Patmos-blogi

”Ensi viikko on Suomi-neidolle kohtalon viikko.”

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

Otsikko ei ole tämän blogistin luoma.  Lainaan sanat Suomen laajalevikkisimmän viikonloppulehden Ilta-Sanomien pääkirjoittajan Timo Paunosen tekstistä. Pääkirjoitus on otsikoitu: Kohti sumuista tulevaisuutta.

 JOKAISEN suomalaisen olisi tullut lukea pääkirjoitus – varsinkin jokaisen rukouksen vaikuttavuuteen uskovan kristityn suomalaisen.

Ennen kuin Ilta-Sanomat ennätti lukupöydälleni olin jo tutustunut vasemmistoliiton Kansan Uutisten viikonloppulehden sisältöön.

Jos viime mainittu julkaisu ei ole lukijalleni tuttu, niin tämän viikonlopun numerosta löytyy tekstiä, joka selvittää, mitä KU edustaa.   Lainaan kahdesta kohtaa Kai Hirvasnoron tekstiä:

SKDL:n sosialistinen ideologia oli sitä, mitä punavihreä vasemmisto on nyt…  Suomen Kansan Demokraattinen Liitto SKDL perustettiin jatkosodan jälkeen vuonna 1944 kommunistien, sosialistien ja muiden ”demokraattisten voimien” liitoksi. Käytännössä kommunisteilla oli siinä johtava osuus….   SKDL lopetti toimintansa keväällä 1990, kun vasemmistoliitto perustettiin. 

Vasemmistoliitto on tänään hallituspuolue. Sillä on puheenjohtajansa, ministeri Li Anderssonin kasvot.

Jatkan vielä tovin KU:n artikkelin tekstikatkelmissa:

SKDL:n sosialistinen ideologia oli … paljolti sitä, mitä nykyään kutsutaan punavihreäksi vasemmistoksi.

”Siinä oli tietty kansallinen painotus, mutta se ei ollut nationalistista, vaan kansainvälistä.  Se perustui ajatuksiin esimerkiksi YK:n roolista.  Makrotaloudelliset ja globaalit kysymykset korostuivat.”

PUNAVIHREÄ hallitus aloittaa alkavana viikkona budjettiriihen työn.

Palaan vielä IS:n pääkirjoitustoimittajan sanoihin. Kirjoittaja selvittää otsikkoansa:

Lause voi vaikuttaa dramaattiselta, mutta kun koronakriisissä kamppailevan Suomen tilanteeseen syventyy, ei lause enää olekaan kaukaa haettu kevyt heitto.  Hallituksen budjettiriihessä tehdään päätöksiä, joilla on todella kauaskantoisia seurauksia.

Meille kaikille.

Vielä yksi lainaus pääkirjoituksesta:

Koronakriisin takia tai koronakriisistä huolimatta Marinin hallitus on ensi viikolla pakkoraossa.  Se joutuu, tavalla tai toisella, puuttumaan yhteiskunnan ikiaikaisiin rakenteisiin kuten työttömyysturvaan, eläkkeisiin, työehtosopimuksiin eli asioihin, joissa työmarkkinajärjestöillä on ollut paljon valtaa.  Sdp on perinteisesti myötäillyt ay-liikkeen näkemyksiä.  Ensi viikolla nähdään, onko tämä historiallinen tie kuljettu loppuun, ja Sdp nousee järjestövallan yläpuolelle – vihdoinkin, voisi joku sanoa.

KULJEN edelleen pääkirjoituksen tekstissä ja nostan esille kirjoittajan sokeeraavan toteamuksen:

Puoli vuotta jatkuneen koronakriisin yksi uhka on jäänyt lähes pimentoon.

Se on näköalattomuus, sumuisuus.  … 

Toivon palauttaminen on tämän hallituksen ja tulevien hallitusten tärkein työsarka, jonka rinnalla ensi viikon budjettiriihen päätökset ovat loppujen lopuksi, anteeksi vain, pikkunäpertämistä.  Jos kansalainen, nuori tai vanha, joutuu koko ajan pelkäämään toimeentulonsa, elinympäristönsä, tulevaisuutensa ja perheensä puolesta, mikään yhteiskunta ei selviä sellaisesta kriisistä kuivin jaloin.

Ei edes Suomi.

Siinä se on sanottu selkokielellä.

KRISTITTYNÄ suomalaisena menen suoraan aiheen   ytimeen:

Ellei Jumala auta Suomea, olemme toivottomuuden syvässä kuilussa, josta omin keinoin ja omin voimin emme nouse.

Kristittyinä suomalaisina meillä on Jumalan antama maailman näky: olemme taivasten valtakunnan kansalaisia, joilla on Jumalalle mieluinen kansallinen tajunta Suomen pelastumisesta Jumalan avulla.

Kristittyinä tiedämme ja tunnemme rukoustyön suunnattomat mahdollisuudet kansakuntien kriisitilanteissa.

Israelin Jumala on Suomen Jumala – jos suomalaiset kristityt tahtovat näin ja ojentautuvat kansakunnan uudistumiseen annettujen raamatullisten ehtojen mukaiseen malliin.

Tässä on mallin tekstillinen esitys – suoraan Jumalalta:

Jos minä suljen taivaan, niin ettei tule sadetta, jos minä käsken heinäsirkkain syödä maan tahi jos minä lähetän ruton kansaani, mutta minun kansani, joka on otettu minun nimiini, nöyrtyy, ja he rukoilevat ja etsivät minun kasvojani ja palajavat pahoilta teiltänsä, niin minä kuulen taivaasta ja annan anteeksi heidän syntinsä ja teen heidän maansa jälleen terveeksi.  Nyt minun silmäni ovat avoinna, ja minun korvani tarkkaavat rukouksia tässä paikassa.

RAKKAAN patmostyön juuret ovat jatkosodan aikoina syntyneessä Jumalan teossa.

Työn perustaja Ensio Lehtonen sai veljespiirissä tehtäväksi kysyä Jumalalta sanaa kansamme pelastukseksi syntyvälle herätystyölle.  Kun kohdalle tuli sovittu hetki, jolloin vastuuveljet hiljentyivät kuulemaan mahdollista pitkääkin taivaasta julistettua ohjelmaa uhatun Suomen pelastukseksi, sanoma oli yllättävää kyllä vain kolmen sanan mittainen:

”Polvillenne, Jumalan kansa!” 

Lyhyt sanoma taivaasta ei jättänyt tilaa keskusteluille eikä väittelyille sisällöstä. Sana sai siivet. Kirkot täyttyivät ääriään myöten Jumalaa etsivistä kansalaisista.  Pimennetyissä kirkkosaleissa rukoiltiin ja veisailtiin.  Suomen Siion löysi polvitien, nosti rukousmuurin, eikä itärajan takainen veripunainen petovalta nielaissutkaan Suomea.

Kyselen minäkin sanaa Herralta tällä viikolla Suomen kristityille.  Kuuntelen ja kuulen Jumalaa. Enkä koe hengessäni pääsevämme kolmea sanaa edemmäs tänäkään aikana.  Siksi, ota vastaan ja elä todeksi:

Polvillenne, Jumalan kansa!

Johdata, Kaikkivaltias, Suomen kohtaloita tällä viikolla.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. E Heikkinen

    Olen samaa mieltä , nyt on tosissaan aika rukoilla ja tosissaan maamme ja kansamme puolesta , kyllä on niin hirveät näkymät edessä jos nämä perverssiyden ja kaiken muun järjettömyyden juhlat pääty ja tämä kansa tosissaan nöyrry !!!
    Tulkoon talouden romahdus tai mikä hyvänsä inhimillinen katastrofi , jos se vaan ajaa tämän kansan etsimään katumuksessa ja parannuksessa todellista Auttajaa , Häntä joka yksin on arvollinen saamaan kaiken kunnioituksen ja pelon, ja Jolla yksin on valta tuomita , mutta myös pelastaa ne jotka Jeesukseen turvaavat!

    Toinen vaihtoehto on moninverroin kauheampi!’
    Meidän lapsemme ollaan myymässä halpaan hintaan perkeleellisille voimille hämmentämään ,eksyttämään ja tuhoamaan heidän elämänsä jo alkuunsa (hlgbt), Maamme annetaan totaalisen ryöstön ja hyväksikäytön kohteeksi (EU),
    Kansan kahtiajako syvenee vastuuttoman epädemokraattisen, sananvapauden tukahduttamisen , valtamedian poliittisen korruption so punavihreän politikoinnin seurauksena! Ja siitä voi seurata mitä tahansa kun kansalaisten pinna venytetään äärimmilleen , eikä kaikkia kansalaisia ja heidän mielipiteitään kuunnella tasapuolisesti yms !!
    Nyt on aika rukoilla ja huutaa Herran puoleen , että tästä todellisesta kriisistä selvitään , ja että vielä saataisiin se Suomi takaisin jossa vielä ollaan järjissään ja kunnioitetaan Jumalaa ja Jumalan sanaa . Uskon että se on mahdollista, mutta samalla uskon että se ei tapahdu ilman sitä että kansamme pannaan vielä kovaan kurimukseen ja ahdistukseen . Mutta kun se tulee Herralta , niin se on meille hyväksi !

  2. IlkkaT.O.

    Luin IS:n ko. pääkirjoituksen. Nyt samainen lehti tuo sääennustuksen (14.09.2020), jonka mukaan tulevalle keskiviikolle – siis samalle päivälle kuin hallituksen on tarkoitus esittää budjettiriihensä tulokset – on ennustettu tulevaksi vuoden kovinta myrskyä, jossa ”puita kaatuu varmasti ja esiintyy laaajalti sähkökatkoksia”.
    Nytkö Jumala ilmoittaa hallitsemiensa luonnonvoimien kautta Suomelle, mitä tuleman pitää?