Patmos-blogi

Jeesuksen tavaramerkki

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Taivaassa on yksi asia, joka on meidän ihmisten tekemää, ja se on naulojen jäljet Jeesuksen käsissä ja jaloissa sekä keihään pistos hänen kyljessään. Kun Jeesus ylösnousemisensa jälkeen ilmestyi opetuslapsilleen, näytti hän heille nuo naulojen jäljet käsissään ja jaloissaan, että opetuslapset uskoisivat hänet ylösnousseeksi Vapahtajaksi. Raamatusta saa myös käsityksen, että nuo samat haavat ovat tälläkin hetkellä Jeesuksen kirkastetussa ruumiissa taivaassa. Ne ovat ikään kuin Jeesuksen tavaramerkki, joita hän kantaa iankaikkisesta iankaikkiseen.

Kuuntelin kerran erästä saarnaajaa, joka puhuessaan sanoi, että taivaassa on yksi asia, joka on ihmisten tekemää. Ennen kuin tuo saarnaaja jatkoi, ennätin muutaman sekunnin aikana käydä mielessäni läpi, mitä taivaassa voisi olla sellaista, mikä olisi ihmisten tekemää ja minkä Jumala sinne hyväksyisi. Tuona lyhyenä hetkenä en keksinyt mitään, en yhtään taideteosta, en kuvapatsasta, en maalausta, en yhtään sävellystä. Niinpä ennätin jo ajatella, että nyt taisi saarnaaja kylläkin erehtyä.

Mutta sitten tuo saarnaaja jatkoi sanomalla: ”Taivaassa on ihmisten tekemää ne haavan jäljet, jotka ovat Jeesuksen käsissä ja jaloissa, sekä keihään pisto hänen kyljessään”. Samassa hetkessä tajusin, että tuo saarnaaja taitaa sittenkin olla oikeassa.

Kun Jeesus nousi ylös kuolleista pääsiäisaamuna, hän ilmestyi opetuslapsilleen, jotka olivat lukittujen ovien takana juutalaisten pelosta. Jeesuksen ilmestyessä heille, opetuslapset säikähtivät ja luulivat näkevänsä hengen. Mutta Jeesus sanoi: ”Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minulla olevan.”

Raamattu sanoo, että tämän jälkeen hän näytti heille kätensä ja jalkansa. Ja hän näytti ne juuri siksi, että opetuslapset näkisivät niissä naulojen jäljet. Evankeliumit myös kertovat, että ensimmäisellä kerralla Tuomas ei ollut paikalla. Kun toiset opetuslapset kertoivat nähneensä Jeesuksen ylösnousseena, vastasi Tuomas, että ellei hän näe itse hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeaan naulojen sijoihin, hän ei usko. Niinpä Jeesus ilmestyi seuraavan kerran, kun myös Tuomas oli paikalla ja hän sanoi Tuomakselle: ”Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen vaan uskovainen.

Jeesuksen ylösnousemus ruumiissa olivat siis naulojen jäljet. Neljäkymmentä vuorokautta pääsiäisen jälkeen Jeesus astui ylös taivaaseen, jossa hän sai kirkastetun ruumiin. Näin voimme päätellä niiden ilmestysten perusteella, joita jotkut henkilöt saivat olla henkilökohtaisesti todistamassa. Kun Jeesus taivaaseen astumisensa jälkeen ilmestyi Paavalille, Johannekselle tai kenelle tahansa, hänen kasvonsa näyttivät heistä auringolta ja silmät kuin tulen liekiltä ja olemus salaman leimaukselta. Herää tietysti kysymys, onko myös tuossa kirkastetussa ruumiissa naulan jäljet ja haava kyljessä?

Kirjaimellisesti naulojen jäljistä ei puhuta, mutta joka tapauksessa Raamatusta saa selvästi käsityksen, että nuo haavat ovat myös ikään kuin tavaramerkkinä Jeesuksen taivaallisessa, kirkastetussakin ruumiissa. Ennustihan jo profeetta Sakarja tapahtumasta, jolloin Messias saapuu lopun aikana Öljymäelle. Vasta silloin Israelin kansan silmät avautuvat ja he tunnistavat Jeesuksen luvatuksi Messiaaksi. Sakarja 12:10 sanoo: ”He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet”. Eli kyllähän tuo Jeesuksen tavaramerkki on selvästi nähtävissä jopa Kunnian Kuninkaana saapuvassa Messiaassa!

Voimme myös Ilmestyskirjasta lukea, kuinka Kristuksen voi tälläkin hetkellä taivaassa tunnistaa teurastettuna Karitsana. Taivaassa olevaa Jeesusta kuvataan toisaalta Juudan sukukunnasta peräisin olevana leijonana, joka on voittanut, mutta toisaalta ikään kuin teurastettuna Karitsana, Ilm. 5: 5, 6. Ilmestyskirja puhuu myös hetkestä, jolloin Jeesus tulee taivaan pilvissä voittajana valkealla hevosella ratsastaen. Tuossakin yhteydessä hänestä sanotaan, että hänellä on yllään vereen kastettu viitta, Ilm. 19:13.

Saamme siis Raamatusta selvän käsityksen, että tälläkin hetkellä Jeesuksella todella ovat nuo naulan jäljet ja haavat hänen ruumiissansa. Ne ovat ikään kuin tavaramerkkinä hänessä iankaikkisesta iankaikkiseen, muistuttamassa siitä valtavasta uhrista ja rakkaudesta, jonka hän on meidän puolestamme antanut. Voisi sanoa, että Jeesus ei halua niitä edes peitellä, vaan ne ovat hänelle kunnia asia.

Juuri haavojensa kautta hän on ostanut meidät. Ilm. 5:9 sanoo Jeesuksesta: ”Sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tule-vat hallitsemaan maan päällä.”

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Martta

    Aamen!