Patmos-blogi

Jumalan perhe on suurempi kuin uskotkaan

Pirkko Säilä Pirkko Säilä on Patmos Lähetyssäätiön aikaisempi toiminnanjohtaja (2010-2017) ja nykyinen kenttäkehitysjohtaja.
Julkaistu:

Anne Graham Lotz pyytää esirukousta tyttärensä Rachel-Ruthin puolesta

Evankelista ja kirjailija Anne Graham Lotz – edesmenneen evankelista Billy Grahamin tytär – kertoo Facebook-viestissään, että hänen tyttärensä Rachel-Ruth on toipumassa kahdesta tammikuussa saamastaan sydäninfarktista ja hänelle tehdyistä sepelvaltimoiden katetroinneista.

– Nämä hoidot ovat ”kriittinen ensimmäinen askel kohti toipumista”, kirjoitti Anne Graham Lotz ja kiitti ystäviä ja esirukoilijoita siitä, että he ovat rukoilleet hänen tyttärensä ja koko perheen puolesta tänä vaikeana aikana.

– Kiitos, että jatkatte rukousta meidän kaikkien puolesta tällä uskoamme vahvistavalla matkalla”, hän kirjoitti. ”Rukoilkaa, että Rachel-Ruthin toipuminen jatkuu täyteen terveyteen asti, ilman takaiskuja tai komplikaatioita.”

Suomessakin hyvin tunnettu kirjailija ja julistaja Anne Graham Lotz on monissa perheensä elämän vaiheissa avoimesti pyytänyt esirukousta. Hänen puolisonsa Daniel Lotz sai taivaskutsun vuonna 2015. Surunsa keskellä Anne kertoi tarvitsevansa paljon esirukousta toipuakseen menettäessään 45 avioliittovuoden jälkeen rakkaan puolisonsa, jonka omaishoitajana hän oli toiminut vuosien ajan.

Vuonna 2018 Anne sairastui itse. Rintasyöpädiagnoosin jälkeen hän pyysi kansainvälistä ystäväjoukkoaan rukoilemaan, että hän kestäisi syöpähoidot ja parantuisi. Hänen tilaansa seurattiin kaikkialla maailmassa sosiaalisen median kanavien kautta. Tämä rukousaihe muuttui kiitosaiheeksi, kun hän ilmoitti parantuneensa syövästä.

Vuoden 2021 heinäkuussa Anne Graham Lotzin poika, Jonathan Lotz sai koronatartunnan vakavan muodon ja taisteli elämästään teho-osastolla. Äiti vetosi taas esirukoilijoiden joukkoon, tällä kertaa poikansa puolesta, että Jumala kuulisi rukoukset ja hänen poikansa toipuisi. Elokuun 2. päivä olikin ilon päivä, kun Jonathan pääsi sairaalasta kotiin oltuaan kahdeksan päivää tehohoidossa Covid 19 Delta -muunnoksesta johtuvan keuhkokuumeen tähden.

Vain joitakin kuukausia myöhemmin, tämän vuoden tammikuussa Annen tytär, Rachel-Ruth Lotz Wright sairastui äkilliseen sydänsairauteen ja sai kaksi peräkkäistä sydäninfarktia. Lääkärit arvioivat ensin, että Rachel-Ruthin sairaus oli ns. särkyneen sydämen syndrooma, jonka aiheuttajaa ei tiedetä. Myöhemmissä tutkimuksissa todettiin, että sydänkohtausten syynä oli äkillinen sepelvaltimon seinämän repeytymä. Nyt Rachel-Ruth on päässyt jo toimenpiteiden (sepelvaltimoiden katetrointi) jälkeen toipumisjaksoon.

Hyvin tyypilliseen tapaansa Anne Graham Lotz päättää rukouspyyntönsä kiitokseen ja siteeraa Psalmia 28:7:

”Herra on voimani ja kilpeni. Häneen minun sydämeni turvasi, ja minä sain avun. Siitä sydämeni riemuitsee ja laulullani minä häntä kiitän”.

Sydänongelmaisen ”oma” psalmi

Anne Graham-Lotz kertoo, että hän on käyttänyt rukouksessa psalminsanoja, jotka kuvaavat sydäntä:

– Olen useaan otteeseen rukoillut Psalmin 73:26 sanoin sellaisten ihmisten puolesta, jotka kamppailevat sydänongelmien kanssa:

”Ruumiini ja sieluni ovat riutuneet, mutta Jumala on sydämeni kallio ja ikuinen osani”, Lotz kirjoitti tammikuussa, kun hänen tyttärensä Rachel-Ruth sairastui.

– Kiinnitän nyt uskoni syvälle tähän lupaukseen tyttäreni Rachel-Ruthin puolesta. Hänet kuljetettiin sairaalaan lauantai-iltana (8.1.) sydänkohtauksen vuoksi, jota seurasi katetrointi. Sunnuntai-iltapäivällä (9.1.) hän sai toisen sydänkohtauksen, jota seurasi toinen katetrointi.

Tuorein rukouspyyntö koskee Rachel-Ruthin toipumista näistä koettelemuksista.

”Rukoile puolestani”, pyysi Billy Graham.

Olen ihaillut Anne Graham Lotzia hänen avoimuudestaan kertoa ”koko maailmalle” omista ja perheensä sairastumisista ja esirukouspyyntöjen lähettämisestä. Hän tekee kaikkien perheenjäsentensä puolesta tämän saman pyytäen laajaa ystäväpiiriään muistamaan rukouksin. Hänet tuntevat miljoonat, hän ei tunne kansainvälistä kuulijakuntaansa, mutta kuitenkin kokee jokaisen esirukoilijan oman perheensä jäseneksi, nimittäin Jumalan perheen.

Me suomalaiset olemme ujompia jakamaan rukousaiheita laajan ystäväpiirin kanssa. Kuitenkin olemme Jumalan perhettä kaikkialla, missä olemmekin ja on etuoikeus rukoilla toinen toistemme puolesta.  Tähän kehotti myös Billy Graham, jonka koko maailma tunsi ja omisti omana evankelistanaan. Hänkin tarvitsi esirukousta ja sitä pyysikin usein ennen julistustilaisuuksiaan.

Tapasin 1980-luvulla Billy Grahamin Yhdysvalloissa  Pohjois-Carolinan Charlottessa juuri ennen kuin hän astui suurelle stadionille julistamaan tuhansien edessä. Graham oli tulossa stadionille yhdessä legendaaristen gospel-muusikoiden, Johnny Cashin ja ja tämän vaimon, June Carter-Cashin kanssa. Sain ainutlaatuisen hetken tavata Billy Grahamin ja Cashit. Keskustelimme Billy Grahamin tulevasta Suomen vierailusta, joka toteutuikin sitten vuonna 1987. Toivotin hänet tervetulleeksi Suomeen.

”Pray for me”, sanoi tämä maailmankuulu saarnaaja minulle, ”rukoile puolestani” ja hän vielä jatkoi ”rukoile puolestani tänään, kun puhun näille tuhansille täällä stadionilla, että voisin esittää evankeliumin kutsun niin, että jokainen sen kuulee ja voi ottaa vastaan ja rukoile, että kun tulen Suomeen, minulla on teille sanoma”. Mitä nöyryyttä tältä monien Amerikan presidenttien pastorilta, kuuluisalta maailmanevankelistalta, jonka julistuksen kautta sadat miljoonat ovat kuulleet evankeliumin.

Salasiunaamisesta henkilökohtaiseen esirukoukseen  

Vuodesta 1995 minulla on ollut suuri siunaus omistaa puolisoni Juhani, joka vuonna 1994 – omien sanojensa mukaan – ”pystymetsästä uskoon tulleena” on aina liittänyt rukoukseensa kuluneen päivän tapahtumat, ihmiset, maat ja kansat. Ollessamme työmatkalla Romaniassa, Juhani aina iltaisin rukoili koko Romanian ja sen alueen tai kaupungin tai kylän puolesta. Saman hän tekee, missä tahansa on matkalla. Ollessamme kotona, Juhani rukoilee iltaisin (säännöllisen esirukouslistassamme olevien ihmisten lisäksi) tuon päivänä aikana tapaamiensa ihmisten puolesta, olkoon kyse työtovereista, naapureista tai muista tapaamistaan ihmisistä.

Kuulin taannoin Radio Patmoksesta pastori Mikko Matikaisen käyttävän sanaa ”salasiunaaminen”. Tuota siis tarkoittaa Juhaninkin rukous naapureiden ja tapaamiensa ihmisten puolesta, siunata salaa näitä tapaamiaan henkilöitä.  Tosin, joskus nämä ihmiset kuulevatkin, että rukoilemme heidän puolestaan.

Henkilökohtaisesta esirukouksesta mieleeni muistuu dramaattinen esimerkki Jumalan antamasta rukousvastauksesta. Olin matkalla Kuusankoskelle puhumaan Sanan ja rukouksen iltaan. Aiheena oli rukous ja parantuminen. Olin epävarma ja melkein pelokas illan edessä. Lähtiessäni Helsingistä ajamaan kohden Kouvolaa rukoilin: ”Herra, jos sinä olet kanssani tänä iltana, anna siitä merkki ja anna minun rukoilla tällä matkalla jonkun ihmisen puolesta”. Hymähdin itsekseni, sillä tein matkaa yksin ja kenen puolesta siinä olisin voinut rukoilla henkilökohtaisesti. En sitten tuota asiaa enempää pohtinut. Liljendahlin kohdalla jouduin auton tähden pysähtymään huoltoasemalle. Kävin huoltamon puolella ja menin sen jälkeen pesemään käsiäni pesutiloihin. Olin jo lähtemässä pois, kun huomasin, että yhden WC-kopin ovi oli raollaan ja lattialla makasi naishenkilö. Kokeilin hänen pulssiaan ja tarkistin, oliko hän tajuissaan. Hyvin heikolla äänellä hän sanoi: ”mieheni odottaa minua huoltoaseman kahviossa ja on jo varmasti huolissaan, kun en pääse täältä omin voimin ulos”.  Nainen pyysi, että menisin hakemaan hänen miehensä. Menin kahvioon ja näin heti hermostuneena edestakaisin kävelevän miehen. Kerroin hänelle vaimon tilanteesta ja sanoin, että menen soittamaan ambulanssin. Mies kertoi, että hänen vaimolleen oli Helsingissä aiemmin samana päivänä asennettu sydämen tahdistin ja oli odotettavissa, että alkuun on pieniä ongelmia. Ambulanssia ei tarvittaisi vaan voisimme kantaa hänen vaimonsa heidän autoonsa, jossa hän saisi levätä ja pystyisi jatkamaan matkaa makuuasennossa. Heidän kotinsa oli Itä-Suomessa.

Kannoin miehen kanssa hänen vaimonsa autoon ja päästyämme sinne kysyin, voinko tehdä heidän puolestaan vielä jotain. ”Saanko rukoilla teidän puolestanne”, kysyin, itsekään heti huomaamatta, mitä oikeastaan sanoin. ”Voi, rukoile”, mies parahti. ”Meillä on niin paljon vaikeuksia elämässämme, ei vain tämä vaimon sydänsairaus”.  Rukoilin heidän molempien puolesta ja koin, että Pyhä Henki antoi rukoukseen sanat. Sitten hyvästelimme ja lähdin jatkamaan matkaa kohden Kuusankoskea. Joitakin kilometriä ajettuani muistin, mitä olin Helsingistä lähtiessäni rukoillut. Kiitin Jumalaa, miten Hän vastasi. Ihmeellisemmin kuin olisin milloinkaan voinut kuvitella. Tiesin, että Hän oli kanssani myös illan tilaisuudessa. Jumala on ihmeellinen ja rakastava Isä. Kiitos ja ylistys hänelle.

Lue ja kuuntele hyvää opetusta

Kerroin tämän blogini alkuun Anne Graham Lotzin rukousaiheesta tyttärensä Rachel-Ruthin puolesta, joka on toipumassa kahdesta sydänkohtauksesta ja sepelvaltimon katetroinneista.

Kiitos, kun rukoilet Rachel-Ruthin, hänen puolisonsa ja heidän kolmen tyttärensä puolesta. Ja myös äidin, Anne Graham Lotzin puolesta, kun hän jatkaa kansainvälistä palvelutehtäväänsä julistajana.

Anne ja Rachel-Ruth ovat paitsi äiti ja tytär, he ovat myös työtovereita, joilta on juuri ilmestynyt suomeksi Kuva ja Sanan julkaisemana kirja Jeesuksen seuraajat. Kirjassa on innoittavaa kuvausta Lotzin ja Lotz Wrightin perheiden elämästä heidän olohuoneissaan ja rukouskammioissaan, mutta myös käytännön esimerkkejä, miten jakaa uskoaan johdonmukaisesti ja ilontäyteisesti. Jeesuksen seuraajat -kirjassa on myös ohjetta Totuuden viestikapulan siirtämisestä seuraavalle sukupolvelle. Suosittelen sydämestäni tätä kirjaa. Jos tahdot tilata kirjan, mene Kuvan ja Sanan verkkokauppaan: kuvajasana.fi

Radio Patmoksessa kuulet myös jokaisena arkipäivänä klo 12 Suomi rukoilee -ohjelman, jossa voit olla rukoilemassa yhdessä radioseurakunnan kanssa. Kuuntele FM-taajuuksilla tai netin kautta osoitteessa radio.patmos.fi. Radio Patmoksessa tulee päivittäin myös rukiista Raamatun opetusta, jossa  kuullaan jo Herran luokse menneiden opettajien raamattutunteja. Nuo opetukset ovat kerrassaan aarteita. Muromat. Santalat. Manniset ja muut Jumalan armoittamat julistajat puhuvat vielä kuoltuaankin, kuten Raamattu ilmoittaa. Ja kyllä radiossamme on tämän päivän kristikunnan opettajia myöskin. Unohtamatta radiomme lippulaivaa, Taivaan ja maan väliltä -ohjelmaa, joka on Radio Patmoksen suora kysymys- ja vastausohjelma. Usein studiossa ovat Radio Patmoksen päätoimittaja Leo Meller ja lähetyslääkäri Marja Rantanen. Kuuntele tai soita ohjelmaan. Yhteystiedot kerrotaan ohjelman alussa sunnuntai-iltaisin klo 21.30.

Ennen blogin loppupistettä

Kun on kyse rukouksesta, sehän on meille uskoville yhtä tärkeää kuin hengittäminen. Puhumme Jumalan kanssa. Mikä etuoikeus! Mutta, joskus meille kaikille voi tulla hetkiä tai jaksoja elämässämme – sairautta tai uupumista muutoin aikoja, jolloin emme jaksa rukoilla tai emme löydä sanoja rukouksiin. Silloin voimme rukoilla Raamatun sanoin, esim. lukemalla psalmeja ja rukoilemalla niiden mukaan. Ja tietysti, ihana rukous, jonka Jeesus meille opetti: Isä meidän-rukous, se on sukupolvesta sukupolvelle kestävä rukous.

Ollessani vakavasti sairas kolmena eri jaksona 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, minulle oli suuri apu lukea menneitten sukupolvien ajattomia rukouksia, joissa tiivistyi koeteltu elämä ja usko Iankaikkiseen Jumalaan. Yksi tällainen on Richard Chichesteriläisen (1197-1253) rukous, jonka jätän myös sinulle.

”Kiitos sinulle, Herra Jeesus Kristus, kaikesta hyvästä, jota olet meille antanut, kaikesta tuskasta ja häpeästä, jonka olet puolestamme kantanut. Oi, armollinen Vapahtaja, ystävämme ja veljemme, auta meitä tuntemaan sinut paremmin, rakastamaan sinua syvemmin ja seuraamaan sinua uskollisemmin”.

PIRKKO SÄILÄ

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Dogma

    Pirkko Säilä otsikoi: ”Jumalan perhe on suurempi kuin uskotkaan”.

    Jeesuksen mukaan Jumalan perhe on suhteellisesti pienempi kuin uskotkaan. Jumalan perheessä on kyllä paljon ihmisiä, mutta perheen ulkopuolella on melkein kaikki ihmiskunnasta myös sellaisia, jotka luulivat olevansa Kristuksessa.

    Luuk 13:22 Jeesus vaelsi kohti Jerusalemia. Hän kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja opetti.
    23 Joku kysyi häneltä: ”Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?” Jeesus vastasi:
    24 ”Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.

    Matt 7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
    14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.