Patmos-blogi

Eivät kärsi tervettä oppia

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Paavali kirjoittaa nuorelle Timoteukselle, että on tuleva aika, jolloin ihmiset eivät kärsi kuulla tervettä oppia ja totuutta. Siksi he himojensa mukaan haalivat itselleen julistajia, jotka opettavat heidän mielitekojensa mukaan. Ei kai sinänsä ihme, että tämän ajan ihminen vaatii korvasyyhyynsä tällaista opetusta, mutta järkyttävintä on se, että monet kirkkomme papit ovat lähteneet tähän mukaan luopuen totuudesta ja kääntyen tarujen puoleen.

Jokin aika sitten huomasin facebookissa Kirkko ja kaupunki lehden julkaiseman artikkelin, jonka otsake oli: ”Moni pari haluaa nyt, että pappi puhuu häissä sukupuolineutraalisti.” Kirkko ja kaupunki on seurakuntalehti ja verkkomedia, joka toimitetaan osoitteellisena jakeluna pääkaupunkiseudulla Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsenille.

Artikkelissa haastatellut papit toivat esille näkemyksensä siitä, kuinka nykyiset Kirkkokäsikirjan mukaiset vihkikaavat ovat jääneet ajastaan jälkeen. Yksi kaavavaihtoehtohan alkaa esim. sanoilla: ”Maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.” Myöskin muissa kaavavaihtoehdoissa mainitaan selvästi kaksi sukupuolta.

Artikkelissa haastatellun papin mukaan joka kolmas vihkipari ei pidä sellaisesta. Muutos on tapahtunut äkkiä, suunnilleen parin viime vuoden aikana. Lehden artikkelissa tuodaan myös esille se, kuinka tänä aikana häävieraissa on sukupuoli- tai seksuaalivähemmistön edustajia, jotka halutaan huomioida.

No, Kirkko ja Kaupunki lehden linjanhan toki on oppinut tuntemaan, joten tämän kaltainen artikkeli sen sivuilla ei ihmetytä. Mitä muuta sieltä osaisi odottaakaan! Mutta se alkaa ainakin itseäni ihmetyttää, kuinka kauas raamatullisuudesta täytyy kirkkomme papiston hengellinen tila lopulta mennä. Eikö papin ja yleensä kirkon tulisi olla se, joka kertoo, mikä on oikein ja mikä väärin, mutta nyt tuntuu, kuin totuutta kyseltäisiin seurakuntalaisilta ja jopa häävierailta, jotka mahdollisesti itse eivät edes kuulu kirkkoon!

Kuinka profeetallinen onkaan Paavalin nuorelle Timoteukselle antama ennustus koskien meidänkin aikaamme, 2. Tim. 4: 1-4: ”Kehotan sinua vakavasti Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva elävät ja kuolleet, ja hänen ilmestymisensä ja valtakuntansa kautta: saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita ja kehota, kaikin tavoin kärsivällisesti opetta-en. Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät kärsi tervettä oppia vaan omien himojensa mukaan haalivat itselleen opettajia korvasyyhyynsä. He kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät tarujen puoleen. Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ ja hoida palvelutehtäväsi täydellisesti.”

Kun Paavali käskee Timoteusta: ”Saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita ja kehota”, monet nykypapit puolestaan toimivat aivan päinvastoin. Heidän neuvonsa on: ”Ole rähmällään ihmisten edessä, kiemurteli oikein maassa, pidä kieli keskellä suuta ja katso, ettet vahingossakaan sano mitään loukkaavaa tai väärää väärällä ajalla ja väärällä tavalla!”

Jumalan Pyhä Henki oli ilmoittanut Paavalille, että tulee aika, jolloin ihmiset eivät enää kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan haalivat itselleen opettajia korvasyyhyynsä. Kuinka kirjaimellisen totta onkaan joka sana tuossa profetiassa. Voisiko Raamatun ilmoitus ennustaa tämän päivän tilanteen enää kristallinkirkkaammin. Kun ei kärsitä kuulla totuutta, haalitaan itselleen opettajia, joiden sanoma miellyttää. Ja aina löytyy niitä pappiparkoja, jotka ovat valmiit, vaikka muuttamaan kaavassa olevaa Raamatun sanaa ja totuutta, että miellyttäisivät ihmisiä.

Apostolit ja alkuseurakunnan julistajat olivat valmiit menemään jopa kuolemaan Jumalan sanan totuuden tähden. Heidän selvä periaatteensa oli: ”Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä!” Sitä vastoin tämän ajan kirkko on lähtenyt mielistelemään ihmisten mielipiteitä. Ja kuten artikkelissa tuli esille, kuinka äkkiä muutos onkaan tapahtunut.

Sitä vaan jään kysymään, mitä yhteistä on enää alkuseurakunnan apostolien ja Uuden Testamentin julistuksella, opilla ja käytännöllä, verrattuna joidenkin tämän päivän kirkkomme pappien toimintaan ja opetukseen. Joutuihan alkuseurakuntakin ja sen opettajat kohtaamaan maailman ja yhteiskunnan, joka eli vielä vähemmän kristillisesti kuin meidän aikamme ja oli monissa elämäntavoissa jopa jumalattomampi kuin omamme. Alkuseurakunta joutui kohtaamaan kaiken jumalattomuuden, irstauden ja pakanalliset tavat, homoseksuaalisuuden, moniavioisuuden jne., ja siitä huolimatta sen julistus muutti vähitellen yhteiskuntaa ja maailmaa, eikä päinvastoin!

Pelkäänpä, että tuohon esittämääni kysymykseen ei ole kuin yksi vastaus: Kristillisyydellä, jota Raamatun sana edustaa ja monilla tämän päivän kirkkomme käytännöillä ja opetuksilla ei ole mitään yhteistä. Eikö Jeesuskin sano sen suoraan Laodikean seurakunnalle: ”Minä olen oksentava sinut suustani ulos!” Ja joutuuhan Jeesus eräänä päivänä viimeisellä tuomiolla sanomaan monelle, joka luuli olevansa, jopa Kristuksen palvelija ja työntekijä: ”Menkää pois minun tyköäni, minä en ole koskaan tuntenut teitä!”

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (14)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    Jukka sanoi:
    ”Mutta meitä ei ole luotu Jumalan (tai kohtalon, luonnonvalinnan) roboteiksi tai marioneteiksi. Meillä on myös vastuu tekemisistämme, kilvoitusta meiltä edellytetään.”

    Me olemme fysiikan ja kemian orjia. Ihmisen tahto on aika heikko ja voi hyvinkin olla vain illuusio enimmäkseen. Monet asiat ihmisessä ovat automatisoituja asioita, jopa mielessä. Meihin vaikuttaa monenlaiset muuttujat koko ajan. Me olemme atomikimppu, joka ajattelee. Maailmankaikkeus, josta on tullut tietoinen meidän kauttamme. Olemme tähtipölyä, koska meissä olevat atomit olivat joskus tähdissä.

    ”Meillä on joka tapauksessa aavistus hyvyydestä ja siitä, mikä olisi oikein. Meiltä kuitenkin puuttuu voima ja halu toimia niin kuin tiedämme, että meidän pitäisi toimia.”
    Ihmisillä on erilaisia näkemyksiä hyvyydestä ja kyllä uskon useimpien toivovan hyviä asioita maailmaan, mutta kuitenkin jokainen toivoo niitä ensisijaisesti itselleen ja läheisilleen. Se on itsesäilytysvaisto, joka on vahvempi kuin yhteiskunnallinen tai sosiaalinen yhteistyö- vaisto.
    Osaamme ajatella moninaisia ajatuksia ja osallistua tiettyihin yhteisiin perinteisiin ja uskonnolliseen puheeseen, mutta toisaalta on myös se taso, jossa jokainen olemme yksin päämme sisällä ja siellä kohtaamme todellisuuden ja yritämme ymmärtää sitä.

  2. Bux

    Eikö se ole kirkkokäsikirja, minkä on ollut epäraamatullinen.

    Raamatun mukaan ensin luotiin ihminen (Aadam), mistä sitten myöhemmin revittiin erilleen nainen kylkiluusta.

    Nykysukupolvet ovat raamatullisempia ja moraalisempia kuin edelliset virheineen.

    • Jukka

      Arvoisa Bux,
      Selitähän ajatuksenkulkuasi tarkemmin.

      Mitä tarkoitat ”raamatullisemmalla” ja ”moraalisemmalla”? Tarkoitatko tässä (vain) omasta mielestäsi ”toivotummasta” moraalisuudesta? Moraaliahan on niin monenlaista, varsinkin moniarvoisuuteen pyrittäessä. Mikä tekisi toisen moraalista ns. parempaa morraalia?

      Raamattu ei puhu ”repimisestä”, mutta puhuu miehen ja naisen luomisesta toisiaan varten; kahdesta sukupuolesta, ja näiden suhteesta, antaen kummallekin yhtäläisen ihmisarvon, erilaisina. (Tieteellinen Biologia puhuu uroksesta ja naaraasta ja näiden pariutumisesta jälkeläisten saamiseksi.)

  3. Kaia

    ”Jumalan Pyhä Henki oli ilmoittanut Paavalille, että tulee aika, jolloin ihmiset eivät enää kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan haalivat itselleen opettajia korvasyyhyynsä.”

    Niin kai se menee, eikä asialle voi tehdä yhtään mitään. Suurin osa ihmisiä joutuu Helvettiin. Ei uskota, tai oteta vastaan uskoa. Ja entiset uskovatkin huomaavat sen mahdottomaksi.

    ”Jeesus eräänä päivänä viimeisellä tuomiolla sanomaan monelle, joka luuli olevansa, jopa Kristuksen palvelija ja työntekijä: ”Menkää pois minun tyköäni, minä en ole koskaan tuntenut teitä!””

    Jos kristillisyys on totta, niin näin kai tulee käymään. Suurempi osa ihmisiä on Kadotuksessa.
    Onkohan Jumala tyytyväinen siihen, etteivät ihmiset uskoneet? Eivät pystyneet omassa voimassaan uskomaan ja kääntymään ja katumaan? Tai jos joskus uskoivat, mutta sitten kuuntelivat tiedettä ja ajattelivat monenlaisia asioita, ja jotenkin vaan eivät enää pystyneet uskomaan.
    Raamatussa on todella paljon paikkoja, jossa kerrotaan Jeesuksen parantaneen ihmisiä. Mutta ei voi parantaa, jos ihminen ei ensin usko. Eli siis ihminen omassa voimassaan kääntyy…mutta eihän niin voi olla.
    Itse uskon eniten rehellisyyteen. Ei kannata pakottaa itseään johonkin, mitä ei todella ole. Keskustella kannattaa aina.

    • monarkisti

      Päämäärää kuvataan Ilmestyskirjan luvun 21 alussa:

      1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimäinen taivas ja ensimäinen maa katosi, ja ei meri silleen ole.
      2 Ja minä Johannes näin pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, astuvan alas taivaasta, Jumalalta valmistetun, niinkuin morsiamen kaunistetun hänen miehellensä.
      3 Ja kuulin suuren äänen taivaasta sanovan: katso, Jumalan maja ihmisten seassa, ja hän on asuva heidän kanssansa, ja he tulevat hänen kansaksensa, ja itse Jumala on oleva heidän kanssansa ja heidän Jumalansa.
      4 Ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, ja ei kuolemaa pidä silleen oleman, eikä itkua, eikä parkua, eikä kipua pidä silleen oleman; sillä ne entiset poismenivät.
      5 Ja se, joka istuimella istui, sanoi: katso, minä uudistan kaikki. Ja sanoi minulle: kirjoita! sillä nämä sanat ovat totiset ja vahvat.
      6 Ja hän sanoi minulle: Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoovalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
      7 Joka voittaa, sen pitää kaikki nämät perimän, ja minä olen hänen Jumalansa, ja hänen pitää oleman minun poikani.
      8 Mutta pelkureille ja uskottomille, ja hirmuisille, ja murhaajille, ja salavuoteisille, ja velhoille, ja epäjumalisille, ja kaikille valehtelioille pitää osa oleman siinä järvessä, joka tulesta ja tulikivestä palaa, joka on toinen kuolema.

      Ilosanomaa seuraa aina eksytykset vääryyteen mielistyneiden karsimiseksi.

      • Kaia

        Entäs, jos kysyn sellaista, että ovatko nämä ”vääryyteen mielistyneet” ihmiset tehneet tämän mielistymisensä ihan omassa voimassaan? He päättivät asian ilman mitään Jumalan vaikutusta, täysin irrallaan Jumalasta?
        Mutta eikö Raamattu opeta, että usko tulee ainoastaan Jumalalta? ”Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.”

        ”7 Joka voittaa, sen pitää kaikki nämät perimän, ja minä olen hänen Jumalansa, ja hänen pitää oleman minun poikani.”

        Ihmettelen tätä kilpailuasetelmaa, mitä tämä jae esittää. Ja tiedän sellaisesta puhuttavan muuallakin ”uskon kilvoituksena”.
        Ja toisaalla Raamattu taas sanoo ihan muuta.

        ”Efesolaiskirje 2:8-10 FB38
        Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.”

        Usko ei ole teko, vaan lahja. Jumala on vastuussa siitä, että ihmiset uskovat.
        Nyt siis on jonkinlainen ristiriita tämän kilvoituksen ja tämän uskon välillä, joka annetaan lahjana. Kumpi on siis totta?
        En usko vapaaseen tahtoon.

        • Jukka

          Usko todelkakin on lahja. Usko tulee kuulemisesta. Mutta mietä ei ole luotu Jumalan (tai kohtalon, luonnonvalinnan) roboteiksi tai marioneteiksi. Meillä on myös vastuu tekemisistämme, kilvoitusta meiltä edellytetään. Emme sitä sovella oikein toimien, ja sen vuoksi tarvitsemme anteeksiantoa, jonka turvin paremmin jaksamme kilvoitella, rehellisesti (?) tunnustaen sen, että enemmän ajattelemme itseämme kuin lähimmäisiämme ym.

          Meillä on joka tapauksessa aavistus hyvyydestä ja siitä, mikä olisi oikein. Meiltä kuitenkin puuttuu voima ja halu toimia niin kuin tiedämme, että meidän pitäisi toimia. Siihen tarvitsemme Jeesuksen (= Jumalan) armollista voimaa.

        • monarkisti

          Toisen tessalonikalaiskirjeen luvun 2 perusteella ihminen näyttäisi kyllä pystyvän torjumaan totuudenrakkauden.
          Ilman sitä ei pysy edes Jumalan antamassa uskossa.

          Myös Johanneksen evankeliumin luvussa 3 viitataan mahdollisuuteen torjua evankeliumi:

          19 Mutta tämä on tuomio: että valkeus tuli maailmaan, ja ihmiset rakastivat enemmin pimeyttä kuin valkeutta; sillä heidän työnsä olivat pahat.
          20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman.
          21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen työnsä nähtäisiin; sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.

  4. lähettiläs

    Jouko kirjoitti: ”Ja joutuuhan Jeesus eräänä päivänä viimeisellä tuomiolla sanomaan monelle, joka luuli olevansa, jopa Kristuksen palvelija ja työntekijä: ”Menkää pois minun tyköäni, minä en ole koskaan tuntenut teitä!”

    Sinulta jäi ratkaisevan tärkeä sana siteeraamatta: menkää pois minun tyköäni te LAITTOMUUDEN TEKIJÄT. Laittomuus on kreikaksi ANOMIA, joka tulee sanoista A jotain vastaan ja NOMOS laki.

    ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’. (Matt 7:23)

    Antikristus on laittomuuden ihminen, koska hän ei noudata Jumalan lakia. Paavali totesi, että: ”Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa.” Antikristillisyys on muuttanut Jumalan lain:

    ”Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.” (Dan 7:25)

    Laittomuus tuli kirkkoon heti apostolien jälkeen, mistä Paavali varoitti:

    ”Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.” (Ap.t 20:29,30)

    Totuuden vastaiset opit saastuttivat kirkon jo roomalaiskatolisesta kirkosta alkaen. Luther yritti puhdistaa kirkon oppeja, mutta toi mukanaan myös uusia harhaoppeja. Samaa ovat tehneet helluntailaiset, vapaakirkkolaiset, baptistit yms. protestanttiset seurakunnat, minkä vuoksi kristittyjen kansa on pirstaloitunut eri lahkoihin.

    Mikä on sitten ollut alkuperäistä kristinuskoa? Tässä Paavali sen sanoo:

    ”Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,” (Ap.t 24:14)

    ”Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.” (Ap.t 28:23)

    Kristinusko oli alun perin juutalaisuutta, joka usko Jeesuksen olevan Kristus. Tähän uskontoon kutsuttiin pakanoita mukaan, mutta Roomassa kaikki muuttui. Tämän korjaa lopulta Elia, joka tulee Jeesuksen edellä.

    • Jukka Mikkola

      Eiköhän laittomuus ole vaivannut ihmiskuntaa jo ammoisista ajoista. Ei laittomuus varsinaisesti ilmestynyt apostolien jälkeen, vaikkka tulikin vahvasti erilaisten harhaoppien muodossa kirkon riesaksi. Olihan laittomuutta jo apostolien aikana liikkeellä alkukirkonkin riesana, kuten Raamatussa ilmenee. Harhaoppeja vastaan kirkko joutui kamppailemaan muuallakin kuin Roomassa, ja sen vuoksi uskontunnustuksiakin laadittiin, että kiistat Kristuksen ”olemuksesta” suhteessa Jumalaan ja Pyhään Henkeen selkeytyisivät. Alussa katolinen kirkko ei ollut roomalaiskatolinen kirkko. Armenia lienee tullut ”kristilliseksi valtioksi” jopa ensimmäiseksi. Rooma oli (vain) yksi kristinuskon keskuksista.

      Laittomuus ja harhaopit eivät välttämättä ole erillisiä. Toisaalta harhaopeissa ylläpidetään usein vääränlaista lakia. Niitä on nykyäänkin liikkeellä.

      Mielestäni on syytä huolestua nimenomaan terveen opin puutteesta. Se pitää sisällään huolen vääränlaisesta laittomuudestakin, sekä vääränlaisesta lakiopista.

      • lähettiläs

        Laittomuus on harhaoppi, mutta laittomuus tarkoittaa aina Mooseksen lain vastaista tekoa. Uusi testamentti määrittelee synnin Mooseksen lain vastaiseksi teoksi. Juutalaisilla ja pakanoilla on sama sääntö suhteessa lakiin ja syntiin. Apostoli Johannes sanoo, JOKAINEN lain rikkoja tekee syntiä.

        ”Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.” (1 Joh 3:4)

        ”Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:” (Heb 10:26-28)

        ”sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: ”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan”.” (Ap.t 25:8)

        ”Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.” (Ap.t 10:34,35)

    • Jukka Mikkola

      Minusta on eniten syytä olla huolissaan terveen opin puutteesra. Se pitää sisällään myös huolen vääränlaisesta laittomuudesta ja harhaopeista. Ja vääränlaisesta lakiopista. Terveestä opista on erityisesti nyt puute.

      Laittomuuttahan on ihmiskunnassa ollut jo ammoisista ajoista. Katolinen kirkko ei alussa ollut roomalaiskatolinen kirkko, ja ensimmäinen ns. kristillinen maa lienee ollut Armenia. Rooma oli vain yksi kristinuskon keskuksista. Kirkko joutui jo pian kamppailemaan harhaoppeja vastaan eri puolilla. Mukaan mahtui vääränlaista lakioppiakin. Tilannetta selkeytettiin mm. uskontunnustuksilla, joilla mm. Jeesuksen asemaa (olemusta) suhteessa Jumalaan ja Pyhään Henkeen selkeytetiin. Niihin liittyi ja yhä liittyy harhaoppeja ja väärin ymmärtämistä.

      Laittomuutta, vääränlaista lakioppia ja harhaoppeja oli jo alkukirkon aikana. Ja on edelleen. Ei se Roomaan rajoittunut eikä rajoitu. Luther ei toki ollut ”varaJeesus”, mutta kyllä hän vahvasti palautti kristillisyyttä oikeaan suuntaan. Erilaisia ”kuppikuntia” korostuksineen toki on. Ja oli jo apostolisena aikana.

      • Jukka Mikkola

        Pahoitten turhaa toistoa. Luulin ”hävittäneeni” eoisen kommenttini, ja siksi tulin noin (turhan) paljon kirjoittaneeksi. (Tabletin kanssa hankalampaa kuin ”oikean” tietokoneen.)

      • lähettiläs

        Jukka Mikkola sanoi: – Se pitää sisällään myös huolen vääränlaisesta laittomuudesta ja harhaopeista. Ja vääränlaisesta lakiopista.

        Vääränlainen lakioppi on, ettei lakia tarvitse noudattaa tai lain noudattamisella ei ole mitään vaikutusta ihmisen pelastuksen kannalta. Se on vallalla mm. luterilaisessa kirkossa ja helluntaiseurakunnissa. Jeesus sanoi, ellette noudata lakia purkavia pappeja paremmin lakia, seurakuntakaan ei pelastu. Jeesus ei anna tässä mitään erivapauksia pakanauskoville:

        ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:17-20)

        ”Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen. Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen, sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.” (Room 2:9-13)