Patmos-blogi

”JOS” ei ole Jumala!

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

”JOS jumalanne käskisi tappaa minut ateistina, olisiko teillä moraalista selkärankaa nousta tappokäskyä vastaan?” kysyi eräs ateisti netissä. Hän oli kuulemma kysynyt tätä uskovilta usein saamatta vastaukseksi muuta kuin ”tyhjiä Raamattu-sitaatteja”.

”Kysytäänpä vielä kerran, josko löytyisi edes yksi rohkea, joka vastaisi suoraan,” kirjoittaja totesi ja esitti yllä olevan kysymyksen sekä muutaman vastaavan haasteen. Lopussa oli bonuskysymys: ”Jos lähetyskäskyn toteuttaminen vaatii tappamaan, oletteko valmiit tappamaan?”

Jäin miettimään mitä itse vastaisin.

Ihmettelin toki moisia kysymyksiä, koska ne mielestäni paljastivat kysyjän syvän tietämättömyyden siitä, mitä Raamattu ja kristinusko opettaa. Kysymysten sävy myös sai minut arvelemaan, että tuskin mikään vastaus tyydyttäisi häntä.

RYHDYIN kuitenkin laatimaan tyylikästä uskontofilosofista vastausta haasteeseen. Olenhan kutsumukseltani apologeetta, kristillisen uskon puolustaja.

Haasteen taustalla oli pohjimmiltaan kyse etiikasta ja siitä, että kristinuskon mukaan ihmisellä on moraalinen velvollisuus olla kuuliainen Jumalan käskyille. Joten ”jos jumalanne käskisi tappaa…” mitä sitten?

Hetkisen silmäiltyä kysymyssarjaa mieleeni tulvehti jotain, joka sai minut siirtämään syrjään kaikki uskontofilosofiset pohdiskelut. Huomioni kiinnittyi yhteen pieneen sanaan, joka toistui jokaisessa ateistin esittämässä haasteessa kuin itsepintainen ihottuma: Jos.

Yhtäkkiä tajusin mikä kysymyksissä pohjimmiltaan oli pielessä: JOS ei ole Jumala!

EMME kristittyinä palvele Jos-jumalaa. Jos-jumalaa palvellaan jossittelemalla sitä sun tätä. Jos on epäjumala! Krisittyinä me palvelemme ja rakastamme Herraa Jeesusta Kristusta ja olemme kuuliaisia Hänen opetukselleen.

Tämä Jos-jumala tosin löytyy jo Raamatun lehdiltä haastamassa Jeesusta:

”Herra JOS sinä olisit ollut täällä, ei minun veljeni olisi kuollut,” sanoi Maria Jeesukselle itkien, kun Lasarus oli menehtynyt (Joh. 11:32)

”JOS sinä olet Jumalan Poika, käske näiden kivien muuttua leiviksi,” sanoi Perkele Jeesukselle kiusausvuorella (Matt. 4:3)

”Hän on luottanut Jumalaan; vapahtakoon nyt Jumala hänet, JOS on häneen mielistynyt; sillä hän on sanonut: ’Minä olen Jumalan Poika’.” sanoivat ihmiset Jeesuksen ristin juurella (Matt. 27:43).

Jos-jumala tunnetaan uskovien kesken myös kunnioittavasti ”Entä Jos” -nimellä: ”Entä, jos mitään ei tapahdukaan?” ”Entä jos jotain kauheaa tapahtuu?

Meidän on uskovinakin hyvä olla valppaana, että tämä JOS-jumala ei pääsisi turhentamaan luottamustamme Jumalan sanaan ja lupauksiin.

MUTTA mitä vastaamme ateistille?

Kyllä minä sen verran uskontofilosofiasta ymmärrän koulutukseni ja vuosikymmeniä näitä asioita käsiteltyäni ja alan kirjallisuutta runsaasti lukeneena, että voisin laatia filosofisesti pitkän ja hienon vastauksen, että se saa ateistin pään pyörimään. Mutta säästän sinua kuivalta järkeispohdinnalta tässä.

POHJIMMILTAAN kyse on Jumalan käskyjen moraalisesta velvoittavuudesta (ns. divine command -etiikka). Jos Jumala käskee jotain, ihmisellä on velvollisuus totella.

Ensin on kuitenkin vastattava siihen, mistä me ylipäätään tiedämme mitä Jumala käskee tai on käskenyt?

Kristitty tietää sen Jumalan omasta sanasta, Raamatusta. Ei meidän tarvitse jossitellen keksiä ongelmia, joita ei ole olemassa. Riittää kunhan vain katsomme, mitä Jumala Raamatussa ON käskenyt ja mitä Hän EI ole käskenyt meidän tehdä.

Krisitittynä minua ei siten velvoita minkäänlainen filosofinen jossittelu ja sen teoreettinen pohtiminen mitä minun pitäisi tehdä, jos Jumala käskisi jotain minkä hän nimenomaan on Raamatussa kieltänyt.

JUMALA kieltää sanassaan tappamasta: Älä tapa! Kristityt ovat tässä niin tunnontarkkoja, että eivät edes voi hyväksyä syntymättömien pienten vauvojen tappamista äitinsä kohtuun. Ateistikin on siis turvassa. Ainakin jos saa syntyä kristittyyn perheeseen.

Jumala ei ole käskenyt käännyttämään ketään tappamalla, vaan julistamalla evankeliumia Jumalan rakkaudesta Jeesuksessa. Jeesus ei tullut tappamaan syntisiä, vaan antamaan henkensä heidän puolestaan. Miekkalähetys on aina ollut syntiä ja vastoin Jumalan käskyjä.

Lyhyt vastaus siis kysymykseen, joka alkaa sanoilla ” JOS Jumala käskisi” on yksinkertainen: ”JOS ei ole Jumala!” Piste.

Jeesuksen kertoo miksi jossittelijat eksyvät: ”Te olette eksyksissä, koska ette tunne Kirjoituk­sia ettekä Jumalan voimaa.” Matteus 22:29

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (6)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. jouni pekkarinen

    Olen uskonnonfilosofiaa lukenut, enkä usko että Pasi saa minun päätäni pyörälleni, ei vaikka kuinka William Lane Graiggia lainaisi. Mutta en ymmärrä miksi ateisti kysyisi tuollaista? En minä kysele olemattoman olennon ”tekemisiä”. Ei kukaan vähänkään järkevä ateisti ala kyselemään noin typerää. Uskonnonfilosofiasta ovat ammattfilosofit tehneet kirjoja, vaikkapa Philosophy of Religion Selected Readings (Peterson ym).

  2. Johannes

    Uskovaiset – erityisesti konservatiivisesti ajattelevat Uskovaiset – ovat eksyksissä juuri sen takia, että te ja teidän johtajanne tuntevat kirjoitukset. Te olette sokaistuneet dogmatiikastanne ettekä tiedä kenen joukoista sanomaanne huutelette.

  3. Ikävä ihminen?

    Minusta taas se JOS on varsin olennainen SANA. Se ei ole Jumala, mutta se on sana, käsite ja määrite, jota soisin ihmisten vakaumuksesta huolimatta käyttävän.

    JOS minä en olekaan täysin ja vain oikeassa?

    JOS minä olenkin vain ihminen eikä minua ohjaa mikään yliluonnollinen voima?

    JOS on olemassa muitakin PERUSTELTUJA näkemyksiä?

    JOS olisi syytä keskustella eikä vain jättää eriävät näkemykset huomiotta?

    Mitä ajattelet?

  4. sanansaattaja

    ”JOS jumalanne käskisi tappaa minut ateistina, olisiko teillä moraalista selkärankaa nousta tappokäskyä vastaan?”

    On paljon karismaattisia kristittyjä, jotka luulevat, että Herra puhuu heille tai että joku televisiosaarnaaja on Jumalan profeetta, vaikka ei ole. Joku on kuuluisa evankelista, jopa hallituksen puheenjohtaja, pitkä on ansioluettelokin, mutta ei kuitenkaan kuule oikeaa ääntä, eikä edes tiedä, mitkä profetiat ovat oikeita ja mitkä vääriä.

    Saadaan näkyjä ja kuullaan sydämessä puhetta, joka ei kuitenkaan ole Jumalan ääni. Kyseessä on väärät profetiat, jotka antaa vihollisen pimeyden enkeli, joka on vain tekeytynyt valkeuden enkeliksi, mitä hän ei ole. Ne valheet ovat joskus hyvin taitavasti rakennettu, hyvin ovelia.

    Uskoville tulee ennemmin tai myöhemmin eteen tällaisia yliaistillisia ilmiöitä. Silloin alkaa velvollisuus koetella ne. Koetus on kova ja todella moni eksyy vanhurskaasta uskosta, koska he eivät opiskelleet Raamattua kunnolla, uskoneet sitä kunnolla ja siten torjuneet väärät profeetat ja profetiat. Joidenkin usko voi jopa romahtaa, kun hän ymmärtää, että saamansa profetia meni pieleen.

    Ei ole häpeä kuulla väärä profetia, mutta on häpeä lakaista se maton alle. Väärät profetiat torjutaan toteamalla, ettei tämä voi pitää paikkansa, koska Raamatussa lukee toisin. On surullista nähdä sellaisia karismaattisia kristittyjä, jotka ovat jääneet yliaistillisten ilmiöiden orjaksi ymmärtämättä, etteivät ne olleetkaan Herrasta.

  5. E Heikkinen

    Jos Jumala ,saattaa käskeä tai kieltää mitä tahansa. Mutta se Jumala joka ilmoittaa itsensä raamatussa ja joka on luonut kaiken ja hallitsee kaikkea ei käske meitä mitä tahansa tekemään eikä kiellä meiltä mitä tahansa Hänen mieleensä sattuu tulemaan.
    Jumalan tahto on ilmoitettu raamatussa ja se istuu oikein hyvin luonnollisen moraalitajun (joka meihin on luontaisesti Jumala istuttanut) kanssa ja luonnollisen ymmärryksen kanssa mikä on oikein ja mikä väärin.

  6. Jukka Mikkola

    Ehkäpä tämän voisi myös muotoilla: JOS Jumala olisi sellainen jollainen Hän ei oikeasti ole. Ateistien käsitys Jumalasta on usein perin outo. Ehkä se on lähempänä islamin Allahia, joka edellyttää alistumista. Kristinuskossa Jumala on Sana, eikä se eikä sen olemus ole materialistisin tai ateistisin käsittein termien ymmärrettävissä tai määritelävissä.

    Ehkä kysymys on samantapainen kuin kysyisi: jos ehdottomien ja kaikkia koskevien ihmisoikeuksien nimissä käskettäisiin tappamaan esim. köyhiä, työttömiä tai tietyn ihonvärin tai sukupuolen perusteella. Tai jos musta olisikin valkoista…