Patmos-blogi

Joulu on Herran Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi tulon juhla

Juha Ahvio Juha Ahvio on teologian tohtori, dosentti ja Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja.
Julkaistu:

Joulujuhla julistaa sanomaa ihmiseksi tulleesta Jumalan Pojasta, Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Joulun sanoma on armollisen toivorikasta ja voittoisaa totuutta Kristuksesta luomisen ja lunastuksen Välimiehenä ja inkarnoituneena kaksiluontoisena persoonana, joka vapahtaa ja pelastaa jokaisen syntisen ihmisen, joka Häneen uskoo.

Jeesus Kristus on luomisen ja lunastuksen Välimies

Ihminen on kolmiyhteisen Jumalan kuvaksi luotu mutta sittemmin syntiin langennut olento, josta Jumala on kiinnostunut sekä hyvänä luomistekonaan että rakastavana Isänä. Syntinen ja Jumalasta erossa oleva ihminen tarvitsee Lunastajaa, Vapahtajaa ja Sovittajaa eli Välimiestä. Jeesus Kristus on, Luojana ja Lunastajana, sekä luomisen, Kol. 1:14–20, että lunastuksen Välimies ja Takuumies, 1. Tm. 2:5; Rm. 5:1–2; Heb. 7:22; 8:6; 9:15; 12:24. Jeesus Kristus on Jumalan suvereeniin armoon, Ef. 2:5–10, nojaavan armonliiton Välimies, Heb. 13:20. Raamatun ilmoittamat Jeesuksen Kristuksen nimikkeet valaisevat Hänen persoonansa ja Välimies-työnsä luonnetta.

Kreikankielisen Jeesus-nimen tausta on vanhatestamentillinen, Joos. 1:1; Sak. 3:1, Esra 2:2, ja kumpuaa pelastaa-verbistä. Jeesus tarkoittaa Pelastajaa, Vapahtajaa, Mt. 1:21. Kristus on Jeesuksen messiaaninen virkanimike ja tarkoittaa Voideltua. Vanhatestamentilliset voitelut olivat merkki virkaan asettamisesta, voidellun pyhyydestä ja Hengen voitelemana olemisesta, 1. Sam. 16:13; 24:7; 26:9; Jes. 11:2; 42:1, Herran voitelu -käsitteen mukaisesti, Ps. 2:2; 45:8; Apt. 4:27; 10:38.

Kristuksen voitelu Välimies-viranhoitoonsa tapahtui historiallisesti Jeesuksen sikiämisessä, Lk. 1:35, sekä Pyhän Hengen laskeutuessa Hänen päälleen, Mt. 3:16; Mk. 1:10; Lk. 3:22; Jh. 1:32; 3:34. Jeesus käytti itsestään Ihmisen poika -nimikettä Dan. 7:13 -jakeen pohjalta. Tällä nimikkeellä on inhimilliseen luontoon ja kuolemaan ja kärsimykseen, Mt. 17:22; 20:18–19, sekä Kristuksen jumalalliseen ennalta oloon, Jh. 1:51; 3:14–15, liittyvät sisältönsä.

Jumalan Poika -nimikettä käytetään Kristuksesta messiaanisvirallisessa, Mk. 13:32, trinitaarisessa eli Jeesuksen olemuksellisen jumalallisuuden ilmoittavassa, Mt. 11:27; 14:28–33; 16.16; 21:33–46; Jh. 6:69; 8:16, 18, 23; 10:15, 30; 14:20; Rm. 1:3; 8:3; Gal. 4:4; Heb. 1:1, sekä Jeesuksen yliluonnollisen neitseestäsyntymisen ilmoittavassa, Lk. 1:35; Mt. 1:18–24; Jh. 1:13, merkityksessä.

Herra- eli Kyrios-nimikettä käytetään Jeesuksesta ennen kaikkea korkeimman eli jumalallisen arvovallan ja olemuksen ilmaisijana, Mk. 12:36–37; Lk. 2:11; 3:4; Apt. 2:36; 1. Kor. 12:3; Fil. 2:11. Jeesukseen liitetty kaikkein korkein Kyrios-jumalallinen arvovalta ja olemus käyvät ilmi yhtä hyvin synoptisista evankeliumeista kuin Johanneksen evankeliumistakin, Mt. 7:22; Lk. 5:8; Jh. 20:28.

Kristuksen inkarnaatio

Kristuksen armonliitollinen Välimies-tehtävä edellyttää inkarnaatiota, Lk. 19:10; Jh. 3:16. Se tarkoittaa triniteetin toisen persoonan, Pojan, Logoksen eli Sanan, ihmiseksi tuloa, Mt. 1:20; Lk. 1:35; Jh. 1:14; Apt. 2:30; Rm. 8:3; Gal. 4:4; Fil. 2:7.

Jumalallinen Logos, Jh. 1:1; 6:38; 2. Kor.8:9, otti yhteyteensä aidon ihmisluonnon. Ääretön kykenee ottamaan yhteyteensä äärellisen. Jumalallisen ennalta ollut eli pre-eksistenttinen Jumalan Poika, Sana, ”tuli lihaksi” siten, että ei menettänyt jumalallista olemustaan eikä Sanan jumalallinen luonto muuttunut inhimilliseksi luonnoksi. Jumalan Pojan, Sanan, olemus triniteetin toisena persoonana ei muuttunut eikä lakannut. Jumaluus otti inkarnaatiossa yhteyteensä aidon ihmisluonnon, kuitenkaan itse muuttumatta.

”Sana tuli lihaksi” ei tarkoita sitä, että Sana olisi ottanut yhteyteensä ihmispersoonan eikä sitäkään, että olisi ottanut yhteyteensä vain inhimillisen ruumiin. ”Liha” tarkoittaa tässä ihmisluontoa kokonaisuudessaan, joka muodostuu sekä sielusta että ruumiista. Kristuksen Välimies-työn kannalta on luovuttamattoman oleellista, että Hän, Sana, otti inkarnaatiossa yhteyteensä todellisen ja kokonaisen ihmisluonnon eli sen luonnon, mikä ihmisillä, Aadamin jälkeläisillä, luomisen nojalla on. Vain tällä edellytyksellä Kristus saattoi suorittaa Välimiehen-työnsä hyväksi luodun mutta syntiin langenneen ihmisen hyväksi, sijasta ja puolesta. Sanan inkarnaatiossa yhteyteensä omaksuma inhimillinen luonto ei siis vain näyttänyt tällaiselta, vaan oli ja on tällainen.

Jumalan Poika, Sana, otti inkarnaatiossaan yhteyteensä todellisen inhimillisen luonnon, Pyhän Hengen työn kautta, Neitsyt Marian kohdussa, jossa Kristuksen inhimillinen luonto sikisi eli sai alkunsa yliluonnollisesti, Jes. 7:14; Mt. 1:18–20; Lk. 1:34–35; Heb. 10:5; Gal. 4:4–5. Kristuksen inhimillinen luonto ja sen biologinen perimä ovat peräisin äidiltä, Neitsyt Marialta.

Jeesus on todellinen Jumala ja ihminen. Jeesuksen Kristuksen äitinä Maria on Jumalansynnyttäjä. Koska Pyhä Henki sai aikaan Jeesuksen sikiämisen ja pyhitti Jeesuksen inhimillisen luonnon sekä varjeli sen synniltä ja koska neitseestä syntyi jumalinhimillinen persoona, ei pelkkä eikä ihmisen tahdosta alkunsa saanut inhimillinen persoona, ei Jeesus aidon inhimillisine luontoineen henkilökohtaisesti kuitenkaan ollut ihmisen syntiinlankeemuksesta koituneen synnin syyllisyyden alainen. Hän oli ja on aidosti inhimillinen mutta ei synnin eikä sen syyllisyyden alainen.

Neitseestäsyntyminen ”vaimon siemenestä”, 1. Ms. 3:15, takaa Kristuksen todellisen ihmisyyden ja Hänen synnittömyytensä. Matteuksen ja Luukkaan sukuluettelot osoittavat Jeesuksen laillisen ja virallisen sukutaustan ja yhteyden kuningas Daavidiin, sekä juridisen isänsä Joosefin että mahdollisesti myös Marian, äitinsä, sukulinjojen kautta, Ps. 132:11; Rm. 1:3; Fil. 2:5–8; Heb. 4:15.

Kristuksen yksi kaksiluontoinen persoona

Inkarnaation nojalla Kristus on yksi kaksiluontoinen persoona, Fil. 2:5–11. Kristuksen persoonassa on aito jumalallinen luonto ja aito inhimillinen luonto, sekoittumatta ja muuttumatta, erottamatta ja jakamatta. Vanha testamentti ilmoitti profeetallisesti inkarnaation ennakoiden, että on tuleva jumalinhimillinen eli kaksiluontoinen Messias, jonka persoonaan ja työhön armonliiton pelastushistoria huipentuu sekä kansallisen Israelin että kaikkien muidenkin kansojen osalta, Ps. 2:6–12; 45:7–8; 110:1, 4; Jes. 9:5–6; 11:1–4; Jer. 23:5–6; Dan. 7:13; Miika 5:2; Mal. 3:1.

Uusi testamentti ilmoittaa, että Jeesus Kristus on tämä kaksiluontoinen persoona, Mt. 9:6; 14:33–4; 16:16–17, ”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika”; Mk. 8:38; Jh. 1:1–3, 14, 18; 2:19–25; 20:28, ”Minun Herrani ja minun Jumalani!”; Rm. 1:7; 9:5; Rm. 10:9–10, ”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut, sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan”; 1. Kor. 1:1–3; 2. Kor. 5:10; Gal. 2:20; Kol. 2:8–9; 1. Tm. 3:15–16; Heb. 1:1–3.

Kristuksen inhimillinen luonto oli ja on aidosti inhimillinen, mutta vailla syntiä, vailla perisynnin ja tekosyntien syyllisyyttä ja turmelusta. Kristus koki täysimittaisesti synnin voiman ja kiusaukset, mutta jumalinhimillisen luontojen yhtymyksen ja Pyhän Hengen pyhityksen seurauksena Hän ei voinut langeta eikä langennut syntiin, Lk. 1:35; Jh. 8:46; 14:30; 2. Kor. 5:21; Heb. 4:15; 9:14; 1. Pt. 2:21–22; 1. Jh. 3:5.

Kristus oli henkilökohtaisesti jumalinhimillisessä persoonassaan eettisesti synnitön, mutta juridisesti Hänet, armonliiton pelastushistoriallisessa Välimiehen tehtävässään, ”tehtiin synniksi” syntisten ihmisten eli ”meidän tähtemme”, meidän puolestamme, sijastamme ja hyväksemme.

Inkarnoituneen Välimiehen piti olla, edellä mainitusta syystä, yhdessä persoonassa sekä Jumalan laille synnittömästi täysin kuuliainen ihminen että Jumala. Näin siksi, jotta Hänen uhri- ja sovitustyönsä olisi voinut olla arvoltaan ääretön ja täydellinen ja jotta Hän olisi kyennyt vapahtavasti kantamaan Jumalan vihan ja jotta kykenisi, Pyhän Hengen työn kautta, jakamaan täydellisesti onnistuneen työnsä hedelmät Häneen uskoville.

Joulun sanoma on julistusta Vapahtajasta, Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, josta jakeet Apt. 4:12 ja Jes. 9:5–6 ilmoittavat:

”Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.”

”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä”.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (8)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jonski

    Onkohan noin? Teologia on tässä hämmentävän itsevarmaa tulkinnoissaan.

  2. Jukka Mikkola

    Arvoisa mo.t.,
    Olen itse ymmärtänyt, että joulun vietto ei ole käsky vaan mahdollisuus.

    Toisekseen, olen itsekin viettänyt syntymäpäiviäni muuhun aikaan kuin ”virallisena” syntymäpäivänäni. Ja olen ollut ystävieni syntymäpäiväjuhlilla muuhun aikaan kuin nimellisenä syntymäpäivänä.
    Varsinkin ns. ”pyöreitä vuosia” juhlitaan tuon toustakin ei-oikeaan-syntymäpäiväaikaan. Ihan käytännönkin syistä.

    En ymmärrä, mikä joulun vietossa närästää – ellei peräti närästys kristuksen merkityksen itsensä vuoksi.

    Joitakuita toki voi närästää myös ihmisten – omankin – syntymäpäivän viettäminen. Ovan niin ”vaatimattomia”.

    Jotkut laulavat, että joului voisi olla joka päivä… mikä toki ymmärrättäneen symboliusena jouluna?

    Pakkohan joulun viettäminen ei toki ole.
    Jos ei vietetä joulua Kristuksen syntymäjuhlana, joulusta tullee (ja on tullutkin) mammonan kasvattamisen ja voimistamisen juhla – kulutusjuhla ja muuten vain ”kapitalistinen kaupallinen juhla” (termi ei ole puoluepoliittisesti aktiivinen merkitykseltään vaan siihen voidaan liittää myös Kiinan ym. kommunistisen puolueen yhteinen intressi talouskasvun toiveen myötä; ja kertovat viisaammat, että islamilaisissakin maissa joulun kaupallisuus osataan ilolla hyödyntää…)
    Eivät monet täkäläisessäkään yhteskunnassa halua luopua tuosta ”turhuuden markkinoiden” (+ja hiilidioksisipäästöjä kasvattamisen) juhlasta siirtymällä hiljaiseen ja hartaaseen joulun viettoon.

    Ehkäpä joulousta onkin aikanamme tehty kaupallinen kulutusjuhla juuri siksi, että joulun kristillinen sisältö unhoittuisi?

    Mitä taas Jeesukseen tulee, Raamatussa EI myöstään kerrota, että Jeesus EI olisi viettänyt syntymäpäiväänsä. Kerrotaan hänen olleen 12-vuotiaana temppelissä, joten ainakin hänen ikävuosistaan pidettiin kirjaa, kuten juutalaisuudessa lienee ollut tapana; asettihan Mooseksin laki eräitä ikäehtoja eräille asioille. Viisaammat kommentoikoot jos tietävät paremmin.

  3. Erkki Hänninen

    Arvoisa nimimerkki m. o. t.

    Oletteko oikeasti Kristuksen oma?

    Juutalaisia emme ole, juutalaisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis kristittyjä!

    Siunattua jatkuvaa Joulunaikaa!

    • m.o.t

      Jeesus Kristus on juutalaisten kuningas. Jeesus ei tullut perustamaan uutta roomalaista uskontoa vaan täyttämään juutalaisten Messias profetiat. Jos sinä et halua oksastaa itseäsi juutalaisten jaloon öljypuuhun, niin silloin sinä et itse ole Kristuksen oma.

      “Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan. Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen. Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.” (Room 8:6-9)

    • Dogma

      Erkki Hänninen kirjoitti: -Juutalaisia emme ole, juutalaisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis kristittyjä!

      Näin opetti Saksan luterilainen kirkko toisen maailmansodan aikana. Saksan kirkko halusi myös ottaa Raamatusta pois AMEN-sanan, koska se oli hebreaa, sekä riisua kristinuskosta kaiken muunkin juutalaisuuden pois. Mitä Saksan kirkko teki, sitä minä en voi hyväksyä.

      Alkuseurakunnan aikana kristittyjä kutsuttiin juutalaisten nasaretilaiseksi lahkoksi, joten miten voi olla kristitty, jos ei halua olla juutalainen?

  4. Martta

    Loistava kirjoitus JumalanYkköstykkiAhviolta! Tässä oli Ahviolta tiivistelmä maailman tärkeimmästä oikeuskäsittelystä! Ja tämä oikeuskäsittely viisaudessaan ja oikeudenmukaisuudessaan ylittää kaikki ihmisten ikinä koskaan laatimat juridiset asianajot ja prosessit. Minun tuomarini ja puolustusasianajajani samassa persoonassa, Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa; ei ideologioiden aiheuttamaa sokeutta vaan pelkkä oikea totuus. Ja lopuksi armahdus ettei minun tarvitse kärsiä tuomiota vaan sen on kärsinyt jo Herra Jeesus Kristus puolestani. Kuinka joku voisi kieltäytyä tällaisesta puolustusasianajajasta!
    JumalanSananTulikuumalle Ahviolle valtavasti kiitoksia kuluneen vuoden ohjelmistaan ja erinomaisen hyvää joulua!

  5. m.o.t.

    Juha, voitko näyttää yhdenkin kohdan Raamatusta, jossa käsketään viettämään joulujuhlaa? Sellaista käskyä ei ole!

    Jeesuskin vahvisti sen, ettei Jumalan käskyihin saa lisätä tai ottaa pois mitään. Juha, voitko selittää, millä oikeudella kirkko on joulujuhlan asettanut kirkollisiin juhliin? Sellaista oikeutta Jumala ei ole antanut kirkolle!

    Miten joulu edes voisi olla Jeesuksen syntymäjuhla, koska Jeesus ei syntynyt edes 25.12.? Tämä perinnäissääntö juontaa 300-luvulta, jolloin roomalaisia käännytettiin enemmän tai vähemmän pakolla uuden katolisen valtiouskonnon harjoittajiksi. Roomalaiset eivät halunneet luopua Sol Invictus -epäjumalansa syntymäpäivän 25.12. juhlimisesta, joten kirkon papiston oli keksittävä erilaisia tekosyitä, jotta silloin voitaisiin viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa, vaikka Jeesus ei edes syntynyt talvella vaan syksyllä, kuten Raamatusta voimme asian selvästi päätellä.

  6. Filos

    Amen! Hyvää Joulua.