Patmos-blogi

Joulu. Oikea juhla väärään aikaan?

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

”Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen … Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.” (JOH. 1:6, 7, 9)

”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ja me katselimme Hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.” (JOH. 1:14)

Pian, jos Jumala suo, on meidän Herramme ja Vapahtajamme armorikas syntymäjuhla”, niin kuin joulurauhan julistuksessa sanotaan. Herramme armorikasta syntymää sopii juhlia.

Se, että Hän syntyi, on tapahtunut tosiasia, vaikka emme tiedäkään minä päivänä Hän tarkalleen syntyi. Jos tietäisimme, toki juhlisimme hänen syntymäänsä sinä päivänä.

Joulun perinteet ja Jeesus

Jeesuksen syntymän muisteleminen ja kunnioittaminen juhlallisesti ei ole pakanallista. Se, mitä jumalattomat ihmiset ymmärryksensä pimeydessä ovat muinoin tehneet tai tekevät samana päivänä, on kristityn ihmisen näkökulmasta yhdentekevää. Tärkeää on se, mitä sinä kristittynä teet.

Joulussa ei ensi sijassa ole kyse perinneruuista, lahjojen antamisesta, kuusen koristelusta ja yhdessäolosta. Tietenkään niissä ei ole sinänsä mitään väärää. Mutta ei kukaan ole missään säätänyt, että vuodessa on tähän aikaan oltava yksi hyvän ruuan, lahjojen antamisen ja yhdessäolon juhla.

Nämä perinteet saavat merkityksensä (tai käänteisesti menettävät merkityksensä) sikäli, kun muistamme (tai unohdamme) mistä joulussa todella on kyse: Herramme ja Vapahtajamme armorikas syntymäjuhla.

Katsele kirkkautta, todista valosta

Joulu on aikaa, jolloin meidän kristittyinä tulee ”katsella hänen kirkkauttaan” (Joh. 1:14) ja Johannes Kastajan tavoin ”todistaa valosta, joka oli tuleva maailmaan valaisemaan jokaisen ihmisen.” (Joh. 1:6–9) Kun vaalit joulussasi näitä kahta – katselet hänen kirkkauttaan ja todistat toisille valosta – joulusi saa merkityksen ja sisällön.

Joulussa on siis nämä kaksi elementtiä. Toinen liittyy omaan hengelliseen elämäämme: Katsella hänen kirkkauttaan. Toinen liittyy ympäröivään pimeydessä elävään maailmaan: Todista valosta, joka oli tuleva maailmaan valaisemaan jokaisen ihmisen.

Näitä voi vaalia ihan käytännössä monella tavalla. Kristuksen kirkkauden katseleminen voi toteutua viettämällä enemmän aikaa rukouksessa, Jumalan sanan tutkistelussa ja uskovien yhteydessä. Kutsu vaikka uskovia ystäviä kotiisi joulun aikaan nyyttikestiperiaatteella yhdessä rukoilemaan, laulamaan joululauluja ja rukoilemaan sekä tutkimaan sanaa.

Todista Kristuksen valosta huomioimalla lahjavalinnoissasi uskosta osattomille läheisillesi sanoma Jeesuksesta, vaikka hyvän hengellisen kirjan muodossa, ostamalla lippu hengelliseen joulukonserttiin tai kutsu heidät kanssasi joululauluiltaan tai joulukirkkoon. Kirjoita heille sydämestäsi kaunis ”joulukirje” tai tee itse joulukortti, jossa kerrot mitä joulu merkitsee ja kuinka haluaisit heidänkin löytävän Kristuksen valon.

Ilman Kristusta jouluun jää pelkkä hössötys. Mutta hössötyksen keskelle sinä voit tuoda Jeesuksen valoa.

Pakanallinen joulu ei ole pakanoiden vika, jos kristityt eivät todista.

Juhlasta tai juhlapäivästä ei tee pakanallista se, mitä muut ihmiset, jotka eivät Jumalaa tunne, samana päivänä tekevät  tai ovat muinoin tehneet.

Ei edes sekään, että kristityt sattuvat syömään samoja ruokia kuin pakanat. Sillä Raamattu sanoo ruuista, että ”kaikki minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan; sillä se pyhitetään Jumalan sanalla [jouluevankeliumi] ja rukouksella.” (1. Tim. 4:4-5). Myös joulupöydässä.

Ei yksi Jeesuksen syntymäjuhlalle kalenterista erotettu päivä tee päivästä pakanallista, vain koska pakanat juhlivat samana päivänä tietämättöminä Jeesuksesta.

Minulle kyllä kelpaa oikea juhla ”väärään” aikaan, jos se suo minulle mahdollisuuden kirkastaa ja kunnioittaa Kristusta ja olla todistuksena hänestä.

Tämä on se ainoa aika vuodesta, jolloin jopa uskosta osattomat kuuntelevat lauluja Jeesuksesta (Simojoen Tulkoon joulu soi jopa YLE:n valtakunnan verkossa!) ja ovat kohteliaan suvaitsevaisia ja avoimia Jeesukseen liittyville perinteille. Lähteehän kalamieskin kalaan silloin kun kala syö!

Se, että monet eivät joulussaan kunnioita Kristusta, jota eivät tunne, ei tietenkään ole heidän vikansa, jos kerran kristittyinä jätämme vuodenajan ja siihen liittyvien perinteiden suoman mahdollisuuden todistaa heille Jeesuksesta käyttämättä.

Siksi tuota Jumalan suurta ihmettä, Vapahtajan syntymää, on soveliasta juhlistaa Häneen uskovien parissa. Jokainen päivä ilman Jeesusta, on pakanallinen päivä, oli joulu tai ei.

Sivuhuomautuksena totean, että en vielä ole kohdannut ketään, joka kiivaillessaan joulun ”väärästä” ajankohdasta itse kuitenkin kunnioittaisivat Vapahtajan syntymää jonain muuna päivänä, joka hänen mielestään on ”oikeampi”. Sen sijaan ”puhdasoppisuudessaan” he ovat hävittäneet Jeesuksen syntymäjuhlan elämästään kokonaan! Murheellista. Vapahtajan syntymäjuhlasta on tullut menetetty mahdollisuus.

Jos sinä joulussasi katselet Kristuksen kirkkautta ja todistat hänen valostaan, silloin joulu ei ole pakanallinen sinulle. Sinä tuot Kristuksen valon pimeään.

Tee joulusta Jumalan ”valohoitoa” omaan ja toistenkin elämään.

Siunattua adventin aikaan.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (13)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. julkinensana

    Tampereen ev-lut seurakunnat jakoivat koteihin 85000 joulukalentera, jonka joulupäivän luukusta paljastuu aikamoinen yllätys ja poliittinen kannanotto. Luukun 25 takaa löytyy kuva, jossa on lesbopari yhteisen vastasyntyneen vauvansa kanssa. Kuva on täysin sopimaton valinta joulukalenteriin, koska silloin kirkko esittää Jeesuksen olevan lesboparin lapsi.

    Sosiaalisessa mediassa leviää valokuvia luukun 25 kuvasta ja siellä käydään aiheesta hyvin kriittistä keskustelua.

    Kirkon joulukalenterista kertoi marraskuun numerossa seurakuntien Silta-lehti, joka haastatteli adventtikalenterin suunnitellutta Karoliina Pentikäistä. Hän otti voimakkaasti kantaa samasukupuolisten parien puolesta, mikä näkyy nyt näin karulla tavalla joulukalenterin kuvissa ja teksteissä. On varsin erikoista, että kirkon lehden otsikkona on: ”Jeesuksella on hyvä brändi”.

    ”– Jeesus itse otti kaikki ja kaikenlaiset ihmiset vastaan avosylin. Rasismi ja toisten ihmisten tuomitseminen ei siksi kuulu mielestäni kristinuskoon lainkaan. Totta kai Raamatusta voi löytää yksittäisiä lauseita tukemaan mitä tahansa kauheuksia, mutta yleinen teema siinä kirjassa on kyllä puhtaasti rakkaus.

    Tamperelainen bloggaaja ja vaikuttaja muistuttaa, että luterilaisuudessa ja kristinuskossa on valtavasti hyviä asioita. Siksi onkin ikävää, että ääri-ihmisten äärimielipiteet saavat mediassa liikaa valtaa.

    – Minusta on myös hyvä tuoda esiin, etteivät kaikki ole ”päivi räsäsiä” – tuomitsematta sitäkään, mitä hän uskosta ajattelee. Ihmisellä on oikeus ajatella Raamatusta mitä ajattelee, ja tulkita Raamattua omassa elämässään miten haluaa, mutta ihmisoikeudet ja oikeus elämään ilman rasismia kuuluvat kaikille.

    – On hyvä, että tällaisiin asioihin on puututtu ja rasistisesta käytöksestä vaaditaan ihmisiä tilille.”

  2. Anna

    Joulun sanomaa….
    Matteus 22
    36 ”Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?”
    37 Niin Jeesus sanoi hänelle: ”’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.’
    38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
    39 Toinen, tämän vertainen, on: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.’
    40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.”
    Siunattua Joulua kaikille!

  3. Johanna

    Eiköhän se adiafora löydy: Room. 14:5-6

    • lähettiläs

      Ei löydy.

      Ko. jakeet eivät liity sapatin viettämiseen ollenkaan vaan vegaaniruokavalioon ja lihansyöntipäiviin (Room. 14:2-5).

      Sen sijaan Paavali kirjoitti roomalaisille pakanoille näin:

      ”Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.” (Room 3:31)

      ”Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.” Room 2:13)

  4. Erkki Hänninen

    Arvoisa nimimerkki Lähettiläs:

    Raamattu ei velvoita meitä ns. pakanakristittyjä viettämään mitään Mooseksen lain juutalaisia juhlia. Eikä Raamattumme velvoita myöskään ns. messiaanisia (etnisiä) juutalaisiakaan niitä viettämään. Juhlapyhät, sapatit yms. ovat ns. adiaforakysymyksiä, eli ns. ehdonvallan asioita. Eivät pelastuskysymyksiä!

    Esimerkiksi maallinen syntymäpäiväsankari voi juhlia vaikkapa ns. pyöreitä eri päivänä kuin mikä varsinainen syntymäpäivä on. Juhlin 60-vuotissynttäreitäni ystävien ja suvun kesken viime heinäkuun 9. päivänä, tänä vuonna 2022.
    Olin täyttänyt 60 vuotta jo 29. marraskuuta 2021.

    Aivan hyvin me kristityt voimme juhlia Vapahtajamme Jeesuksen syntymäpäivää Jouluna eli 25. joulukuuta.

    Tri Juha Ahvio on Patmoksen sivulla kirjoittanut ansiokkaan kirjoituksen Jeesuksen syntymäpäivästä. Kannattaa tsekata!

    Riemullista Vapahtajamme syntymäjuhlaa Jouluna 2022 ihan kaikille luoduille!

    • Dogma

      Erkki Hänninen kommentoi: -Raamattu ei velvoita meitä ns. pakanakristittyjä viettämään mitään Mooseksen lain juutalaisia juhlia. Eikä Raamattumme velvoita myöskään ns. messiaanisia (etnisiä) juutalaisiakaan niitä viettämään. Juhlapyhät, sapatit yms. ovat ns. adiaforakysymyksiä, eli ns. ehdonvallan asioita. Eivät pelastuskysymyksiä!

      Minä olen eri mieltä kanssasi. Perustan kantani evankeliumin ilmoitukseen.

      Paavali vaati mm. Roomalaiskirjeen luvussa 2 ja Efesolaiskirjeen luvussa 4 pakanoita noudattamaan lakia mukaan lukien juhlapyhiä, koska Herra ei tee eroa juutalaisten ja pakanoiden välille.

      Jesajan profetoi, että ne pakanat pääsevät Herran vuorelle, jotka pitävät sapatin, mikä on myös Herran juhla. Sapatin pitäminen on ikuinen merkki liitosta Herran kanssa ja se tarkoittaa uuden liiton puolella liittoa sapatin Herran Jeesuksen kanssa. Jeesus vahvisti itse tämän olevan uudessa liitossa voimassa.

      Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
      10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
      11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34+]
      12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
      13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

      Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
      35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

      Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

      Ef 4:17 Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä,

      23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne [Room. 12:2]
      24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

      2 Moos 31:17 Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä, Herra, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin.”

      Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
      7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

      Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

    • lähettiläs

      ”Juhlapyhät, sapatit yms. ovat ns. adiaforakysymyksiä, eli ns. ehdonvallan asioita. Eivät pelastuskysymyksiä”

      Raamatussa ei ole tällaista oppia.

      • Jukka

        Tuleeko siis pelastus lain teoista? Vai yksin armosta (ei kuitenkaan ns. ”halvasta armosta”?)

        Kysehän on siitä, mistä uskonnosta on kyse. Klassisesta kristinuskosta vai jostain muusta suuntauksesta (joita toki on ”lyllästymiseenkin asti” ollut). Näinhän käy aina kun jo(t)kiin jakeet erotetaan kokonaisilmoistuksesta.

        • Dogma

          Petyttyään pahasti katolisten anekauppoihin teologian professori Martti Luther meni toiseen äärilaitaan unelmoimaan kristinuskosta, missä ei ole mitään muuta kuin armoa. Hän alkoi vähitellen tajuamaan, ettei hänen yksin armosta -oppinsa ollutkaan evankeliumin mukainen ja hän alkoi vaatia kirjojen poistamista Raamatusta.

          Jaakobin kirjeen yksi jae murskasi hänen unelmansa ja yksin armosta -oppinsa. Tosin Paavalinkin kirjoituksista löytyy sama ilmoitus, jotka kumoavat yksin armosta -opin. Kerropa, miten nämä jakeet on nyt erotettu ”kokonaisilmoituksesta”?

          Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

          Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

          Paavalin opetuksen kokonaisilmoitus on, että ollakseen vanhurskas pitää sekä uskoa Jeesukseen että noudattaa lakia. Jos otat toisen pois, niin et ole vanhurskas. Lain teoilla ei voi yksin tulla vanhurskaaksi, jos puuttuu usko Jeesukseen, mikä sekin on lain käsky. Jos sanot uskovasi Jeesukseen, mutta et noudata lakia, silloin sinun uskosi on kuollut ja armosta on tullut halpaa.

          Armo ei ole tarkoitettu laittomuudessa elämistä vaan parannusta varten. Armo seuraa parannusta mutta ei laittomuutta.

          Ilm 14:12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.”

          Jaak 2:26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

          Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
          22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
          23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

  5. lähettiläs

    Raamatussa ei ole ainuttakaan käskyä viettää joulujuhlaa. Sen takia Jeesus, apostolit eikä alkuseurakuntakaan viettäneet joulua.

    Raamatussa on sen sijaan käsky olla lisäämättä lakiin uutta käskyä siis myös juhliin mitään uutta juhlaa. Joulu on tullut klassiseen kristinuskoon sen takia, ettei pakanat suostuneet luopumaan jouluna viettämistään pakanallisista juhlista, joten kirkko omaksui ne, jotta pakanat suostuivat liittymään katolisen kirkon jäseniksi.

    Sekin on täysin selvää, ettei paimenet olleet yöllä kedolla joulukuussa, koska silloin Israelin vuorilla Betlehemissä voi olla luntakin. Israelissa karja oli talvella eläintalleissa, joten silloin ei olisi Joosefille ja Marialle löytynyt majoitusta myöskään eläintallista, jotka olivat tupaten täynnä karjaa. Verollepanoa on myös mahdoton järjestää talvella.

    Jeesus syntyi syksyllä viljankorjuun jälkeen. Joulu on klassisen kristinuskon juhla, jota ei ole Jumala käskenyt viettää. Jos joku on toista mieltä, niin olkaa hyvä ja siteeratkaa sellaista jaetta Raamatusta, jossa on sellainen käsky. Itse en laita mitään painoarvoa roomalaiskatolisen kirkon perinteille enkä katolisten kirkkoteologien puheille, koska kristinuskossa on sola scriptura -periaate.

    ”Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään.” (5 Moos 12:32)

    ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt 5:17-20)

    • Jukka

      EIpä Jeesus käskenyt juhannuksena saunomaankaan. Ja paljon muutakin hän ”jätti kertomatta”. Eikä Suomen saamia olympiavoittoja tai jääkiekkomestsruuttakaan tarvitse juhlia, ei niistä Jeesus antanut lausuntoa. Eikä pakko ole muita syntymäpäiviäkään viettää, omiakaan.

      Pakkohan ei jouluakaan toki ole juhlia; ei liene taivaaseenpääsyn kriteeri?

      Tunnetustihan pakko ei ole kun ”köyhän kuolema – ja sekin vain kerran”. (Tässä ei tosin oteta ns. ”toista kuolemaa” huomioon?).

      • lähettiläs

        Jumala on Raamatussa ilmoittanut, mitkä ovat kristittyjen juhlapyhät ja kieltänyt muuttamasta niitä tai lisäämästä niihin uusia juhlia. Sama koskee kaikkia Jumalan käskyjä. Tätä asiaa ei ole vaikea ymmärtää, mutta näyttää olevan vaikea noudattaa, vaikkei noudattamisessa pitäisi olla mitään vaikeaa. Kirkolla vain ei ole valtaa päättää julha-ajoista, missä se ei tahdo mitenkään pysyä.

        • Jukka

          Lähettiläs,
          Kerrohan, miutkä ja millä perusteilla tietyt juhlapyhät. Ja missä kielletään pitämässä muita juhlapyhyä?
          Kaikenkarvaisia sääntöjä ihmiset ovat kautta aikain tehneet ja toisiaan ”vakoilleetkin” niiden noudattamisessa.