Patmos-blogi

Eutanasiasta

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Viime aikoina Suomessakin on käyty paljon keskustelua eutanasiasta. Gallupeissa kysellään ihmisten mielipidettä asiasta, ja ainakin itse olen suuresti yllättynyt, että valtaosa suomalaisista suhtautuu hyväksyvästi asiaan. Eutanasiaa perustellaan monellakin tavalla. Eduskunnan käsittelyyn etenevän lakialoitteen perusteluissa todetaan, että nykyajan sivistyneen ihmisen tulisi saada itse päättää omasta elämästään ja myös sen hallitusta päättymisestä. Uskallan kuitenkin väittää, että yhtenä suurena syynä, miksi eutanasia on haluttu nostaa esille yhteiskunnallisessa keskustelussa, on kasvavat terveydenhoitokulut. Vanhusten ja hoidettavien määrä kasvaa, samalla kun työssä käyvien osuus vähenee. Jumala, joka on elämän antaja, haluaa kuitenkin sanoa viimeisen sanan myös elämän päättymisestä.

Eutanasian toteutumista on viime aikoina ajettu kiivaalla vauhdilla eteenpäin. Kansalaisaloite eutanasian laillistamiseksi etenee eduskunnan käsiteltäväksi. Kansalaisaloitteen perusteluissa korostuvat ihmisen itsemääräämisoikeus ja vapaus. Siinä mm. todetaan: ”Sivistyneessä yhteiskunnassa ihmisen yksilönvapaus pitäisi olla myös sitä, että hän saa päättää omasta elämästään ja sen hallitusta päättymisestä.” Tämä aika haluaa todellakin kaikessa korostaa ihmisten itsemääräämisoikeutta, onpa sitten kyse elämän alkamisesta tai päättymisestä. Abortti on ollut laillinen Suomessa jo monta vuosikymmentä ja nyt siis halutaan saada sama päätäntävalta koskien elämän päättymistä.

Eutanasiaa on usein perusteltu myös kärsimysten vähentämisellä. Sairauksien aiheuttamat tuskat halutaan minimoida mahdollisimman vähiin, ja ratkaisuksi tarjotaan jopa eutanasiaa. Uskallan kuitenkin väittää, että nykyajan hoidoilla ja lääkkeillä kipu ja kärsimys saadaan minimoitua lähes täysin verrattuna siihen, että vuosituhansien ajan ihmiskunnan on täytynyt kohdata samat kärsimykset ja tuskat ilman sen kummempaa kivun lievitystä.

Luulenpa, että monelle eutanasiaa haluavalle suurin syy ei olekaan kivun kestäminen, vaan elämän tarkoituksettomuuden kokeminen juuri elämän lopputaisteluissa. Koska kristillinen usko Jumalaan ja kuoleman jälkeiseen elämään on haluttu täysin kieltää, ei ihme, että tyhjyyden ja tarkoituksettomuuden tunne ja yksinäisyys valtaavat mielen tuossa vaiheessa. Moni voi kokea tuossa hetkessä yhden tekeväksi turvautua avustettuun itsemurhaan, jota hienosti kutsutaan eutanasiaksi.

Ja varmasti yksi syy, miksi eutanasiaa on alettu viime aikoina nostaa yhä enemmän esille yhteiskunnallisissa keskusteluissa, johtuu väestörakenteen muutoksesta. Omassa maassammekin vanhusten määrä tulee tulevaisuudessa valtavasti lisääntymään, kun samalla työssäkäyvien osuus suhteellisesti vähenee. Terveydenhoidossa mennään helposti siihen, että eutanasiaa tullaan tarjoamaan halvempana vaihtoehtona yhteiskunnalle.

Tästä halvemman vaihtoehdon tarjoamisesta terveydenhoidossa on itsellänikin omakohtaista kokemusta. Pari vuotta sitten menin savolaisen pääkaupungin kunnalliseen hammashoitoon. Tavallisesti olen käynyt vuosikymmenien ajan yksityisessä hammashoidossa, mutta nyt päätin kokeilla kunnallista vaihtoehtoa. Yksi poskihampaistani tuntui hieman aristavan purtaessa. Hammaslääkäri otti kuvan hampaasta, tutki sitä aikansa ja julisti sitten oman arvionsa. Hän ehdotti ensimmäisenä vaihtoehtona hampaan poistamista, koska se toinen vaihtoehto olisi ollut juurihoito. No, sehän olisi tietysti maksanut yhteiskunnalle hieman enemmän.

Muistan vieläkin, kuinka tuo keski-ikäinen mieslääkäri istui näyttöpäätteensä ääressä, tutki papereitani, katsoi välillä röntgenkuvaa. Kun kysyin, olisiko hampaan säilyttäminen ja juurihoito kuitenkin mahdollista, hän hieman empien vetosi siihen, ettei ole ollenkaan varmaa toimisiko se pitemmän päälle. Kun hän vielä papereitani tarkemmin katseltuaan huomasi ikäni, hän kommentoi tilannetta toteamalla ja samalla avointa kämmentään hieman pyöritellen: ”Se olisi vain noin kymmenen vuotta!” Vaikka hän ei jatkanut lausettaan pitemmälle, ymmärsin jo noista sanoista, että selkokielellä sanottuna hän tarkoitti, että suomalaisen miehen keski-ikää ajatellen, elän enää vain kymmenkunta vuotta ja sitten en enää tarvitse hampaita ollenkaan!

Noissa lääkärin sanoissa oli kuitenkin jotakin sellaista, joka poisti tietyn varmistimen omassa aprikoinnissani, vaikka en sitä niinkään ulospäin näyttänyt. Nuo lääkärin sanat lennättivät minut muistoissani noin viisi-kuusikymmentä vuotta ajassa taaksepäin 1960-luvun aikoihin saakka, kouluhammaslääkärin tuoliin. Tuo 60-lukuhan oli aikaa, jolloin samoin kunnallisessa hammashoidossa vallitsi ihmeellinen aikakausi. Ainakin köyhä kansa oli saatu uskomaan, että paras vaihtoehto hampaille ovat tekohampaat. Muistan vieläkin niin elävästi, kuinka jopa nuorehkot aikuiset kehuivat toisilleen, kuinka heiltä lähteet koko hammasrivi ylhäältä tai alhaalta kerralla pois ehjine ja viallisine hampaineen. Taisipa hieman vitsinä kulkea väite, että innokkaimmilla oli haaveena saada jo rippilahjaksi uudet tekohampaat.

Itsekin olin joutunut kokemaan tuota 60-luvun hammashoitotrendiä sen verran, että olin hammashoidossa ennättänyt menettää muutaman poskihampaan, niitä kun ei lääkärin mielestä enää kannattanut ruveta paikkaamaan. Eli vuosikymmenet olen saanut kokea, miltä tuntuu joskus jopa ikenet hieman kipeinä purra ruokaa, kun kaikki poskihampaat eivät enää olekaan paikallaan.

Istuin siis noin seitsenkymppisenä tuossa hammaslääkärin tuolissa, tilanteessa, jossa jouduin päättämään, mitä mieltä itse olen, poistetaanko vielä yksi poskihammas, vaiko ei. Jotakin kai sisälläni kiehahti, kun ajattelin, että olen Suomessa syntynyt, yli neljäkymmentä vuotta kiltisti veroja maksanut tälle yhteiskunnalle. Jumalan armosta olen saanut vielä olla suhteellisen terveenä, joten en ole pahemmin yhteiskunnan terveyspalveluja rasittanut. Ja nytkö yhteiskunnalla ei olisi varaa maksaa minun yhden poskihampaani juurihoitoa. Niinpä toin mielipiteeni asiallisesti, mutta selvästi julki, ja sain lähteä tuon kunnallisen hammaslääkärin luota palveluseteli taskussani yksityiselle hammaslääkärille, joka totesi, että kyllä tästä vielä hammas tulee. Ja ainakin tähän päivään saakka tuo hammas on toiminut hyvin.

No, minulla oli päätettävänä vain yksi poskihammas, mutta jotakin yhteiskunnan säästöpaineista sain kokea jo tuossa tilanteessa. Hieman kauhulla ajattelen, joutuvatko monet potilaat tai heidän omaisensa päättämään tulevaisuudessa paljon hirvittävimpien vaihtoehtojen välillä.

Kun tässä ajassa korostetaan ihmisen päätäntävaltaa, tekee mieli sanoa, että tämän ajan ihmiskunnalta on kadonnut Jumalan tuomioiden pelko. Jumala, joka on elämän antaja, on pidättänyt itselleen täydellisen päätäntävallan myös elämän päättymisestä. Vaikka kansalaisaloitteen perusteluissa korostetaan sivistyneen ihmisen itsemääräämisoikeutta myös kuoleman kysymyksessä, siihenpä sivistyneimmänkin ihmisen itsemääräämisoikeus ja vapaus sitten päättyykin. Välittömästi kuoleman hetken jälkeen kaikki päätökset ihmisen iankaikkisuuskohtalosta tekee vanhurskas Jumala, joka on elämän antanut. Ja Hän myös kysyy, kuinka olemme elämän lahjan käyttäneet ja Hänen antamiinsa elämän ohjeisiin suhtautuneet.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (10)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Esa J.

    Toisaalta, onhan se ”omaehtoinen” eutanasiakin aina ollut mahdollista: – hyppäämällä paperitehtaalla sellupuolen hollanteriin. Eihän siinä muuta, kuin selluviira on tavallista vähän punaisempaa.

    Toinen vaihtoehto on tallustella rautatiellä ja nostaa kiitollinen katse kohti kiitävän junan veturin ohjaamoon. Sen jälkeen kerätäänkin sylttyä lusikalla muovipussiin veturin pyöristä ja alustasta. Sentään puolipohjat saa ehjänä vietyä perikunnalle.

    Kolmas: ostaa piritorin kauppiailta ”kantolupajärjestelmän ulkopuolinen” Smith & Wesson .357 (arvonlisäveroprosentti nolla) ja lojauttaa kuti pääkoppaansa kitalaen kautta.

    Dynamiittia parit pötköt kainaloon, tulilankaa ja sytkäri. Vastaus tyttären kysymykseen: – ”Isi lähtee nyt kuuhun”. Ja niin kahvilan vessanseinän hirsikerrat lentelevät sijoiltaan.

    Haluava kyllä konstit keksii!

    • monarkisti

      Itsemurhien yleistyminen paljastaa suunnan, johon ollaan menossa.

      • Jykä

        Itse asiassa ne eivät ole yleistyneet vaan harventuneet viimeisen kahden vuosikymmenen aikana, kuten Tilastokeskuksen kuolinsyytä kuvaavista käppyröistä voi nähdä. Vuonna 2000 itsemurhia tehtiin 22,7 kappaletta 100000 asukasta kohden; vuonna 2022 vastaava indeksiluku oli 13,3.

  2. Jussi

    Mielestäni eutanasian laillistamisen halussa on taustalla täydellinen vieraantuminen Jumalasta ja hänen Sanastaan. Uskotaan ihmisen hyvyyteen ja kykyyn ratkaista jopa kuoleman hetki. Valitettavasti ”tilaisuus tekee varkaan” -sanonta (sovellettuna tähän) toteutuu nopeasti, jos eutanasia hyväksytään. Rajaa aletaan siirtää, kun on saatu ensimmäinen askel läpi. Voi vain kuvitella, mihin se johtaa. Tämä johtuu siitä, että ihminen ei ole hyvä, vaan paha ja syntinen. Sinulla ja minulla on sisäänrakennettuna halu pahaan ja Jumalan tahdon vastaisiin tekoihin. Paavalikin tämän uskalsi sanoa. Mutta eihän maailma halua synnistä mitään kuulla. Siitä huolimatta meidän Jeesuksen omien on uskallettava vastustaa kaikkea Jumalan sanan vastaista.

  3. Esa J.

    Eutanasialla sattuu nyt vain olemaan huono maine natsi-Saksan Hadamar- (tai T4-) touhuilun takia. Joutuivat keskeyttämään sen, kun maailmalla reagoitiin aika voimakkaasti asiaan.

    • Jykä

      Niin, virallisesti T4 toki keskeytettiin Münsterin piispan Clemens von Galenin johtamien protestien takia vuonna 1941, mutta epävirallisesti ohjelmaa jatkettiin liikoja huutelematta aina sodan loppuun asti. Syyskuusta 1939 alkaen noin 300000 ihmistä tapettiin Saksassa, Itävallassa ja Puolassa sekä Böömin ja Moravian protektoraatissa eli nykyisessä Tsekin tasavallassa.

  4. Jukka Mikkola

    Olen itse asiantuntijoilta ymmärtänyt, että yleinen (ellei peräti yleisin) syy eutanasian pyytämiseen on pelko kokemuksesta, että päätyisi taakaksi muille (erityisesti omaisille).

    Erityisen outoa on ollut tunnetun lääkärin väite, että eutanasia olisi saattohoidon ”jatke”. Siinä puurot ja vellit ovat pahassa sekamelskassa. No, onhan kuolema toki eräänlainen elämän ”jatke” epäjotkumona – oikeammin kuitenkin elämän päätehetki. Sekin vain ja tosin elämän naturalistisessa merkityksessä. Eutanasian ja saattohoidon yhteismitallistamisella ajaudutaan elämän ja kuoleman kysymysten rajaviivan suhteellistamiseen, häipymiseen – tai peräti häivyttämiseen.

    On perin outo ajatus, että ollaan intohimoisemmin joillekuille vaatimassa mahdollisuutta elämänsä tietoiseen lopettamiseen ”palveluna” ns. hyvän kuoleman retoriikalla, kuin kaikille oikeutta hyvään loppuelämään. Voisimme aloittaa vaikka ihmisarvon mukaisen toimivan vanhustenhoidon järjestämisellä. Aika vähän konkreettista tapahtuu – vaikka toki retoriikkaa politiikassa on jossain määrin.

    Epäilemättä eutanasian kannattamisen taustalla on monia syitä, monia käsityksiä ja käsittääkseni monia väärinkäsityksiäkin. On selvää, että hyvä saattohoito kaikille on merkittävä taloudellinen ongelma – tuntuuhan koko terveydenhoitojärjestelmämme natisevan liitoksissaan. Eikä vanhustenhoitokaan taida aina riittävän hyvää hoitoa vastata.

    Yhteiskunnan todelliset arvot ilmenevät siinä, miten teemme valintoja vaikeissa asioissa. Ilmaisia lounaita ei siinäkään suhteessa ole. Arvot eivät ole ilmaisia, paitsi ehkä löperössä retoriikassa. 1990-luvulla peräänkuulutettiin arvokeskustelua, ja se keskustelu usein typistyi keskusteluksi arvokeskustelusta. Eutanasia ei takaa edes itsemääräämisoikeutta – sehän ei ole kaikille halukkaille nykyretoriikassakaan tarjottavana. Tulisi kaiketikin tarve tässäkin suhteessa poistaa raja-aitoja – tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden nojalla.

  5. Liisa Laitinen

    Ei eutanasiaa kenellekään ole tarkoitus tarjota. Jos laki sen joskus sallii, niin aloite siihen tulee potilaalta itseltään. Toisekseen ei ole totta, että kuolevien kärsimystä ja kipuja voitaisiin aina poistaa, tätä mieltä on ainakin entinen Terho-kodin johtaja. Hän käänsi kelkkansa ja kannattaa nykyisin eutanasia-lain säätämistä.
    Ja tuosta juurihoidosta sen verran, että kyllä potilas maksaa hoidosta myös julkisella sektorilla. Tosin vähemmän kuin yksityisellä.
    Joskus juurihoito onnistuu, useasti ei. Bakteereja pääsee juurihoidetustakin hampaasta helposti elimistöön ja vaikka tilanne tuntuu rauhalliselta, on jokainen juurihoidettu hammas riski yleisterveydelle. Suuperäiset bakteerit altistavat jopa muistisairauksille, saati sitten sydänongelmille. Sen vuoksi terveyskeskushammaslääkärin hoitolinjaus on puolusteltavissa. Parempi ottaa märkivä hammas pois ja rakentaa tilalle implantti jos siihen on varaa ( ja monesti implantti halvempikin kuin komplisoitunut juurihoito).
    Tarvitseehan se ihminen hampaita, mutta pulassa ollaan jos jokaisella terveyskeskuksen
    vuodeosastolla makaavalla mummolla tai vaarilla on täysi hammaskalusto. Kuka sen siinä vaiheessa ehtii pestä aamuin illoin kun vaipanvaihtoonkaan ei tahdo löytyä henkilökunnan aikaa.

    • Jukka Mikkola

      Jos eutanasia halutaan olevan mahdollinen pyynnöstä, on sitä myös tarjottava tai sitä on oltava tarjolla. Sitä olisi oltava tarjolla, jotta kaikki halukkaat osaisisvat sitä pyytää yhtenä mahdollisuutena. Kaikille halukkaille sitä ei kuitenkaan haluttaisi tarjottaisi – vai haluttaisiinko tasapuolisesti ihan kaikille? Henkistä kipua ei aina voida poistaa, joten aina löytyy selitys tarpeelle laajentaa eutanasian tarjontaa, kuten maailmalla lienee tapahtunutkin. Kenellä on aito oikeus eutanasiaan?

      Jos ei tarjota kaikille riittävää saattohoitoa (kuten nyt tilanne lienee), lisääntynevät vaatimukset/toiveet eutanasiasta. Kustannustehokkuuskin vaikuttaa tarjontaan, koska terveydenhuoltojärjestelmämme (talous) on jo nyt kriisissä.

      Bakteeri hammasten juurihoidossa voi kohdata nuoremmankin. Priorisointia joka tapauksessa välttämättä tarvitaan: millä perusteilla toimenpiteitä tehdään tai tarjotaan kenellekin? Lapsettomien yksinäisten ihmisten hedelmöityshoidot tullevat jatkossa priorisoinnissa kasvamaan – saa nähdä, miten vanhusten hoito tai saattohoito. Ja ns. sukupuolenkorjaukset (tai muutosleikkaukset) kaikille halukkaille saavat moninkertaisesti enemmän julkisuusmyönteisyyttä kuin saattohoitoon resurssien lisääminen. Erilaisia ”kipuja” ja ahdistuksia ei priorisoida yhtäläiseen tapaan. Kuka käyttää valtaa, ja millä perusteilla?

    • Filos

      Minultakin otettiin vuosi sitten yksi juurihoidettu poskihammas pois. Kolmeen juureen oli aikaisemmin tehty hoito. Hammas oli tulehtunut sen verran pahasti, ettei kuulemma uutta juurihoitoa enää voitu tehdä. Ilokseni olen todennut, että hampaiden pesu on nykyään helpompaa, kun on yksi hammas vähemmän. Harjauspinta-alaa on vähemmän. Jos eutanasia tulee lailliseksi, niin ei varmaan siitä montaa vuotta eteenpäin tarvitse odottaa, niin lääkäreitä ohjeistetaan kannustamaan potilaita ottamaan kyseinen ”hoitomuoto”.