Patmos-blogi

Ilmestyskirjan kolme naishahmoa

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Apostoli Johannes sai Ilmestyskirjan näyt ollessaan Jeesuksen nimen tähden vankeudessa Patmos-saarella. Tuossa näyssä Johannekselle näytetään kolme naishahmoa, joihin kiinnitetään erityisesti huomiota. Nuo kolme hahmoa ovat ensiksikin nainen vaatetettu auringolla, kuu hänen jalkojensa alla ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä, toinen on suuri portto autiomaassa ja kolmas taivaasta laskeutuva uusi Jerusalem. Mahtavinta on se, että jokaisella meistä on mahdollisuus olla osallisena yhdestä noista naishahmosta, vieläpä parhaimmasta niistä.

Ilmestyskirjasta löytyy kolme naishahmoa, joihin kiinnitetään tarkempaa huomiota. Jokaisella noista hahmoista on ollut, on tai tulee olemaan läheinen yhteys Jumalaa ja Kristukseen, ja siksi ne halutaan nostaa esille.

Ensimmäinen hahmo löytyy kahdennentoista luvun alkujakeista, jossa sanotaan: ”Taivaassa näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, pukunaan aurinko, kuu jalkojensa alla ja seppeleenä päässään kaksitoista tähteä.” Lisäksi sanotaan, että ”nainen synnytti poikalapsen, joka on paimentava kaikkia kansoja rautaisella sauvalla. Hänen lapsensa temmattiin Jumalan luo ja hänen valtaistuimensa luo”.

Tätä naishahmoa on yritetty selittää monella tavalla, mutta ainakin itselleni on selvää, että siinä kuvataan Israelia, jolla on Raamatussa erityisasema Jumalan suunnitelmissa. Jumala on antanut maailmalle ilmoituksen itsestään juuri Israelin kansan kautta, heidän kauttaan ovat tulleet liitot, Raamatun sanan ilmoitus ja itse Vapahtajamme Jeesus Kristus. Symbolien selitys auringosta, kuusta ja kahdestatoista tähdestä löytyy kristallinkirkkaasti Ensimmäisen Mooseksen kirjan 37. luvusta, jossa kerrotaan Joosefin näkemästä unesta. Kahdellatoista tähdellä ei siis ole mitään yhteyttä esim. Euroopan Unioniin.

Toinen naishahmo löytyy 17. ja 18. luvuista, joissa kuvataan suurta porttoa. Kun Johannes oli temmattu taivaaseen, tuli eräs enkeli hänen luokseen ja sanoo: ”Tule, minä näytän sinulle, millaisen tuomion saa se suuri portto, joka istuu paljojen vesien päällä.” Sitten enkeli vei Johanneksen hengessä autiomaahan, jossa hän näki naisen istuvan helakanpunaisen pedon selässä. Nainen oli pukeutunut purppuraan ja helakanpunaan ja koristautunut kullalla, jalokivillä ja helmillä. Kädessään hänellä oli kultainen malja, joka oli täynnä iljetyksiä ja hänen haureutensa saastaisuutta. Hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, johon sisältyy salaisuus: ”Suuri Babylon, maan porttojen ja iljetysten äiti.” Johannes näki naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajien verestä, ja hänet nähdessään Johannes ihmetteli suuresti.

Miksi Johannes ihmetteli suuresti nähdessään tuon naisen? Näkihän Johannes mitä valtavampia asioita näyssä, minkä hän Patmos-saarella sai. Missään muussa kohtaa ei sanota, että Johannes olisi ihmetellyt, mutta nyt hän jopa suuresti ihmetteli. Ymmärrän Johanneksen ihmetelleen siksi, koska hän näki jotakin sellaista, mitä hän ei olisi ikinä uskonut näkevänsä. Sinäkin saatat ihmetellä, kun kerron, mitä uskon tuon suuren porton kuvaavan.

Olen vakuuttunut, että portolla kuvataan langennutta Kristuksen seurakuntaa, ja siksi Johannes suuresti ihmetteli. Johannes ihmetteli, kuinka Kristuksen nimeä kantava seurakunta voi eräänä päivänä vajota niin syvälle. Huomaa, että enkeli vei Johanneksen autiomaahan, jossa hän näki naisen istuvan helakan-punaisen pedon selässä. Nainen oli siis kuivassa autiomaassa, jossa ei ollut pisaraakaan Pyhän Hengen virvoittavaa voimaa. Sitä vastoin nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristeltu kullalla ja jalokivillä, eli kaikella tämän maailman rikkauksilla.
Kun ajattelemme kristillisen kirkon historiaa, kuinka kuvaavaa tuo on ollut jo kirkon varhaisesta historiasta lähtien. Katolinen kirkko läksi tavoittelemaan tämän maailman rikkauksia ja valtaa. Siksi nainen ratsastaa pedon selässä pyrkien näin käyttämään hyväkseen tämän maailman valtiaita. Nainen on myös juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajien verestä. Katolisen kirkon historia todistaa, että se on marttyyriyteen saakka vainonnut Kristuksen todellisia seuraajia.
Nainen ei siis ole enää puhdas uskollinen morsian, joka se on eräänä päivänä ollut, vaan kaikkeen riettauteen langennut portto. Ilmestyskirjan kuvaus portosta käy päivä päivältä yhä ilmeisemmäksi. Jumalan sanasta ja Kristuksen puhtaasta seuraamisesta luopuva kirkko juovuttaa haureutensa vihan viinillä yhä suuremman osan maan asukkaista hengettömään ja eksyttävään nimikristillisyyteen.

Tänä päivänä en kuitenkaan halua nimetä mitään kirkkokuntia tai seurakuntia, koska raja langenneen porttokirkon ja elävän Kristuksen seurakunnan välillä on usein meidän ihmisten mahdoton piirtää. Mutta sen uskallan sanoa, että jokainen kirkkokunta ja seurakunta tullaan lopun ajassa koettelemaan ja seulomaan.

Ilmestyskirjan kolmas naishahmo kuvataan 21. luvussa, jossa yksi enkeleistä sanoo Johannekselle: ”Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon.” Hän vei Johanneksen Hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti hänelle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan luota. Se loisti Jumalan kirkkautta, ja sen hohde oli kuin kaikkein kalleimman kiven, kuin kristallinkirkkaan jaspiksen.

Karitsan vaimo on siis uusi taivaallinen Jerusalem, joka laskeutuu alas taivaasta. Tämän jälkeen seuraa mahtava kuvaus taivaallisesta kaupungista, joka on kaunistettu kullalla ja helmillä ja koristeltu kaikkinaisilla jalokivillä. Huomaa, että se on koristettu lähes samoilla aineilla kuin portto, mutta morsiamen koristeet ovat taivaallisia, katoamattomia.

Ajattele, että meillä on kerran mahdollisuus olla asukkaina tuossa uudessa Jerusalemissa ja olla näin osa erästä Ilmestyskirjan naishahmoa eli Karitsan vaimoa. Ollaan uskollisia kuolemaan asti, niin saamme elämän kruunun.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (19)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jukka

    Kyllähän nykyihmiselläkin ihmettelyn aihetta riittää.Kansankirkkomme avioliittokäsitys esimerkkinä.Kirkonpaimenet julistaa kirkkain silmin saman sukupuolen avioliittojen autuutta.Espoo vihkii jo avoimesti heitä.Luopumus on ollut niin nopeaa,ettei uskoa tahdo.Sukupuoletkin heitetty romukoppaan.Valhe on niin suurta että ei enää sanat riitä.Lopunaika on nyt kristallin kirkkaana edessämme.

    • kirjakääröt

      Homoseksuaalisuuden harjoittaminen ja transsukupuolinen pukeutuminen on kielletty Mooseksen laissa. Kun Paavali kielsi homoseksuaalisuuden harjoittamisen Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa, hän vetosi Mooseksen lakiin.

      3 Moos 18:22 Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko.

      5 Moos 22:5 ”Nainen ei saa pitää yllään mitään miehen asuun kuuluvaa, eikä mies saa pukeutua naisen vaatteisiin. Jokainen, joka niin tekee, on iljetys Herralle, teidän Jumalallenne.

      Room 1:32 Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin.

      Jos uudessa liitossa ei olisi Mooseksen laki voimassa tai pakananoiden ei tarvitsisi lakia noudattaa, silloin homoseksuaalisuuden harjoittaminen ja transpukeutuminen olisivat täysin sallittuja.

      Uudessa liitossa on kuitenkin voimassa Mooseksen laki, joka koskee kaikkia kansoja, joten homoseksuaalisuuden harjoittaminen ei ole sallittua.

      Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

      Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
      35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

      Babylonian portto on sellainen kirkko, joka ei hyväksy Mooseksen lakia. Porttokirkko on yhtynyt laittomuuden ihmiseen.

      Tämän perusteella voi kukin sitten miettiä, onko oma kirkko osa laittomuuden ihmisen johtamaa Babylonian porttoa? Nämäkin sanat löytyvät Uudesta testamentista ja ne koskevat kaikkia kansoja:

      Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
      20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

      Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
      27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
      28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

      Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

      Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

  2. IlkkaT.O.

    Ilm. 12:nnentoista luvun vaimo on Israel. Tämä vaimo, jonka asemaa jumlallisessa tarkoituksessa kuvaa aurinko, tähdet ja kuu, synnyttää poikalasen, Jeesuksen Kristuksen. Vain hänellä on rautainen valtikka (pakana)kansakuntien hallitsemiseksi.

    • kirjoitusten mukaan

      Jeesus antaa rautaisen valtikan (aamutähden) myös muille, sillä Jeesus hallitsee messiaanisten juutalaisten kanssa koko maailmaa tuhatvuotiskaudella. Jeesus kertoo rautaisen sauvan antamisesta ruhtinailleen Ilmestyskirjan luvussa 2.

      Ilmestyskirjan luku 5 mainitsee kuninkaallisen papiston, joka koostuu neljästä kuusisiipisestä ja 24 vanhimmasta, mikä kannattaa lukea Bibliasta, joka kääntää jakeet paremmin. Vanhimpiin kuuluu 12 apostolia, koska he ovat Israelin 12 sukukunnan ruhtinaat.

      ”Ja kuin hän kirjan ottanut oli, lankesivat ne neljä eläintä ja neljäkolmattakymmentä vanhinta Karitsan eteen, ja jokaisella oli kantele ja kultaiset maljat suitsutusta täynnä, jotka ovat pyhäin rukoukset, Ja veisasivat uutta virttä, sanoen: sinä olet mahdollinen kirjaa ottamaan ja sen sineteitä avaamaan; sillä sinä olet tapettu ja verelläs meitä Jumalalle lunastit kaikkinaisista sukukunnista, ja kielistä, ja kansoista ja pakanoista, Ja olet meidät tehnyt meidän Jumalallemme kuninkaiksi ja papeiksi, ja me saamme vallita maan päällä.” (Ilm 5:8-10, Biblia)

      ”Entä me?” kysyi silloin Pietari. ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” Jeesus sanoi heille: ”Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.” (Matt 19:27,28)

      ”Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja. Hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla, lyö pirstoiksi kuin saviastioita. Hän saa saman vallan, jonka minä olen Isältäni saanut; minä annan hänelle aamutähden.” (Ilm 2:26-28)

      ”Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni!” Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: ”Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi. Sinä alistat kansat rautaisella valtikalla, murrat ne kuin saviastiat.” (Ps 2:6-9)

      • IlkkaT.O.

        Jeesus tulee hallitsemaan 1000v,-Valtakunnassa ylöstemmattujen kanssa, siis pakanakristittyjen ja ja niiden messiaanisten juutalaisten, jotka tulevat ylöstemmatuiksi. Muut pelastuneet koostuvat em. tapahtuman jälkeen niistä, jotka antikristuksen vihanaikana , viimeiset 3,5 vuotta, ottavat pelastuksen vastaan. Raamatun sana on selkeä tässäkin kohden.
        ”te olette kuninkaallinen papisto” -käsitteen yhteydessä ilmoittaa apostoli Pietari, kirjoittaessaan tässä Vähä-Aasian vainotuille pakanakristityille, 1.Piet.2:9-10, ei siis puhuta 24:stä vanhimmasta tässä, eikä myöskään heidän nimiään mainita, vaan ”Jumalan kansa”.
        Helpommalla selviää kuin ei lisäile omia taruja ja sanoja, mitä ei ole Kirjoituksissa mainittu.

        • kirjoitusten mukaan

          Ilkka T.O. kirjoitti: ”Raamatun sana on selkeä tässäkin kohden.
          ”te olette kuninkaallinen papisto” -käsitteen yhteydessä ilmoittaa apostoli Pietari, kirjoittaessaan tässä Vähä-Aasian vainotuille pakanakristityille, 1.Piet.2:9-10”

          Pietari osoittaa nämä sanat juutalaisille miehille, ei pakanakristityille. Pietari siteeraan Hoosean kirjasta kohtaa, joka nimenomaan tarkoittaa Israelia, joten Pietari puhuu juutalaisille miehille. Tämä tulee esille myös kirjeen johdannosta.

          Kuninkaallisen papiston kohdatta Pietari viittaa Mooseksen laissa olevaan säädökseen, että juutalaiset miehet ovat Jumalan pappisvaltakunta ja kuninkaallinen papisto. Pietari ei myöskään aseta mitään yleistä pappeutta vaan viittaa juutalaisiin miehiin.

          Herran Jeesuksen saama lahja ensihedelmäksi on 144000 messiaanista juutalaista. Tässä joukossa ei ole mukana pakanakristittyjä, mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö pakanat voi pelastua. Tosin monilla pakanakristityillä on väärä kuvitelma, että he olisivat tempaukseen osallistuvia viisaita neistyitä, mutta monille tulee tässä kohtaa pettymys, koska heiltä puuttui pyhitys ja he olivatkin laittomuutensa takia tyhmiä neitsyitä.

          1000-vuotiskaudella pakanoita johtaa messiaaniset juutalaiset. Jeesuksen opetuslapsetkin olivat messiaanisia juutalaisia, jotka tulevat johtamaan Israelin 12 sukukuntaa. Tämä organisaatio johtaa Jeesuksen kanssa pakanoita.

          ”mutta teistä tulee minun pappisvaltakuntani ja pyhä kansani.’ Tämä sinun tulee sanoa israelilaisille.” (2 Moos 19:6)

          ”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa. Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa. Ennen te olitte armoa vailla, mutta nyt on Jumala teidät armahtanut.” (1 Piet 2:9,10)

          ”Herra sanoi Hoosealle: ”Anna hänelle nimeksi Lo-Ammi, sillä te ette ole minun kansani enkä minä ole teidän Jumalanne.” (Hoos 1:9)

          ”Nyt Herra kutsuu sinua, hylättyä vaimoa, joka on toivonsa menettänyt. — Kuka voisi hylätä nuoruutensa vaimon, sanoo sinun Jumalasi. — Hetkeksi minä sinut jätin, mutta suuressa rakkaudessani minä nyt haen sinut takaisin. Vain tuokioksi, vihani vimmassa, minä käänsin kasvoni sinusta pois, mutta minä armahdan sinua, minun uskollisuuteni on ikuinen, sanoo Herra, sinun lunastajasi.” (Jes 54:6-8)

  3. Filos

    ”Tätä naishahmoa on yritetty selittää monella tavalla, mutta ainakin itselleni on selvää, että siinä kuvataan Israelia, jolla on Raamatussa erityisasema Jumalan suunnitelmissa”.

    Sama näkemys, että siinä kuvataan myös Israelia, mutta myös tai pikemminkin ensisijaisesti Mariaa, Jeesuksen äitiä, Jumalan synnyttäjää, joka synnytti poikalapsen, maailman vapahtajan. Mariahan on israelilainen, Juudan sukukuntaa.
    Täällä protestantismissa, johon itsekin ilmeisesti kuulun, koska kuulun ns. ”vapaitten”suuntien kristillisyyteen, Mariaa kierrellään, kuin kissa kuumaa puuroa. Lieneekö suorastaan Mariafobia?
    Tästä yksi esimerkki on Novum- Uusi Testamentti selityksin 1-5. Siinä on jae jakeelta etenevä selitys. Kun itämään tietäjät tulevat kunnioittamaan Jeesus lasta, niin Novumin selityksessä sanotaan, että tietäjät tuskin huomasivat Mariaa!
    Olivatko Novumin tekijät näkemässä paikan päällä tapahtumaa?
    Törkeää Jumalan äidin kunnioittamattomuutta!
    Jatketaan vaellusta.

    • Jukka

      Monissa protestanttisissa kirkkokunnissa on – paljon luultavasti historiallisista syistä ja historian kirjoitustenkin syystä – jonkinlainen ”kotolisfobia”. Käsittääkseni katolisuus on nykyään sangen monimuotoinen suunta, johon mahtuu kovin monenlaista liikettä. Joitain katolisuuden karismaattisia suuntia voisi erehtyä luulemaan melkeinpä helluntailaisiksi – ainakin ”tyyliltään”. Joissain suuntauksissa taas on paljon ”perinteisistä kulttuureista” mukaan otettua perinnettä ja ajattelua.

      Vapaissa suunnissa suuri ongelma on ns. menestysteologinen suuntaus erilaisine ilmenemismuitoinen, joka sekin on ottanut virikkeitä ns. uushenkisyyden ajattelusta.

      Luterilaisuudessasen ääripäässä taas on jopa ajatus suhtautua kriittisesti jopa Jumalasta puhumisen mielekkyyteen ja mahdollisuuteen.

      Joten on hyvä muistaa, että Henki kehottaa kutakin seurakuntaa kuulemaan, mitä henkin (kaikille) seurakunnille sanoo. Tätä voinee soveltaa myös kirkko- tai tunnustuskuntiinkin.

    • Dogma

      Katoliset palvovat ja rukoilevat neitsyt Mariaa, vaikka Raamattu kieltää kääntymästä vainajahenkien puoleen. Kirkko perustelee palvontaa sillä, että neitsyt Maria on taivaan kuningatar, mitä se perustelee jakeella Ilm. 12:1.

      Neitsyen tähtikuviossa on 12 tähteä, jotka sanotaan olevan naisen kruunu, mikä kirkon mukaan tarkoittaa taivaan kuningatarta. Tämä ei ole kuitenkaan profetian oikea selitys, vaan se on Jumalan vaimo Israel, jolla on 12 sukukuntaa, kuten 1. Mooseksen kirja selittää Joosefin unta.

      Eurooppa on kreikkalaisessa mytologiassa Zeuksen vaimo, mistä tulee Euroopan Unionin ja eurovaluutan nimet. EU:n lipussa olevat 12 tähteä symboloivat neitsyt Mariaa, mikä perustuu katolisen kirkon harhaoppiin taivaan kuningatar Mariasta.

      • Jukka

        Niin,
        katolisuuteen toki liittyy monenlaista ilmiötä. Katolisia on kuitenkin hyvin (!) erilaisia, ja on ongelmallista kaikkia niputtaa samaan ”kastiin”. Monissa uskovaiskeskeisissä piireissä on tapumusta esittää katolisuudesta jonkinlaionen ”stereotypia”, mihin viittasin tuolla ”katolisfobialla” (termissä on toki ns. pilke silmäkulmassa, joten ei ole tarkoitettu ns. pahaksi termiksi.)

        Maailmalla katolisuus on kovin suuri ja (sananmukaisesti) kirjava joukko. Olen itse tavannut katolisia, joita olisi voinut luulla melkeimpä helluntailaisiksi.

        Toki katolisuuteen liittyy protestanttisittain ajatellen vieraita oppikäsityksiä. Toisaalta epätervettä oppia on havaittavissa nykyisin sekä ns. protestattisten valtakirkkojen että myös ns. vapaampien suuntien suuressa massassa.

  4. kirjoitusten mukaan

    Jouko kirjoitti: ”Ensimmäinen hahmo löytyy kahdennentoista luvun alkujakeista, jossa sanotaan: ”Taivaassa näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, pukunaan aurinko, kuu jalkojensa alla ja seppeleenä päässään kaksitoista tähteä.” Lisäksi sanotaan, että ”nainen synnytti poikalapsen, joka on paimentava kaikkia kansoja rautaisella sauvalla. Hänen lapsensa temmattiin Jumalan luo ja hänen valtaistuimensa luo”.”

    Joku voi ajatella, että poikalapsella tarkoitetaan Jeesusta, joka saa rautaisen sauvan, mutta Ilmestyskirja profetoi tulevasta. Jeesuksen syntymä on profetian esitäyttymys, mutta sen lopullinen täyttymys tapahtuu vasta lopun ajoilla.

    Selitys Israelin synnyttämään poikalapseen löytyy Jesajan kirjasta. Vaimo Israel synnyttää poikalapsen, joka on 144000 messiaanisen juutalaisen seurakunta, mikä temmataan taivaaseen Karitsan häihin seitsemän vuoden ahdistusten aikojen puolivälissä.

    ”Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa. — Minäkö avaisin kohdun suun saattamatta synnytystä päätökseen? kysyy Herra. — Minä, joka ohjaan synnyttäjää, estäisinkö minä häntä synnyttämästä? kysyy sinun Jumalasi.” (Jes 66:7-9)

    ”Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja. Hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla, lyö pirstoiksi kuin saviastioita. Hän saa saman vallan, jonka minä olen Isältäni saanut; minä annan hänelle aamutähden.” (Ilm 2:26-28)

    ”Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni!” Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: ”Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi. Sinä alistat kansat rautaisella valtikalla, murrat ne kuin saviastiat.” (Ps 2:6-9)

    • Jouko Koistinen

      Ilmestyskirjan oikean käsittämisen avain on se, että ymmärrämme sen rakentuvan samalla periaatteella kuin esim. Raamatun alku eli luomiskertomus. Luomiskertomuksessahan kerrotaan luomistapahtuma kahdella peräkkäisellä kertomuksella. Ensiksi kerrotaan kaikista luomispäivistä, mutta sitten 1. Moos. 2:4 lähtien aletaan kertoa luomiskertomusta uudestaan ja tässä toisessa kertomuksessa keskitytään tarkemmin ihmisen luomiseen.

      Myös Ilmestyskirjassa lopunajan tapahtumat kerrotaan aivan kuin kahteen kertaan. Ensiksi luvuissa 1-11 keskitytään lähinnä kristillisen seurakunnan tulevaisuuteen (luvut 1-7), sen jälkeen kerrotaan myös Israelin sukukunnista valittuihin 144 000:een ja kahteen säkkipukuiseen profeettaan.

      Luvuissa 12-22 kerrotaan lopunajan tapahtumat toiseen kertaan ja tällä kerralla keskitytään ennen kaikkea Israelin vaiheisiin lopun ajoissa ja siihen vastustukseen, jolla saatana on yrittänyt sen tuhota jo vuosituhansien aikana. Luvun 12 alussa Johannekselle näytetään kaksi merkkiä taivaalla, eli Israel ja lohikäärme eli saatana. Ilmestyskirja profetoi tulevaisuudesta, mutta Israelhan oli ollut olemassa jo kauan aikaa ennen Johannesta ja niin oli ollut myös saatanan vastustus sitä kohtaan. Ethän sinäkään kenties väitä, että lohikäärme eli saatana ”luodaan” vasta tulevaisuudessa, vaan on ollut olemassa jo tuhansia vuosia ennen Johannestakin. Nämä kaksi tärkeintä merkkiä halutaan siis näyttää Johannekselle heti tämän toisen kertomuksen alkuun ja sen jälkeen Johannekselle näytetään kuinka tuo saatanan ja Israelin välinen taistelu lopulta päättyy, eli Kristuksen voittoon.

      Ellei tätä kahden kertomuksen periaatetta tajua, Ilmestyskirjaa on lähes mahdoton jäsentää oikein. Itselleni on joka tapauksessa jopa idioottivarmaa, että vaimo on Israel, joka synnyttää poikalapsen eli Jeesuksen. Huom! Vaimo ei siis synnytä 144 000 poikalasta, vaan yhden, joka hallitsee pakanoita rautaisella valtikalla, kuten psalmissa 2:9 Jeesuksen juuri noilla sanoilla viitataan.

      • kirjoitusten mukaan

        Jouko kirjoitti: ”Huom! Vaimo ei siis synnytä 144 000 poikalasta, vaan yhden, joka hallitsee pakanoita rautaisella valtikalla, kuten psalmissa 2:9 Jeesuksen juuri noilla sanoilla viitataan.”

        Kiitokset Jouko sinulle siitä, että osallistut itsekin yleisökeskusteluun. Haluan kohteliaimmin esittää vielä muutaman huomion tästä asiasta:

        Jotta ymmärtää Raamatun profetioita, pitää myös ymmärtää, että profetiat toteutuvat usein monta kertaa mallilla ensin esitäyttymys ja sen jälkeen lopullinen täyttymys. Ilmestyskirja mainitsee alussa, että se on profetia tulevaisuudesta, joten sen kautta pitää ymmärtää myös luvun 12 kertomus, joka on tiivistelmä tulevaisuudessa tapahtuvasta seitsemän vuoden ahdistusten aikojen jälkipuoliskosta.

        Mitä tulee Ilmestyskirjassa mainittuun syntyvään poikalapseen, niin se tietenkin on täyttynyt ensimmäisen kerran Jeesuksen syntyessä, mutta sen jälkeen nainen (Israel) ei paennut erämaahan 3,5 vuodeksi. Tämä toteutuu vasta lopunajoilla, jolloin ensin syntyy poikalapsi ja sen jälkeen Israel pakenee erämaahan 3,5 vuodeksi Antikristusta pakoon.

        Totesit syntyneen poikalapsen olevan yksikkömuodossa. Ihminen ei omalla järjellä voi Raamattua selittää, mutta Raamattu antaa selityksen Jesajan kirjassa, missä sanotaan synnyttäjän synnyttävän yhden poikalapsen, jonka se selittää olevan kansa eli seurakunta, mitä Ilmestyskirja selittää. Yksi poikalapsi tarkoittaa tässä tapauksessa seurakuntaa ja erityisesti 144000 messiaanista juutalaista, jotka tulevat myös hallitsemaan Jeesuksen kanssa, kuten Ilmestyskirja selittää luvussa 2. Tämä vuoksi Raamatussa on jaeviittaukset Ilm. 12:5 ja Jes. 66:7-9 välillä. Kun seurakunta temmataan Karitsan häihin, niin sen jälkeen Antikristus tulee temppeliin 3,5 vuodeksi ja Israel pakenee erämaahan siksi ajaksi.

        ”Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo, ja nainen pakeni autiomaahan. Jumala on sinne valmistanut hänelle turvapaikan, missä hänestä pidetään huolta tuhat kaksisataakuusikymmentä päivää.” (Ilm 12:5,6)

        ”Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa. — Minäkö avaisin kohdun suun saattamatta synnytystä päätökseen? kysyy Herra. — Minä, joka ohjaan synnyttäjää, estäisinkö minä häntä synnyttämästä? kysyy sinun Jumalasi.” (Jes 66:7-9)

        ”Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja. Hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla, lyö pirstoiksi kuin saviastioita. Hän saa saman vallan, jonka minä olen Isältäni saanut; minä annan hänelle aamutähden.” (Ilm 2:26-28)

        • Jouko Koistinen

          Kuten sanoit, profetioiden toteutuminen useammin kuin yhden kerran on toki yksi Raamatun profetioiden tärkeä periaate. Kuten aikaisemmassa vastauksessani selitin, ymmärrän joka tapauksessa luvun 12 kaksi merkkiä toteutuneen jo menneisyydessä. Kerrotaanhan siinä samalla saatanan lankeemus ja kuinka kolmasosa enkeleistä lankesi hänen kanssaan. Sanoihan Jeesus jo aikanaan, että Hän näki saatanan lankeavan alas taivaasta. Itse en totisesti usko, että Jeesuksen ristinkuoleman, ylösnousemuksen ja taivaaseen astumisen jälkeen saatanalla ja hänen enkeleillään olisi enää ollut mitään sijaa taivaassa. En siis usko, että saatanan ja langenneiden enkeleiden karkottaminen taivaasta tapahtuisi vasta viimeisen kolmen ja puolen vuoden aikana!

          Tuo vaimon pakeneminen erämaahan on toki yksi vaikeimmista kohdista ymmärtää ja selittää oikein. Olen miettinyt, viitataanko sillä esim. pyhän perheen pakenemiseen kuningas Herodesta Egyptiin? Mutta tämän ennustus voi toteutua useampaan kertaan.

          Kun seurakunta on temmattu ylös, sen jälkeen alkaa Israelin viimeinen vuosiviikko eli seitsemän vuotta, jonka ensimmäisen puoliskon aikana 144 000 ja kaksi säkkipukuista profeettaa julistavat, sitten heidät otetaan taivaaseen. 144 000 nähdään tämän jälkeen taivaallisella Siionin vuorella. Sen jälkeen alkaa viimeinen 3,5 vuotta, joka on antikristuksen hallinta-aikaa. Tietty osa Israelia pystyy käsittääkseni pakenemaan Antikristusta, mutta ei koko Israel. Olen siinä samaa mieltä, että tuo Ilm. 12:6 voi osittain toteutua tällä tavalla.

          Jes. 66:7 ymmärrän toteutuneen ennen kaikkea Jeesuksen syntymässä, joka tapahtui aivan kuin ”varkain”. Koko Israelhan oli odottanut kiihkeästi luvattua Messiasta, mutta kun Hän sitten syntyi, harva edes tajusi sen tapahtuneen. Eli kansa ei ennättänyt edes kipuja tuntea, kun Messias oli jo maailmassa. Tämä sama periaate toteutui myös Israelin valtion perustamisessa v. 1948. Kun suurvallat ja YK vielä pohtivat asiaa, valtio oli jo syntynyt. Ja tämä periaate tulee tapahtumaan myös silloin, kun Kristus tulemuksessaan murskaa vihollisensa, Hän tekee sen täysin yksin. Kristus yksin polkee Jumalan vihan viinikuurnan. Siinä ei ole apuna edes 144 000! Ja tuokin tapahtuma tulee tapahtumaan koko maailmalle ja myös Israelille täysin yllättäen Kristuksen jalkojen astuessa Öljymäelle. Silloin Israel kansakuntana uudestisyntyy yhdessä hetkessä, kun se tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi.

          Ketkä sitten hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta onkin jo eri asia. Ilmestyskirja ei sano, että ne olisivat 144 000, vaan Ilm. 20:4 kertoo, että ne ovat ne, jotka ovat kokeneet marttyyrikuoleman antikristuksen hallitessa.

          Siis edelleenkään en pysty millään tulkitsemaan, että Ilm. 12:5 tarkoittaisi 144 000 Israelin eri heimoista valittua.

        • kirjoitusten mukaan

          Jouko kirjoitti: ”Sanoihan Jeesus jo aikanaan, että Hän näki saatanan lankeavan alas taivaasta. Itse en totisesti usko, että Jeesuksen ristinkuoleman, ylösnousemuksen ja taivaaseen astumisen jälkeen saatanalla ja hänen enkeleillään olisi enää ollut mitään sijaa taivaassa. En siis usko, että saatanan ja langenneiden enkeleiden karkottaminen taivaasta tapahtuisi vasta viimeisen kolmen ja puolen vuoden aikana!”

          Kommentoin tätä yhtä asiaa lisää.

          Mitä sana ”taivas” tässä tarkoittaa? Raamatun mukaan Paavali temmattiin kolmanteen taivaaseen, joten mitä ne kaksi muuta sitten ovat? On totta, että Saatana heitettiin Jumalan kasvojen edestä ulos siis kolmannesta taivaasta silloin kun Jeesus oli maan päällä. Saatana ei ole tiettävästi vielä ihmisten keskellä kaikkien nähtävänä hahmona.

          Ilmestyskirja kertoo kuitenkin, miten 200 miljoonaa demonia tulee maan päälle ihmisten keskelle lihallisessa hahmossa tuhoutuakseen lopulta Harmageddonissa. Tietääkseni tätä ei ole vielä tapahtunut ainakaan suuressa mittakaavassa. Saatana enkeleineen heitetään ulos jostain ”taivaasta”, mihin eivät voi enää palata ja heidät heitetään maan päälle ihmisten keskelle.

          ”Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa mutta kärsi tappion, eikä sille ja sen joukolle ollut enää sijaa taivaassa. Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä, syöstiin maan päälle, ja samoin syöstiin alas sen enkelit.” (Ilm 12:7-9)

          ”joka sanoi kuudennelle torveaan soittaneelle enkelille: ”Päästä irti ne neljä enkeliä, jotka ovat kahleissa suuren Eufratvirran rannalla.” Niin päästettiin irti nämä neljä enkeliä, jotka olivat valmiina tätä tuntia, päivää, kuukautta ja vuotta varten: niiden oli määrä surmata kolmannes ihmiskunnasta. Niillä oli ratsuväkeä kaksikymmentätuhatta kertaa kymmenentuhatta sotilasta; minä kuulin joukkojen lukumäärän. Tällaisia olivat näyssäni ratsut ja ratsastajat: niillä oli tulipunaiset, savunsiniset ja rikinkeltaiset rintapanssarit, ja hevosilla oli kuin leijonan pää ja niiden suusta suitsi tulta, savua ja rikin katkua.” (Ilm 9:14-17)

          Nämä ratsastajat ja erikoiset hevoset ovat demoneita, jotka kaatuvat Harmageddonissa ja niiden liha syötetään metsän petoeläimille ja linnuille. Sitten ei enää ole hengissä ketään muuta demonia kuin Saatana, joka joutuu syvyyteen maan alle vankilaan, mitä saattaa olla heidän ”taivaansa”.

          ”Sitten näin enkelin, joka seisoi ylhäällä auringossa. Hän huusi kovalla äänellä kaikille linnuille, jotka lensivät korkealla taivaan laella: ”Tulkaa, kokoontukaa Jumalan juhla-aterialle! Saatte syödä kuninkaiden lihaa, sotapäälliköiden ja mahtimiesten lihaa, ratsujen ja ratsastajien lihaa, kaikkien lihaa, niin vapaiden kuin orjien, niin pienten kuin suurten.” (Ilm 19:17,18)

      • Filos

        ”Ja tuokin tapahtuma tulee tapahtumaan koko maailmalle ja myös Israelille täysin yllättäen Kristuksen jalkojen astuessa Öljymäelle. Silloin Israel kansakuntana uudestisyntyy yhdessä hetkessä, kun se tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi”.
        Miksi Israel ehtii pelastua vielä sittenkin, kun näkee Jeesuksen palaavan? Israel tämän mukaan tulee uskoon vasta sitten kun näkee Jeesuksen. Muille kansoille uskominen on siinä vaiheessa myöhäistä. Eikö se ole epäreilua? Muilta vaaditaan uskoa, vaikka eivät näe silmillään. Israel ehtii vielä uskoa ja pelastua, kun näkee Jeesuksen tulemuksessaan.

        • Jouko Koistinen

          Tekee mieli sanoa, että älä ole turhaan kateellinen Israelille. Onhan se kansa joutunut jo kokemaan hirvittävät holokaustit ja muut vainot vuosisatojen aikana. Ja tulee vielä lopun aikana kokemaan, ennen kuin (voit lukea esim. Sakarja 14:2) sen silmät avataan. Tarkkaan sanottuna Sak. 12:10 sanoo: ”Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet.”

          Ja onhan se niin kuin Paavali sanoo roomalaiskirjeessä 9:18-20: ”Niinpä niin, oi ihminen, mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan!” ja ”Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo!”

      • Filos

        ”Tekee mieli sanoa, että älä ole turhaan kateellinen Israelille. Onhan se kansa joutunut jo kokemaan hirvittävät holokaustit ja muut vainot vuosisatojen aikana”.
        En toki ole kateellinen. Kuinka voisin olla itselleni kateellinen? Olen suomalainen ja siis Isaskarin heimon jälkeläinen. Monet tutkijat ovat tästä vakuuttuneita, että suomalaiset ovat Israelin heimon/heimojen jälkeläisiä.
        Väheksymättä yhtään Israelin kärsimyksiä, tuskin kristityt jäävät toiseksi vainotuksi tulemisessa? Suurin vainottu ihmisryhmä tänään on kristityt. Unohtuvat vaan herkästi holokaustin varjoon. Esim. Armenian kristittyjen kansanmurha 1900-luvun alkupuolella.
        Koskien Jumalan lupauksia Israelille, niin nehän koskevat kaikkia 12 heimoa, eikä ainoastaan juutalaisia(Juuda,Benjamin ja osittain Levi), mikä tuntuu helposti unohtuvan keskusteluissa. Lisä ulottuvuutta tähän tuo se, että myös ”pakana”- uskovilla on Israelin kansalaisuus. Efesolaiskirjeen 2.luku sanoo tämän selvästi.
        Rauha Israelille.
        Siunausta!

        • Jykä

          Minäkin olen suomalainen, mutta en ole yhtään vakuuttunut siitä, että olisin jonkun Israelin heimon jälkeläinen.

          Erilaisia asioita yhdisteleviä teorioita tästä heimolaisuudesta olen kyllä lukenut, mutta kovin vakuuttavia ne eivät ole. Toki niitä goottilaisen historiankirjoituksen tradition mukaisesti esitti jo 1700-luvulla esimerkiksi Daniel Juslenius, joka oli Turun akatemian heprean, kreikan ja teologian professori, mutta hän oli myös intomielinen fennofiili, joka kirjassaan Aboa vetus et nova väitti, että antiikin Kreikan sivistys oli peräisin Suomesta. Tosin sivistys teki sitten jonkinlaisen rengasmatkan, sillä suomalaiset olivat hänen mukaansa Maagogin suvusta, joka vaelsi Suomeen vedenpaisumuksen jälkeen.

          Juslenius oli toki tiedemies, kielentutkija, mutta tiede kehittyy ja kumoaa vanhoja oletuksiaan. Enää ei ole olemassa goottilaista historiankirjoitusta tieteellisenä traditiona. Sen kaltaisia virityksiä suomalaisista ja Israelin heimoista on kehitelty myös Jusleniuksen jälkeenkin, mutta yleistä elämänkokemusta ja akateemista koulutusta saaneena ainakaan minä en voi pitää niitä millään tavalla vakuuttavina enkä niiden kirjoittajia vakavasti otettavina tutkijoina.

          Anteeksi suorasukaisuuteni.