Patmos-blogi

Haavoitetun Kristuksen kirkkaus ja kauneus

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on toimittaja, raamatunopettaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Yhteensä lähes 10 000 kertaa on tähän mennessä katsottu Patmoksen Pääsiäisvaelluksen 2021 hiljaisen viikon taltiointeja Patmoksen YouTube -kanavalla. Lukuisissa sähköpostiviestein tulleissa palautteissa on kiitetty merkitykselliseksi muodostunutta viikkoa, joka tarjosi puutarhahaudan suoraan lähetykseen huipentuvan yhteyden kokemuksen korona-aikana, ja mahdollisuuden pysähtyä Jumalan sanan äärellä katselemaan Vapahtajan kirkkautta evankeliumissa.

Yhdessä vietettyjen iltojen äärellä Pyhä Henki kosketti ja aivan kuin maalasi sielujemme kankaalle  taulun, jossa kiteytyy evankeliumin sanoma Jeesuksen ensimmäisestä tulemuksesta toiseen.

Pastori John Piper kirjassaan Jumala on evankeliumi kiteyttää jotain tästä kaikesta kirjoittaessaan seuraavasti:

”Kaikki Jeesuksen teot ja sanat ja asenteet olivat ihmeellisiä, mutta juuri niiden muodostamasta upeasta kokonaisuudesta syntyy hänen kirkkautensa. Hänen maanpäällisen elämänsä kirkkaus kuitenkin huipentui siihen, millä tavalla se päättyi. Ikään kuin kaikki kirkkauden asteikon tummemmat sävyt olisivat kokoontuneet yhteen mitä upeimpaan auringonlaskun pitkänä perjantaina, ristiinnaulittu Kristus verenpunaisena aurinkoa purppuranpunaisella taivaalla. Ja tuntui kuin kaikki kirkkauden asteikon heleämmät sävyt olisivat kokoontuneet yhteen mitä upeimpaan auringon nousuun pääsiäisaamuna, ylösnoussut Kristus loistaen täydeltä terältä kultaisena aurinkona. Sekä auringonlaskun että auringonnousun kirkkaus loistivat tämän koko elämän pituisen, verrattoman kauniin rakkauden taivaanrannassa. Tätä Paavali tarkoitti 2. Korintilaiskirjeessään (4:4), kun hän puhui ’Kristuksen kirkkaudesta.’”

Hiukan myöhemmin Piper jatkaa:

“Kristuksen hengellinen kauneus on hänen toiminnassaan – Kristus rakastamassa, Kristus koskettamassa spitaalisia, Kristus siunaamassa lapsia, parantamassa rampoja, herättämässä kuolleita, käskemässä saastaisia henkiä, Kristus opettamassa ylivertaisella auktoriteetilla, tukkimassa epäilijöiden suut, nuhtelemassa opetus lapsiaan, ennustamassa kuolemansa yksityiskohdat, suuntaamassa katseensa määrätietoisesti kohti Jerusalemia ja itkemässä sen kohtaloa, hiljaa syyttäjiensä edessä ja lempeän arvovaltaisena Pilatuksen edessä (”Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä”, Joh. 19:11), ja ristiinnaulittuna, rukoilemassa vihollistensa puolesta ja antamassa anteeksi Martalle ja huolehtimassa äidistään oman tuskansa keskellä, antamassa henkensä kuolemassa ja nousemassa kuolleista: ’Kukaan ei [elämääni] ota, vaan minä annan sen itse. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se takaisin’ (Joh. 10:18). Tällaista on Kristuksen kirkkaus.”

Herra Jeesus on Jumalan kirkkaus ihmisen muodossa. Silloinkin, kun hänet oli ristillä runneltu syntiemme tähden tunnistamattomaksi, (Jes. 53) Hänen runnellussa olemuksessaan asui Isän kirkkaus.

Ihmeellisintä on kenties se, että naulojen arvet ja kylkihaava eivät olleet kadonneet edes Jeesuksen kirkastetusta ylösnousemusruumiista (Joh. 20:24–28). Taivaaseen Isän oikealle puolelle korotetun Vapahtajan kirkastetussa ruumiissa on siten yhä meidän sovituksestamme todistamassa Golgatalla Häneen lyödyt haavat.

Paavali käyttää preesens muotoa sanoessaan, että ”Hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,” (Kol. 2:9). Jeesuksen ruumiillisuuteen, jossa jumalauuden täyteys tällä hetkellä asuu, kuuluvat Golgatan haavat, jotka pysyvät hänen ruumiissaan ikuisesti julistamassa sovitusta ja anteeksiantoa.

Jos joskus kuvittelimme, että Jeesuksen haavat kantavat meidät vain täältä ikuisuuteen, olemme erehtyneet. Jeesuksen kirkastetussa ruumiissa olevat haavat kantavat meitä ikuisuuteen päästyämmekin. Hänen kirkkautensa ilmenee Hänen haavoissaan aina ja ikuisesti.

Vaikka hiljaisen viikon jokailtaiset kohtaamiset ovat ohitse Pamtosystävien on mahdollista kokoontua Patmosen Facebook -ryhmässä lauantaisin klo 19:30 Digiseuroissa suoran FB LIVE – lähetyksen ääreen tutkistelemaan Jeesuksen ylimmäispapillista rukousta ja sen merkitystä.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. IlkkaT.O.

    Nim.:lle “kronologiaa”:
    Jeesus ei tule vielä Jerusalemin Temppelivuorelle ennenkuin vihanajan, so. seitsenvuotisen ahdistuksen ajan jälkimmäisen kolme ja puolivuotisen jakson jälkeen lyötyään Harmageddonilla vihollisen joukot. Sensijaan Jerusalemissa vaikuttavat Jumalan kaksi todistajaa 1260 päivän ajan, ennenkuin heidät surmataan ja sitten herätetään kuolleista ja nostetaan ylös Taivaaseen.
    Eppäillä tuota soppii, on niin erikoinen tuo “kronologiasi” muutenkin, että epäilen suuresti Pasi Turusen tarkoittaneen asiaa niinkuin esitit, vaan vetelit ihan omia (väärinkäsitetyn opetuksen) johtopäätöksiä, ottaen hänen puheensa “esityksesi” taustaksi.
    Pasi Turunen on itse varmasti paras kertomaan, mitä sanoi ja tarkoitti.

  2. kronologiaa

    Pääsiäisvaelluksen 2021 hiljaisen viikon opetusvideoista voisi mainita hyvänä esimerkkinä pastori David Zadok, joka opetti selkeästi, miten VT:n pikkuprofeetoissa on paljon ennustuksia Messiaasta, suuresta Pelastajasta. Suomalaisissa seurakunnissa ei ole riittävästi perehdytty VT:n Messias profetioihin, joissa on paljon myös Jeesuksen toisesta tulemuksesta, minkä takia tämä opetus oli tervetullut.

    Pasi Turunen puhui mielenkiintoisesti myös Jeesuksen paluusta liittäen sen Hesekielin kirjan luvussa 43 kuvattuun paluuseen kerubien kantamalla valtaistuimella suuressa kirkkaudessa. Jeesus lentää suoraan temppeliin itäisestä portista sisälle, eikä pysähdy Öljymäellä, vaikka niin yleisesti luullaan. Jeesus kyllä menee Öljymäelle valkoisella hevosella ratsastaen, jossa hän seisoo omilla jaloillaan, mutta vasta 7 vuoden päästä. Väärinkäsitys johtuu tietämättömyydestä, miten lopun aikojen kronologia menee:

    1. Temppeli rakennetaan ehkä jopa kolmessa päivässä ja heti sen jälkeen Jeesus palaa takaisin kerubien kantamana kuten Hes 43 kertoo. Jeesuksen omat temmataan häntä vastaan tuuliin ja pilviin. Herran Jeesuksen tulo on kuin korppikotkat kokoontuisivat raadolle syömään juhla-ateriaa.

    2. Herra Jeesus on temppelissä 3,5 vuotta ja paikalla on 144000 messiaanista juutalaista. Temppelin muurien ulkopuolinen alue on vielä pakanoiden tallattavana. Tämän kauden lopussa Jeesus vie omansa Karitsan häihin taivaallisen Isän kotiin Jumalan valtaistuimen eteen. Temppelistä tulee tyhjä talo ja Antikristusta pidättävä tekijä poistuu.

    3. Antikristus näkee tyhjän temppelin ja ryntää heti paikalle. Kautta kestää 3,5 vuotta.

    4. Viimeisen vuosiviikon lopulla Herra Jeesus tulee ensin Petraan, mistä hän ratsastaa valkoisella hevosella Öljymäelle pelastamiensa pyhien kanssa. Lopuksi hän menee Jisreelin laaksoon, missä käydään Harmageddonin sota.

    5. Vasta kaiken tämän jälkeen Herra Jeesus lähettää maan neljälle kulmalle palvelijansa, jotka hakevat jäännöksen Herran luokse, kuten lukee Jesajan luvun 66 lopulla. Tämä on vasta se Herran omien kokoaminen yhteen, mistä Paavalikin puhui mm. 2 Tess 2:1.