Patmos-blogi

Joosuan alttari Eebalin vuorella

Marja Rantanen Marja Rantanen on Patmos Lähetyssäätiön lähetyslääkäri.
Julkaistu:

Kun Israel oli tullut lupauksen maahan, Joosua rakensi Eebalin vuorelle alttarin Herralle ”niin kuin Herran palvelija Mooses oli käskenyt israelilaisten tehdä … alttarin hakkaamattomista kivistä, joihin ei oltu rauta-aseella koskettu. Ja he uhrasivat sen päällä polttouhreja Herralle ja teurastivat teuraita yhteysuhriksi.” (Joosua 8:31) Herran määräyksen mukaan Joosua ”kirjoitti siellä kiviin jäljennöksen Mooseksen laista, jonka tämä oli kirjoittanut israelilaisille” (jae 32).

Itamarin rabbi Moshe ja vaimonsa Leah Joosuan alttarilla Eebalin vuorella.

Itamarin ystävämme (kuvassa yllä) katselevat kukkulaltaan päivittäin Garissimin ja Eebalin, siunauksen ja kirouksen vuoria.

Israelilainen arkeologi Adam Zertal lähti v. 1978 tutkimaan Manassen heimolle annettua aluetta Israelissa ja löysi tiiminsä kanssa Eebalin vuoren pohjoiselta rinteeltä massiivisen kivirykelmän. Kaivauksissa 1982-1989 paljastui 9 m x 7 m kokoinen suorakaiteen muotoinen rakennelma, jonka edessä on kaksi kivien rajaamaa piha-aluetta ja näiden välissä kivirykelmän päälle johtava ramppi.

Tämän raamatullista alttaria muistuttavan rakennelman ympäriltä on löytynyt kolmisenkymmentä rauniokokonaisuutta, täynnä saviruukunpalasia ja eläinten jäänteitä. Aluetta rajaa kiviaita.

Adam Zertal, joka piti aiemmin Raamattua kokoelmana myyttejä, tuli vakuuttuneeksi, että kyseessä oli Joosuan n. 3200 vuotta sitten rakentama alttari.

Aluetta on sittemmin laajalti tutkittu, eikä karuilta rinteiltä ole mitään vastaavaa löytynyt. Vuorella ei ole ollut asutusta. Sieltä ei ole löytynyt vesilähteitä, minkä vuoksi aluetta on vaikea viljellä.

Zertalin näkemystä, että kyseessä on Joosuan alttari, ei ole yleisesti hyväksytty. Sen sijainti kiistellyllä alueella on estänyt alueen kehittämistä arkeologiseksi puistoksi.

Kiviä työtyömaalle

Viime kuukausina muinaisen Joosuan alttarin alueella on tehty Palestiinalaishallinnon (PA) alaisuudessa tietöitä, joiden yhteydessä huomattavia osuuksia alttarialueen muurista oli tuhottu. Vanhoja kiviä oli teräsmyllyissä rikottu tieainekseksi.

Vastauksena pari kuukautta sitten Knessetin edustajan Michal Shirin kiireiseen pyyntöön asiaan puuttumiseksi varapuolustusministeri Michael Biton vastasi, että työt olivat viranomaisen hyväksymiä, eikä arkeologinen muistomerkki ollut vaarassa.

Juutalaisten arkeologisten kohteiden, historian ja perinnön säilyttämiseen pyrkivä järjestö Shomrim Al Hanetzch (Ikuisuuden vartijat) löysi palestiinalaiskylän Asira Ash-Shamaliyan virallisilta Facebook sivuilta videon, jossa näytettiin Palestiinalaishallinnon hiljattain Joosuan alttarin alueella tekemistä raskaista, huomattavaa vahinkoa aiheuttaneista töistä.

Ikuisuuden vartijat -järjestö olettaa arkeologisen muistomerkin tuhoamisen olevan jatkoa Palestiinalaishallinnon vuosia harjoittamalle käytännölle hävittää juutalaisten historialliset merkit Juudeassa ja Samariassa.

PA:n mukaan paikan nimeäminen muinaiseksi israelilaiseksi alttariksi on sen ”palestiinalaisen” historian vääristämistä ja osoittaa Israelin pyrkivän ottamaan alue hallintaansa.

Samarian alueneuvoston johtaja Yossi Dagan lähetti kiireisen vetoomuksen Israelin puolustusvoimien (IDF) johdolle, että asia käsiteltäisiin nopeasti ja arkeologisen muistomerkin tuho pysäytettäisiin välittömästi.

Salainen operaatio

Juutalaiset siirtokuntalaiset järjestivät Samarian aluehallinnon avulla torstai-iltapäivällä 11. helmikuuta kivityöurakoitsijan kanssa ja arkeologien valvonnassa Joosuan alttarialueen muurin korjausoperaation käyttäen paikallisia kiviä.

Läntistä muuria saatiin korjattua n. 30 metriä, mutta pohjoista n. 20 metrin muuria, sekin PA:n tuhoama, ei saatu korjattua, koska se vaatii perusteellisempaa arkeologista työtä.

Kiistelyä edelleen

Uzi Dayan, oikeistopoliitikko, aiemmin Israelin keskialueista vastannut IDF komentaja, muistuttaa, ettei Joosuan alttarin aluetta mainittu ns. Oslon sopimuksissa 1993 ja 1995. Näiden sopimusten mukaan Juudeaa ja Samariaa on hallittu tähän saakka.

Dayanin ollessa alueesta vastaava IDF komentaja, hän piti Joosuan alttaria C-alueelle eli IDF:n siviili- ja sotilashallinnon alaisuuteen kuuluvana. Mutta karttaan tehdyt muutokset ovat siirtäneet arkeologisen muistomerkin PA:n hallinnoimiin B-alueisiin.

Dayan on pyytänyt tapaamista IDF:n johdon kanssa selvittääkseen aluejaon, toivossa että alttarialuetta voitaisiin uudelleen pitää osana C-aluetta.

Dayanin rinnalla on Samarian alueneuvoston johtaja Yossi Dagan, ulkoasiain ja puolustuskomitean puheenjohtaja Tzvi Hauser ja edellä mainittu oikeistolainen arkeologiryhmä Shomrim al Hanetzach, joka ensimmäisenä havaitsi vauriot.

Puolustusministeri Benny Ganz pitää Joosuan alttarin aluetta B-alueisiin kuuluvana. Hän ei antanut Tzvi Hauserille lupaa viedä ulkoasiain ja puolustuskomitean jäseniä paikalle.

Vasemmistolaisen arkeologiryhmän Emek Shavehin mukaan alueella ei ole merkitystä. Korkeintaan sieltä käsin on kaunis näkymä Samarian maisemiin.

Arkeologi Aharon Tavger Arielin yliopistosta lähetti viime viikolla Benny Gantzille 50 arkeologin allekirjoittaman kirjeen, joka puhuu alueen merkittävyydestä. Vaikka voidaan kiistellä, seisoiko Joosua aikoinaan tuolla paikalla, alttari on ainutlaatuinen esimerkki kivikauden alttareista.

Alueen pysyvät vartijat

Juutalaissiirtokuntien asukkaat Samarian vuorilla, kuten Itamarin ystävämme, kokevat etuoikeutettuna osanaan suojella maata asuttamalla sitä ja tuoda esille alueen Raamattuun kirjoitettua historiaa.

Tämä huolimatta alueen arabiväestön vihasta ja siitäkin, että edes kaikki juutalaiset maassa tai diasporassa eivät heidän näkemyksiään ymmärrä.

Israelin kansan historiaan liittyvät muistomerkit, patriarkkojen ajoista alkaen näillä Israelin sydänmailla yhdistävät kansan historiaansa, jonka Jumala kirjoitti.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Rauno Mäkinen

    Liittyisivätköhän tämän mahdollisen “Joosuan alttarin” hävityspyrkimykset siihen kokonaisuuteen, josta mainitaan mm. Psalmissa 83, jossa sanotaan: “Tulkaa, hävittäkäämme heidät olemasta kansa, niin ettei Israelin nimeä enää muisteta”? Yleensäkään Israelin olemassaoloa tuhansia vuosia sitten Raamatun mukaisesti Lähi-idässä todistavat arkeologiset löydöt eivät taida saada paljon julkisuutta tietyillä tahoilla.
    Tämä yksittäinen tapaus voidaan mielestäni liittää siihen laajempaan kokonaisuuteen, joka sisältää kaiken juutalais- ja nykyisin paljolti sen variaationa Israelvastaisuuden “piikkiin”. Se alkaa yleensä väärän ja jopa valheellisen tiedon levittämisestä juutalaisista, joka lopulta voi johtaa heidän tuhoamispyrkimykseen. Holokausti on tästä selvä esimerkki. Sitäkin edelsi massiivinen juutalaisvastainen propakanda, joka mahdollisti holokaustin. Väärää tietoa levitetään nykyisinkin aivan klobaalilla tasolla esim. Unescon Tiede- ja kulttuurijärjestön toimesta kun se yrittää häivyttää juutalaisten historiallista yhteyttä Jerusalemiin ainakin epäsuorasti – niin olen ymmärtänyt. Kiitos Marja Rantaselle asiallisesta blogista.