskovilla on se, ettei uskalleta heittäytyä armon varaan? Entä, jos se johtaa syntiin? Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme Pyhän Hengen osallisuuden kautta. Kuinka Jumalan rakkaus voisi vaikuttaa synnin tekemistä häntä vastaan!? Ottakaamme lapsista mallia. ”Ellette käänny ja tule lastenkaltaisiksi, ette pääse Jumalan valtakuntaan. Salaisuus piilee lapsenkaltaisessa viattomassa uskonluottamuksessa. Näiden asioiden välisessä jännitteessä allekirjoittanutkin joutuu aika ajoin kamppailemaan.
    Että tällaisia ajatuksia.

    • ghfghfh

      Tämä Filoksen kirjoitus klo 18:43 on lähes identtinen kopio ylempänä olevasta kirjoituksesta klo 18:50. Viesti taitaa tullut epähuomiossa kahteen kertaan, minkä vuoksi tämän voisi poistaa.

  5. IlkkaT.O.

    Kiitos Turkka Aaltoselle kristikenttämme todellisen hengellisen tilan ja tämän hetkisen luonteen asiallisesta kuvailemisesta = oikeilla sanoilla, rakkaudesta totuuteen.
    UL:ssa olemme armosta pelastetut, Jumalan sanan ja Pyhän Hengen voiman kautta, emme itsemme kautta. Tämä uskomme Jeesukseen, Jumalan Poikaan erottaa meidät VT:n Lakiliiton suorittamisesta. Sehän oli, Raamatun mukaan vain tulevaisen hyvän varjo, joka osoitti jokaisen ihmisen syntiseksi Jumalan edessä. Mutta nytpä Jeesuksen kallis sovintoveri on vapauttanut meidät kuoleman laista. ”Gal.3:11 -13 ”Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska ’vanhurskas on elävä uskosta’. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan ’joka ne täyttää, on niistä elävä’. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun Hän tuli kiroukseksi meidän edestämme – silä kirjoitettu on: ’Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu'”. Mooseksen laki annettiin – Raamatun mukaan israelilaisille Siinain vuorella, Mooseksen toimiessa välmiehenä. UL:n välimies on Jeesus; ja UL on tarkoitettu jokaiselle joka uskoo, etnisyydellä ei ole väliä.
    Room.3:21 ”Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat on ilmoitettu ilman lakia”. 22″ se Jumalan vanhurskaus (ei VT:n lakiliitto), joka uskon kautta Jeeskseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille (juutalaiset ja pakanat), jotka uskovat, sillä ei ole yhtään erotusta”
    Väärinkäsitys syntyy jos ihminen ajattelee vielä, uskovaksi tultuaankin Mooseksen lain suorittamisen olevan pelastukseen pääsy. Tätä ei Jeesus eivätkä apostolit opettaneet, vaan korostivat elämistä armosta, uskon kautta Jeesukseen, jolloin ihminen alkaa elää uuutena luomuksena lain täyteydessä, jonka Jeesus kertakakkisella veriuhrillaan saavutti, kunnia Jumalalle. Oikein ymmärretynä jo VT puhui tulevasta pelastuksesta VL:n israelilaisille. Väärinkäsitystä on jos ihminen luulee lain teoista saatavan perusteen pelastumiselle. Silloinhan armoa ei tarvittaisi, mutta tällaisesta ei Jumalan sana puhu mitään. Jumala on tullut kutsumaan syntisiä pelastukseen, että he yksin armon kautta uskossa Jeesukseen – ei Mooseksen lain suorittamiseen, saisivat UL:n tarkoittaman pelastuksen. Siihen ei lain suorittamista tarvita.
    Ja jos lukee vielä huolelleisemmin Raamattunsa, huomaa että lakia ei pantu pakanoille, Paavalin sanat Pietarille: Gal.2:1614 – 16, 19 ”Kun minä (Paavali) näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen:’ Jos sinä joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja (so. VT:n lakiliittoa). Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä; mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin (ent. lain alaiset) uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska mikään liha ei tule vanhurskaaksi lain teoista”. Näin siis Paavali ojensi näillä sanoilla Pietaria, joka, vaikka olikin saanut jo aikaisemmin valtavan näyn pakanoille tarkoitetusta pelastuksesta, oli langennut ulkokultaisuuteen juutalaisten lakivanhurskaiden pelossa. Armosta pelastuminen, uskon kautta, tuo esille uskovan vaelluksessa Kristuksessa tehdyt teot, niistä Jaakob kirjoittaa, ja juuri ne ovat UL:n Hengen hedelmiä, joista elävä usko, ei lain suorittaminen, tunnetaan.
    Pelastus Kristuksessa on Raamatun mukaan ilmoitettu ilman lakia. Se tapahtuu Sanan ja Hengen vaikutuksesta, ilman Hengen antamaa ymmärrystä sitä ei voi käsittää niin kuin tulisi.

    • huutava ääni erämaassa

      Sinun kommentissasi on lukuisia olennaisia virheitä. Oikaisen niistä muutamia.

      1.) Paavali ei moittinut Pietaria lain noudattamisesta vaan lain rikkomisesta, koska hän ei suostunut syömään kristityiksi kääntyneiden pakanoiden kanssa, mikä on lain vastaista tekopyhyyttä.

      2.) Paavali noudatti Mooseksen lakia, eikä hän ollut sen takia lakiliitossa, ei vanhassa liitossa, eikä edes lain alla. Lain tuomiosäädösten alla ovat ne, jotka eivät lakia noudata. Paavali oli armon alla.

      Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: ”Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan.”

      Room 6:14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.
      15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki!
      16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

      2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

      3.) Raamatussa ei ole sellaista käsitettä kuin lakiliitto. On olemassa vain vanha liitto, joka purkautui, koska Israel ei liiton ehtoja noudattanut. Sen takia Israelin kanssa tuli solmia liitto uudestaan, mutta laki ei ole liitoissa mihinkään muuttunut. Laki on edelleen sama. Uudessa liitossa Toora kirjoitetaan sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin.

      Heb 8:7 Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista.
      8 Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: — Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
      9 Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. He eivät pysyneet minun liitossani, ja siksi en minäkään välittänyt heistä, sanoo Herra.
      10 Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

      Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

      4.) Israel ei voinut tulla vanhurskaaksi lain kautta, koska se ei noudattanut laissa olevaa käskyä uskoa Kristusta. Paavali ei opeta sellaista, etteikö lakia tarvitse noudattaa, vaan nimenomaan vaatii kaikkien lain käskyjen noudattamista.

      Room 9:31 Sen sijaan Israel, joka tavoitteli vanhurskautta lakia noudattamalla, ei sitä saavuttanut.
      32 Miksi ei? Siksi, että israelilaiset eivät lähteneet uskon tielle vaan tekojen. He ovat kompastuneet siihen kiveen,
      33 josta on kirjoitettu: — Minä asetan Siioniin kiven, johon he kompastuvat, kallion, johon he loukkaavat itsensä. Mutta joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.

      5.) Evankeliumin mukaan parannuksen teko laittomuudesta on armon saamisen ehto. Vanhurskaus edellyttää sekä uskoa Jeesukseen Kristukseen että lain noudattamista. Ota näistä toinen pois, niin et ole vanhurskas etkä pyhä.

      Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

      Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.”

      6.) Jeesuksen käsky kaikille kristityille on noudattaa lakia ja opettaa sitä seurakunnalle. Joka niin tekee, hän on Jeesuksen valtakunnassa suuri.

      Matt 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

      Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

    • IlkkaT.O.

      Kommentissani ei ole virheitä asian suhteen, niissä on luotettava, muuttumaton Jumalan sana takana. Ymmärrät varmastikin, että lakiliitto-sanalla tarkoitan tietenkin VL:a eli Mooseksen lakia, koska sen käyttäminen tässä yhteydessä selittää syy-yhteyden. Sinulle toivon ymmärrystä uudestisyntymisen ja Pyhän Hengen osallisuuden UL:n uskovalle relevantiksi; et yleensäkään viittaa Pyhän Hengen toimintaan, koska puhut vain suorittamisesta. Ja suorittaminen taas vesittää Jeesuksen täydellisen veriuhrin merkityksen UL:n uskovalle. Ilman Henkeä ei ole uskoa.

      • huutava ääni erämaassa

        Maailmassa on paljon vääriä profeettoja, jotka saattavat jopa luulla, että he ovat jotenkin voideltuja. Ei kaikki näyt ja yliaistilliset ilmiöt ole Jumalasta. Monissa äärikarismaattisissa seurakunnissa on suuria määriä vääriä profeettoja. Minä en usko sellaisia julistajia, joista ei näy vanhurskauden hedelmä.

        1 Joh 4:1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

        2 Kor 11:3 Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.
        4 Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte.

        Raamatun mukaan Pyhä Henki annetaan niille, jotka Jumalan käskyjä vanhurskaasti noudattavat.

        Ap.t 5:32 Me olemme kaiken tämän todistajat — samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat.”

        • IlkkaT.O.

          Vääriä profeettoja ja valheenopettajia on ollut ja tulee olemaan loppuun asti. Mikä on sinun kotiseurakuntasi, jossa opetetaan/selitellään Sanaa tavallasi? Tiedän sen olevan – ei seurakunta- vaan tietynmielisten kultinomainen lakihenkiseen suorituskristiillisyyteen pohjaava, erinomaisten kerholaisten pulju, jonka toimintaan/sanoihin ei Pyhä Henki yhdy. Kirjoittamasi sanat ovat niin räikeässä ristiriidassa evankeliumin totuuden – mm. Pyhän Hengen käsitteen kuin monen muunkin asian kohdalla – etten tuhlaa enempää ruutia suorituskeskeisen moskasi kommentointiin.

      • Dogma

        Ilkka T.O. kirjoitti: – Ymmärrät varmastikin, että lakiliitto-sanalla tarkoitan tietenkin VL:a eli Mooseksen lakia … Ja suorittaminen taas vesittää Jeesuksen täydellisen veriuhrin merkityksen UL:n uskovalle. Ilman Henkeä ei ole uskoa.

        Uusi liitto on samalla tavalla lakiliitto kuin vanhakin, koska kummankin liiton ehtoihin kuuluu saman lain noudattaminen. Uudessa liitossa korostuu havainto, että lain ennustama Kristus on tullut, joten hänen tulee myös uskoa.

        Lain noudattaminen ei vesitä mitenkään Jeesuksen veriuhrin merkitystä, koska Jeesuksen uhrin tarkoitus on saattaa ihmiset noudattaa lakia antamalle heille uusi mahdollisuus siihen. Kuten Paavalikin erityisesti korosti, laittomuuden tekeminen ei tee Jeesuksen armoa suuremmaksi, joten armahdettu ei enää saa tehdä syntiä. Hillitön laittomuus johtaa lopulta siihen, ettei saakaan armoa.

        Sehän myös löytyy Jaakobin kirjeestä, ettei ole uskoa, jos ei ole lain tekoja.

        • IlkkaT.O.

          Filos, ihan hyviä ajatuksia. Mutta, kirjoitin: suorittaminen, en lain noudattaminen, jonka Pyhässä Hengessä Jeesuksen seuraaja ymmärtää muutenkin eli UL:ssa ei elää enää synnissä vaan armossa. Pyhässä Hengessä ei tarvitse enää suorittaa, Luojalle kiitos!

  6. huutava ääni erämaassa

    Klassinen kristinusko on jakaantunut moniin erilaisiin kirkkokuntiin, joissa on kuitenkin yksi yhteinen ongelma: harva tietää, mitä evankeliumi tarkoittaa synnillä, mistä tulisi tehdä parannus. Tässä se lukee:

    1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

    Kreikkalainen sana NOMOS (laittomuus) tulee sanoista A (jotain vastaan) ja NOMOS (laki). Laittomuus siis tarkoittaa sitä, ettei noudata lakia. Raamatussa ei missään moitita ketään lakihenkisyydestä eikä sellaista sanaa edes esiinny Raamatussa.

    Klassisessa kristinuskossa on myös sellainen väärinkäsitys, ettei lakia tarvitse noudattaa, koska Kristuksen armo vanhurskauttaa ihmisen hillittömästä laittomuudestaan huolimatta. Väärinkäsitys syntyy, kun ei huomata opetusta, että uudestisyntymisen vaikutuksesta ihminen alkaa noudattaa lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen, mitä ilman ei ole uudestisyntymistä eikä edes uskoa.

    Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
    27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
    28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

    Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

    26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

    Toinen veruke on väittää, ettei laki koske pakanoita. Jos huolellisesti lukee koko Apostolien tekojen kirjan, niin huomaa, että laki koskee kaikkia kansoja, eikä luvussa 15 kumottukaan pakanoiden velvolisuutta noudattaa lakia. Myös Roomalaiskirjeen luku 2 korostaa pakanoiden velvollisuutta noudattaa lakia, sillä Jumala ei erottele juutalaisia ja kreikkalaisia.

    Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

    Jeesus opetti, että tie taivaaseen on kapea ja portti ahdas. Vain harva kristitty pääsee perille. Syy armon menettämiseen lukee sekin Uudessa testamentissa. Armoa ei voi saada, jos vedoten ”väsymykseensä” ei viitsi tehdä parannusta ja noudattaa lakia. Uudenkin testamentin mukaan laki kevyt kantaa, joten ”uupumus” käskyihin on pikemminkin asenneongelma kuin todellinen pystymisongelma.

    Monet vetoavat aina siihen, ettei kukaan pysty täyttämään lakia. Kyllä pystyy, kun tunnustaa syntinsä ja tekee parannuksen. Jeesuksen vuorisaarnassa on tärkeässä kohdassa sana laittomuus. Jeesus sanoo, että hänen armoonsa turvautuneet mutta laittomuutta tehneet eivät saakkaan armoa.

    Matt 7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
    14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

    • huutava ääni erämaassa

      Oikaisen yhden kohdan. Tässä korjattu teksti:

      Kreikkalainen sana ANOMIA (laittomuus) tulee sanoista A (jotain vastaan) ja NOMOS (laki). Laittomuus siis tarkoittaa sitä, ettei noudata lakia.

      • Filos

        Huutava ääni kirjoittaa; Jeesus opetti, että tie taivaaseen on kapea ja portti ahdas. Vain harva kristitty pääsee perille.
        Väärin! Kaikki kristityt pääsevät perille. Se, joka ei pääse, ei ole kristitty ollenkaan!

        • huutava ääni erämaassa

          Jeesuksen sanojen mukaan on sellaisia, jotka pitävät itseään kristittyinä, mutta heistä vain hyvin harva pelastuu. Ei kaikki ne pelastu, jotka ylistävät Jeesusta. Tässä Jeesus kertoo, miksi vain hyvin harva kirkossa käyvistä pelastuu:

          Matt 7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
          14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

          21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
          22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
          23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

      • Filos

        ”Ei jokainen, joka sanoo; Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan”. Tausta tälle sanomiselle on se, että tuosta Herra, Herra sanomisesta oli tullut nöyristelevä hokema. Jeesusta kuunteli suuret kansanjoukot, koska he toivoivat paranevansa sairauksistaan ja näkevänsä ihmeitä, mutta eivät silti oikeasti uskoneet Häneen. Ainoastaan Hänen opetuslapsensa uskoivat Häneen. Jeesuksen sanoja ei ole suunnattu uskoville/kristityille. Se, että monet tulevat sanomaan Hänelle, emmekö me tehneet sitä, tätä ja tuota sinun nimessäsi, ei tarkoita, että sanojat olisivat uskovia/kristittyjä. Tunnettua on, että myös noidat ovat käyttäneet Jeesuksen nimeä saadakseen aikaan voimatekoja. Siis Jeesuksen nimeä voi käyttää olematta Hänen opetuslapsi.

        Jaakobin kirjeessä puhutaan uskonteoista, eikä lainteoista. Aabraham teki uskonteon uhratessaan poikansa. Lakia ei ollut vielä Aabrahamin aikaan annettu.
        Kuka täällä kommenteissa väittää, että uskoon tullut voi elää synnissä/kautta laittomuudessa? En minä ainakaan huomaa missään sellaista!

    • Jukka Mikkola

      Niin,
      Lakihenkisyys ei ole Raamatun sana, mutta sitä voi käyttää siitä huolimatta. Se pitää kuitenkin määritellä tai ymmärtää oikein: lain noudattamisella ei pelastu, koska kukaan ei pysty lakia sen ”oikean hengen” mukaisesti noudattamaan. Joskus puhutaan suorituskristillisyydestä – vähän lasten Rölli-peikon sanomisia mukaillen: ”Uskossa oleminen suoritetaan siten, että…”.

      Armo ja laki eivät ole vastapooleja vaan kuuluvat uskoon. Usko ilman tekoja on hedelmätön mutta armo pelastaa.

      Ilmestyskirjan seitsemälle seurakunnalle kerrottu viesti on aina ajankohtainen.

      Ihmisellä on suuri taipumus pudota kaidalta polulta ”halvan armon”, välinpitämättömyyden (penseyden) ja mukavuudenhalun valtaväylälle tai tiukan suoritusriippuvan lakihenkisyyden suohon. Monet ovat ”uskossaan haaksirikkoon joutuneet”. Ihminen ei kykene itseään eikä toisia pelastamaan.

      Tarvitaan Pyhän Hengen työ: se osoittaa todeksi
      – synnin,
      – (lahja)vanhurskauden ja
      – tuomion.