Patmos-blogi

Jumalalla on suunnitelma

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

ERÄÄN kristillisen opetuksen mukaan Jumalalla ei ole minkäänlaista suunnitelmaa tämän planeetan varalle. Sen mukaan Hänen ainoa huolenaiheensa on pelastaa tästä karille ajaneesta maailmasta niin monta sielua kuin vain mahdollista ja kuljettaa heidät näkymättömään maailmaan ja jättää tämä ”avaruudessa vaeltava saareke” nimettömän kohtalon huomaan.

Näiden ihmisten mielestä Jumala ei ole vähäisimmässäkään määrin kiinnostunut maapallon tulevaisuudesta. Heidän päätelmiensä mukaan Jumala pitää maailmaa pelkkänä hylkytavarana.
Mutta onko asia todella näin?
Ei suinkaan!
Raamatussa meille kerrotaan, että Jumala välittää tämän maailman kohtalosta mitä suurimmassa määrin; Hän on kaikkea muuta kuin välinpitämätön sen suhteen.
Toisaalta Raamatussa kyllä puhutaan olemassa olevan aineellisen maailmanjärjestyksen hajoamisesta. Toisessa Pietarin kirjeessä on kauhistuttava kohta, jossa tätä tapahtumaa kuvataan sanoilla, jotka saavat ajattelemaan ydinräjähdyksiä:
”Ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat… jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat” (3:10, 12).
Raamatussa on todistus, joka vastaa Shakespearen näytelmässään Myrsky kuvaamaa huimaa näkyä katoavasta maailmasta:

Myös pilviin ulottuvat tornit, suurenmoiset
Palatsit ja juhlalliset temppelit
Ja koko tämä suuri pallo tulevine asukkaineen
Katoavat aineettoman kuvitelman tavoin,
Usvan henkäystäkään ei siitä jää.
(Suom. Matti Rossi; WSOY, 2010)

Jumalan suunnitelma

Ennen kuin tämä tapahtuu, Jumalalla on kuitenkin mahtavia suunnitelmia tämän planeetan varalle. Hänen profeetallisen ohjelmansa puitteissa tapahtuu asioita, joilla on merkityksellisiä seurauksia:
Herra Jeesus on tuleva henkilökohtaisesti takaisin seurakuntaansa noutamaan; kristityt kuolleet nousevat ylös haudoistaan ja elossa olevat kristityt muuttuvat ennen tempausylösottoa, kokoontumistaan ”hänen tykönsä” (2. Tess. 2:1; ks. 1. Tess. 4:13–18).
Antikristus paljastetaan – laittomuuden ihminen, jossa langenneen ihmissuvun synti ruumiillistuu.
Juutalaiset joutuvat käymään läpi kauhistuttavan ”Jaakobin ahdistuksen ajan” (Jer. 30:7).
Suuria valtablokkeja syntyy kaikkialla maailmassa mm. Venäjällä ja sen entisissä satelliittivaltioissa, Kiinassa ja Intiassa, Euroopan kauppasopimusten siivittämänä sekä Euroopan sisällä että ulkopuolella, Afrikassa ja Lähi-idässä. Ja niiden kaikkien mielenkiinto kohdistuu Israeliin, missä tullaan käymään Harmagedonin taistelu, josta tulee kaikkien aikojen suurin maailmansota.
Kristus palaa takaisin taivaallisten sotajoukkojensa kanssa ja tuhoaa vihollisensa. Juutalaiset ottavat Hänet vastaan omana Messiaanaan. Kristus tuomitsee kaikki elossa olevat kansakunnat ja perustaa oman tuhatvuotisen valtakuntansa, jonka aikana saatana on sidottu.
Tämän tuhat vuotta kestävän Kristuksen maanpäällisen hallituskauden lopussa puhkeaa kapina, mutta se kukistetaan nopeasti. Tämän jälkeen ”muut kuolleet” herätetään ja kootaan suuren valkoisen valtaistuimen eteen.
Yllä oleva on lyhyt yhteenveto siitä raamatullisesta profeetallisesta ohjelmasta, joka täyttyy ennen olemassa olevan aineellisen maailmanjärjestyksen tuhoamista.

Kosminen huolenaihe
Mutta vielä senkin jälkeen, kun kaikki se mikä voi ”järkkyä” on poistettu, Jumalalla on edelleen eräs kosminen asia hoidettavaan.
”Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet… Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä” (Ilm. 21:1–2).
Hengen voimasta apostoli pystyi katsomaan oman sekavan aikansa tuolle puolelle ja näki ihanan lopun.
Näinä päivinä yhä suurempi määrä ajattelevia ihmisiä tuntee tarvetta tällaiseen tulevaa koskevaan näkyyn. Sillä jos tulevaisuuteen katsoessamme näemme maapallon pelkkänä elottomana, lumen peittämänä ja avaruudessa kiertävänä asumattomana pallona, niin silloin kaikki tänään kokemamme onnellisuus tuntuu melkoisen tyhjältä ja ontolta. Mikään muu ei pysty tuomaan ihmissielulle sellaista tyydytystä kuin tieto maailmankaikkeudessa vallitsevasta lopullisesta oikeudenmukaisuudesta ja ilosta.
Ja ainoastaan kristinusko pystyy tarjoamaan kaiken tämän. Kun aika loppuu, iankaikkisuus on oleva yhtä tahraton kuin mitä se oli ennen ajan alkua.

Tapahtumien kulku
Seuraavassa on lueteltu aikajärjestyksessä kaikki suurimmat tulevat profeetalliset tapahtumat. Luettelosta on apua niiden järjestyksen visualisoinnissa ja muistamisessa. Tapahtumien järjestys on tämä:
Tempaus (parousia)
Vallankumous (vaivanaika)
Ilmestyminen (epiphaneia)
Valtakunta (millennium)
Ylösnousemus (kuolleiden yleinen ylösnousemus)
Rangaistus (viimeinen tuomio)
Poistaminen (nykyisen järjestelmän tuhoaminen)
Ennalleen palautus (uuden taivaan ja uuden maan luominen).
Tätä kaikkea voidaan nimittää profeetallisen ilmoituksen oktaaviksi. Se on vielä syntymättömien aikojen panoraamakuva.
Tämä kuva muuttuu eläväksi kuvaksi. Täyttynyt profetia on pisteessä, jossa se alkaa muuttua eläväksi historiaksi. Muinaisten näkijöiden puhumat asiat ovat pian täyttä totta nykyisille ”näkijöille”.
”Aika on lähellä” (Ilm. 1:3).
”Tuo päivä on lähestymässä” (Hepr. 10:25).
”Herran tulemus on lähellä” (Jaak. 5:8).
Uusi vuosituhat on alkanut ja ”maailmanaikojen loppukausi on tullut” (1. Kor. 10:11).
Tämän vuoksi viimeisten tapahtumien tulisi olla meille ensimmäisiä tapahtumia. Juuri näihin asioihin kohdistuvan raamatuntutkimuksen tulisi herättää meissä innostusta ja älyllistä kiinnostusta – niiden tulisi määrittää luonnettamme ja käyttäytymistämme.
”Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista” (2. Piet. 3:11–12).
Tänään ihmisen on mahdollista tarttua moniin kunnianhimoisiin projekteihin, ja jos ne aineellistuvat, niistä saattaa koitua maailmalle valtavia seurauksia.
Tätäkin tärkeämpi on kuitenkin se tosiasia, että Jumala täyttää tarkoituksensa, ottipa ihminen siihen osaa tai ei.
”Monet ovat miehen mielessä aivoitukset, mutta Herran neuvo on pysyväinen” (Sananl. 19:21).
Arthur Campbell Aingerin sanoja myötäillen:

Jumala toteuttaa tarkoituksensa
vuodesta toiseen;
Jumala täyttää tarkoituksensa
Ja aika on lähellä:
Lähemmäksi ja lähemmäksi hetki saapuu
Hetki koittaa varmasti,
jolloin maailma on täynnä Jumalan kunniaa
Kuten vedet peittävät meren.

Jumalalla on suunnitelma tätä planeettaa varten – ja Hän toteuttaa sen.

Seuraa Radio Patmoksen lähetyksiä.  Kuuntele raamattu-uskollista opetusta aikain merkeistä ja Kristuksen kuningaskunnan läpimurrosta.  Sinua opastetaan ymmärtämään aikain merkkejä ja seuraamaan niitä. Muistathan: kaksi näyttävintä merkkiä profetian taululla ovat Israel ja Eurooppa. Me suomalaiset olemme kuvassa. 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (2)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. monarkisti

    > Toisen Tulemuksen jälkeen on oleva ruumiita maan päällä kuin vedet peittävät meren..

    Siltä tosiaan näyttää, mutta minkäs teet, kun ihmiset hylkäävät pelastuksen?

    20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman.
    21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen työnsä nähtäisiin; sillä ne ovat Jumalassa tehdyt. — Johannes 3:20-21

  2. Kaia

    Kun Jeesus tulee takaisin, hän tappaa kaikki ateistit suunsa henkäyksellä kuin lohikäärme.
    ”2Tess. 2:8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä..”

    ”Jes. 11:4 vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.”

    ”Ilm. 19:15 Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.”

    Toisen Tulemuksen jälkeen on oleva ruumiita maan päällä kuin vedet peittävät meren..